Bouwverslag van de Smit Hunter

De Noordhoek singapore krijgt stillaar kleur.
de cabine is bijna gespoten en kan gemonteerd worden. Alles zou klaar moeten zijn voor de tentoonstelling in Genk (Oktober) we proberen dan ook de Smit Rhone al wat verder klaar te hebben.
voor de kettingen kan je ook naar: http://www.steba.org/
deze stonden ooit in Dortmund. Onze kettingen komen van daar. ook via de post geen problemen ondervonden.

Groeten,

Stefaan

Stefaan zei:
voor de kettingen kan je ook naar: http://www.steba.org/
deze stonden ooit in Dortmund. Onze kettingen komen van daar. ook via de post geen problemen ondervonden.
Mijn ervaring is een stuk minder met deze firma, na 3 maanden m'n bestelling maar afgezegd omdat ik nog niets binnen had gekregen :cry:

Tsja Danny had ik zelf kunnen bedenken :wink: maar de kettingen zijn besteld nu maar even afwachten op de levering.

Kan ik intussen aanvangen met het bintenlassen :D

Gr Martin

martin,

wat me wel van je tekenvalt...

waarom heb je de romp ook niet van messing gemaakt :P
je maakt alles in een oudere styl
dus dan moet er hier een deukje daar een deukje.. enz..

of ga je net zoals wiggie met zijn gry maritha ook met plamuur staal platen der in figureren ??

want ja als je nu toch bezig ben met je grenzen te overtreffen 8O :roll:

@ Armando,

neuhhh als de romp van messing was gemaakt is hij niet meer te tillen :wink: en nee hoor ik ga er geen dekplaten in maken er zijn grenzen ook bij mij :wink: Daarin tegen maak ik natuurlijk wel de flenzen in de hydrauliek leidingen en handels om de verhaalkoppen in te kunnen klutsen, ketting stoppers en schuiven om de gaten in het dek te kunnen dichten waar de ankerketting naar de ankerkluizen gaat 8O :oops: :D :D .

Gr Martin

Martin de Hysky is ook eens uit messing gebouwd door een scheepstekenaar.
Deze werd dus net zo gebouwd als een echt schip.
Schaal 1 : 50 maar die werd zo uit het water getild hoor.
De Gebroeders Luden was 210 CM lang en helemaal uit zink gebouwd door een Loodgieter deze werd met twee man uit het water getild.
En dat allemaal voor 1980 dat is al meer dan een kwart eeuw geleden.
Het nadeel van een metalen romp is dat je er deuken in krijgt, wordt er tegen jou aangevaren of jij vaart ergens tegen aan heb je een deuk net als met een auto.
De Gebroeders Luden is een reddingsboot en daar zitten normaal ook geen deuken in, wat heeft de eigenaar laten doen er een Polyester romp van laten maken, dit is deukvrij en je hebt een enorme ruimte om wat in te bouwen, geen last van spanten.

Ik weet niet hoe je die nesten wilt maken, heb eens in Modelwerft gezien dat iemand een soort klei om de trommel had gedaan de ketting strak gepannen had, daarna de trommel met klei door de ketting draaide.

Je zit met de omtrek van de nestenschijf die zal je aan moeten passen aan de voorradige kettingen of zelf de ketting maken.
Zelf orginele ketting maken, je neemt een stuk massief ovaal in het model van de ketting gevijld.
In het midden zaag je een gleuf ter dikte van het rond waar je de ketting van maakt, zo krijg je ketting met een stokje in de schakel deze na afloop solderen en met een slotenvijl bewerken.

Er is ketting in diverse maten te krijgen zal de Duitse site eens opzoeken en je hebt geen meters nodig alleen wat zichtbaar is aan dek.

Mijn ervaring is een stuk minder met deze firma, na 3 maanden m'n bestelling maar afgezegd omdat ik nog niets binnen had gekregen

Dat kan kloppen aangezien ze volgens mij niet meer bestaan.
Ze stonden om het jaar altijd op Dortmund waar ik dan altijd trouw de dunne coaxkabeltjes haalde voor de verlichting maar dit jaar ineens niet meer.
Ook is de site voor het laatst vorig jaar geupdate. Ik denk dus dat het over en sluiten is.
Ze hadden wel altijd mooie kettinkies inderdaad.

Wat betreft de ankerketting ben ik nog niets opgeschoten, ik heb eens gekeken bij modelbouwshop te flevoland maar die zijn niet in de juiste schaal ( te groot ).

Die duitse site die vertrouw ik inderdaad ook niet meer omdat de laatste update ergens in 2006 is geweest.

Ik denk dat er niets anders opzit dan ze zelft te gaan maken ( in een bstaande ketting de stokjes solderen ) en Gelukking wordt de ankerlier niet functioneel dus hoef ik alleen de de zichtbare delen te doen.

Maar mocht er nog iemand zijn met een leverancier van ankerketting die wel optijd kan leveren en betrouwbaar is hou ik mij natuurlijk aanbevolen :oops:

Gr martin

@ xxman en Dr Evil,

dank voor de link ik heb er inmiddels een besteld en nu maar afwachten of het was is wat ik gebruiken kan, alleen de maat voering is mij wat duister want wat is de diameter wat op gegeven wordt :?: of is dit de materiaal dikte of wat anders.

Gr Martin

Zo dan toch eindelijk de juiste ankerketting binnen ( Besteld bij Cap Maquettes ) en niet eens zo verkeerd dacht ik zo :roll:

ankerlier10.jpg

en dan nu de nesten zien te maken ik heb er wel een idee over waarschijnlijk ga ik ze in de geleider rollen freezen maar dat weer voor eeen volgende keer.

Gr Martin :D

Hoi Martin

Ik weet niet of je de ankerlier werkend wil maken. Maar al de nesten erin gaat frezen, maak dan ook een gleuf in de kabelaaris waar een ketting steker tussen past. Want zodra je het anker omhoog draai niet vast komt te zitten. Dat scheeldt een hoop ellende.

Huub, dank voor de tip, maar mijn eerste gedachte was om zo veel mogelijk functioneel te maken op de Hunter maar daar ben ik een beetje van afgestapt.
De ankerlier wordt niet functioneel, heel misschien laat ik alleen de verhaalkoppen draaien maar ik laat geen anker vallen. Waarom zou je zeggen, de afstand tussen anker en waterlijn is dus danig klein dat je als de boel op het water ligt er toch niets van ziet dat er een anker is gevallen. :wink:

Gr martin :D

Hoi Martin

Dat is wel jammer. Maar ja,je kunt niet alles beweegbaar maken. want het moet wel overzichtelijk blijven.
Sucses met de bouw, we wachten weer op de volgende update.

Huub daar heb je gelijk in soms wil je te veel en wordt het te on overzichtelijk. Maar dat komt wel bij het volgende project van de Kwintebank wordt 1:25 dus lekker groot :D

Maar goed even de tekening naast de foto's gehouden wat betreft het buizen werk voor de Hyrauliek, jammer, jammer waar zijn de flenzen die staan er dan weer niet op :? Maar goed waar heb je anders foto's voor niet waar :oops: heb in een vrij uurtje een blind flens en een tweetal flenzen staan te draaien en van bouten voorzien. Een tweetal koppelingen komen door het dek en een tweetal aan de lier behuizing.

normal_flens1.jpg

Ik hoop bij de volgende update een volledige lier te kunnen laten zien anders wordt het misschien wat te langdradig :roll: :D

Gr Martin

Oke dan :wink:

hier een klein impressie van hoe het er ongeveer uit gaat zien achter op de aandrijvingskast ( zo noem ik hem maar even voor het gemak mocht iemand het juiste woord er voor weten hoor ik dat graag ) komt de hydrauliek aansluiting. Hier zit een blindflens op en een in en uitgang aan gesoldeerd. Aan de onderzijde van het geheel komt dan nog een flens met leiding ( nog niet aan wezig ) het geheel zit straks vast aan de behuizing van de aandrijving.

normal_ankerlier12.jpg
normal_ankerlier13.jpg

voor het leiding werk is het bochten en knieen buigen afzagen en weer aan elkaar solderen maar dat voor later.

Eerst even opzoek naar latoenkoper om de rembanden van te maken :roll:

Gr Martin wordt vervolgt

Vraag,

Weet iemand waar je 4 spaaks handwielen kunt kopen ? In schaal 1:50 ze zijn bedoeld voor de breaks van de ankerlier van de Hunter.

En anders wordt het wederom zelfbouw :?

Gr Martin :D

Back