Stap 8
Afgelopen week veel aan het schuren en plamuren geweest.
Zoals in voorgaande bericht al genoemd was het de aansluiting van de achterste motorkap nog niet geheel goed.
Er zat een opening op het punt waar de drie rompdelen samenkomen.
Die opening heb ik gedicht met epoxy vermengd met katoenvlokken. Op die manier blijft de lijm zitten waar je het neerzet en loopt het niet uit tijdens het drogen.
Op deze manier heb ik de opening gedicht, om hem te dichten met plamuur leek me niet zo goed omdat de plamuur laagsgewijs aangebracht moet worden en dat is lastig in dit geval.
Als het te dik zou zijn was ik bang dat het niet goed blijft zitten en afbrokkeld.
Op deze manier kon ik met plamuur met dunne laagjes en schuren de zaak mooi aangesloten krijgen.
Onderstaande foto toont het begin, de opening moest hier nog gevuld worden;
Eerste laagje plamuur opgezet;
En het uiteindelijke resultaat;
Aan de andere kant van de romp hetzelfde verhaal.
Daarna heb ik de gehele romp geschuurt met een korrel 240. Alle naden en overgangen zijn mooi strak en glad;
De volgende stap zal zijn het aanbrengen van diverse schaalassecoires zoals antennes, deurscharnieren en cablecutters.
Daarna zal de kist in de primer gaan. Afgelopen tijd heel veel draadjes gelezen bij o.a. collega schaalhelibouwers over primer, lakken en schuren.
Zoals ik het nu denk te gaan doen is;
1 ) De romp nog een keer geheel schuren en dan met korrel 400.
2 ) Spuiten in kunststof primer van Motip (1K)
3 ) Daarna klinknagels plaatsen (waarschijnlijk houtlijmmethode)
4 ) Deels spuiten in de witte eindkleur (onderkant en deels zijkant)
5 ) Overgang van rood naar wit afplakken
6 ) Rood spuiten (1K)
7 ) Stickers plaatsen
8 ) Blanke lak spuiten (2K)
De kunststof primer van Motip is transparant van kleur. Ik heb een bus gehaald en een proefstukje gespoten.
Dit proefdeel heb ik ook met korrel 240 geschuurd en toen met primer gespoten.
Het resultaat is behoorlijk glad, op de bus staat dan ook dat de primer niet hoeft worden opgeschuurd alvorens het af te lakken.
Dat wil ik best geloven als ik het resultaat zo voel. Toch schuur ik de heli nog af met korrel 400 voor de zekerheid.
Om straks de eindkleuren goed te krijgen heb ik aan Heliswiss de vraag gestelt of ze mij misschien aan de kleurcodes kunnen (en willen ;-) ) helpen.
Het antwoord moeten we nog even afwachten.
Gr, Roy