Met de XXIII veilig opgeslagen weer verder gegaan aan de VIIC, er moesten nog wat luiken op het dek beweegbaar worden gemaakt, en een begin van extra luiken op de toren,
Dit luik had ik al gemaakt in het verleden, en zat vastgesoldeerd op het dek, dus losgehaald in voorbereiding van de scharnieren, geen idee trouwens waarom het vast zat.
De scharnieren geplaatst en vastgesoldeerd.
Uiteindelijk gaat het dan hierom, een werkend luikje op het dek, ik heb dit tevens gedaan bij nog een paar andere luiken, de werkzaamheden om werkend te krijgen blijven hetzelfde zoals met dit luik.
Deze gaten waren voor mij iets spannender, je freest wel in een bestaande toren en fouten mag je niet maken, heb hiervoor een freesmalletje gemaakt, daarmee eerst grof binnen de lijnen gefreest en met vijltjes verder bewerkt tot de juiste grootte.
Het voorste luik is al gewijzigd in een iets nettere uitvoering, de ronding van de toren maakte het niet makkelijk, voordat ik het in vorm ging buigen meteen maar de nodige gaten erin geboord en gesneden.
Om de grootte van de luiken te bepalen eerst alles afgetekend op papier, daarna op het koper geplakt met pritt, dan wordt het knippen en vijlen voor de juiste grootte, met deze drie ben ik nu druk bezig, en er komen er nog twee bij van de andere kant van de toren.