Bouwverslag van de Smit Hunter

Ok Huub :wink:

Nu de voorlopig laatste foto's van de kraan, ik heb de dekdoorvoer gemaakt aan de onderzijde van de basis en voorzien van verstevigings ribben.
Bij de orginele Hunter was dit nog niet daar ging de cilindrische vorm van de basis zonder poespas het dek in, echter heeft de kraan 10 talle upgrades en veranderingen ondergaan dus heb ik ze maar gemaakt zoals ik ze ergens op een fotootje tegen kwam op de Smit Hunter.
Ook de laatste details gemaakt zoals het ontluchtingspijpje en een verbinding van de bovenzijde van het biedingstableau naar de linker zijde van de basis.
Nu is het een kwestie van ontvetten en hup de spuitcabine in :wink: :D en dan alles monteren en verder detaileren.

normal_kraan26%20%28Small%29.jpg
normal_kraan25%20%28Small%29.jpg

Gr Martin :D

ik snap niet hoe jij zo mooi glad kan solderen 8O 8O
dat ziet der echt super mooi uit
het word bijna zonde om met der te gaan varen :cry: :cry:
en kben echt benieuwd hoe ze der uit ziet als ze helemaal opgetuigd is

echt super mooi :lol:

mvgr'

armando

Hoi Ronald,

Ik ga hem eerst ontvetten en dan in een primer zetten die geschikt is voor kunsstof dan wel messing en daarna ga ik hem spuiten met matte verf op acryl basis en ten slotte komt er nog een transparante afdeklaag overheen.

Maar voor mij is dit ook de eerste keer dat ik het op deze manier ga doen voorheen deed ik airbrushen met verf op olie basis en nu ga ik eens zien of het ook met water gedragen verven gaat lukken.

Gr Martin :D

Hij is prachtig, Martin. Complimenten!
Maarre... :wink: Ik ga toch de Arbeidsinspectie waarschuwen, want ik mis nog steeds de noodstop en een lastdiagram...

Tsja wat zal ik zeggen Roel Ik heb mijn hijsbewijs ook gehaald op de barkruk van "het dorstige paard" :D en wat Melf al zei ze ligt nog op het droge :D ( Dus wat niet is kan altijd nog komen :wink: Misschien zegt de Loyds of een ander inspectie buro straks bij de laatste inspectie wel hij gaat niet in de vaart tenzij ...... :wink: )

Maar ik denk niet dat er een last diagram komt en ook geen noodstop, dat zijn eisen die van de laatste tijd zijn en je moet het wel in het juiste tijdsbeeld plaatsen en ik heb foto's van de laatste kraan en daar zit dat ook allemaal niet op en de versie die waar ik nu mee bezig ben was nog ouder. Overigens een lastdiagram dat verbaast me wel een beetje waarom dat er niet op zou zitten maar ja die info ontbreekt bij mij.

Tenzij er iemand komt die zegt dat zal er wel degelijk en dat kan aan tonen waar dan komt het er op :wink:

Gr Martin

Hier Roel (die breed grijnzend dit zat te lezen)
Een lastdiagram zal er wel degelijk zijn, ook in de 'goeie ouwe tijd', maar dat zal een stuk papier in de handleiding van de kraan geweest zijn.
(en een béétje kraanmachinst kent 'm uit z'n hoofd)
Overigens: bij sommige oude kranen was het een koperen plaat met het diagram erop geëtst.
Noodstop: Nee, die zal er toen nog niet opgezeten hebben.

Ik heb één van mijn hijsbewijzen overigens gehaald in de onderofficiersmess van het Opleidingscentrum Genie, toen ik daar op een cursus was... (Hik)

Mooi weer vandaag en een lekker zonnetje dat nodigt uit om wat te primer te spuiten :D

Wel nu ik heb drie onderdelen van de kraan in de primer staan maar 8O oh oh oh er zit nog wel wat aan plamuur werk aan :? Maar goed Rome is ook niet in 1 dag gebouwd :D

normal_kraan28%20%28Small%29.jpg

Nu moet ik het roostervloertje van het bordes weer open zien te krijgen want op een klein plekje is het toch dicht gaan zitten :evil: Dat zal wel monnikenwerk gaan worden.

Hoi Martin '70.

Het lastdiagram mag je gevoegelijk wel vergeten.
Zeker "store/werk"kranen aan boord van schepen hebben een SWL (Safe working load) die bepaald is op het maximum van de reach. Dit getal moet dan op de Jib geschilderd of gelast worden. Er zal idd wel een diagram in de handleiding staan maar een rechtgeaarde stuurman of machinist gaat pas in zo'n boekje kijken als de baco het probleem niet meer kan oplossen.
De noodstop zul nu idd wel geplaatst moeten worden maar ik ben ze nog niet tegengekomen op de schepen waar ik op heb gevaren. (heb wel gehoord dat de slangenkraan van het schip waar ik over 2w naar toe moet wel beschikt over een noodstop.

Succes met de bouw,

groetjes Bas.

Verder een magnifiek stukje vakmanschap.

@ Bassie,

Dank voor je input, die instelling van de baco die klinkt mij bekend in de oren, maar dat zal iemand die een technisch beroep uitoeffend wel eigen zijn :D . Eerst zelf proberen en uitzoeken en als er rook uitkomt of gaat stinken ( in mijn geval ) dan pas komt de manual op tafel en ga ik eens zitten lezen hoedat zou kunnen komen of wat ik had moeten doen omdat te voorkomen :oops: :D.

Maar of er toen der tijd een noodstop op heeft gezeten dat weet ik niet ( ik heb wel gezien op foto's dat er in de stuurhut diverse " paddestoelen " op de lessenaars zaten. maar dat zat op de bediening voor de sleep lieren ) Maar goed die info zou je eigenlijk kunnen krijgen van mensen die daad werkelijk op het schip hebben gevaren voordat het een nieuwe kraan heeft gekregen.

Gr Martin

Hallo Martin,

Ik zag enkele diagrammen voor bij schieten.
En de indicateurdiagrammen van de 2 hoofd motoren
zijn die al gedaan 8O Flauw he

ziet er steeds beter uit, ik volg alles op de voet

Gr.Rob

@ Rob,

De diagrammen van de 6 cilinder Deutz motoren ?

Zo een deel van de kraan staat inmiddels in de maagdelijk witte kleur, De eerste hydrauliek slangen zitten ook op der plek. Het enige nadeel was de kleur de aderrtjes waren blauw ipv zwart dus even de penseel er overheen 8O. Maar dan denk je dat je alles hebt geraakt mis zie je op de foto nog blauwe delen :? komt wel weer goed. Nu de boel eerst even goed laten drogen en dan weer aan de slag. Helaas voor die gene die van strak ik in de verf houden ga ik de weather trucen doos open trekken en de boel tot leven laten komen. Want tsja het is een werkschip of niet en de showroom shine die is er op de werf al af toch :wink:

normal_kraan29%20%28Small%29.jpg
normal_kraan30%20%28Small%29.jpg

wordt vervolgd...

Gr Martin

rob niezing
Ik zag enkele diagrammen voor bij schieten. :oops: :oops:

Je moet die man niet zo pesten
hoor.
Hij is volgens mij electronikaman hoor. :roll:
Wat weet hij nu van indicateur en compressiedrukken af :?: :?:
Mvg
Frederik :D :D :D

Het verouderings proces zal ik proberen hier een klein beetje uit de doeken te doen voor de liefhebber. ( Mochten jullie het te veel van het goede vinden is het mij ook goed maar dan wordt het net als bij klussen met suffers 2x knipperen met de ogen en het staat er maar heb je gezien hoe ? :oops: :P :D )

Eerst heb ik als werk plek een spuitcabine tot mijn beschikking waar de boel in gespoten kan worden en stofvrij kan worden weggezet om te drogen.

kraan33%20%28Small%29.jpg

Als eerste ben ik aan de gang gegaan om de hydraliek slangen te verweren en ze te voorzien van een grijze accenten waar als dit weer goed gedroogt is weer een zwarte waas over heen gaat wat de te grote highlights een beetje dempt. ook gelijk de koppelingen gemarkeerd aan de uit einden van de slang ( niet zichtbaar op de foto's ).

Als extra heb ik de slangen die onder het bordes door lopen voorzien van een stukje nylon touw ( gekoopt van 1 " tiertje " uit een geslagen adertje van 0,5mm Cu draad 8O ) waardoor ze een beetje bij elkaar blijven.
De scharnieren van het hekje aangebracht door een heel dun zwart lijntje te schilderen dwars over het scharnier waardoor het lijkt alsof het scharnier uit 2 delen bestaat.

kraan32%20%28Small%29.jpg

Even een proefstukje gemaakt van roest vorming rechts onder op de kopse kant van het basis platform.

Volgende keer meer uit de cursus hoe maak ik van iets nieuws iets wat aan slijtage onder hevig is :P :wink:

Gr Martin

Back