Bouwverslag van een zeemeeuw(gemotoriseerd)

Ja zoiets. Ik heb wel eens zitten kijken wat de airbrushers doen op het forum, die technieken zijn hier min of meer toepasbaar. En met een gewone spuitbus kan je heel mooi vloeiend spuiten, zodat de dekking naar nul loopt.
Overigens moet ik zeggen dat de foto's van die puur witte meeuw me ook wel bevallen. Voorlopig ben ik nog niet zo ver.

Wat foto's gespot als voorbeeld.

meeuw%20van%20onder.jpg

meeuw%20van%20opzij.jpg

Zeemeeuw2.JPG

De prop die ik heb is een graupner klapprop 8 x 4,5.

1 vleugelhelft is helemaal klaar, geschuurd en al, de 2e ga ik straks na de koffie mee verder, ik zal dan gelijk een aantal plaatjes schieten en in dit draadje posten.

@paul01, mooie foto's :worship:

flink opgeschoten vanavond, de gehele vleugel is klaar. :mrgreen:
de V-staart is voorzien van de roeren en geschuurd. :cool:
alleen de romp nog helemaal netjes schuren en een motorschot zagen.

de voorste vleugel ongeschuurd, de achterste geschuurd.

dsc00170z.jpg

eerst de voorzijde rondgeschuurd en dan de achterzijde schuren met een plank die voorzien is van schuurpapier, let op de ondersteuning, ik heb een in de juiste vorm gesneden stuk depron onder de vleugel gelegd zodat het niet doorbuigd bij het schuren.
een paar zware gewichten erop zodat de vleugel niet verschuift tijdens het schuren.

dsc00173pt.jpg

et voilá, na 10 minuten een keurig geschuurde vleugel :mrgreen:

dsc00175a.jpg

de beide vleugelhelften samenvoegen, eerst de stalen stang gebogen voor de v-stelling, daarna gepast en gecontroleerd met de hoekmal. vervolgens vastgelijmd en klaar is de vleugel.

dsc00177ty.jpg

even kijken of alles past :cool:

dsc00180d.jpg

morgenmiddag verder bouwen, het schiet al aardig op.

(en nu eerst naar bed).

Hartstikke leuk. Ik moet ook nodig weer aan de slag, komt goed uit dat het pokkeweer is.
alleen de romp nog helemaal netjes schuren en een motorschot zagen.
Triplex tot twee millimeter dik zaag ik eigenlijk nooit, ik knip het. Daarna een schuurpapiertje erlangs en het is prima (maar dat moet toch ook als je het zaagt).

hoe zijn de zweefprestaties??? want ik wil ook de uitgebreidere kline fogleman profiel gaan gebruiken. maar ben bang dat de knikvleugels niet zo geweldig gaat zweven.

geen idee hoe die zweeft maar volgens de bouwbeschrijving en op het duitse forum schijnt die aardig goed te zweven.

Ik heb die van mij klaar alhoewel ik het nog wel moet verven maar ik moet eerst oefenen op een stuk depron om een mooi verenpatroon te kunnen maken.

ik heb voor de servo's een plankje gemaakt.

dsc00181u.jpg

de accu zit voorin, er zit een stukje tape aangeplakt zodat ik de accu makkelijk eruit kan halen. de accu zit met klitteband vast.

dsc00182u.jpg

romp en vleugel samengevoeg met 2 eleastieken.

dsc00184o.jpg

Al met al viel het me behoorlijk mee, het model is niet al te moeilijk om te bouwen, nu eerst verven en dan de luchtdoop.

wat dacht je van eerst een luchtdoop? en dan verven... ik heb al meermaals meegemaakt dat het verven verloren moeite is en dat het ding al stuk is bij de maiden :) zeker met experimentjes dan ...

probeer er een filmpje van te maken.

wat dacht je van eerst een luchtdoop? en dan verven...
Tja, alleen dan riskeer je weer dat het zo leuk vliegt dat je aan het verven niet meer toekomt...

Beide motortjes die ik heb liggen blijken ondertussen niet alleen verkeerd-om te zijn (ik kan de as niet omdraaien), maar ik geloof ook dat ze allebei te dik zijn om in het neusje te passen. Kan zijn dat dat dus vertraging gaat opleveren.
Wat is de diameter van de motoren die jullie gebruiken?
Een optie is misschien de as verlengen (hoe?) en de motor iets verder naar achteren zetten, daar is al snel meer plaats.
Het geheel wordt dan zwaarder natuurlijk (meer ballast nodig om 'm uit te wegen).

De diameter is bij mij 28 mm.
Deze: BigDotUncleStore

Borg veertje en borg inbus los halen en zachtjes met een hamer op het asje tikken en dan kun je dit motorje aan de vuurmuur monteren. Een paar reacties terug heb ik ook nog 2 andere geschikte motortjes gelinkt.

Laatst bewerkt:
misschien de makkelijkste optie: is een rompje bouwen die vanvoor iets breder is voor het motorspant en dergelijke.
gewoon een centimetertje wijdter bouwen dus.

ofwel de makkelijkste is wat inkorten tot waar het breed genoeg is, en dan alles zo ver als mogelijk naar voor :) dan kan je gewoon schuiven met je onvanger of je lipo, naarmate dat het moet.

maar als je nog geen romp hebt??? misschien het eerste dat dan het makkelijkst is.

het was hier vanochtend bijna windstil en droog dus ik ben naar het modelvliegveld gereden om een proefvlucht te maken, ik kon het niet laten :mrgreen:

de kist vliegt goed en luisterd goed naar de roeren. het kan ook lekker langzaam en volgas is het geen race meeuw. zweven gaat ook prima alleen bij het landen moet je er een beetje snelheid inhouden anders valt die het laatste stuk wat hard naar beneden. bij de 2e vlucht heb ik de landing iets sneller gedaan en de vogel 20 centimeter boven de grond ''uitgemolken'' en het landen gaat dan ook prima.

het starten uit de hand is prima, iets meer dan half gas en hij vliegt prachtig weg, ook is het vliegbeeld erg mooi.

de volgende keer als ik ermee ga vliegen dan moet de vogel wel voorzien zijn van een verenkleed.

het bouwen gaat lekker snel, al met al ben ik grofweg een uur of 10 bezig geweest, vliegen is ook leuk het is weer eens wat anders.

nu nog 1 bouwen op 50% en dan voor in de sporthal :cool:

het was hier vanochtend bijna windstil en droog dus ik ben naar het modelvliegveld gereden om een proefvlucht te maken, ik kon het niet laten :mrgreen:

de kist vliegt goed en luisterd goed naar de roeren. het kan ook lekker langzaam en volgas is het geen race meeuw. zweven gaat ook prima alleen bij het landen moet je er een beetje snelheid inhouden anders valt die het laatste stuk wat hard naar beneden. bij de 2e vlucht heb ik de landing iets sneller gedaan en de vogel 20 centimeter boven de grond ''uitgemolken'' en het landen gaat dan ook prima.

het starten uit de hand is prima, iets meer dan half gas en hij vliegt prachtig weg, ook is het vliegbeeld erg mooi.

de volgende keer als ik ermee ga vliegen dan moet de vogel wel voorzien zijn van een verenkleed.

het bouwen gaat lekker snel, al met al ben ik grofweg een uur of 10 bezig geweest, vliegen is ook leuk het is weer eens wat anders.

nu nog 1 bouwen op 50% en dan voor in de sporthal :cool:

of als sleeptoestelletje voor achter een shockflyer ?? ook leuk ;)

Gefeliciteerd met je maiden...

Over mijn motorruimte: Tja mijn motortje is ook 28 mm, dat zou dus wel moeten passen. De romp is half af, ik ga voorlopig maar rustig door en zie wel of het lukt.
Het gaat niet zo snel, de POR was op dus ik doe het met PUR :p, dat is prima lijm maar heeft veel tijd nodig om te drogen. Dus dan ga je aan een ander onderdeel verder... tot ze allemaal liggen te drogen...
En met die regen ga je niet buiten zitten schuren. Ik zit dus in de witte stoftroep op zolder.

@Gerard VLC, heb je de batterij nog geborgd?

gewoon met klitteband, blijft prima liggen.
klitteband met secondenlijm (foam safe) op de rompbodem geplakt, de regelaar zit op dezelfde manier aan de bovenkant van de romp geplakt.

Ik ga nog wel de rug van de vleugel ter plaatse van de romp vlak maken en de vleugelbestiging ga ik met een kunsstof schroef doen. dan kunnen die lelijke elastieken weg.

Nou, ik ben er achter waarom mijn motortje niet past hoor.
Ik heb de tekening te klein uitgeprint :sleepy::sleepy:
en dus is mijn meeuw nu pakweg 30% te klein (met een 30% kleiner motortje was ik uit de brand...:()
Ik snap niet hoe het kan, want het lukt me ook nu niet om een grotere tekening uit te printen, hoe ik mijn printer ook probeer te manipuleren.
Mijn motorspant is 26 mm doorsnee, geen wonder dat je er geen 28 mm motor tegenaan kan schroeven (vooral vanwege de romp-wanddikte van 6 mm, het motorschot zou dus eigenlijk 40 mm doorsnee moeten zijn, klopt dat?)

Ik zal nog wel proberen een grotere tekening uit te printen, maar ik weet niet of ik meteen doorga. Misschien ter afwisseling even een ander projectje...

Ik kreeg opeens het idee dat de neus gewoon te nauw was. Toen legde ik alle vleugeldelen aan elkaar en pakte de rolmaat. Krap een meter... :mad:

Misschien dit motortje: BigDotUncleStore
Het heeft een diameter van 25 mm.
Het motorschot bij mij is horizontaal 40 mm en verticaal zelfs iets breder. Ergens in je printer of documenteigenschappen zal iets niet goed staan.

Ik heb nu de vleugeloren gelijmd. Ik heb ze eerst geschuurd. Eerst de hond uitlaten nu het zonnetje schijnt in R'dam en dan de vleugel helften tegen elkaar lijmen.

Laatst bewerkt:
Nou, ik ben er achter waarom mijn motortje niet past hoor.
Ik heb de tekening te klein uitgeprint :sleepy::sleepy:
en dus is mijn meeuw nu pakweg 30% te klein (met een 30% kleiner motortje was ik uit de brand...:()
Ik snap niet hoe het kan, want het lukt me ook nu niet om een grotere tekening uit te printen, hoe ik mijn printer ook probeer te manipuleren.
Mijn motorspant is 26 mm doorsnee, geen wonder dat je er geen 28 mm motor tegenaan kan schroeven (vooral vanwege de romp-wanddikte van 6 mm, het motorschot zou dus eigenlijk 40 mm doorsnee moeten zijn, klopt dat?)

Ik zal nog wel proberen een grotere tekening uit te printen, maar ik weet niet of ik meteen doorga. Misschien ter afwisseling even een ander projectje...

Ik kreeg opeens het idee dat de neus gewoon te nauw was. Toen legde ik alle vleugeldelen aan elkaar en pakte de rolmaat. Krap een meter... :mad:

hetzelfde zoals ik dus ;) ik zei het nog :)
spanwijdte 90cm??

Gefeliciteerd met je maiden...

Over mijn motorruimte: Tja mijn motortje is ook 28 mm, dat zou dus wel moeten passen. De romp is half af, ik ga voorlopig maar rustig door en zie wel of het lukt.
Het gaat niet zo snel, de POR was op dus ik doe het met PUR :p, dat is prima lijm maar heeft veel tijd nodig om te drogen. Dus dan ga je aan een ander onderdeel verder... tot ze allemaal liggen te drogen...
En met die regen ga je niet buiten zitten schuren. Ik zit dus in de witte stoftroep op zolder.

en over je lijm... ik gebruik cre-ation van de ACTION winkel...
0.85euro voor een flesje van 100ml

is een contactlijm... inlijmen aan 1 zijde... even tegen elkaar houden.
dan van elkaar halen en even wachten tot de lijm precies weg is :) hij verdampt precies... dan is de lijm goed en duw je de 2 helften tegen elkaar.
wel in 1x goed want het plakt aardig goed :)

eigenlijk gewoon knutsellijm voor kindjes maar ik plak er zelfs depron DLG's mee aan elkaar ;)

Back