Bouwverslag: Vario Ecureuil

Ik heb wat zitten rekenen om tot een goede setup te komen voor mijn Ecureuil.

Ter vergelijk; mijn henseleit MPXLE trekt bij rustig rondvliegen 780W bij 18Amps gemiddeld.
Pieken tot 120amps, vlieggewicht is 5kg. Dus omgerekend 156W/kg.

Het vlieggewicht van de Ecureuil zal ongeveer uit komen op 9,3kg.
Een veelgenoemde waarde voor een schaalmachine van deze grootte is 165W/kg.
Enigzins opvallend hoe dicht deze bij elkaar liggen?
Stel dat 165W/kg reel zou zijn, dan zou ik met de Squirrel op 1535W gemiddelde vermogen opname zitten.
Dat gedeeld door een gemiddelde spanning van 42 volt zou een stroomsterkte geven van 36,5A.
Als we dat weer uitzetten tegen een 5000mAh accupack zou dat 6,5minuut vliegtijd opleveren uitgaande van de 80% regel.

Motor and Mechaniek;
Main Vario 1002/80:z1=90 z2=18 reductie=5
Pinion Vario 59/40: z3=24 z4=60 reductie=2,5
Reductie total = 12,5

Stel ik neem een 500kv motor op 12S dan is het toerental:
(12*3,7*500)/12,5*0,85)=1510RPM
100%=1510 RPM / 90%=>1360 RPM / 80%=>1210 RPM / 70%=>1055 RPM
Max headspeed volgens Vario is 1350rpm, dus 500kV motor lijkt me ok.

Een paar gedachtes;
1)Gekeken naar deze cijfers, wat voor ESC range zou ik dan gebruiken? Een Castle ICE 120 zou het goed kunnen doen wat nominale stromen betreft maar wat kan ik verwachten voor pieken?
2)Warmte. Mijn romp is nagenoeg gesloten en motor en esc hebben dus amper koeling. Castle zegt dat hun regelaars de gespecificeerde stromen kunnen halen bij een luchtkoeling van 5mph. Aan de andere kant zijn vliegtijden kort…. (Meeste regelaars hebben stromende lucht nodig als koeling, behalve de Jive 120HV)
3)Vermogen. Wat voor motorvermogen? Een Scorpion 4035-500 zou het kunnen doen, maar enige overmaat hierop zou wellicht minder warmte produceren? Een 5035-500 bijvoorbeeld?

Iemand ideeen/correcties/aanvullingen/suggesties?

Gr, Roy

Kohler Actro's worden regelmatig ingezet voor zware scale-heli's. Ik heb zelf de Actro 32-3 MAX (555kV), een Actro 32-4 (415kV) zou ook kunnen met evt. een kleine ratio aanpassing. Ik zou de rotor niet te hard laten draaien, dit kost je alleen maar veel kostbare vliegtijd. Ik heb een Scorpion 130A opto regelaar met 10S, die zou ook 12S aankunnen en het ding wordt iig nu met een 5,5kg heli (geen direct vergelijk dus) niet heet. Zie hier de setup van MaxPerry die een vergelijkbare heli als jij heeft: ydcbl5FeuBM[/media] - Vario Bell 412 R/C Helicopter Electric Conversion

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Bruteforce,

Bedankt voor je suggesties, de Actro hoor ik meer voorbij komen in deze toepassingen, het is iig een bewezen goede motor. Hoewel ik op de lagers en warmte na ook niet veel gekheid hoor over Scorpions. Weet jij wat voor motor/esc combi in die 412 zit?
Bevalt de Scorpion esc jou goed? Hoeveel ampere trek je nominaal op die 5,5kg machine?

Gr, Roy

Hoi Roy,
Onder de video staat het onderstaande bijschrift:

The fuselage is a Vario Bell 412 painted in PHI (Petroleum Helicopters Inc) colors. Mechanics are Vario Skyfox custom-converted from a nitro engine to electric power. Motor is a Kohler Actro 32-4, battery pack is 12S LiPo, 4900mAH. To let the four-blade main rotor handle easily in forward flight and wind, a Helicommand gyro 'virtual flybar' is connected on the cyclic. Flying weight is somewhere between 16-19lbs. The slow windup of the rotor system is due almost entirely to the smart idea of leaving the original centrifugal clutch in the new electric drive train. Combined with the programmed slow start of the Castle Creations 85HV brushless motor electronic speed control and you now have a very close simulation to a true gas turbine start - without the gas turbine price tag. The electric conversion is a product of Unique Aircraft, owned and operated by master scale heli builder, Darrell Sprayberry.

Ik heb geen idee wat voor stroom mijn motor trekt, maar hij draait erg op zijn gemak momenteel omdat de regelaar-opening niet boven de 60% komt (hover). De regelaar is bedoeld voor max 12S en 130A en dat ga ik nooit halen in mijn toepassing, ook wel een veilig gevoel vind ik. Ik zit nog met een onbalans en als dat opgelost is dan kan ik naar 70 a 80% bij 1500rpm rotortoerental voor rondknallen. De regelaar bevalt goed, eenvoudige bediening met infrarood kaartje, grote koelribben, duidelijke hi-brightness meerkleuren indicatie-LED die tevens een volledig instelbare LiPo wachter is. Wat ik er niet prettig aan vind is de toch nog wat bruuske aanloop ondanks een super-softstart instelling van 20 sec., en als je echt kritisch bent dan is hij ook wat zwaar in gewicht.

Groeten, Marco.

Hoi Bruteforce,

Bedankt voor je suggesties, de Actro hoor ik meer voorbij komen in deze toepassingen, het is iig een bewezen goede motor. Hoewel ik op de lagers en warmte na ook niet veel gekheid hoor over Scorpions. Weet jij wat voor motor/esc combi in die 412 zit?
Bevalt de Scorpion esc jou goed? Hoeveel ampere trek je nominaal op die 5,5kg machine?

Gr, Roy

Hoi Marco, aha de eerste regel was uitklapbaar ;-)

Het begint er op te lijken dat dit soort heli's met 80A regelaar prima uit de voeten kunnen. Echter die pieken zitten me nog niet zo lekker.
Op de hensi zie je dat pieken makkelijk ontstaan, ik neig toch een beetje naar een lichte overdimensionering... een regelaar van 120A bijvoorbeeld.
En wat motor betreft, de 4035-500 die ik op de hensi heb zitten zou de Vario ook kunnen bedienen net als de Actro die jij noemt.
Wat ik me nog afvraag is in hoeverre een zwaardere motor koeler blijft vanwege de hogere massa en ruimere overmaat in vermogen.

Gr, Roy

Een motor die geschikt is voor grotere vermogens heeft dikkere wikkelingen. Daardoor blijft de temperatuur lager. Het hoofdrotortoerental blijft de energieslurper bij uitstek. Dus hoe rustiger het toerental hoe lager de stromen & temperaturen. Je moet natuurlijk niet met +12 graden moeten hoveren want dat werkt ook weer niet, en de regelaar rond de 80% opening houden om oververhitting daarvan te voorkomen. Ook ik geloof in wat over-dimensionering!

De 4035-500 zou idd een mooie keus kunnen zijn. Een andere motor kopen kan altijd nog.

Hoi Marco, aha de eerste regel was uitklapbaar ;-)

Het begint er op te lijken dat dit soort heli's met 80A regelaar prima uit de voeten kunnen. Echter die pieken zitten me nog niet zo lekker.
Op de hensi zie je dat pieken makkelijk ontstaan, ik neig toch een beetje naar een lichte overdimensionering... een regelaar van 120A bijvoorbeeld.
En wat motor betreft, de 4035-500 die ik op de hensi heb zitten zou de Vario ook kunnen bedienen net als de Actro die jij noemt.
Wat ik me nog afvraag is in hoeverre een zwaardere motor koeler blijft vanwege de hogere massa en ruimere overmaat in vermogen.

Gr, Roy

Stap 25

Een kleine update, ik heb twee bevestigingen gemaakt voor de 6S accu's.
Vaak worden deze vastgetrokken met klitteband alleen in dit geval zitten ze in een romp waardoor het lastig is om deze vast te sjorren, en uitschieten wil je niet in een schaalromp ;-)
Ik zocht dus een methode om ze vast te zetten met een soort van "click-clack" mechanisme.

Dit is het geworden;
112.jpg

Een berkentriplex plankje waar de accu op gestrapt zit. Dit doe je buiten de heli en kan daarna gewoon blijven zitten.
Ter illustratie met twee 'afgekeurde' zippeys ;-)
113-DSC05639.JPG

Aan de onderzijde zit een verende pen, en voor en achter twee haken.
Je pakt de accu beet en schuift hem over de achterste aluminium pen. Druk je iets verder door dan veert de pen in, en kan je hem plat leggen over de voorste pen.
Laat het pakket los en de veer duwt het geheel op slot (Vergelijk de twee accus in onderstaand plaatje).
114.jpg

De veerkracht is 28N (F=C*s => 28=6*4,7)
115-DSC05640.JPG

De pennen aan het mechaniek zijn M4 draadstangen welke geheel door lopen. Ze maken gebruik van bestaande gaten.

Het verende pennetje is gemaakt van alu buis 6x1 en 8x1.
Werkt perfect :cool:

Gr, Roy

Stap 26

Omdat ik toch iets miste in mijn accutray ontwerp van de laatste keer ben ik er toch nog een keer opnieuw mee begonnen.
Dit ontwerp is beter, materiaalkeuze, geleiding, eenvoud, looks :cool:

116-DSC05651.JPG

Twee nieuwe dingen te doen;

Verlichting mag natuurlijk niet ontbreken.
Via scalerchelis kwam ik bij Dimension engineering terecht. Zij maken een programmeerbare led controller met usb interface.
De starterkit bevat de controller, de usb interface + kabel en vier luxeon leds(uit te breiden naar 8 ). Groen, rood en twee keer wit. Super klein en flink vel.

117-DSC05655.JPG

Via een pc programmaatje kan je het flits schema zelf samenstellen en uploaden naar de controller. Ik heb hem vandaag binnengekregen dus ervaring moet ik nog opdoen.

Koeling, de schaalromp is gesloten en de esc heeft toch luchtstroming nodig voor optimaal functioneren.
Ik ben van plan de CC ICE120HV te gaan gebruiken, en die wil graag 5mph luchtstroom zien.
Onderstaande fans zijn 5V en verplaatsen 9,5m3/hr.
De bedoeling is een klein luchtkanaal te maken direct over de esc met een diameter van 30mm, wat dan een luchtsnelheid zou moeten opleveren van ca. 8mph (3,7m/s).
De eerste fan zuigt de lucht er in (onderzijde), de tweede fan gaat de lucht uit de romp zuigen (in de dummy exhaust) zodat er een mooie constante flow ontstaat, ook tijdens hoveren dus.
Eens zien of dat lukt/klopt, met accus, motor en regelaar die alle drie warmte produceren vind ik dit toch een belangrijk punt, zeker tijdens de zomer.

118-DSC05656.JPG

Genoeg te doen weer in deze barre tijden :-D

Gr, Roy

Electro

Tjeemig Roy,

Jij bent echt goed bezig. Mooi man die accutrays! Ik volg jouw electrovorderingen op de voet. Zoals je weet wordt de AH-64 ook electro en ik ben door jouw draadje bijna overtuigd om mijn toekomstige 212 ook electro te maken. Er zou een nieuwe electroset voor de Skyfox uitkomen. Heb je hier iets van gehoord?

Het verlichtingssysteem is vet maar Sander hier op het forum maakt het voor de helft van de prijs. Tis maar een tipje.

Bouw ze verder, mooi om naar te kijken.

Grz. Bone

Hey Bone,

Bedankt voor je compliment, leuk te horen dat mijn verslag je inspireert.
Het uitzoek en bouw/ontwerp gedeelte vind ik minstens zo leuk als het vliegen :)

Wat de lichtset betreft, ik ben bekend met Sander zijn werk (hij heeft eens wat voor mij gemaakt) en hij is zeker een vakman.
De set die ik bij Dimension heb gehaald had ik voor 46 euro compleet in huis.
Dat kan gekker zou ik zeggen, en bij een volgend project is het minder omdat je dan de usb interface niet meer nodig hebt.
Ik heb nu wel de vrijheid om zelf te kunnen expirimenteren met flits programma's en dat sprak me wel aan.

De electroset voor skyfox heb ik nog niets over gelezen/gehoord, als je meer info hebt horen we het natuurlijk graag.

En wat je 212 betreft, gewoon E maken, met je Apache en Bo mag die niet achterblijven ;-)

Gr, Roy

Stap 27

Afgelopen tijd wat verder geexpirimenteerd met koeling.
De eerder genoemde 40x40 fans heb ik gelaten voor wat het was, het bracht niet de hoeveelheid lucht die ik wilde hebben.
Nu overgestapt op een maatje groter, 60x60. Deze heeft een luchtverplaatsing welke drie maal meer is en dat begon er op te lijken.

Ook heb ik beide fans in combinatie met een reductie geprobeerd, echter pakte dat teleurstellend uit. De gedachte was om de luchtsnelheid op te schroeven door de diameter te verkleinen
maar dat lukt met het lage vermogen van deze fans simpelweg niet. De luchtstroming valt geheel stil.

Ik ben dus geeindigt met een 60mm fan welke in de cabinevloer is gebouwd met daarboven op een luchtkanaal van eveneens 60mm.
Op onderstaande fotos is te zien wat ik daarmee wil bereiken. In de onderzijde van de cabine (onder de fan dus) is een gat van 60mm gemaakt afsgeschermt met horgaas wat een net geheel oplevert.

Het houten blokje stelt een ICE120HV regelaar voor, ik heb hem nog niet in huis vandaar deze dummy met de exacte maten.
De lucht wordt nu heel mooi langs de esc gevoerd zonder deze volledig op te sluiten.

119-DSC05675.JPG

120-DSC05670.JPG

121-DSC05674.JPG

De luchtstroming is nu goed, de snelheid ligt rond de 3m/s wat ruim meer is dan nodig.
Deze fan zuigt aan en blaast dus over de regelaar. Bedoeling is om een tweede fan onder de motor te plaatsen welke de lucht naar buiten blaast.
Op die manier heb ik een mooie luchtstroming langs de twee componenten die de meeste warmte produceren.

Die tweede kan ik nog niet plaatsen omdat ik nog niet exact weet waar de as van de motor uitkomt, dit ivm de aandrijfriem en diameters.

Ook zijn vier schakelaars te zien, deze schakelen de fans, de navigatie/acl, landingslichten en cabineverlichting aan en uit.
Deze zijn allemaal aangesloten en de lichten zijn ingebouwd, alleen ben ik nog bezig met een aantal armaturen daarvoor.
Ze zitten op een eigen voedingcircuit en heb bewust gekozen deze niet via de reciever te bedienen.

Al doende leert men daar ben ik nu wel achter bij een aantal zaken. Ik was dus o.a. vergeten om het horizontale stabilo te voorzien van gaten voor bedrading.
Die vleugel is dus helemaal dicht, ook in de romp, dat zijn typisch van die zaken die je bij een volgende kist niet meer gebeuren ;-)

Momenteel heb ik bedrading voor de lichten nog los in de staartboom liggen, dat is niet ideaal natuurlijk, ik zoek nog een manier om deze te fixeren.
Suggesties welkom uiteraard,

Gr, Roy

Mooi gevonden en uitgewerkt Roy, die oplossing om je regelaar te koelen.

Voor 2011 wens ik jou het allerbeste en blijf genieten van de passie.

Heligroeten,

Nick

Hallo mannen,

Bedankt voor de reacties en wensen :-)

Uiteraard wens ik jullie allemaal een gelukkig en bouw- en vliegrijk nieuwjaar!

Wat de bedrading betreft, ik had de fout gemaakt om voor de bedrading niet in een eerder stadium een voorziening te treffen, het gevolg is dat ik nu niet meer overal bij kan.
De tape oplossing kan voor het eerste deel in de staart (vanuit de romp gezien). Dan kom ik bij een tussenschot (middenlager). Ik zal er nog even mee verder prutsen.
Zojuist nog even een vluchtje gemaakt met de mp maar met deze temperaturen is er niet zo heel veel aan.
Ik ga nog maar even uitbuiken van de oliebollen denk ik ;-)

Wordt vervolgt,
Gr, Roy

Stap 28

Na een tijdje van stilte zit er weer wat beweging in mijn Ecureuil project.
Afgelopen week zijn de eerste componenten binnen gekomen, dus de afbouw kan min of meer beginnen.

Nu loop ik echter tegen het probleem aan dat ik een motorsteunblokje gefreesd moet hebben maar ik heb zelf de middelen niet.
Dus ook hier een oproep of er misschien een hobby frezer in de zaal zit die het leuk vind om onderstaand onderdeel voor mij te maken.
Helaas kan ik geen materiaal aanleveren. Wie zou mij kunnen voorthelpen?

122-Motorsteun.jpg

Tekening: http://royceweb.com/Ecureuil_tbv_forum/Motorsteun_ Ecureuil_1.pdf

Laat maar weten als je belangstelling hebt, en tegen welke vergoeding je het zou willen doen.

Gr, Roy

Moet het uit 1 stuk gefreesd of mag het gezet worden? Ik kan mijn maatje vragen of hij dit voor je wil laten zetten, heb je al een CAD tekening?

Marco.

Hey Marco,

Bedankt voor je aanbod, super!
Echter ben ik nog op een ander idee gekomen welke ik even ga uitproberen, als dat lukt zal het niet meer nodig zijn.
Ik laat het je weten,

Gr, Roy
P.s. tek staat er onder ;-)

Stap 29

Weer een beetje vooruitgang geboekt, het eerder genoemde motorsteuntje is gemaakt en ingebouwd, net als de overige componenten aan het mechaniek:
- Servo's 4x S9206
- CC ICE120HV
- Gyro 401 + S9254
- Rx Futaba 617FS
- Turnigy UBEC 15A
- Scorpion 4035-500
- Tandriem + wielen Madler

Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk in en aan het frame te monteren zodat ik zo min mogelijk hoef te doen in de romp.
Zo'n Vario romp mag dan best groot zijn maar er in werken valt best tegen.

123-DSC05682.JPG

124-DSC05683.JPG

125-DSC05687.JPG

De geforceerde koeling is ook gereed, er zitten nu twee fans in van 60mm.
De een zuigt lucht van buiten en blaast deze over de regelaar, de andere zuigt lucht van binnen af langs de motor naar buiten.
De luchtstroom heeft daar mee theoretisch een snelheid van 12mph terwijl Castle minimaal 5mph voorschrijft.
Bij een geschat volume van 25 liter zou hij deze dus elke 2,5 sec kunnen verversen.

Deze fans zijn echter wel 12V dus ik heb een 3S lipo 850mAh ingebouwd voor de voeding van de fans en de verlichting.
Deze lipo wordt parallel afgetakt met een zijde naar de koeling (12V) en de andere zijde via een kleine regulator naar 6V voor de verlichting.
Op deze manier heb ik overal de benodigde spanning en is het geheel volledig los van de "vliegcomponenten".
Deze 3S accu is berekend op 30 minuten uithouding.

126-DSC05697.JPG

127-DSC05696.JPG

Het zwaartepunt is gecontroleerd, voor wat betreft alle componenten vliegklaar samengebouwd was dit het resultaat;

128-DSC05701.JPG

129-DSC05702.JPG

Geen contragewicht toegevoegd, alle accus zijn aanwezig op de accudragers aan het mechaniek.
Ik moet zeggen dat dit een meevaller was, ik had geen grote afwijking verwacht maar was wel van mening dat de rx en koel accu helemaal voorin moesten komen.
Hij hangt nu vrijwel geheel recht gekeken naar de skids.

Ik denk overigens dat iets neuslastig wel goed zal zijn, wat denken jullie?

Het gewicht zoals hij hier hangt plus rotorkop en bladen maken hem totaal 9,1KG.
Uitgaande van 9,3KG heb ik een vliegtijd berekend van 8,5 minuut.
Vario geeft voor de benzineversie 9KG af, dus dat zit wel aardig goed lijkt me.

Gr,Roy

Zwaartepunt lijkt me prima, en ik zou dat niet voorlijk leggen: tegen algemeen geloof in, maakt neuslastigheid niet dat een heli de neus laat zakken, hij wil er door gaan rollen, en wel bij neuslast met de draairichting van de rotor mee, bij staartlast er tegenin (zijn gewoon de natuurwetten die voor gyroscopen, en dus ook voor je hoofdrotor gelden). Niet doen dus, neuslastig maken!

Heb je wel een veiligheidje ingebouwd voor die koelfannetjes? want een keer vergeten uit schakelen tijdens bijvoorbeeld afstelwerk en je vernaggelt het accu-tje. Aangezien het om blijkbaar maar een heel klein beetje vermogen gaat is het dan niet beter om de koeling vanaf de vliegaccu te voeden? weet je tenminste zeker dat de koeling af gaat als je stopt met vliegen, heof je je daar ook geen zorgen over te maken. Just my 2 cents....

Maar voor de rest een heel erg mooie heli, en ook qua "eigen" techniek zoals die accudragers, heel mooi gedaan!
Wat voor rotor gaat er eigenlijk opkomen? (vanwege de keuze voor 4 x S9206 onder de tuimelschijf)

Groet, Bert

Back