Bouwverslag: Vintage Glider project, De Sniff

Morgen zag het er goed uit voor Langevelderslag, maar de voorspelling is nu veranderd naar ZW ipv W. Helaas.

Op verzoek vcan Leon, hierbij een foto van de ballastblokjes.

full

Op de voorgrond , het giet malletje.

Na het afkoelen in 4 stukken gezaagd en mooie blokjes gevijld die goed passen zonder te rammelen.

Ik schuif eerst een houten vulblok in de ballastruimte in de vleugel, en dan twee blokken per kant.
Of nog een extra houtblokje en dan 1 blokje lood per kant.

Ik ga nog twee van deze blokjes maken, en dat moet genoeg zijn volgens mij.

Ik heb de blokjes wel even in de primer gespoten, anders smaakt je brood zo naar lood, als je dat later opeet;)

Terence

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kwam de blokjes die mijn vader heeft gemaakt vorige week nog tegen tussen mijn hobbyrommel. Ik neem aan dat je ze niet meer nodig hebt?

Constructie advies gevraagd

Ik heb eens zitten zoeken en kijken en ik heb besloten dat mijn Sniff Toch lekkerder gaat vliegen als ik de vleugel een pietsje V-stelling geef. Dat vliegt toch makkelijker lees ik overal.

Ik wil dus de vleugelverbinder gaan verbuigen.
Maar... de vleugelverbinder is rond, en als er een kleine hoek in zit dan schuiven de vleugels naar voren na iedere landing omdat de ronde verbinder om z'n eigen as kan roteren.

En dat wil ik niet :nooo:

De vraag is dus nu: Hoe zorg ik er (eenvoudig) voor dat de vleugelverbinder niet meer kan draaien.
Ik wil hem wel kunnen verwijderen (en vervangen door een andere ;))

Berrie vond het ook al:
Leon, je zou eens kunnen expirementeren met verschillende V-stelingen. Dat is namelijk razend modern! Bij de moderne F3... bakken verkopen ze ook vaak diverse vleugelverbinders. Bijvoorbeeld een recht set, 2.5° en 5°.

Het zal er op neer komen dat je met helling vliegen een vlakkere vleugel prefereert, en met thermiekcirckelen meer V-stelling prettig vindt.

Je kan met dat verenstaal makkelijk meerdere setjes maken. Die kromme hoef je dus niet meer terug te buigen.... ;)

Hmm.... een gaatje in de 8 mm verenstalen pen boren. Eens kijken of mij dat gaat lukken :confused:
Hmmmm. Mijn inschatting: dat gaat je niet lukken (dat kan ik thuis ook niet).
Tenzij je een goede kolomboor hebt, de verbindingspen goed onder de boor kunt positioneren/fixeren, je een diamantboor of wolfram-carbide boor neemt, en die boor ook nog eens heel goed koelt met vloeistof.

Bovendien vind ik het heel erg eng om in het midden van de vleugelverbinder een gaatje te boren. Daar zijn de buigbelastingen het hoogst ...

Mijn advies: neem dat verdraaien voor lief, als je hem bij de vleugeltip oppakt na de landing, is de verdraaide pen weer teruggedraaid. Als je er voor zorgt dat hij lang genoeg is (max. aan elke kant een paar mm korter dan de bus) kan die verbinder ook nooit teveel de ene vleugel in, en de andere vleugel uitschuiven.

Dirk.

Bovendien vind ik het heel erg eng om in het midden van de vleugelverbinder een gaatje te boren. Daar zijn de buigbelastingen het hoogst ...
Dirk.

Deze vleugelverbinder heeft een diameter van 16 mm.
Het gaatje zit precies op de neutrale lijn, dat lijkt mij geen probleem. ;)

Johannes

De Sniff kan vanaf 200 meter verticaal naar beneden janken, en bij vol up blijft alles heel (aldus de fabrikant)

Dat ben ik helemaal niet van plan. In de thermiek-modus (met V-stelling ;)) wil ik rustig rond floaten en belletjes pakken. Een iets minder robuuste verbinder is dus ook prima. Een buisje mag daarom ook wel. Ik ga eens in het 'magazijn' van mijn vader kijken. Die heeft in een machinefabriek gewerkt en heeft thuis ook een magazijntje opgebouwd ;)

Back