Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Hierbij moet gelet worden op de verstevigingsbeugel van de carborateur naar het blok. Dit voorkomt dat het (lange) luchtfilter door trillingen het carborateur-huis kapot zal trillen.
Vervolg stap 9: voorkant
Ik blijf het maar zeggen: dit is een heel vriendelijk in elkaar te zetten auto. Ik heb tot nu toe 2 inbusboutjes gehad die niet door het voorgeboorde gaatje in de bodemplaat pasten, maar dan doe ik draad van het boutje even in de accu boormachine en hou een fijn schuurpapiertje tegen de kop van de inbus, zodat de diameter een fractie kleiner wordt. Dan past ie wel. Maar dat zijn geen noemenswaardige problemen. De 2 lastigste stukjes tot nu toe waren het differentieel en de schokdempers. Het plaatje van de schokdemper wijkt iets af van wat er in het zakje zit, dus dan kom je direct aan het kijken van: hoe zit het nou, maar een telefoontje met pascal en het is weer voor elkaar.
Let ook op de ontvangerbox: mooi centraal gelegen tussen radioplaat en tank: mooi weggewerkt, maar tocht dichtbij de servo's. De uitsparing zit al standaard op de carbon radioplaat.
Deze tank wordt standaard meegeleverd. Wat prettig is, is dat hij compact is (lekker smal) en dat er een snelvul-dop op zit. Die dop scharniert op 1 punt, en kun je gewoon omhoog halen bij het tanken. Dus geen doppen meer los schroeven.
Het luchtfilter is niet standaard voor de evo4. (bij de evo4 zit standaard het F1 luchtfilter). Ik heb voor het filter van H.A.R.M. gekozen omdat ik daar een beter gevoel bij had. (F1 filter schijnt best goed zijn werk te doen, maar ja, je moet wat)
Zo, het filter met de airbox zit er nu op. Nog even een tip: als je dit filter (bergozoni airbox) met een harm (soort K&N) filter er in aanschaft, dan moet er een schuurpapiertje rond de kunststof 'huls' worden gehaald en voordat hij in de airbox gedrukt wordt, even wat olie eromheen, anders krijg je hem er moeilijk in.
Als uitlaat heb ik voor de Samba 4 gekozen. Deze uitlaat schijnt dezelde eigenschappen te hebben als de nieuwste bigpower van FG, maar ik vind hem er wel spectaculair uitzien. En tja, het oog wil ook wat he.
De samba 4 zit er nu ook op. Die zit met 2 bouten op het blok vast (vergeet de pakkingen niet). En voor de rest heb ik een zelfgemaakt punt aan het uiteinde van de pijp gemaakt: Op de kunststof drager waar de koolstof zijstrip aan zit, heb ik een stukje karbon geschroefd. Op dat karbon een stukje zacht materiaal gelegd waar de uitlaat op rust. Daarna met taaireps de boel vast gemaakt.
Ik heb gekozen voor het lauterbacher hydraulisch remsysteem. Dit lijkt heel erg op het collari hydraulisch systeem, maar er zit wel een wezenlijk verschil in: bij collari zit het fusee aan een stuk met de rem vast, en bij LB niet. Dus als er bij collari iets kapot gaar (door bijvoorbeeld een crash) dan is de schade veel groter.
Als ik een set gemonteerd heb zal ik wat close-up foto's tonen.
En als je een closeup maakt van de remmen kan je dan ook een Closeup van de Schokdempers maken. Want ik ga deze ook kopen voor op me Marder las ik me niet vergis zijn dit de 2004 dempers van FG.
Bedankt Enige nadeel is dat ze nog steeds in Nederland de veren niet kunnen leveren voor de langere Schokdempers die op de Marder en Leopard passen. Omdat de dempers dunner zijn dan de standaard zijn die veren ook niet te gebruiken. Moet ze dan maar in het buitenland bestellen.
De achterrem is nu ook gemonteerd. De remcilinder zit ook op de originele plaats. (je kunt hem ook via de bodemplaat (met een langere bout) op de koolstof verstevigingsrib plaatsen, maar ik heb een heel klijn stukje uit de bodemplaat gefreest (dremel) zodat ik later op de koolstof versteviginsrib de ontvangeraccu kan monteren. De ontvangeraccu zat eerst standaard onder de ontvangerbox, plat op de bodemplaat, maar die plek is niet handig als je de accu (snel) moet verwisselen.
Ik ga nu eerst het remsysteem vullen met olie: er is een spuitje en een dikkere slang meegeleverd. De slang op het spuitje doen en het geheel vullen met olie. Zorg dat er geen lucht meer in de slang zit. Draai van de remcilinder het schroefje er af en draai de vulnippel er op. Sluit de met olie gevulde slang en spuit op de nippel aan en draai op de remklauw het ''ontluchtingsschroefje'' iets los. Pomp nu langzaam het systeem vol totdat er alleen zuivere olie uit het ontl. schroefje komt. Zorg ervoor dat de auto het liefst rechtop staat, dus met de remklauwen naar boven, en de remcilinder onder, met daaronder het spuitje. Anders hou je lucht in het systeem. Het mooiste is als je dit met zijn tweeen doet, dan pomt de 1 en de ander draait (terwijl de 1 zachtjes doorpomt) het ontluchtingsschroefje dicht. Als de ene kant klaar is dan volgt de andere kant.