Bouwverslag van een EVO 4 met enkele opties (FG)

• Topicstarter Topicstarter hsleurink
  • Startdatum Startdatum
Nog even een detail van de achterrem.

Wat hier op deze foto ook te zien is, is dat de aluminium kogelkoppen (wielophanging) standaard koud-op-elkaar zit geschroefd met een inbus op het kogellagertje. Zo zit het op deze foto ook nog. Dat ga ik nog wel veranderen: doordat de inbus verzonken is (conisch), zal het zo zijn dat de kogelbus een fractie zal kunnen uitzetten, waardoor hij (te) zwaar in de bus zal draaien. Daarom doe ik tussen de inbus en de kogelbus nog een stalen ringetje om de druk te verdelen.

en uhh, voorop zitten ook de stalen kogelkoppen, maar die ga ik weer vervangen voor de kunststof exemplaren. Waarom? omdat je dan een breekpunt inbouwt bij een zware crash op de voorkant. Dan heb je grote kans dat de kunststof ophanging breekt. Als dat aluminium is tijdens een crash dan heb je hoogst waarschijnlijk veeeeel meer schade.

afb16578.jpg

Stap 16: besturing inbouwen

De olie zit er nu in. Er zit nog heel iets licht in de leidingen, maar dat heb je in begin altijd. Dat moet nog wel een keer 2 a 3 ontlucht worden voordat alles eruit is.

Wat betreft de servo's heb ik gekozen voor de RHINO dig 4. Dit is een jumbo servo die op het stuur komt. Deze servo ligt heel er gunstig qua prijs in verhouding tot trek/houdkracht. Voor rem/gas en rem heb ik beide gekozen voor de HItec HS-5945MG. Deze servo's liggen ook gunstig in de prijs en het hydraulisch remsysteem behoeft niet zulke extreem ''zware'' servo's. (in tegenstelling tot het mechanisch remmen)

De zender en ontvanger had ik al. Waar bij het plaatsen van de ontvangerbox goed op gelet moet worden is: leg de ontvanger niet plomp verloren in de ontv. box, maar zorg dat ie goed in het schuim ligt. De auto is onderhevig aan veel trillingen waardoor de elektronica in de ontvanger nog wel eens de geest kan gaan geven als hij niet in een zacht bedje ligt.

afb16580.jpg

Ik hoef het echt niet allemaal alleen te doen hoor:

Mijn monteur Patrick,

Jong aanstormend talent !!!!!

afb16591.jpg

:lol: Vanavond of morgen zal de evo klaar zijn :lol:

Daarna verwacht ik nog heel veel berichtjes van jullie he! Het is prettig dat er een soort radiostilte was, maar als ik naar het aantal kijkers van deze topic kijk, dan was er dus heel veel interesse, maar er zullen ook vast nog wat vragen zijn, en mogelijk nog heel veel suggesties of opmerkingen.

Nog heel even geduld dus,

.

Stille genieters haha ;-)

Waarom voor deze servo's gekozen ? ( goede keus overigens , vind ik ).

Deze servo's zijn te betalen. Ze zijn factor 3 goedkoper dan de Voltz bijvoorbeeld. En ze voldoen aan de benodigde trek- en houdkracht.
En de Voltz (die ik overigens hiervoor wel gehad heb, in combinatie met mechanische remmen) gaan echt niet 3 keer zo lang mee (denk ik).

Maar ik bouw de auto nu eerst verder af (vanavond en morgenochtend) en dan zeg ik: brand maar los iedereen, dan gaan we echt van elkaar leren, want die weet dit, en die weet dat, en dan moet een ieder maar zijn eigen conclusie uit trekken.

Hey hendrik,

Zoals al meerdere malen gezegd heb je wagen mooi en snel gebouwd.
Je hebt gelijk een TOP wagen!!!
:worship:

Alleen nog wat vraagjes..

Je hebt de Samba 4 gekozen en niet de Bigpower pijp..
Is dit niet ten nadele van de gewichtsverdeling? of kijk je zover niet?
Vind je hem alleen maar mooier dan de Big power??
(ik vind hem erg gaaf)

Wat voor kap komt er eigenlijk op?

En kom je eens rijden in de buurt van Breda toevallig :lol: ??

groetjes
Michiel

om um tezien rijden moet je eens langs amca komen;) ken je tegelijk het spul meenemen whahahha

Ik heb een kleine aanmerking:
Doordat je je remcilinder nu naast/tegen de uitlaat hebt gemonteerd,
zal de remvloeistof ook warm worden. Een beetje warm is niet erg,
dat gebeurt bij normaal remmen ook, alleen als de vloeistof TE warm word dan krijg je luchtbellen.
En als je luchtbellen krijgt kan het gebeuren dat je ineens niet meer kan remmen.
Als het nog mogelijk is zou ik voor de zekerheid de remcilinder toch verder van de uitlaat af monteren,
of iets wat heel goed isoleert tussen cilinder en uitlaat monteren op een of andere manier.

Ik heb zelf geen evo4 met hydraulische remmen dus ik weet ook niet
of dit de normale plaats om de remcilinder te monteren is,
maar aangezien ik mts autotechniek heb gedaan weet ik wel dat het zo problemen kan opleveren.
(dat wil zeggen de combinatie remvloeistof - grote hitte kan dat)

Giela zei:
Hey hendrik,

Je hebt de Samba 4 gekozen en niet de Bigpower pijp..
Is dit niet ten nadele van de gewichtsverdeling? of kijk je zover niet?
Vind je hem alleen maar mooier dan de Big power??
(ik vind hem erg gaaf)

Ik heb niet zozeer naar de gewichtsverdeling gekeken. Ik heb gekeken qua vermogen: dat is naar men zegt zo goed als gelijk als de big power. En heb ook gekeken naar het uiterlijk: ik vind het wel een gave pijp. Niet iedereen rijd daarmee, dus zodoende.
Wat voor kap komt er eigenlijk op?

Ik rij eerst met die groene kap die je naast de berichten van mij ziet.

En kom je eens rijden in de buurt van Breda toevallig :lol: ??

Breda? nou, ik zeg nooit nooit, maar we zullen zien wat de toekomst brengen moge

MadMan zei:
Ik heb een kleine aanmerking:
Doordat je je remcilinder nu naast/tegen de uitlaat hebt gemonteerd,
zal de remvloeistof ook warm worden. Een beetje warm is niet erg,
Als het nog mogelijk is zou ik voor de zekerheid de remcilinder toch verder van de uitlaat af monteren,
of iets wat heel goed isoleert tussen cilinder en uitlaat monteren op een of andere manier.

Heb ik ook al gedacht ja, ik zal een kijken wat ik er eventueel aan moet / kan doen
Zijn er mensen met dezelfde situatie? is dit een probleem?

Deze kap dus:

(is na indoor Barneveld wel al wat toegetakeld hoor 8O )

afb16672.jpg

Stap 17: inbouw RC

Ik heb alleen even de servo's op zijn plaats geschroefd. Met de montage van de gas- en remstangen wacht ik nog even. Ik wil eerst even weten of de remcilinder naast de uitlaat daar kan blijven zitten. Er is simpelweg geen andere plaats, maar er zijn 3 opties:

1e: het zit zo goed
2e: er moet een warmte schild(je) tussen
3e: een samba 4 kan bij nader inzien niet en moet vervangen worden voor de big power

De ontvangeraccu heb ik ook nog even niet geplaatst.

Over een poosje als alles definitief zit, zal ik nog een laatste foto maken.

afb16674.jpg

Stap 18: Banden lijmen

Ik ga er maar van uit dat iedereen weet hoe de banden verlijmd moeten worden. (anders hoor ik het wel)

Het afgebeelde potje lijm wordt niet bijgeleverd. Mocht er interesse in zijn (het is echt superlijm!) dan kun je dat via een PB laten weten.

afb16675.jpg

Stap 19: bumper
Er wordt een universeel bumperschuimset geleverd met de mallen van alle FG carosserieen. Daarmee kan dus het bumperschuim voor elk type kap uitgezaagd worden (ik doe dat altijd met het blad van een ijzerzaag)

afb16676.jpg

Hey,

Ik denk idd dat als de uitlaat heel warm word het niet goed kan zijn.. MAAR ik merk aan de bigpower dat hij NU nog niet zo heel warm word zodat het dan denk ik geen kwaad kan....

Ik moet wel zeggen, ik heb nog niet langer dan 30 min aan 1 stuk gereden en het is nu nog niet zo warm.

Dus ik weet niet of het in de zomer anders word en/of de Samba 4 wel warm word..
Ik zou ff een mailtje aan Pase sturen met de vraag daarin die kan je ongetwijfeld verder helpen..

Groet,
Michiel

Stap 20: dankwoord.

Hierbij wil ik iedereen danken die een steentje heeft bijgedragen aan dit project. (ook mijn monteur Patrick van nog net geen 2 jaar oud :D )

Maar speciaal wil ik danken de verkoper van deze auto, en de tuner van het geleverde motorblok: PaSe-Tuning.
Grote klasse zoals Pascal zijn klanten helpt!

afb16677.jpg

Back