Bouwverslag: Vintage Glider project, De Sniff

Ik heb wel eens ball-links geprobeerd maar die gaan nog moeilijker los dan gewone kwiklinks. Een alternatief zijn kwik- of ball links met een mechanische vergrendeling maar die zijn weer wat zwaarder (wat je eigenlijk niet wilt zo ver naar achter). Gait hier op het forum heeft die laatst aangeschaft - ik weet alleen niet meer precies welke.

Dus ik gebruik toch maar gewone kwiklinks. Je moet die wel iedere keer even openen maar als je merkt dat ze niet meer helemaal dicht gaan kun je er heel makkelijk een nieuwe op draaien, ze kosten immers een paar dubbeltjes. Overigens als je ze niet te ver opent gaan ze héél lang mee hoor.

Roerbevestiging

Volgens mij bedoeld Arjan deze koppelbare links. Ik heb ze toevallig zelf net in huis om eens te testen. Uiteraard zijn ze iets zwaarder dan een normale bevestiging maar dan heb je het volgens mij over slechts enkele grammen. Vraag is of dit opweegt tegen het gebruiksgemak, in mijn geval ben ik enthousiast. De sluiting is perfect, je moet ze echt in elkaar laten klikken en vervolgens schuift er dan nog de huls met veer overheen. Op zijn belgisch `Zeker en vast`

Jacob Bos

Laatst bewerkt:
Servo's!

Ik heb nu deze 'merkloze' digitale servo's besteld.
chd-servos.jpg

Worden erg goed beoordeeld en een goede prijs.
Ben benieuwd :confused:

Leon, heb je al nieuwe staartvlakken gemaakt?

Je moet niet twijfelen, maar bouwen. Jij denkt veel te veel.

Leon, heb je al nieuwe staartvlakken gemaakt
Ze zijn bijna af. Komt goed.

Ik vind het toch moeilijk om zonder na te denken servo's te bestellen die sterk genoeg zijn, in de vleugel passen en een beetje nauwkeurig zijn ;)

Ach, ieder zijn bouwmethode en bijbehorend tempo :rolleyes:

Kan ik boven genoemde naamloze servo's gebruiken in combinatie met mijn Spectrum dx6i? Ik heb totnutoe alleen analoge servo's gebruikt. Ik heb altijd begrepen dat je ontvanger digitaal moet zijn
Klopt dat nog steeds?

mvrgr willem

Ik bedoel een ontvanger die ontworpen is om digitale servo's aan te sturen. Ik begrijp uit de reacties dat dus iedere ontvanger een digitale servo kan aansturen.

Hij doet het!!

Afgelopen week heeft de Sniff op de Weiherberg (da's bij de Wasserküppe) zijn maiden gehad. Helemaal goed!!

Enige nadeel is de lange stuurstangen van kunststof. Op donderdag (een warmere dag) had ik alles mooi uitgetrimd, op donderdag (iets kouder) wilde de Sniff wel erg graag omhoog. Oorzaak: de kunststof stuurstangen waren gekrompen :confused:

Affijn, van ons uitje naar de Wasserküppe is een filmpje gemaakt: Slope flying on the Weiherberg on Vimeo. Op 5:00 zie je de Sniff door het beeld suizen :thumbsup:

De eerder genoemde servo's deden het trouwens uitstekend!

Tot de 17e!

Laatst bewerkt:
Voor de geïnteresseerden, ik heb er nog een te koop.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Wubbe,

Dat probleem met uitzetting/krimp heb ik ook altijd met de Ferran romp van mijn Carrera Favorit. Gewoon eventjes rekening mee houden als je weer gaat vliegen.

Andere oplossing:
Zet die binnenkabel vast in de buitenkabel (verlijmen), en (de binnenkabel is meestal ook hol) schuif een stalen draad door de binnenkabel.

De uitzettingscoëfficiënt van staal is 5, misschien wel 10 keer kleiner dan die van de kunststof binnenkabel.

Het extra gewicht is te verwaarlozen.

Nog mooier: neem een binnenkabel van hetzelfde materiaal als je romp. Zelfde uitzettingscoëfficiënt, dus nul verschil bij temperatuurveranderingen.

Dirk.

En waar haal jij een verenstalen draad vandaan van 130 cm??
De romp van de Sniff is vrij lang....
Ik heb ooit bij hobby-in staaldraad van 1m50 (lang) gekocht. 1,5 mm dik. Ik heb er nog 1 liggen.

En anders maak je er een.
2 draden van 1 meter. Eindjes gelijk leggen, aan de slijpsteen tegelijkertijd schuin afslijpen (gelijke hoek!), uitrichten met de schuine kanten tegen elkaar, en hard solderen (zilver). Ik heb het gedaan met 0,8 t/m 2 mm draad.

Hoe krijg ik het voor elkaar dat er geen dikke druppel zilver komt: eerst je draadje waarmee je de flux aanbrengt zo zuinig mogelijk verzilveren, en met het overschot dat daarop zit de 2 draden aan elkaar solderen. Goed schoonmaken en evt. met een dremel netjes glad slijpen.
In een kwartiertje gepiept.

Belangrijk: de laag zilver moet zo dun mogelijk zijn. Het zilver zelf is niet erg sterk, maar het overgangsgebied van een paar honderdste mm wordt een zilver-staal-legering (lossen in elkaar op). En die laag is extra sterk.

Gr.Dirk.

Laatst bewerkt:
Crash...

Afgelopen zondag op het Vintage glider treffen is de Sniff in de bomen beland. Door mijn eigen stomme stomme fout :hammer: Ik had de ontvanger niet ingeschakeld

De schade valt mee: Van één vleugel is de voorlijst beschadigd en een aantal ribben zijn gekraakt. Jan-Hein heeft aangeboden om te helpen bij de reparatie.
Ook is de 8 mm vleugelpen verbogen. Die ga ik zelf tussen de bankschroef zetten.
Ik heb er wel de pechprijs mee gewonnen :rolling:

Verder moest ik voordat ik kon vliegen de kwiklinks wéér verstellen. Die kunststof stuurstangen zijn echt waardeloos. Ik heb zojuist geïnformeerd bij mijn modelbouwwinkel, blijkt dat ze 0.8 mm verenstaal met een lengte van 150 cm gewoon op voorraad hebben :). Dat gaat dus veranderd worden. Het verenstaal krijgt bij de roeren een haakse bocht zodat je de staartvlakken eenvoudig kunt verwijderen en bij de servo's zo'n tonnetje met imbus er in. Dat kun je heerlijk afstellen.

Jan-Hein heeft ook al gedreigd de vleugels opnieuw te bespannen. Doorzichtig natuurlijk! Die 40 ribben per vleugel moet je zien! Dan ga ik de romp ook maar plamuren en spuiten. Komt het toch nog goed ;)

Leon

Laatst bewerkt:
Back