Bouwverslag: Vario Ecureuil

Hey Helifreak,

Blij te horen dat je het zo aan pakt. Geen haast, dan ontstaan de beste dingen. (alhoewel ik die stelling er op het werk niet altijd door krijg;-) )
Ik ben benieuwd hoe hij wordt, de 12e kunnen we hem vast bewonderen :-)

Mijn Squirrel zal in Hulten zeker niet vliegen, dat wordt te vroeg. Augustus is de vakantiemaand en ik heb veel verplichtingen in aug/sep.
Dat geeft me dus effectief zo'n 6 a 7 weken om hem klaar en ingevlogen te krijgen en dat lukt vanaf dit punt niet.

Op het gebied van afstelling en componentkeuze moet ik mijn uitgebreide huiswerk nog doen dus alles bij elkaar gaat daar wel wat tijd inzitten.

Maar schaaltechnisch zal hij vrijwel gereed zijn voor een static in Hulten.

Gr, Roy

Een heel mooi kleurenschema en strak afplak- en spuitwerk.
't Ziet er schitterend uit.
Dit wordt zowel statisch als in de lucht een echte eye-catcher.
Blijven doorgaan Roy, voor je 't weet draai je circuits mee...

Heligroeten,

Nick

Dank je Nick :-)

Inmiddels zijn de stickers onderweg en ook de rotorkop plus bladen.
De bovenste kap is inmiddels na eerst wit gespoten te zijn weer rood.
Het kleurverschil is nu zo goed als verdwenen. Er zal een paar procent verschil in zitten maar ik vind het acceptabel. Wel heb ik op een paar plaatsen op de romp nog wat glansverschil.
Ik ga er van uit dat de blanke lak dat goedmaakt.

Weet iemand of er specifieke zaken zijn om rekening mee te houden bij het aanbrengen van blanke lak?

Gr, Roy

hey

sorry dat het zo laat is maar meschien een tip voor je volgende heli of voor anderen die met fineliner afwillen plakken

na het spuiten van de kleur niet na 3 kwatier plakband eraf hallen
het beste is om plakband eraf tehallen als het nog nat is.
namelijk als het droog is en je haalt plakband eraf word het ribbelig omdat de lak niet los wil laten .
doe je dit als het nat is lak de lak zich gewoon los laten en niet tot minder kartelig worden(light aan je afplak skills).

je zult altijd het effeckt krijgen dat er randen komen omdat er op de niet afgeplakte deel meer lak zit en dus hoger ligt als de ondergrond.

dit los je weer op met de blankelak doormiddel van in de blankelak zetten en er weer een hoop afteschuuren en weer blankelak en dan weer schuuren en dit herhalen tot de randen niet voelbaar zijn

gr kenneth

Stap 22

Vorige week heb ik de rotorkop en bladen opgehaald.
Wederom fantastisch spul, kwaliteit is prachtig.
Een ding viel me op toen ik de rotorbladen wilde monteren. De rotorkop heeft M5 bouten in de bladhouder terwijl de bladen maar een 4mm gat hebben.
Dat vind ik vreemd gezien het feit dat dit de aanbevolen combi is.
Voor nu zitten er dus even M4 bouten in. Iemand dit ook eens gehad?

De rotorkop onderdelen;
095-DSC05400.JPG

Verder zijn de stickers binnengekomen die ik bij Callie Graphics heb laten maken. Zeer mooi geworden, zie onderstaand resultaat:

096-DSC05403.JPG

De stuurstangen zitten er nog niet aan, zo kan ik vrij makkelijk de kop er af halen om daarna de kap weg te kunnen nemen.

097-DSC05409.JPG

Een kanttekening, de registratie is achteraf wat te slank, de letters hadden iets vetter mogen zijn maar die inschattingsfout ligt bij mij.
De stickers zijn erg flexibel en plakken makkelijk over klinknagels heen;

098-DSC05417.JPG

099-DSC05419.JPG

Een onmisbaar item is de lasthaak. Gemaakt van voornamelijk 4mm aluminium stang;

100-DSC05413.JPG

101-DSC05414.JPG

Verder zijn de spiegels geverft en ben ik al bezig geweest met de turbineuitlaat, volgende keer een foto daarvan.
Blanke lak is binnen, dus daar kan ik ook mee aan de slag.

Het begint er op te lijken ;-)

Gr, Roy

Mooi hoor ! even over je bladen : zitten er busjes in ? je hebt kans dat het goed past als je de busjes eruit drukt.

Machtig Roy, schaalhelivliegend Nederland heeft er een prachtige machiene bij.
Die stickers zien er heel fraai uit.
Heb je soms geen url van die firma waarbij je ze hebt laten maken?

Heligroeten,

Nick

Bedankt mannen,

@Bluebird, de stickers komen van Custom Vinyl Ggraphics, Stickers, Labels for your R/C Models - Callie Graphics
Ik heb een document naar haar toegestuurd met afbeeldingen, afmetingen en text en uitleg.
Gevraagt of ze dat kon maken en tegen welke prijs.

Op haar site zijn voorbeelden van haar werk te zien, wat ik vroeg was dus nogal simpel ;-)
De prijs was heel netjes en binnen twee weken in huis. Kwaliteit is erg goed!

Aanrader dus :cool:

Van deze site Brands of the World | Download vector logos and logotypes heb ik het power team logo in eps format gedownload, die had ik haar ook toegstuurd en daar werd het nog makkelijker van.

Gr, Roy

Ik vind-em geweldig! Heb je al een idee wanneer de maiden plaats zal vinden? Hij ziet er al redelijk vliegklaar uit, daarom.

Hier nog een fotootje van mijn oude Ecureuil, dat was een (zwaar) Robbe plastic ding met overdone rompdetails waar ik vele prettige vluchten mee gemaakt heb. Op een gegeven moment was het plastic gewoon vergaan en viel hij langzaam uit elkaar. Toen kocht ik een carbon/kevlar romp die ik door een stuurfout meteen total-loss vloog.

Ecureuil0001.jpg

Hey Bruteforce, dank je, leuk te horen dat hij in de smaak valt :-)

De romp naderd zijn voltooiing, in September in Hulten zal hij schaaltechnisch zo goed als afgebouwd zijn.
Technisch staat alleen het mechaniek er in, alle elektro, bedrading, accus, verlichting, reductie enz. moet er dus nog in komen.
De componentkeuze moet ik mij eerst nog eens verder in verdiepen, de eerder genoemde Plettenberg wil ik ook nog eens heroverwegen. Bijvoorbeeld door de nieuwe Scorpion (HK-5035-500KV) speciaal voor dit soort heli's.
Ook wat betreft afstellingen/inregelingen en dergelijke moet ik mijn huiswerk nog doen dus de maiden ligt nog wel een tijdje voor me.
Maar goed, geen haast, dan ontstaan de beste dingen ;-)

Gr, Roy

P.s. toch een fraaie Squirrel die je had!

Laatst bewerkt:
Stap 23

In afwachting van het rubberprofiel wat ik besteld heb voor de ramen, heb ik nog wat knutselwerk verricht;

Ook Heliswiss maakt gebruik van de zogenaamde utility basket bij berg vluchten om benodigdheden te kunnen vervoeren.
Te denken valt aan ski's of spullen voor reddingswerkers.
Ik heb geprobeerd een copy te maken van de basket die Dart Helicopter Services voor de AS350 fabriceert.

Verkoperd staaldraad, horgaas en een koker met toevallig de juiste diameter;
103-DSC05442.JPG

Gaas er in gedrukt met de koker zodat hij er niet uitspringt tijdens het solderen;
104-DSC05445.JPG

Frame gesoldeerd en gaas op maat afgeknipt;
105-DSC05446.JPG

De deksel is op dezelfde wijze gemaakt alleen een kortere boog en daardoor een grotere radius;
107-DSC05450.JPG

Alvast wat touwen in gelegt voor het geval we in actie moeten komen ;-)
106-DSC05449.JPG

De basket is wel enigzins ruw, mede door de uiteinden van het geknipte gaas en het feit dat het gaas zich niet laat vormen, het veert dus en dat zie je terug in de contour.
Maar het was wel een leuk expiriment :-)

Gr, Roy

'k Vind je experiment heel geslaagd Roy.
Trouwens in het echt zien die dingen er ook niet zo gelikt uit. Je werkstuk is dus heel realistisch.

Heligroeten,

Nick

Wat een mooie heli zeg!
Ik heb je draadje net doorgekeken.
Wij hebben net gister messing gehaald om de stretcher voor de Bell 47 te maken. Die hoeft gelukkig niet rond te worden :-)

Stap 24

Inmiddels de rubber raamprofielen gekregen die ik bij Towerhobbies had besteld.
Mooi profiel en leverbaar in drie maten, ik heb de medium gebruikt:
111-flange.JPG

Maar om een kleine radius te maken is wel erg lastig. Het rubber zit er dus om heen maar het had wel wat netter gemogen wat mij betreft.
Maar goed dat is bij de kleine radi, de rest is aardig gelukt.

Ramen zitten er dus in, landingsgestel is geschilderd, Zwitsers kruis op de staart, binnenkant romp zijdeglans zwart geschilderd, blanke lak zit er op, de kist is schaaltechnisch dus praktisch klaar.
Wat er nog aan moet is een soort ski onderaan de staart wat voorkomt dat de staartrotor lager bij de grond zit dan het verticale stabilo.
Hoe ik dat ga bevestigen en maken zit ik nog even over na te denken.
Verder uiteraard verlichting, maar dat valt ook onder het hoofdstuk technische opbouw ;-)

Een paar impressies;

108-DSC02810.JPG

109-DSC02808.JPG

110-DSC02809.JPG

Gr, Roy

... nu nog ff je avatar aanpassen ;)
Done! :-D

Hoi Roy,

Hij is prachtig geworden!!! Good job!

Wat er nog aan moet is een soort ski onderaan de staart wat voorkomt dat de staartrotor lager bij de grond zit dan het verticale stabilo.
Hoe ik dat ga bevestigen en maken zit ik nog even over na te denken.

Bedoel je dit??? Want ik heb hem bij mijn nieuwe setje meegekregen van mijn nieuwe antennes en ruitenwissers etc. en ik heb deze liggen. Ik denk niet dat ik hem ga gebruiken, omdat ik bij de andere romp de boog heb geknipt . Hij is erg simpel te monteren en past ook zeker op jou romp.

Kwestie van 2 gaatjes boren en klaar.... Er zit een zelftapschroef bij met een bevestigingsringetje welke je aan de binnenkant van je romp moet vastlijmen aan het voorste gedeelte van de ski, en het achterste gedeelte schroeven beneden je staart.

Laat me effe weten.....

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Dag Frans en Brian, bedankt voor de complimenten :-)

Brian, bedankt voor je aanbod, wat je laat zien is idd wat ik bedoel.
Maar mijn gedachte over de ski is om deze toch aardig robuust uit te voeren. Als de staart bij het landen onverwacht de grond raakt wil ik dat hij toch een redelijke impact kan hebben (kan ook bij de start gebeuren maar in mindere mate).
Zijn vering moet dus niet te veel-, maar wel voldoende sterk zijn. Of de sterkte die ik zoek door het stabilo geleverd kan worden twijvel ik aan :nosmile:

Het verticale stabilo op de Squirrel is een los deel en wordt aan de staartboom gehouden met twee kleine boutjes.
Ik zoek dus een methode om de ski te fixeren aan de staartboom omdat daar dus meer framesterkte zit.
Zal mijn constructeurspet weer eens even opzetten ;-)

Bedankt voor het meedenken,

Gr, Roy

Back