bouwverslag van het Zweedse Jacht 'Amphion' uit 1778

Hieperdepiep hoera :feli: Van harte Piet, 67 alweer......... al bijna een grote jongen ;)
Maak er maar een leuke pijnvrije dag van Piet, het gebak houden we wel tegoed :D

Een schone werkplek levert schoon resultaat zeg ik altijd tegen mijzelf. ;)
Maar, zelfs je snijmat lijkt ongeschonden....werk je er echt wel op? :D
Ik zie het maar als een compliment! Ik werk natuurlijk in een hoek van mijn woonkamer omdat ik maar een 2-kamer appartement heb, dus hou ik het gewoon netjes en schoon. Maar deze foto van snij-mat geeft misschien antwoord op je vraag ;);
20220124_125049_bewerkt-1.jpg

Hieperdepiep hoera :feli: Van harte Piet, 67 alweer......... al bijna een grote jongen ;)
Maak er maar een leuke pijnvrije dag van Piet, het gebak houden we wel tegoed :D
Ik zet een stukkie gebak op mijn balkon voor je Koos, dus des te eerder je er om komt.... (na een tijdje komt er waarschijnlijk wat schimmel op :rolleyes:)

Voor ik verder ga met het tuigen van de grote mast heb ik eerst de stagtakels gezet omdat ik daar later waarschijnlijk niet meer goed bij kan. Ik heb twee takels gezet, een kleine stagtakel voor het afneembare rooster aan de grootstag en de sloeptakel;

De sloeptakel; LH is de lopende hanger, waarvan het halende part via een geleide blok onder de fokke mars naar het belegpunt (nagelbankje achter de bak aan bakboord) loopt waar hij is belegd op de 1e korvijnnagel. H is de hanger die om de masttop van de grote mast is gelegd. L is de lus (strop) van de hanger. V is het vioolblok, T de takel en S is de spruit die met haakjes is bevestigd aan de ringen in de sloep.
20220125_103634_bewerkt-1.jpg

De stagtakel; G is de grootstag, D een dubbelschijfblok, T is de takel, E is een enkelschijfblok en S is de spruit.
20220125_103551_bewerkt-1.jpg

20220125_103741_bewerkt-1.jpg

een foto van de andere kant genomen,
20220125_103959_bewerkt-1.jpg

Links op de foto is te zien dat ik inmiddels bezig ben met de spreilatten voor het grootwant, waar halverwege het want een extra spreilat is bevestigd wegens de brede spreiding van de hoofdtouwen.

Heel erg netjes! Een vraag waar je je vast al wel mee bezig gehouden zult hebben: Je kunt nu de sloep omhoog hijsen, maar hoe trek je deze dan buitenboord?

Heel erg netjes! Een vraag waar je je vast al wel mee bezig gehouden zult hebben: Je kunt nu de sloep omhoog hijsen, maar hoe trek je deze dan buitenboord?
In feite heten de takels aan de hangers (2 aan de grote- en 2 aan de fokkemast) 'grote takels' en dienen voor het aanspannen van het want en het heffen van lichte lasten. In samenspel met de lopende hanger die bevestigd was onder de fokkemars werd er een sloeptakel van gemaakt.

De sloeptakel die ik op mijn model met de haak ingepikt heb aan de spruit van de sloep, word normaal indien niet gebruikt langs het grootstag bevestigd, terwijl de haak in een ring werd gepikt op de achterste reling van de bak of in een ring aan dek. Echter op een model ziet het er wel aardig uit indien de takel met de spruit van de sloep verbonden is. Als je je model voorziet van zeilen is dit natuurlijk niet logisch omdat dan de takel niet in gebruik kan zijn.
Om de sloep buitenboord te zetten werd een 2e takel, een noktakel aan de nok van de ra gezet en het onderste blok van de noktakel werd verbonden met de lus van de hanger, waarna de sloep (of andere last) overboord getakeld kon worden.

Ik sprak op 2 oktober met Ab Hoving hierover, maar was een beetje kwijt wat hij exact gezegd had. Dat wat jij (Piet) hier schrijft haalt alles weer naar boven. Momenteel zit dat nog niet helemaal goed op het nieuwe Kolderstok Model, maar dat ga ik binnenkort aanpassen, zoals in de vorige post beschreven. Bedankt!

Geweldig hoe jij het allemaal uitlegt. Ik ben een trouwe kijker en bewonderaar van je werk. De manier waarop je alles maakt, maar ook hoe je het in beeld brengt met de uitleg daarbij opdat we het allemaal kunnen begrijpen. Heel fijn om je te volgen Piet.

Back