Bouwverslag van de Smit Hunter

Beste,

De roosters en gaten zitten zoals eerder vermeld in een mail aan beide kanten.
Als je de slingerkielen gaat maken, maak ze dan extra breed en in 2 stukken op elkaar als je het orgineel wil hebben.
Deze zijn vroeger tijdens een onderhoud verdubbeld in breedte voor een betere balans.

Groeten,

Stefaan

De wierkast zit niet tegen de romp aan, hier zit eerst een buitenboordkraan tussen.
Hoe het tegenwoordig toegaat weet ik niet maar ik heb het over de schepen tot 1980.

De aanzuig die Martin gemaakt heeft is op een Coaster voor ballast pompen, koelwater voor de motor enz.

Die er boven zit zal bij de sleper een koelwateruitlaat zijn bij een Coaster heb je er 2 stuks ook 1 voor ballastanks lenzen.

Maar zal het nog wel aan een scheepstekenaar vragen hoe het er nu toegaat.

In mijn tijd zat er op de hoofdmotor een lenzpomp om de biels leeg te pompen dit was condenswater, gasolie en smeerolie, maar dat mag niet meer overboord gepomt worden op zee.

@ Stefaan

ze zitten inmiddels aan beide zijde alleen de uitstroom gaten moet ik nog aan beide zijde maken het is er nu 1 maar komen nog 2 kleine bij en dan nog 3 aan de andere zijde . Maar de slinger kielen die zijn vergroot begrijp ik maar was dit bij de offshore versie of ook al daarvoor ? Dit zal wel samen hangen met de ankers achter op de schoorstenen al met al vergroting van de slinger tijd.

Gr Martin

Zo de uitstroom gaten zijn voorzien van messing busjes waar ik een heel klein velsrandje aan heb gedraaid.
Nu zitten er 6 gaten in de romp 8O nu wordt het zaak deze aan de binnen zijde te lamineren met glasmat en hars zodat het geheel weer waterdicht wordt, rest mij nog meer plamuur en schuurwerk :?

normal_IMG_2836v1.jpg

Gr Martin

Zo volgende halte de anker kluizen,

De gaten voor de kluizen had ik al eens gemaakt nu zijn ze voorzien van een raamwerk van messing halfrond door dit straks vast te lijmen en in de romp te plamuren, wordt dit een strakke overgang naar de romp. ( en het lijkt op de echte :wink: )

normal_IMG_2838%28small%29.jpg

Gr Martin

Eindelijk weer wat tijd gevonden om weer wat te maken. Nu ik met de ankerkluizen bezig ben waarom ook niet een aanvang maken met de ankerlier.

Wel nu vanaf heden de geboorte van de ankerlier :lol:

normal_ankerlier1.jpg

Als eerste de twee covers van de aandrijving van de lier.
Deze lopen conisch en worden nog voorzien van ribben en moeren. de gaten zitten er al voor in :wink:

De volgende stappen gaan worden de verhaalkoppen, de geleiderwielen voor de ketting en de wielen t.b.v. rem inrichting.
Waarna de steunen, as en verdere behuizing zal worden gemaakt.
Tenslotte komt alles op een I binten frame te staan en dan wordt het aankleden met de kettingstoppers, remmechanisme, flenzen, hydrauliek enz enz.
Kortom nog een hoop te doen, maar leuk werkje :roll: ( overigens laat ik de romp niet voor wat hij is maar als het weer weer wat beter wordt hervat ik de schuur en plamuur werkzaamheden weer.

Gr Martin

@ Wiggie,

Ik maak gebruik van een klein bankje een Metalworker C3 met ca. 30 cm tussen de centers. En een micro frees van Proxxon met een klein verdeel apparaat zodat de gaatjes t.b.v de bouten keurig in een cirkel geboord kunnen worden want die 0,5 mm gaatjes dat gaat je anders niet lukken :wink: en zeker uit de hand niet 8O

Gr Martin ( die zich suf staat te prutsen om de verhaalkoppen te draaien :oops: 8O :D )

Martin,

Wat voor merk, type verdeelapparaat is dat? En waar heb je dat gekocht?
Ben zelf eigenlijk ook op zoek naar een verdeelapparaatje, maar de meeste die ik tot nu toe gevonden heb zijn eigenlijk wat te groot voor onder m'n Black and Red freeskolom.
Maar als het onder de Proxxon past, moet het bij mij ook kunnen passen.

Adam,

Het verdeel apparaatje wat ik heb daar had ik eigenlijk een nauwkeuriger en groter voor willen hebben maar ja dat paste weer niet onder die proxxon frees. Het apparaatje wat ik heb is van Proxxon zelf. En past onder de microfrees volgens mij is van dat type wat ik heb is er maar 1 van. maar ze hebben dacht ik nog een type wat ook kantelbaar is. Maar dan zou je even moeten kijken op de site van Proxxon.

Gr Martin

Hoi Adam/Martin,

Proxxon heeft inderdaad drie verschillende verdeelapparaten, grofweg één grote, één middelmaat en één kleine :D.

De kleinste hoort bij de Micro Frees MF70;
724264.jpg

Klein maar erg fijn :D (Adam, vraag maar aan Wout hoe het ding werkt :wink:)

Voor de FijnFrees FF230 hadden ze bij proxxon het volgende verdeelapparaat verzonnen;
724131.jpg

En de grootste van het stel is bedoeld voor de FijnFrees FF400
724421.jpg

Voor zover ik weet kun je ze alle drie horizontaal en verticaal bevestiggen (van die kleine weet ik het zeker) :D.

Groetjes, Danny.

HMM, toch maar eens in het potje kijken of er nog ruimte is voor het verdeelapparaat. Ik heb nl. ook een MF 70 staan.

@ Wiggie,

hij is op een graad nauwkeurig ( het kleine verdeel app ) en je kunt er wel leuke dingen mee doen voor het kleine spul dan :wink: Danny, precies die bedoel ik dat kleintje dan he want die andere 2 passen niet onder die microfrees :roll:

Zo weer een avondje tobben en ook de verhaalkoppen zijn gedraaid, ze behoeven nog wel wat afwerking ( aan de binnen zijde zitten nog ribben maar dat worden styreen strookjes )

normal_ankerlier2.jpg

ankerlier3.jpg

Tussen de verhaalkop en " de cover van de aandrijving " is nu een van de geleider wielen van de ankerketting gesitueerd met daar aan vast een remschijf. Tussen de remschijf en de verhaalkop zit nog een onderdeel van een kluts zodat de verhaalkop vrij geschakeld kan worden van de aandrijving.

Gr Martin

Kleine update:

het draaiwerk is voorlopig even gedaan de verhaalkoppen, koppeling, remschijven, geleiderrollen ( nog niet met nesten ) en covers zitten een beetje op z'n plek. Nu het is het grondraam waar het geheel opstaat en de steunen aan de beurt.

ankerlier4.jpg

Ziet wel dat het dwarsprofieltje een beetje verboegen is :? :D maar dat is maar even voor de vorm :wink:

Gr Martin

en ga je dat allenmaal nog in kleur spuite??

want het ziet der gewoon zo mooi uit..
dan krijg je net zo`n schip als de noordhoek singapore van.....

kan ff niet op zijn naam komen

armando

Martin heb hier ketting 3.4 X 7.15 schakel deze is dus ovaal en komt van de Praxis.
Wel uitkijken je hebt ook een grotere maat.
Er zitten geen stokjes in dan maar die zijn ook te koop in de modelbouw in Duitsland.

Ik vermoed het wel Adam, dat Armando Stefaan bedoelt ik weet het bijna wel zeker.

Jan, deze ketting had ik nog liggen maar het zou mooier zijn om echt lijkende ankerketting te gebruiken dus ook met die dwars verbinding in de schakels. Ik moet eens opzoek naar die ketting en dan pas kan ik de nesten maken in de geleiderwielen of in het ergste geval moet ik ze opnieuw maken. De geleiderwielen zijn nu volgens de maatvoering op tek. maar misschien moet ik wat gaan smokkelen als blijkt dat die ketting breeder blijkt te zijn.

Armando, nou ik ga hem wel spuiten hoor ik geef toe dat het net goud is wat er blinkt maar na een jaartje wordt het messing ook zwart hoor en dan moet ik met kopperpoets in de weer. Maar vandaar dat ik er maar foto's van maak zodat je kunt zien van welk materiaal het gemaakt is :wink:

Gr Martin

Back