Bouwverslag: Vario Ecureuil

Stap 10

Weer een kleine update te melden, maar als eerste wens ik iedereen een heel gelukkig en gezond nieuwjaar met veel mooie vlieguren!

De werkzaamheden aan de romp liggen even stil vanwege het feit dat ik nu niet kan spuiten (temperatuur), en primer spuiten is wat ik nu eerst moet doen om verder te kunnen.
Dus verder met het interieur, de stoelen zijn klaar.

Ik heb ook deze gemaakt van PVC plaat, goed te bewerken en heel strak in afwerking.
De kussens zijn gemaakt van schuimrubber met stoffen bekleding. Nooit gedacht dat ik ooit nog eens de markt zou afstruinen voor een lapje stof, maar ja, het is voor een goed doel he ;-)
De bekleding is overigens door mijn moeder gemaakt, dus die credits komen haar uiteraard toe. Ik vind het er erg fraai uit zien, mijn naald en draad kunsten zouden dit niet bereikt hebben :-)
De stoelriemen zijn van wit veterband gemaakt, welke blauw zijn gemaakt in katoenverf.
De sluiting bestaat uit twee plastic schijfjes verbonden met een M2 bout en moer welke door de riemen zijn geprikt. Na montage is deze zilverkleur geverfd.
De brandblusser is een Vario artikel.

049-DSC05046.JPG


050-DSC05135.JPG


De Ecureuil heeft achterin ook zitplaatsen dmv een brede bank. Het mooist zou zijn deze ook te maken maar het mechaniek zit op de plek van de middelste twee zitplaatsen.
Zoals ik er nu tegenaan kijk wil ik toch een bank gaan maken met de buitenste zitplaatsen, en een uitsparing voor het mechaniek.
Echter ivm het zwaartepunt kunnen de accu's op die plaats roet in het eten gooien. Ik wacht dus even met een eventuele achterbank totdat dit gegeven opgelost is.

Wordt weer vervolgt,

Gr, Roy
 
Stap 11

In een schaalheli hoort in mijn beleving een piloot, dus nu de stoelen klaar zijn ben ik begonnen met de sollicatiegesprekken en onderstaande kandidaat is het geworden ;-)

051-DSC05153.JPG


Het is Michael van Vario. Pilootpoppen zijn lastig te verkrijgen, ik moet zeggen dat ik de Maffscav piloten wel erg fraai vind maar heb het gelaten voor wat het is vanwege de prijs.
De poppen van Vario zijn niet zo heel erg sprekend, de overall is slecht en de poppen zijn slecht vormbaar.
Ik heb hem toch maar besteld en met dit vliegersjack erbij, die is namelijk wel erg fraai gemaakt.
Het elastiek in de broekspijpen heb ik doorgeknipt en armen en benen heb ik voorzien van een kort-,dun messing staafje.
Daardoor is de zaak goed in positie te buigen. Gekeken naar dit resultaat ben ik toch tevreden, ik had er eerlijk gezegd wat minder van verwacht.
De piloot wordt onder de veiligheidsriem met een tie-wrap vast in de stoel getrokken. Hierdoor ziet hij diep in het kussen en zit het geheel muurvast.
De helm is een assecoire welke ik alleen heb aangevuld met een microfoon.

Op fotos van Heliswiss machines zijn verschillend geklede vliegers te zien. Met en zonder helm, gewone kleding of overall.
Deze outfit zou dus passend kunnen zijn.

052-DSC05146.JPG


Michael is 240mm hoog. De Ecureuil is schaal 1:6,6(volgens Vario) een vlieger van 1,90m zou dus 285mm in model moeten zijn.
Zelf geven ze aan dat er een 190mm vlieger in moet, beide is niet goed en ik ben dus uitgekomen op 240mm.
Bovenstaande foto toont Michael in de Ecureuil, de verhouding komt nu heel goed uit.

Echter klaagt de man dat zijn machine niet vliegklaar is dus ik ga weer aan de slag ;-)

Gr, Roy
 
Om te beginnen zeer mooi werk wat je hier weer af levert.

Ik vind dat een cockpit een heli echt leven geeft.

Bij mijn Bell 222 heb ik zelfs een stuk van mijn Raptor 50 titan afgeslepen om er een look a like cockpit in te zetten om toch maar iets te hebben.

Ik blijf deze bouw zeker volgen.
 
Dank je volunteer, leuk om te horen dat je enthousiast bent over mijn project :-)

Een cockpit maakt het inderdaad realistisch, alles bij elkaar besteed ik ook redelijk veel tijd aan het interieur. Er zitten veel ramen in en de deuren kunnen open dus je ziet ook veel van de binnenkant.

Momenteel ben ik bezig om montagepunten voor de vloer in de romp aan te brengen en ben ik de vloerplaten die ik al gemaakt had in hout, aan het vervangen door kunststof.
Ook sluit deze vloer rondom het mechaniek mooier aan wat een afgewerkter geheel oplevert, maar daarover later meer.

Gr, Roy
 
Stap 12

Afgelopen week ben ik bezig geweest met primer, klinknagels en lak.

Onderstaande bussen heb ik gebruikt, het is 1K epoxyprimer (colormatic) en op RAL kleur aangemaakte industriele lak.
Top-F is een bedrijfje wat zich gespecialiseerd heeft in scheepsmodelbouw maar na telefonisch contact te hebben gehad zouden onderstaande producten voor mijn toepassing prima geschikt zijn.
De ervaring met onderstaand eerste spuitwerk is zeker positief.

053-DSC05156.JPG


De voorste cabine kap, geschuurd met 400 korrel en schoongemaakt met wasbenzine.
054-DSC05157.JPG


Gespoten in primer;
055-DSC05163.JPG


Klinknagels aangebracht;
056-DSC05170.JPG


En afgespoten in de eindkleur;
057-DSC05180.JPG


De klinknagels zijn aangebracht volgens de houtlijm methode. Dat was best lastig om goed te krijgen en dat lukte ook niet in een keer.
Alles op gelijke grootte (binnen een marge natuurlijk) krijgen ging niet altijd goed. Waar ik wel achter ben is wanneer een druppel niet goed is
je deze ongeveer 1,5 uur laat drogen en dan kan je hem er met een pincet makkelijk af trekken. De druppel is dan wat gum-achtig geworden en je kan hem in een keer verwijderen zonder sporen achter te laten.
Het aanbrengen heb ik overigens met een injectienaald gedaan.

Ik denk dat ik een ding anders ga doen wanneer ik met de romp aan de slag ga.
Namelijk over de klinknagels opnieuw een laagje primer spuiten.
Met het spuiten in rood kwam ik er achter dat sommige klinknagelkopjes niet helemaal goed dekken. Met een tussenlaagje primer verwacht ik dat dit niet meer voorkomt.

Deze kap is gespoten bij 20 graden in een kleine geimproviseerde ruimte, de gehele romp daar spuiten is geen optie dus nu moet ik echt gaan wachten op beter weer zodat ik weer in de garage kan.
In de tussentijd rest er nog genoeg werk dus vervelen doe ik mij uiteraard niet :-)

Wordt weer vervolgt,

Gr, Roy
 
Stap 13

De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met het maken van een nieuwe cabinevloer.
Deze zat er al in zoals te zien is in eerdere berichten maar was gemaakt van hout.
De kwaliteit van dit hout liet achteraf toch te wensen over en ik had wat nieuwe ideeen over deze vloer dus maar besloten deze te gaan vervangen.
Ik heb hem gemaakt van 1,5mm pvc plaat en versterkt met houten (ander soort) spanten.
Een ander verschil is dat deze vloer achterin nu aansluit tegen het mechaniek wat het geheel strakker en ruimtelijker maakt.
In het voorste deel achter de stoelen is een luikje gemaakt waaronder bijvoorbeeld de rx accu kan liggen.
Dit luikje moet overigens nog bevestigt worden, hij staat nu met plakband en een cocktailprikker omhoog voor de foto ;-)

058-DSC05188.JPG


059-DSC05187.JPG


060-DSC05196.JPG


061-DSC05207.JPG


062-DSC05211.JPG


De houten spanten zijn verlijmt in de romp en met schroefjes zit het geheel nu in elkaar vast.
Ingebouwd is er geen duidelijke foto meer van te maken dus vandaar dat alles er even buiten staat.

Gr, Roy
 
Bedankt mannen,

Die piloten zijn idd erg fraai, ook handig dat ze scharnierende ledematen hebben.
Mijn Vario afgezant heeft wat spalkwerk ondergaan om in positie te komen ;-)

Misschien voor een komend project, ik heb het linkje opgeslagen.

Gr, Roy
 
Stap 14

De afgelopen tijd niet veel gedaan aan de Ecureuil, de lage temperaturen maakte het niet echt behaaglijk in de garage, en stil aan kwam de winterblues er een beetje in.
Inmiddels gaat het weer de goede kant op, dus eens zien of we weer wat progressie kunnen maken.

Wat niet de goede kant op ging is iets wat inmiddels al weer een tijdje geleden gebeurt is maar dus ook een tijdje stil lag.
Eerder in dit draadje is te zien hoe de bovenste kap rood gespoten is.
Dat rood zag er fraai uit op een punt na. De klinknagels waren niet overal mooi gedekt en daarom heb ik later besloten de kap op die plaats nog eens over te nevelen.
Het resultaat was minder, de verf bleek matgeslagen na drogen. Nu had ik rekening gehouden met temperatuur, zowel omgeving als werkstuk maar ik vermoed dat de spuitbus te koud was, ik kan niets anders bedenken.
Echter stond die spuitbus al meerdere dagen in de huiskamer, dus hoe koud kan hij zijn? :confused: Of de oorzaak lag ergens anders, op spuitgebied ben ik natuurlijk een newbie.

Maar goed, kap afgeschuurd en opnieuw in de primer gezet.

063-DSC05214.JPG


Nu dook het volgende probleem op, te zien is dat op bepaalde plaatsen door de gelcoat is geschuurd waardoor er kleine putjes, porien, zichtbaar worden.
Ik las ergens eens een opmerking dat je pas ziet of het oppervlak goed is wanneer hij in de primer staat. Wat daar mee bedoeld werd snap ik nu ook ;-)

Maar hoe werk ik het weg? Ik heb begrepen dat er porienvuller bestaat.
Welke porienvuller gebruiken jullie zoal? En op welke manier breng je dat aan?

In BlueBird's draadje is het even ter sprake geweest en de door hem aangereikte suggestie heb ik uiteraard onthouden.
Echter mijn kap zit in de epoxyprimer en ben even benieuwd wat de alternatieven zijn.

Gr, Roy
 
Laatst bewerkt:
Epoxyprimer

He Roy,

Ik los het op door die plekken met 2K plamuur te bewerken en af te spuiten met epoxyprimer. Het system wat ik gebruik met basislak heeft hier overigens geen last van lijkt wel. Op die plekken een extra laag epoxyprimer en schuren is denk ik ook een optie.

Grz. Bone
 
Hey Bone,

Gaat dat plamuren goed? Het zijn hele kleine gaatjes en ik denk dat plamuur te dik is...?
Nog een keer primer in dat gebied en weer schuren, zou idd ook kunnen, het zal er wel iets beter van worden.

Ik denk echter dat ik het bij de staart/romp aanhechting ook ga krijgen. Het is spiegelglad en ziet er gaaf uit, maar na deze primer ervaring :roll:

Ik zou een proefje kunnen doen, eens kijken wat er gebeurt.

Gr, Roy
 
Stap 15

Vandaag twee landingslichten geplaatst, ze zijn geen exacte kopie van het origineel dus hier komt de "sport-scale" categorie even om de hoek kijken ;-)

Elk landinglicht is opgebouwd uit het volgende;
* 12x1mm Aluminium pijpje in een gfk plaatje met daarin:
* 68ohm weerstand
* 5mm LED 9200MCD 20deg sunnywhite
* silver reflector 12mm
* afdekkap
* gevoed per 4,8v nimh
Toch handig Conrad... ;-)

064-DSC05219.JPG

(voor de oplettende kijker, ik heb per abuis de verkeerde weerstand neergelegt voor de foto, deze zijn voor de rode en groene lichten waar ik nog mee bezig ben.)

065-DSC05225.JPG


066-DSC05231.JPG


Wel vind ik het mooi staan!

Ze zijn nog niet helemaal afgewerkt, dat komt bij het primer-klaar maken van de gehele romp.
Ook zal de reflector na het spuiten pas ingelijmt worden, dan hoef ik het daar ook niet critisch af te plakken.

Nu maar eens nadenken over de rest van de verlichting. Op de staart moet een stroboscoop komen en aan de uiteinden van het horizontale stabilo een groene en een rode lamp.

Wordt weer vervolgt,
Gr, Roy
 
Wel vind ik het mooi staan!

...............................
...........................

Nu maar eens nadenken over de rest van de verlichting. Op de staart moet een stroboscoop komen en aan de uiteinden van het horizontale stabilo een groene en een rode lamp.

Je bent niet de enige, ik vind het er ook echt goed uit zien, net echt ;)

Het is persoonlijk maar je hebt van die kits die de lampen/leds aansturen. Meestal is dat een soort looplicht en dat vind ik erg onnatuurlijk. Ik vind het zelf mooier als elke lamp/led zijn eigen aansturingsprintje krijgt waardoor de timing tussen de leds onderling wat verschilt, dat vind ik er zelf een stuk natuurlijker uitzien. Zo flits bijvoorbeeld rood en groen om de beurt en een een minuut later net achter elkaar of zelf tegelijkertijd.
 
Bedankt Peter,

Ik snap wat je bedoeld met het looplicht principe, zo zal deze niet worden omdat ze afzonderlijk aangestuurd gaan worden.

Ben nog zoekende naar een goede stroboscoop, Vario heeft ze ook maar ik kan geen referentie vinden over hoe goed deze zijn, ze zijn wel aardig aan de prijs dus ik ben nog even aan het orienteren.

Gr, Roy
 
Hallo Rene,

Bedankt voor je reactie en suggestie.
Met een stroboscope bedoel ik echt een flitser, liever geen led. Met een led flitser blijft de zichtbaarheid bij daglicht toch lastig.
Misschien wens ik wel iets wat niet kan, tijd zal het uitwijzen. Maar bijvoorbeeld het onderstaande;
3028-2.jpg


Is volgens mij geen led? Maar kan er verder weinig over vinden.
Ik ga de site van Tom nog wel even nader door lezen, bedankt voor het meedenken,

Gr,Roy
 
Back
Top