Bouwverslag: Vario Ecureuil

Dat werkt prima hoor ! Bij al mijn Vario helies zat dat op deze manier, als dat tonnetje maar spelingvrij op de hevel zit, en kan draaien.

Hey Roy,

bij mijn Benzinetrainers en Alouette (ook Vario, maar dat weet de halve wereld ondertussen) is de hekrotoraansturing op dezelfde wijze uitgevoerd. De stuurstang loopt bij de Alouette zelfs een beetje gebogen. Het systeem met het busje, waarin de stuurstang wordt geklemd werkt perfect. Zorg er wel voor dat het busje vrij kan ronddraaien (ref. Rhelie).
Doe ook geen locktide aan het schroefje waarmee de stuurstang in het busje wordt geklemd, anders gaat de zaak heel stroef lopen (dit was zo in het begin bij mijn eerste Benzinetrainer). Draai het schroefje echter heel goed aan en neem het als controle-item op in je preflightcheck! Ondanks de locktidevrije verbinding is dit schroefje bij mij nog nooit losgekomen...

Heligroeten,

Nick

Bedankt voor de reacties mannen,

Ok, dus dit zou gewoon goed moeten werken?
Echter wel een vraag, waarom wordt het spanboutje niet geborgt met loctite?
Je zegt dat het stroef gaat lopen maar hoe bedoel je dat?
Dit boutje is namelijk niet het boutje wat er voor zorgt dat het busje kan draaien, dus wat loopt er dan precies stroef?

En als tweede, om het busje te laten draaien moet ik de platte moer iets los laten. Maar als ik deze dan niet borg blijft het natuurlijk niet zitten.
Op welke manier is bij jullie het busje gemonteerd?

Het busje heeft bij mij een draadeinde en een platte moer... :confused:

Ja ik weet het zeker ;-)
De heli in het filmpje heeft een andere registratie dus geen probleem :-D
Al hoewel de voorbeeld heli momenteel ook niet meer bij Heliswiss vliegt, dus in dat opzicht had het niet uitgemaakt...

Bedankt voor je bericht,
Gr, Roy

Stap 5

Weer een update te melden, de staartrotor zit op zijn plaats.

De staartboom was aan de achterzijde geheel dicht;
031-DSC04971.JPG

In die achterzijde is een uitsparing gemaakt, van binnenuit worden twee houten schotjes tegen de achterzijde aangelijmt.
Deze schotjes zijn identiek aan elkaar en het feit dat het er twee zijn is puur om dikte te creeren voor een goede montagebasis voor de staartrotor.
Met inslagmoeren worden draadgaten gecreeerd en vervolgens wordt de rotor daarop vast gebout.
032-DSC04989.JPG

Om deze schotjes erin te krijgen was aanvankelijk een redelijk gepruts, de binnenkant van de staartboom is in de hoeken natuurlijk niet vlak en je kan er nauwelijks bij om er iets aan te doen.
Gedaan wat mogelijk was en uiteindelijk het voorste houten schotje een beetje aangepast om hem vlak te kunnen verlijmen.
Uiteindelijk zit hij mooi op zijn plek :-)

Daarna het middenschot voor het lagerpunt van de aandrijfas geplaatst, dit ging eigenlijk vrij makkelijk, op onderstaande foto is te zien dat de uitsparing in het tussenschot langwerpig is en het lager in hoogte gestelt kan worden.
Dit lager zit in een kunstof lagerhuis welke op zijn beurt weer tegen een houten schotje geschroeft zit.
Op die manier kan het huis achteraf nog gedemonteerd worden mocht er iets met het lager zijn. Aan mechaniekzijde kan de hoogte van de staartaandrijving ook gesteld worden echter is deze verstelling niet traploos maar middels een gatenreeks met een paar millimeter oplopend.
Met deze twee stelmogelijkheden stond het geheel vrij snel in positie.

034-DSC04990.JPG

De in de vorige post besproken stuurstang is hieronder zichtbaar. Het busje draait in deze opzet niet, dus loopt het ook niet goed. Ik zit hier nog even over na te denken hoe ik dit ga oplossen.
035-DSC04998.JPG

En als laatste het aanbrengen van het verticale stabilo. Het enige wat gedaan moest worden was de uitsparing rondom het mechaniek aanbrengen zodat de staart daaroverheen schuift.
Daarna wordt de staart met twee schroefjes vastgezet in de houten stripjes die boven het staartrotormechaniek zichtbaar zijn.

033-DSC04988.JPG

Op de foto hierboven zie je dat de naad in langsrichting niet aansluit op de staartboom. Schijnbaar zijn de delen niet geheel symmetrisch en maatvast. De aansluiting rondom is perfect maar de naad doet anders geloven ;-)
Uiteindelijk zie je dit na het spuiten niet meer terug.

Tot zover voor nu :-)

Gr, Roy

Het vordert !! het busje kun je laten draaien door er een borgmoertje op te zetten, die loopt er nooit af en door hem losjes aan te zetten blijft hij scharnieren zonder speling.

Mocht je een borgmoertje niet vertrouwen dan kun je ook een tweede moertje bij de huidige zetten en deze tegen elkaar indraaien, net zo als bij Mecano werd gedaan. Zou zelf ook een klein mooi vlak ringetje tussen de hevel en het moertje plaatsen.

Rheli, peter,

De oplossing is dus inderdaad simpel, ik had eigenlijk meer verwacht dat er een apart draaibaar deel op zou zitten, vandaar.
Het lijkt er dus op dat ik er iets te moeilijk tegenaan heb gekeken ;-)

Bedankt voor de reacties,

Gr, Roy

Ondertussen heb ik wat na zitten denken over klinknagels.
Nu vraag ik mij af hoe jullie het patroon van deze klinknagels bepalen?

De romp heeft een aantal contourlijnen in zich van bijvoorbeeld luiken die in het echt open kunnen. Dit zijn wellicht contouren waar klinknagels om heen zitten, maar op de staart bijvoorbeeld zit geen enkele referentielijn.

Iemand suggesties hoe ik hier achter zou kunnen komen?

Gr, Roy

Stap 6

Afgelopen week even een uitstapje gemaakt van de werkzaamheden aan de motorkappen bovenop de romp, namelijk een cockpit console.
Ik had deze in de verloren uurtjes op papier gezet en had de voorbereidingen zover dat ik hem kon maken, dus dat heb ik toen ook maar gedaan :-D
De rompkit bevat geen interieur en de cockpit zoals hij te koop is bij Vario komt niet overeen met mijn uitvoering.

Aan de hand van fotos en een schets uit de Eurocopter brochure heb ik de console in 3D gezet en van daaruit vertaald naar onderdelen.
De behuizing is gemaakt van 2mm PVC plaat en de kap van 0,5mm aluminium. De instrumentjes komen overigens wel bij Vario vandaan.
De PVC delen zijn allemaal gewoon rechtuit, recht aan, de kromming in de zonnekap is mbv een plaatuitslag gemaakt.

Hieronder een paar plaatjes;

036-cockpit1.JPG

037-DSC05000.JPG

038-DSC05013.JPG

039-DSC05017.JPG

Nu eerst weer verder met de motorkappen ;-)

Gr, Roy

Stap 7

Momenteel ben ik bezig met de motorkappen bovenop de romp. Dit zijn er twee waarvan een vast en de andere verwijderbaar dmv schroefjes.
De achterste wordt verlijmt over de romp en over de staartboom. De overgang van romp naar staart is vrij scherp en het is daarom
lastig om de achterste motorkap daar goed aansluitend te krijgen. Dit is dan ook niet geheel gelukt.
Op zich niet erg, de resterende opening is niet zo groot en met een klein beetje plamuren is dat prima gesloten te krijgen, maar daarover later meer.

De voorste kap past goed, deze is zoals gezegd met schroefjes op de romp bevestigd, en onder de schroefjes zit in de romp een houten blokje met een inslagmoer gelijmd.
In het oplopende deel van de kap richting de rotoras is een luchtinlaat aangebracht, ik heb daar een houten tunnel aangebracht welke afgesloten is met gaas.

Bij de overgang van de voorste naar de achterste kap (verticale aansluiting) missen voor een goede aansluiting nog twee schroefjes maar de benodigde lengte heb ik niet op voorraad.

040-DSC05020.JPG

De uitsparing van de rotorkop is in de basisvorm aangebracht, maar zal nog wel iets aangepast moeten worden. De rotorkop heb ik nog niet, dus voor nu blijft hij even zo.

En de tussenstand;
041-DSC05021.JPG

Gr, Roy

Stap 8

Afgelopen week veel aan het schuren en plamuren geweest.
Zoals in voorgaande bericht al genoemd was het de aansluiting van de achterste motorkap nog niet geheel goed.
Er zat een opening op het punt waar de drie rompdelen samenkomen.
Die opening heb ik gedicht met epoxy vermengd met katoenvlokken. Op die manier blijft de lijm zitten waar je het neerzet en loopt het niet uit tijdens het drogen.
Op deze manier heb ik de opening gedicht, om hem te dichten met plamuur leek me niet zo goed omdat de plamuur laagsgewijs aangebracht moet worden en dat is lastig in dit geval.
Als het te dik zou zijn was ik bang dat het niet goed blijft zitten en afbrokkeld.
Op deze manier kon ik met plamuur met dunne laagjes en schuren de zaak mooi aangesloten krijgen.

Onderstaande foto toont het begin, de opening moest hier nog gevuld worden;
042-DSC05025.JPG

Eerste laagje plamuur opgezet;
043-DSC05029.JPG

En het uiteindelijke resultaat;
044-DSC05030.JPG

Aan de andere kant van de romp hetzelfde verhaal.
Daarna heb ik de gehele romp geschuurt met een korrel 240. Alle naden en overgangen zijn mooi strak en glad;
045-DSC05035.JPG

De volgende stap zal zijn het aanbrengen van diverse schaalassecoires zoals antennes, deurscharnieren en cablecutters.

Daarna zal de kist in de primer gaan. Afgelopen tijd heel veel draadjes gelezen bij o.a. collega schaalhelibouwers over primer, lakken en schuren.
Zoals ik het nu denk te gaan doen is;

1 ) De romp nog een keer geheel schuren en dan met korrel 400.
2 ) Spuiten in kunststof primer van Motip (1K)
3 ) Daarna klinknagels plaatsen (waarschijnlijk houtlijmmethode)
4 ) Deels spuiten in de witte eindkleur (onderkant en deels zijkant)
5 ) Overgang van rood naar wit afplakken
6 ) Rood spuiten (1K)
7 ) Stickers plaatsen
8 ) Blanke lak spuiten (2K)

De kunststof primer van Motip is transparant van kleur. Ik heb een bus gehaald en een proefstukje gespoten.
Dit proefdeel heb ik ook met korrel 240 geschuurd en toen met primer gespoten.
Het resultaat is behoorlijk glad, op de bus staat dan ook dat de primer niet hoeft worden opgeschuurd alvorens het af te lakken.
Dat wil ik best geloven als ik het resultaat zo voel. Toch schuur ik de heli nog af met korrel 400 voor de zekerheid.

Om straks de eindkleuren goed te krijgen heb ik aan Heliswiss de vraag gestelt of ze mij misschien aan de kleurcodes kunnen (en willen ;-) ) helpen.
Het antwoord moeten we nog even afwachten.

Gr, Roy

Hey Roy,

een hele nette en strak uitgevoerde vooruitgang.
Je brengt je bouwvorderingen ook heel didactisch in beeld.
Je bouwverslag is een plezier om naar te kijken en te lezen.
Je werkmethode voor het inkleuren van je machine lijkt me ook top. Zelf zou ik op een gelijkaardige manier te werk gaan.

Heligroeten en nog veel bouwplezier in deze donkere weken,

Nick

Dit wordt ook een prachtige heli.

Je cockpitpanel heb je ook zeer getrouw na gebouwd.

Met welk programma heb je deze 3d gemaakt.

Succes met de bouw.

Hey Nick,

Het project vordert aardig, er moet nog heel veel gebeuren, maar ik heb er veel plezier in en dat is natuurlijk het belangrijkste :-)
Leuk om te horen dat je het verslag kan waarderen :-D
Dank je voor je reactie.

@Volunteer
Ik heb de cockpit console gemaakt aan de hand van fotos en schetsen. Deze heb ik ingeladen in AutoCAD en daar de contouren van het instrumentenpaneel overgenomen.
Daarna aan de hand van cabine fotos heb ik de zijaanzichten bepaald, enkel op verhouding.
Toen de vorm dus goed bepaald was heb ik de aanzichten verschaald naar de Varioromp.
De 2D aanzichten op de juiste maat heb ik overgezet naar Inventor. Daar heb ik hem 3D uitgewerkt zodat ik ook de aanzichten van alle maakdelen kreeg.
De zonnekap is lastig goed te krijgen in 2D, Inventor heeft een plaatuitslag module en toen was het vrij eenvoudig, na het uitzagen van de contour en het zetten ervan was hij dan ook in een keer goed.
Ben je bekend met 3D paketten?

Gr, Roy

Ja om eerlijk te zijn fifty fifty heb ooit autocad gehad op school een ken een beetje van gmax maar dat is natuurlijk niet hetzelfde.

Maar ik vind dit echt een schoon bouw beschrijving goede uitleg.

Bedankt

Stap 9

Inmiddels is de Squirrel(Ecureuil) voorzien van antennes, cablecutters en dummy scharnieren voor op de diverse panelen.
De deuren zijn geplaatst en voorzien van werkende scharnieren.
Waar ik nog mee bezig ben zijn de magneten welke de deuren dichthouden.

De deuren pasten in eerste instantie niet goed, de kromming van de deur leek niet overeen te komen met de kromming van de romp.
Sluit de deur boven aan, dan ligt hij onder vrij enz. Hij 'wipt' op diverse plaatsen.
De deuren zijn behoorlijk dik, en de oplossing was dan ook om de deuren dunner te schuren op de plaatsen waar hij leek te 'wippen'.
Uiteindelijk goed gelukt en ik ben tevreden met het resultaat.
De plaats van de scharnieren is natuurlijk wel bepalend voor het functioneren van de deur. De achterste korte deur heeft de scharnieren aan de onderste rechte zijde waardoor hij wat afhangt wanneer hij open is.
Fraai is dat niet maar veel keus heb ik er niet in. Bij het origineel is dit dan ook een schuifdeur.
Ik heb de deuren wel scharnierend gemaakt voor meer toegang naar de accu's en dergelijke.

046-DSC05051.JPG

047-DSC05052.JPG

Wanneer de romp straks gespoten wordt denk ik dat deze details heel mooi uit gaan komen.

048-DSC05050.JPG

Verder heb ik een reactie gehad van Heliswiss mbt mijn vraag over de kleurnummers van hun vloot.
Ik kreeg keurig de RAL nummers door van het rood en wit, dat vond ik bijzonder symphatiek :thumbsup:
Via www.ralcolor.com heb ik onderstaande balkje even gemaakt ter illustratie.

heliswiss-colors.bmp

Dat gaat goed komen dus, maar eerst moet de zaak in de primer. Aangezien de winter nu de kop op steekt zijn de temperaturen dusdanig laag dat spuiten niet meer gaat.
Van spuitbussen wordt gezegd niet verwerken onder de 15 graden. Wat er zou gebeuren als ik dat wel zou doen wist ik niet dus deze vraag
hier gesteld: verwerkingstemperatuur-spuitbussen
De enige conclusie in mijn geval is dat het spuiten met lak moet wachten op betere tijden.
Primer is een andere verhaal en daar zoek ik nog mogelijkheden voor.

Tot zover voor nu,

Gr, Roy

Laatst bewerkt door een moderator:
Heel erg mooi! :worship:

Over het spuiten, ik zou voor dit geweldige model geen spuitbussen gebruiken maar gewoon goeie 2K lak met een compressor. Als je een goeie primer toepast dan wordt dat erg mooi en ikzelf heb de ervaring dat een spuitbus dat nooit kan benaderen. Just my 2 cents.

Bedankt voor je compliment Bruteforce,

Dat spuiten met compressor goede resultaten opleverd geloof ik zeker, maar de resultaten die geboekt worden met spuitbussen zijn ook zeker niet slecht.
Ik heb er vertrouwen in dat met goede lak in een spuitbus en laagje voor laagje aangebracht het goed moet komen.
Uiteraard wel eerst een spuitproef, de resultaten komen hier tzt voorbij :-)

Gr, Roy

Back