De geschiedenis van de Polikarpov Rata's in Wanaka (Nieuw Zeeland) is wel interessant. Ik ben in het bezit van een video die daar over gaat (in Frankrijk gekocht, dus helaas alle interviews en kommentaar in het Frans overgesproken). Een Nieuw Zeelandse zakenman (met geld teveel?) heeft een 5-tal rata's in Rusland na laten bouwen van de originele tekeningen, en met gebruik van wat originele overblijfsels (maar het meeste is nieuw). De constructie van de romp is geheel van hout, en misschien de vleugels en staartvlakken idem, maar dat weet ik niet zeker. De manier waarop de romp gebouwd is, is door een relatief groot aantal hulpspanten op te stellen, en daarop met latten die diagonaal over die hulpspanten gespannen worden de romp op te bouwen. Een tweede laag word daar haaks erop overheen gelijmd, en ik geloof ook nog 1 of 2 lagen meer. De hulpspanten worden weer verwijderd en voilá, een zelfdragende romp. Op dezelfde manier worden ook soms bootrompen vervaardigd.
Op dezelfde video staat overigens nog een opname van een noodlanding van een Polikarpov I-153 "Tchaika", waarvan het landingsgestel niet meer volledig uitgedraaid kan worden (letterlijk, met slinger en staalkabels). De noodlanding vind vlak voor de camera plaats, meesterlijk gedaan door het toestel bijna helemaal binnen te slippen, en op het laatste moment recht te draaien, en met veel geschraap maar weinig schade op het asfalt van de baan te zetten. Waarschijnlijk heeft de piloot besloten om niet op het gras te landen vanwege het gevaar van ingraven en over de kop gaan. Ik heb die opnames helaas alleen als ouderwetse videoband.
max.