Bouwverslag Veliero Endeavour 1768 (James Cook)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Stephan Kertész, 21 jul 2019.

  1. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.783
    Locatie:
    Ittervoort
    IMG_0001.JPG

    Ik heb al behoorlijk wat juffers gedraaid en geboord. Moet nog zo'n 30 stuks draaien en zo'n 100 boren. Maar als afwisseling tussendoor wil ik al de puttingijzers (volgens mij heten ze zo) maken incl. juffer. Ik had dit idee. Graag had ik jullie mening. Of is er een eenvoudiger manier.

    IMG_0002.JPG IMG_0003.JPG

    Gesoldeerd om het bij elkaar te houden. De juffer kan nog draaien.
    Of moet ik de juffer met een touwtje maken en dan aan het puttingijzer knopen. Net als bij jouw Piet op je website. Maar mijn bootje is klein en de juffers zijn 4 mm. en de afstand tussen juffer en boot is 1,5 cm.
     
    SjorsZ en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit lijkt heel goed Stephan, mooi werk :):)
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.208
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Puttingijzers kan je op verschillende manieren maken, meestal word dit gedaan met messing- of ijzerdraad, zoals je zelf ook hebt gedaan. Op mijn website laat ik zien dat het ook kan met touw, gewoon een andere mogelijkheid waarbij je dus niets hoeft te solderen. De keuze hoe je het doet en welk materiaal je gebruikt ligt uiteraard altijd bij jezelf en hier op het forum of op websites kun je inspiratie opdoen.. Hetgeen je zelf hebt gemaakt zal zeker niet misstaan op je model.
     
    SjorsZ en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  4. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.783
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik heb het gemonteerd om een beeld te krijgen, en ja Piet het misstaat niet. Ondanks dat de "channel" scheef zit. (de overigen zitten gelukkig allemaal nagenoeg recht) Was een karwei om die "channels" (hoe ze in het Nederlands heten weet ik niet) erop te krijgen, het plaatje was maar 1,5 mm dik en moest er haaks met houtlijm op. Ik heb dat verstevigd met een stukje balsa aan de onderzijde erbij te lijmen en in vorm te schuren zodat het een geheel lijkt. Maar idd ik doe het op deze manier. Het is de eenvoudigste en het ziet er goed uit zonder vergrootglas of uitvergroot zoals op de foto.

    IMG_0005.JPG
     
  5. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    De "channels" zijn in het Hollands de rusten.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  6. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.783
    Locatie:
    Ittervoort
    De boot is niet geheel recht. Enerzijds is dat een gebrek aan ervaring van mijn kant en anderzijds komt dit omdat ik het pakket 2e hands gekocht heb en het frame al deels gezaagd was (waarbij stukken te diep ingezaagd waren en ik dit flink heb moeten corrigeren). Ook was het een heel oud pakket, het hout was kurkdroog en brak zelfs als ik het kleddernat maakte. Op een gegeven moment heb ik middels het stoompijpje van onze espressokoffiemachine :koud: de moeilijke stukken kunnen buigen zonder dat ze braken. Mijn werkmateriaal is flink uitgebreid inmiddels, daar ik in het begin alleen beschikte over een Stanley mesje, een tangetje, schuurpapier, een sleutelvijlen set en allerlei dingen die ik her en der kon vinden zoals elastiekjes, knopspelden en plakband. Maar ik maak de boot zo goed als kan af, doe lekker veel ervaring op en de volgende wordt gegarandeerd een stuk beter. Want het is oprecht een heel leuke hobby en erg verslavend. Ik doe zelfs onderzoekswerk op internet hoe het in het echt uitgezien moet hebben.
    Ook vraag ik me af of ik dit exemplaar moet verven of zo moet laten. Ik zag iemand een acryl verfset van de Action gebruiken hiervoor. Misschien dat ik het daarmee doe, dat houd de kosten laag van dit bootje. (ik geef nu liever geld uit aan materiaal)
     
    Jaques vindt dit leuk.
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.208
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De beslissing of je wilt schilderen kun je beter nemen in een vroeg stadium of zelfs voor je begint met bouwen. Omdat je vele onderdelen beter eerst in de verf zet voor je ze monteert. Dan hoef je bijvoorbeeld niet te pielen met afplak-tape en krijg je dus altijd een strakke afwerking....
     
    TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  8. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Action heeft vaak prima dingen voor weinig geld, maar de verf raad ik af. Deze geeft nauwelijks dekking, weet ik uit ervaring.
     
    Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  9. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.783
    Locatie:
    Ittervoort
    Bedankt voor de tips. Ik laat het verven voor wat het is. Had idd in het begin moeten beginnen met de verf. En met de actionverf. Ik heb het hier liggen maar twijfel ook over deze verf. Misschien dat ik op een oud stukje fineer of hout probeer. Maar eerst...
    Mijn eerste taliereep is een feit

    IMG_0009.JPG
     
    SjorsZ en Jaques vinden dit leuk.
  10. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Wat leuk dat je de jufferblokken zelf maakt. Lijkt me best een monikkenwerk omdat te maken. Kijk nog een keertje goed naar de afbeelding die Pietsan je stuurde in een vorige post. Hier zie je dat je onderste jufferblok niet helemaal de juiste stand heeft. Het enkele oog moet aan de onderzijde staan. Aangezien dit je eerste talreep is wil ik je hier graag op wijzen voordat je verder gaat met de overige.
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2019
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  11. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Grappig,
    Ik had net op het werk een discussie over het verschil tussen materiaal en materieel.
    Ik ga er dan ook van uit dat je in je laatste post van gisteren edoelt dat je wil investeren in materieel ipv materiaal.
    Een eenvoudige truuk is de hamer en de nagel: materieel gebruik je en heb je nog over om een volgende keer te gebruiken; de nagel is verbruikt en niet meer beschikbaar.
    Materieel zijn dus gebruiksgoederen, en materiaal zijn verbruiksgoederen.
    Oeps ik klink als een boekhouder (ben ik ook). :)

    Voor mijn puttingijzers op de Victory heb ik een combinatie van koperdraad en garen gebruikt, geïnspireerd door Pietsan waarvoor dank: de schakel rond de jufferblok en die eronder zijn van metaal, de volgende is uit koord.
    Het voordeel hiervan is dat bij ongelijke lengte van het totale puttingijzer (door de helling van de stagen) het altijd netjes uitkomt, omdat je de lengte van de schakel uit koord op de romp pas maakt. Door de combinatie met metalen schakels trekt de schakel niet toe als je er kracht op zet.

    Nog een woordje over de kleur van het gebruikte touw: koorden die vast blijven staan in een bepaalde positie werden over het algemeen geteerd tegen waterindringing en zijn dus zwart. Koorden die door een blok (zoals jufferblokken) gehaald worden werden niet geteerd en zijn dus licht gekleurd (meestal natuurlijk hennep).
    Jij hebt het precies omgekeerd gedaan. Dichterlijke vrijheid of over het hoofd gezien?

    Alvast succes met dit project Stephan, je geeft zeker blijk van creativiteit en inventiviteit, 2 goede eigenschappen van een (scheeps)modelbouwer.
     
  12. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.783
    Locatie:
    Ittervoort
    Herby. Dat met die kleuren touw zal ik onthouden. Goed voor mijn volgende project. Deze laat ik maar zo. Die combi wat Pietsan gebruikt heb ik gezien. Vond die eerlijk gezegd een stuk mooier uitzien.

    Groenenberg. In het begin lijkt het zelf maken van juffers een hels karwij. Maar op een gegeven moment heb je op een uur, met de juiste hulpmiddelen 40 stuks klaar op een klein uurtje. Dan valt het mee. Ik had meer werk met het maken van de beitel voor de draaibank en het maken van de gatenmal, dan met die 120 juffers die inmiddels klaar zijn. Maar ik moet er nog een aantal extra, die dingen schieten soms weg en zijn daarna onvindbaar.
    Die ene juffer staat nu recht, kon ze nog draaien. De overige had ik wel al goed. Soms zie ik de dingen die ik maak pas goed op de foto in macro stand.

    Effe over het formaat, hier een fotootje hoe groot het geheel is. Ik werk met een vergrootglas om de draadjes in de gaatjes te krijgen.

    IMG_0010.JPG
     
    Hans Groenenberg en SjorsZ vinden dit leuk.
  13. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Stephan ik ben blij dat een ander dat ook weleens heeft:):) dacht dat het aan mij lag............

    Maar hier ontstaat een prachtig schip waar je best trots op mag zijn :thumbsup::thumbsup:, enne zoals je merkt hulp genoeg aanwezig op dit forum
    Succes verder
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Om het tapijtmonster te verschalken heeft mijn directievleugel mij een wit beddenlaken gegeven, om onder mijn werkplekje te leggen.
    Zo heb ik het monster een aantal keren kunnen verassen
     
    Herby63, SjorsZ, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.783
    Locatie:
    Ittervoort
    gezocht naar instructiefilmpjes op YouTube. Nou zeg ik kwam me een filmpje tegen. Ik kreeg het op de wekker van dit filmpje.

    dus zelf ook maar eens een filmpje gemaakt, ging op het laatst fout met knopen maar dat is goed om te laten zien zodat het duidelijk is als je de draad verkeerd doorvoert.

    IMG_0011.JPG IMG_0012.JPG



    rigging lanyards
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2019
    Hans Groenenberg en SjorsZ vinden dit leuk.
  16. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Teveel van dat ALFA spul zeker....:rofl::rofl:
    Maaruh het begint wat te worden Stephan, gaat goed zo.....
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  17. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.783
    Locatie:
    Ittervoort
    :beer::bier:Limburgsbootje wordt het
     
  18. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.783
    Locatie:
    Ittervoort
    IMG_0015a.jpg
    inclusief de stangetjes, die ik van een stukje koperdraad heb gemaakt met garen omwikkeld. Alleen met die lijm op die kleine stukken, het is nu net of het touw glas is. Of moet ik de secondelijm laten en met houtlijm de knopen sealen?

    loslaten doet het in elk geval nooit meer. Topje waar draadje uitsteekt bijgewerkt, zag het op de foto. In het echt ziet het er top uit.
     
  19. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Met houtlijm sealen is inderdaad mooier. Secondelijm geeft een glasachtig uiterlijk, en het is glashard.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  20. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.783
    Locatie:
    Ittervoort
    Andere kant gaat met houtlijm, kijken hoe dat gaat. Als het touw al nat is van de lijm blijft het knopje vanzelf zitten. Secondelijm is inderdaad niet echt mooi maar werkt een stuk sneller
     

Deel Deze Pagina