Bouwverslag: Vario Ecureuil

Hallo Bert,

Ok, neuslastig maken dus niet doen. Een motivatie die ik wel vaker lees is dat ietwat neuslastigheid bij neutrale swashplate er voor zou zorgen dat hij de neiging heeft een lichte voorwaartste vlucht in te zetten, een andere reden is dat bij het lostrekken de staart meer geneigd zou zijn omhoog te gaan ipv evt omlaag.
Maar je advies is dus, gewoon neutraal afstellen.

De rotorkop is een standaard twee blads paddlekop.
Voor de kracht heb ik dus geen 4 servo's nodig, ik heb er wel voor gekozen vanwege de redundantie.

Wat het afschakelen van de fans betreft, dat is puur handbediening. Op de fotos zijn wat tuimelschakelaars te zien.
Ik heb er bewust voor gekozen om de verlichting en de fans via een volledig gescheiden circuit te voeden. Puur voor als er storing of kortsluiting optreed dit de vliegcomponenten niet kan beinvloeden. Het bewuste accu'tje is ook bijzonder klein hoor.
Maar je hebt gelijk, het is makkelijk te vergeten dus een puntje voor de checklist ;-)
Ik zal de temperatuur gaan meten tijdens de eerste vluchten en zien wat het daadwerkelijke effect van de koeling is.
Daar kan uit blijken dat het allemaal wat 'overengineered' is of dat de bedrijfszekerheid nog wat aangescherpt moet worden.

Een andere vraag, deze hoofdrotor draait linksom, ik ben rechtsom gewent.
Dit zou inhouden dat de heli in de lucht in langsrichting gezien iets scheefhangt naar de andere kant.
Zijn er nog andere zaken die ik kan verwachten t.o.v een rechtsdraaiende rotor?

Gr, Roy
 
Hallo Bert,

Ok, neuslastig maken dus niet doen. Een motivatie die ik wel vaker lees is dat ietwat neuslastigheid bij neutrale swashplate er voor zou zorgen dat hij de neiging heeft een lichte voorwaartste vlucht in te zetten, een andere reden is dat bij het lostrekken de staart meer geneigd zou zijn omhoog te gaan ipv evt omlaag.
Maar je advies is dus, gewoon neutraal afstellen.

De rotorkop is een standaard twee blads paddlekop.
Voor de kracht heb ik dus geen 4 servo's nodig, ik heb er wel voor gekozen vanwege de redundantie.

Wat het afschakelen van de fans betreft, dat is puur handbediening. Op de fotos zijn wat tuimelschakelaars te zien.
Ik heb er bewust voor gekozen om de verlichting en de fans via een volledig gescheiden circuit te voeden. Puur voor als er storing of kortsluiting optreed dit de vliegcomponenten niet kan beinvloeden. Het bewuste accu'tje is ook bijzonder klein hoor.
Maar je hebt gelijk, het is makkelijk te vergeten dus een puntje voor de checklist ;-)
Ik zal de temperatuur gaan meten tijdens de eerste vluchten en zien wat het daadwerkelijke effect van de koeling is.
Daar kan uit blijken dat het allemaal wat 'overengineered' is of dat de bedrijfszekerheid nog wat aangescherpt moet worden.

Een andere vraag, deze hoofdrotor draait linksom, ik ben rechtsom gewent.
Dit zou inhouden dat de heli in de lucht in langsrichting gezien iets scheefhangt naar de andere kant.
Zijn er nog andere zaken die ik kan verwachten t.o.v een rechtsdraaiende rotor?

Gr, Roy

Nee, neuslastigheid laat een linksdraaiende heli naar links rollen (dus tuimelschijf naar rechts om neutraal te vliegen) en een rechtsdraaiende naar rechts. Dit effect word wat groter tijdens scherp gevlogen bochten, dus je kunt er eventueel wat mee spelen als je heli de ene bocht wat anders vliegt als de andere, maar ik zou er niet te veel mee prutsen en gewoon het zwaartepunt in de as leggen. Als je dan toch wat moet, dan niet meer dan hooguit een centimeter voor de as.
De vorm van de romp (en de omstroming) heeft namelijk veel meer invloed op het geheel. Als je bijvoorbeeld de NOTAR's van Vario bekijkt, die moet je zelfs gewoon niet uitbalanceren, maar gewoon bouwen zoals Vario aangeeft. Dan komt het zwaartepunt een cm of 3 a 4 achterlijk uit, maar dat word weer gecompenseerd door het gedeeltelijk naar beneden blazen van de NOTAR-staart.

De staart omhoog moet je gewoon handmatig uitsturen tijdens lostrekken, doet men in het echt ook. Is een kwestie van aanleren.

Het klopt dat deze heli licht naar links zal hangen. Het hangt een beetje af van hoe gevoelig er voor bent, maar ik had voorheen wat last van "ongetrimde hersenen".... ondanks neutraal getrimde heli driftte een rechtsdraaiende heli altijd stevig naar links weg, omdat ik onbewust iedere keer de heli wat naar links legde. Hetzelfde had ik ook met nose in hooveren, dat de helli in mijn blikveld naar links wegliep omdat ik de heli onbewust een lichte helling naar "voor de kijker links" gaf. Lag gewoon aan mij, niet aan de heli....
Nu vlieg ik tegenwoordig vaker links en rechtsdraaiend door elkaar en heb ik er minder last van. Of jij dit effect ook gaat merken, is geheel persoonlijk.
Een ander effect wat hier mee samenhangt en waar ik wel nog steeds last van heb, is dat met een rechtdraaiende heli, als ik van rechts naar links vlieg, ik dichter bij mezelf uitkom dan ik zelf bedoel. Komt ook door die lichte helling naar links. Bij jouw zou dit dan moeten optreden als je van links naar rechts voor je langs vliegt. Ik heb me er wel eens over verbaasd dat dit soort kleine dingetjes nog zo lang merkbaar blijft.

Nogmaals, dat verschil tussen links en rechtsdraaiend is allemaal heel persoonlijk, en het kan best zijn dat jij er helemaal niks van merkt....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
stap 30

Afgelopen dagen bezig geweest de rotorkop te configuren en de zender te programmeren.
Daarbij tegen een probleempje aangelopen;
Ik wil de rotorkop aansturen met vier servo's en dat blijkt niet te gaan met mijn radio setup.
Ik heb een FF9 met een TM-8 module voor 2,4GHz en een R617FS 7 kanaals ontvanger.

Vier servo's plus gas en gyro kanaal is zes dus dat had moeten kunnen.
Echter het SWH4 programma in de zender stuurt uit op kanaal 8 en dat is niet te veranderen.
De vierde servo krijg ik dus niet werkend.

Uiteindelijk besloten om te bouwen naar een drie servo setup. Echter bleek toen dat het 1002/80 mechaniek enkel bedoeld is voor vierpunts aansturing.
Om drie punten aan te sturen moet dus zelf een modificatie gemaakt worden.
Daar zijn wat verschillende oplossingen voor te bedenken, ik heb gekozen voor deze:

131-DSC05851.JPG


Twee alu strippen die ingrijpen op bestaande gaten in het mechaniek, en de servo overbrengingen nu voorwaards positioneren waardoor ze een mooie vrijheid hebben naar het grote tandwiel, korte stangen hebben en iets naar buiten worden geplaatst waardoor ze in het vooraanzicht mooi verticaal staan.
Inmiddels de SR-3 layout geprogrammeerd in de zender en alles werkt nu prima.

De CC120HV regelaar is er weer afgehaald ivm de terugroepactie en ik heb besloten de maiden te gaan uitvoeren met de Jeti99 regelaar welke ik op mijn Henseleit gebruik.

De lijst met restpunten voor de maiden wordt steeds kleiner!

Gr, Roy
 
Altijd spannend, zo'n maiden! Ik ben benieuwd naar de eerste vliegfoto's, dat wordt genieten! :D

Mooie oplossing voor de aansturing van de tuimelschijf.

Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voor je de CC regelaar terug hebt nu de hele wereld die dingen terug gaat sturen...

Grt, Marco.
 
Bedankt Marco, ja dat zal mij ook benieuwen, er wordt gezegt 4 tot 6 weken maar ik reken zeker niet op minder.
Daarom zet ik nu de Jeti99 er in, anders duurt het me te lang.
Ze hebben nu wel een reparatiedienst in Belgie geopened, dus dat spreid het aantal weer een beetje.
Ik heb hem nog niet afgestuurd overigens, maar al wel ingepakt ;-)

De maiden wordt zeker spannend, ondanks dat ik vertrouwen heb in de setup, maar toch. Het is wel de eerste keer dat ik zo'n machine vlieg :roll:

Binnen nu en een paar dagen zal hij klaar zijn maar het weer moet nog wel beter worden.
Ik wil de maiden doen met windstil weer.

Gr,Roy
 
De laatste zaken zijn gemonteerd, hij is nu mechanisch gereed en alleen de inregeling moet nog voltooid worden.

Ik heb de aansturing van de staartrotor iets aangepast, eerder in dit verslag hebben we al gesproken over het mechanisme wat Vario meeleverd voor de koppeling van de stuurstang en de stuurhevel.
Of ik zie het verkeerd of het komt bij niet uit maar dat mechanisme blijft altijd op spanning staan en daar had ik geen vertrouwen in.
Ik heb dit deel er uit gehaald en voorzien van een ball-link, nu loopt alles spanning- en speling vrij.

Ook had ik een maatverschil tussen het boutgat van de rotorbladen (4mm) en het gat in de bladhouders (5mm) wat voor speling zorgde.
Dat is opgelost met een viertal gedraaide busjes die in de bladhouders passen.

Ik zit alleen over het volgende nog wat te bomen:

1) Ik ben van plan hem af te stellen op -2 tot +10 graden pitch, lineair levert dat 4 graden pitch op midstick op...
2) Swash AFR op 50% laten staan en kijken hoe het gaat...
3) Headspeed 1200...
4) Gyro gain...?

Iemand suggesties of ideeen hierover?

Gr, Roy
 
Is een cyclic movement van 10 graden naar elke kant ok?
Of wordt hij hier te nerveus van?

Iemand ervaring mee?

Gr, Roy
 
Is een cyclic movement van 10 graden naar elke kant ok?
Of wordt hij hier te nerveus van?

Iemand ervaring mee?

Gr, Roy

Euh, dat is een beetje rijkelijk veel.
Maakt weinig uit of je een flybar of rigid hebt, in beide gevallen zit je met rond de 5 graden naar elke kant ongeveer goed (bij flybar uiteraard de flybar in horizontale stand blokkeren als je dit gaat meten).

Ik ben effe kwijt of je rigid meerblad of gewoon paddelstang wilt gaan vliegen en of je E-stab toepast of niet.

Mocht je "naturel" vliegen dan zul je aanvankelijk deze 5 graden als tamelijk nerveus ervaren. Alsjeblieft NIET verminderen, en ook geen expo toepassen (of maximaal 10%). Je went er vlug genoeg aan en je hebt deze 5 graden vroeg of laat echt nodig.... Heb je dan teveel expo om de heli vriendelijker aan te laten voelen, dan gaat die expo je een keer een nare verrassing bezorgen, omdat je normaal gesproken nooit in dat "agressieve gebied" komt, en heb je het wel een keer nodig dan reageert de heli opeens onverwacht fel (vergeet niet dat de dempende werkking van de flybar ontbreekt).

Ga je met E-stab vliegen, dan volstaat het om de boel zo af te stellen dat je ZONDER E-stab 5 graden cyclic hebt, en de E-stab doet de rest zodra je hem activeert (beetje kort door de bocht maar daar komt het wel op neer)

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Hallo Bert,

Ik vlieg 2 blads, standaard Vario paddle kop.
10 is dus teveel, ok, om dit terug te brengen naar 5 graden zonder expo, heb ik de swash AFR naar 25% gebracht.
De totale hoek is nu ca.5 graden in alle richtingen.
Expo is niet ingesteld en pitch bereik is onveranderd.

Is dit de juiste aanpak of bedoel je het anders?

Bedankt voor je reactie,
Gr,Roy
 
Laatst bewerkt:
Hallo Bert,

Ik vlieg 2 blads, standaard Vario paddle kop.
10 is dus teveel, ok, om dit terug te brengen naar 5 graden zonder expo, heb ik de swash AFR naar 25% gebracht.
De totale hoek is nu ca.5 graden in alle richtingen.
Expo is niet ingesteld en pitch bereik is onveranderd.

Is dit de juiste aanpak of bedoel je het anders?

Bedankt voor je reactie,
Gr,Roy

Beetje vreemde waardes: Normaal gesproken zou je je swash mix op Roll 50, Nick 50, Pitch 50 (soms wat hoger) moeten kunnen laten staan om ongeveer -2 tot +9 graden pitch, en 5 graden cyclisch te krijgen. Met 25% op nick en roll heb je volgens mij een beetje lange servo-armen.... waar staat je pitch waarde op? Te lange servohevels in combinatie met lage swash mix waardes gaat ten koste van de stuurnauwkeurigheid en ook kost het stelkracht.

Naar mijn ervaring moet je met servo-armen van ongeveer 17-20 mm redelijk goed uitkomen, zelf zit ik dan meestal op rond de 70% pitch en rond de 50/50 voor nick en roll.

Met paddelstang heb je absoluut geen expo nodig, dat stuurt gewoon prima zo.

Groet, Bert
 
Hallo Bert,

Ik vlieg iets anders wat zender betreft dan de meesten doen.
Mijn linker stick staat bij -2 graden geheel voorwaarts, en +10 geheel naar mij toe.

De correctie op afr werkt daarom de andere kant uit. Ik heb 25% verstelt op aileron en elevator, dat zou dus gelijk zijn aan 75% wanneer ik de stick 'normaal' zou programmeren.
Pitch staat op 50%.

De servo armen die ik gebruik zijn standaard, afstand is zo'n 17mm.

Gr,Roy
 
Hallo Bert,

Ik vlieg iets anders wat zender betreft dan de meesten doen.
Mijn linker stick staat bij -2 graden geheel voorwaarts, en +10 geheel naar mij toe.

De correctie op afr werkt daarom de andere kant uit. Ik heb 25% verstelt op aileron en elevator, dat zou dus gelijk zijn aan 75% wanneer ik de stick 'normaal' zou programmeren.
Pitch staat op 50%.

De servo armen die ik gebruik zijn standaard, afstand is zo'n 17mm.

Gr,Roy

Hoi Roy....

Of ik ben gek, of jij....;)

Dat jij met "getrokken pitch" vliegt moet HELEMAAL niks met de waardes van je swashmixer te maken hebben.... dat is alleen maar het instellen van "throttle reverse" als het goed is.

Tenzij ik mij heel erg vergis, is de swashmixerwaarde, de hoeveelheid servo-travel die voor iedere afzonderlijke functie gebruikt word als je alleen die ene functie aanstuurt

M.a.w. als die swashmixer op 50/50/50 staat, dan benut je van minimum tot maximum pitch precies de helft van de servo weg, voor roll en nick idem dito. Dat heeft dus niks te maken met of je "vol pitch" naar voren of naar achteren geeft. Het is alweer een tijdje geleden dat ik een FF9 in handen gehad heb, maar bij mijn weten werkt dat bij die zenders precies zo, als bij mijn stok-oude FC-18 of FC-28.

Ik weet alleen niet waar dat "AFR" voor staat, mogelijk zit ik helemaal abuis en heb je het over een heel andere functie. En tenzij ik je helemaal verkeerd begrijp, ben ik dan wel bang dat jij met de verkeerde functie je heli aan het instellen bent.

Voor dat ik je mogelijk in verwarring breng, s.v.p. even van jouw kant aangeven welke functie jij nou precies bedoelt, want het klinkt mij verkeerd in de oren.

Groet, Bert
 
Ach Bert, hier zijn we allemaal een beetje gek toch? ;-)

Inderdaad, ik moet mijzelf corrigeren, ik heb te snel twee zaken als verklaring aan elkaar gekoppeld.
Getrokken pitch staat hier los van, het gaat om de cyclische beweging.

Hoe het komt dat ik de waarde moet verkleinen om tot 5 graden te komen weet ik niet.
Feit is wel dat bij verhogen van de waarde de kantelhoek toeneemt, en hij bij 50% bijna 10 graden is.

Voor de duidelijkheid, de hoek die ik bedoel is de hoek van de swashplate tussen horizontaal en gekanteld naar een kant.
Dus niet van bijvoorbeeld uiterst links naar uiterst rechts (Dat zou bij mijn 50% namelijk 20 graden verdraaiing opleveren).

Bedoel jij de enkele hoek of de totale hoek?

Wat het percentage betreft, volgens mij gaat het meer om de verschilwaarde, en niet om het eind getal.
Of je omhoog of omlaag moet corrigeren om de uitslag te verkleinen heeft denk ik te maken met de manier waarop je servo's zijn geconfigureerd, welke zijn gereversed en welke niet.

Volgens mij hebben we het wel over dezelfde functie.
Ter controle;
Swash AFR(automatic function rate) is de naam van de functie in het zendermenu, hier kan je de totale beweging en richting van de swash per stuurrichting varieren.

Resultaat is dat bij volle stick uitslag de swashbeweging bijvoorbeeld niet 10, maar 5 graden wordt.
De range wordt dus verkleind, maar wel over hetzelfde stickbewegingsgebied.
De relatieve verplaatsing wordt dus verkleind waardoor hij minder nerveus aanvoelt.
Het verloop blijft lineair, dus het is geen expo.

Gr,Roy
 
Ach Bert, hier zijn we allemaal een beetje gek toch? ;-)

Inderdaad, ik moet mijzelf corrigeren, ik heb te snel twee zaken als verklaring aan elkaar gekoppeld.
Getrokken pitch staat hier los van, het gaat om de cyclische beweging.

Hoe het komt dat ik de waarde moet verkleinen om tot 5 graden te komen weet ik niet.
Feit is wel dat bij verhogen van de waarde de kantelhoek toeneemt, en hij bij 50% bijna 10 graden is.

Voor de duidelijkheid, de hoek die ik bedoel is de hoek van de swashplate tussen horizontaal en gekanteld naar een kant.
Dus niet van bijvoorbeeld uiterst links naar uiterst rechts (Dat zou bij mijn 50% namelijk 20 graden verdraaiing opleveren).

Bedoel jij de enkele hoek of de totale hoek?

Wat het percentage betreft, volgens mij gaat het meer om de verschilwaarde, en niet om het eind getal.
Of je omhoog of omlaag moet corrigeren om de uitslag te verkleinen heeft denk ik te maken met de manier waarop je servo's zijn geconfigureerd, welke zijn gereversed en welke niet.

Volgens mij hebben we het wel over dezelfde functie.
Ter controle;
Swash AFR(automatic function rate) is de naam van de functie in het zendermenu, hier kan je de totale beweging en richting van de swash per stuurrichting varieren.

Resultaat is dat bij volle stick uitslag de swashbeweging bijvoorbeeld niet 10, maar 5 graden wordt.
De range wordt dus verkleind, maar wel over hetzelfde stickbewegingsgebied.
De relatieve verplaatsing wordt dus verkleind waardoor hij minder nerveus aanvoelt.
Het verloop blijft lineair, dus het is geen expo.

Gr,Roy

Van jou weet ik het niet, maar ikzelf beschouw mezelf als gecertificeerd gestoord waar het heli's aangaat....;)

Ik praat over stuurhoek van neutraal tot uiterste stand, en dan gemeten aan de hoofdrotorbladen. Je moet NOOIT de hoek van de tuimelschijf meten of gebruiken, dat kan voor iedere heli anders zijn en hangt van de constructie af. De hoek van de rotorbladen is bepalend voor het uiteindelijke stuurgedrag.

Wat AFR betreft, inderdaad, dat is hetzelfde als wat ik bedoel.
Je kunt niet stellen dat de verhouding alleen belangrijk is en de absolute waarde niet.... als die waarde te laag is heb je te weinig servo-weg in gebruik. Dat betekent merkbaar minder nauwkeurig sturen (het verschil tussen 25% en 50%, mits gecompenseerd door een langere/kortere servohevel zodat je dezelfde uitslag aan de bladen overhoud, is HEEL erg goed te voelen) maar het vergroot ook de invloed van speling in je aansturingen en in je servo's en het verminderd de beschikbare stelkracht van je servo's en dus de stelnauwkeurigheid.
Alles vliegt, dus ook instellingen op 25%, maar het is echt redelijk belangrijk dat je zo dicht mogelijk in de buurt van 50/50/50 uitkomt.
Je heli zal je belonen met een prettiger, voorspelbaarder en preciezer stuurgedrag, wat ook nog eens een ietsiepietsie minder nerveus is.

Je gaat dat nooit precies redden, maar laten we zeggen dat 40/40/60 haalbaar moet zijn.
Probeer je pitchcurve in de zender zoveel mogelijk van 0% tot 100% te benutten, dan kun je de % pitch in AFR kleiner houden, daardoor de servohevels inkorten en op die manier de waardes van nick en roll vergroten in het AFR menu.

Hopelijk heb je wat aan deze info

Groet, Bert
 
Nu komen we ergens... de gemeten hoek!
Hier hebben we langs elkaar heen gepraat, ik heb inderdaad de swashhoek gemeten terwijl jij de koorde hoek bedoelde.

Nu klopt er bij 25% inderdaad niets van. Om 5 graden op de koorde te krijgen heb ik AFR moeten opschroeven naar 70%.

Nu kom ik in de hogere waardes. Mijn pitchcurve loopt nu van 0% tot 80% (was 5-75%). Dit resulteert in -2 tot +10 graden pitch. De pitch AFR staat nu op 40%.

Servohevels heb ik niet veranderd, zijn 17mm gebleven.

Hoe klinken deze settings?

Gr,Roy
 
Nu komen we ergens... de gemeten hoek!
Hier hebben we langs elkaar heen gepraat, ik heb inderdaad de swashhoek gemeten terwijl jij de koorde hoek bedoelde.

Nu klopt er bij 25% inderdaad niets van. Om 5 graden op de koorde te krijgen heb ik AFR moeten opschroeven naar 70%.

Nu kom ik in de hogere waardes. Mijn pitchcurve loopt nu van 0% tot 80% (was 5-75%). Dit resulteert in -2 tot +10 graden pitch. De pitch AFR staat nu op 40%.

Servohevels heb ik niet veranderd, zijn 17mm gebleven.

Hoe klinken deze settings?

Gr,Roy

Klinkt al beter, en voor driepunts aansturing is dit zonder meer acceptabel.
Als je vierpunts aansturing had gehad, had je nu aan de binnering langere kogelarmen moeten steken, en de servohevel heel lichtjes verkleinen (15~16 mm) en dan was je keurig rond de 50/50/50 gekomen. Gewoon om een voorbeeld te geven. Maar nogmaals, met een driepunts aansturing zou ik hier verder niks meer aan veranderen.

Mogelijk zul je ontdekken dat max 10 graden best wel agressief is op de pitch, maar dat is maar net wat jij prettig vind. Zelf ga ik met dit formaat niet echt veel hoger dan 9 graden, want de combinatie: "zware heli en agressieve pitch" maakt het alleen maar lastiger om hem netjes en zacht aan de grond te zetten. Nogmaals, dat is verder aan jou.

Ik zou vanaf nu zeggen: gewoon gaan vliegen, je heli leren aanvoelen en verder finetunen naar behoefte.

Groet, Bert
 
Bedankt voor je hulp Bert, top!

Hij is vliegklaar op de regelaar na, die blijft uitvallen tijdens spoolup... :-(
Een lastig probleem, zodra die uit de weg is en voldoende is getest dan gaat hij vliegen.

Dit probleem had ik niet voorzien gezien het feit dat de motor/esc combi 1:1 vanaf mijn Henseleit is overgezet waar hij al 2,5 jaar probleemloos draait.

Ik heb het vraagstuk ook aan Jeti voorgelegt, hopelijk hebben zij een idee.
Als iemand suggesties heeft dan zijn die meer dan welkom...

Gr,Roy
 
Hoi Roy,

Graag gedaan!
Aangezien ik mij met electro niet meer bezig hou dan een 450-je straight out of the box vliegen, kan ik je met je regelaar probleem dan ook niet verder helpen, dus hier haak ik af en blijf lekker aan de zijlijn verder kijken!

Succes met die laatste hindernis, en hopelijk vliegt hij als een droom!

Groet, Bert
 
Al ruim een week bezig om te achterhalen waarom de regelaar steeds uitvalt.
Het begint een redelijk willekeurig iets te worden.
Soms valt hij na 5 seconden uit, soms na 30, soms niet :confused:

Eerst gekeken of alle parameters goed stonden (Jeti99opto);
- polen = 10
- mode = heliconstantrpm
- max rpm = 1300
- min rpm = 1000
- frequentie = 8khz
- timing = 5
- sensitivity = 12
- lipo 12 cellen
- temp protection = 100deg
- brake = off
- gear = 12,5
- acceleration = 15sec
- lvc = 2,9v -> slow down
- throttle curve = lineair
- initial point = auto
- end point = 1,8ms
- rotation = right
- timing monitor = on
- setting thru r/c = on

Ik heb veel variaties geprobeerd maar maakt geen verschil. Voor nu laat ik het bij deze waarden.

Redenen waarom een regelaar uit kan schakelen:

1) Oververhit
-> Regelaar krijgt in de meeste gevallen de kans niet om oververhit te raken, omdat hij zo snel uitvalt. En wanneer hij wel bleef draaien en na die tijd werd uitgelezen kwam de temperatuur niet boven de 35 graden.

2) Overbelast
-> Stroomsterkte zou dan te hoog moeten zijn. Datalogger geeft aan dat de stroomsterkte niet boven de 5,5 ampere is geweest.

3) Spanning te laag
-> Zou een lege accu moeten betekenen of een los contact in het pakket. Bij een lege accu zou hij rustig moeten afregelen. Dat doet hij niet, hij schakeld abrupt af.
Datalogger geeft aan dat er geen spanningsdip voorkomt. Gemiddelde spanning is constant.
Accupakket zal het probleem dus niet zijn. Ik heb overigens wel twee andere accu's geprobeerd maar maakte idd geen verschil.

4) Fail save mode
-> Radio verlies, glitching. Radio is 2,4GHz en heb geen enkel moment radioverlies gemerkt. Heb de servo's constant bewogen en zonder onderbreking viel de regelaar weer uit.

5) Interferentie?
-> Storing door opstelling motor/regelaar/ontvanger. De regelaar en motor staan zo'n 20cm uit elkaar. Dit zou voldoende moeten zijn.
Toch geprobeerd met accu's buiten de romp, en de regelaar zo ver mogelijk van de motor af te leggen.
Maakt allemaal geen verschil.

6) Regelaar naar de gallemiezen?
Kan natuurlijk, maar het vreemde is dat hij storingsvrij op de Henseleit zat, ik hem 1:1 overgebouwd hebt en nu begint het.

Dus om zeker te weten of hij inderdaad defect is geraakt bij het overzetten heb ik de motor en esc weer uitgebouwd en teruggeplaatst op de Henseleit.
Nu een paar keer gedraaid en niets aan de hand.
De regelaar is dus niet defect, de parameters zijn goed, maar toch is er iets anders :???:

Ik ga er maar weer een nachtje over slapen, als iemand nog een suggestie heeft dan hoor ik die graag.

Gr, Roy
 
Kijk toch eens of je de antennes buiten de romp kunt krijgen.
Een epoxy romp zou geen belemmering voor het singaal moeten zijn, maar ik heb met mijn destijdse kleine Vario Huey toch de ervaring opgedaan dat de ontvanger antenne in de romp of uit de romp een behoorlijk verschil maakte. Was wel met 35 mHz, en ik weet niet hoe gevoelig 2.4 gieg daarvoor is.

Groet, Bert
 
Back
Top