Bouwverslag: Vintage Glider project, De Sniff

Aerodynamisch gezien is het beter om de rolroeren door te laten lopen.
Als je rode folie kiest vallen de rode vlekken op de balsa misschien niet zo op. Succes!

Ik ben benieuwd hoe deze straks gaat vliegen.

Ik heb de vleugels van folie ontdaan en het ziet er goed, enigszins rood gekleurd uit.

Ik kreeg van de bouwer de aanbeveling om rolroeren in te bouwen.

Ik heb een foto gemaakt met de tekening onder de vleugel.

full

O de tekening staat het rolroer aangegeven als doorlopend tot buitenzijde vleugel, nou vindt ik dat niet echt mooi, maar wat ik nog belangrijker vindt is of het aerodynamisch beter of slechter is als een tipklos?

Hiernaast is de tip recht aan de buitenzijde, is het beter om er balsa op te lijmen en in vorm van het profiel te schuren of is het beter om het zo te laten.

Ben benieuwd naar de adviezen

bedankt vast

groet

Terence

Nog maar een keer dezelfde vraag stellen, er is toch wel meer als 1 advies?

Ik ben benieuwd

groet

Terence

Laatst bewerkt door een moderator:
Dag Steltmans,

Volgens mij heb je het antwoord zelf al gegeven, door laten lopen vind je niet mooier. Ik niet! Door laten lopen hoort gewoon bij een kist uit die tijd.

En of klossen aerodynamisch voor significant betere (voelbare) prestaties zorgen, ik heb sterke twijfels! Bovendien zijn volgens mij klossen ook best wel kwetsbaar, vooral het laatste dunne stuk aan de achterzijde. Mijn conclusie is: lekker door laten lopen die rolroeren.

Zo, toch weer een reactie er bij :p

Groet,

Jacob Bos

Hey Grote Vriend, ik zou ze ze niet doorlaten lopen en de een-na-laaste rip laten zitten.

Zo, een 2e reactie erbij... ;-)

(Sorry Jacob, smaken verschillen... :-) )

hhhmmm ik zou denk ik gewoon de tekening aanhouden terence ! dan houd je de sniff ook mooi orgioneel toch ? ,wat je wel zou kunnen doen meschien is de laatse tiprib wat verdikken met n blok van bv 2/3cm voor wat meer stevigheid ,en ook kun je er wat aerodynamica in aanbrengen ,en dan heb je en n hele mooie stevige tip en ook de mooie aerodynamica en natuurlijk de mooie orgionele doorlopende rolroeren :yes:

suc6 met de restaurati van je sniff terence n erg leuk en uniek draatje :grin:

gr johan

Nog maar een keer dezelfde vraag stellen, er is toch wel meer als 1 advies?

Ik ben benieuwd

groet

Terence

De rolroeren door laten lopen levert minder weerstand op tijdens het rollen.
De reden dat het (vaak) niet gedaan wordt, en er een stukje vaste vleugel bij de tip overblijft is dat het:

-Iets minder kwetsbaar is voor de rolroer servo.
-Je minder last van flutter hebt op je rolroer.
-Wanneer je het rolroer ook als flap gebruikt je iets minder snel tipovertrek krijgt.

Rick

Bedankt voor het meedenken heren.

Ik ga hem origineel bouwen en versterk de buitenkant van het rolroer wel een beetje (tegen transportschade).

nog 5 weken en dan moet hij klaar zijn;)

groet

Terence

Alle raad ter harte genomen en verder gegaan met de vleugels.

Rolroeren uitgezaagd en conform tekening, balsa achterlijst ingebouwd.

full

Servo tray, zoals op tekening aangegeven ingebouwd en Hitec 82MG ingebouwd, kabels getrokken en aangesloten.

Eerste vleugel in de blauwe transparante folie gezet :)

full

Door mijn weekje vakantie is de produktie tijd voor Gerlitzen behoorlijk ingekort, maar hij komt gereed voor we gaan en vliegen zal hij daar.

In de romp wil ik de oude Ripmax servo's vervangen door 2 xFutaba 15 mm servo's die ik nog heb liggen.

Beide v-staart deeltjes gerepareerd en klaar voor de folie.

Dat worden dit weekend nog twee korte nachtrustjes denk ik.

groet

Terence

Dat wordt doorwerken Terrence!
Ik heb nog maar 7 dagen tijd voor we gaan....de rest gaat op aan werk, verschrikkelijk hoeveel vrije tijd dat kost zeg!

even een flesje Hertog Jan en verder maar weer, nog twee weekenden en 6 avonden, moet lukken.

Hierna nog de ASW 24 Topp Rippin afmaken:confused:

afijn we zien wel, niets moet natuurlijk

groet

Terence

Nou het folie werk is klaar

full

full

Toch wel een heel erg leuke zwever geworden vind ik zelf:)

Rolroeren met stangetjes aansluiten op de servo, 2 x stekker aan servo kabel monteren.

Romp poetsen, spuitwerk komt in het najaar.

Servo's en stuurkabels vervangen in de romp.

rc erin en dan uitwegen.

groet

Terence

De Sniff ziet er mooi uit Terence!
Vooral de vleugels zijn heel bijzonder.
Met de transparante folie komt de vleugelconstructie volledig tot zijn recht.

Veel plezier met deze prachtige zwever.

Johannes

Dank je Johannes,

Ik hoop over twee weken hem zijn eerste vlucht te laten maken.

Ik ga nog ballastblokjes maken voor in de vleugel.

Het is een uniek model, wat je bijna niet ziet en er is ook niet veel over te lezen.

De romp is nog wel te koop bij Steinhardt heb ik net gezien.

groet

Terence

Hij is mooi!! Hij hoort natuurlijk doorzichtige vleugels te hebben. Goed gedaan.

Komende zomer 2 Sniffen in de lucht? :)

Ik ben benieuwd hoe jij hem vindt vliegen. De mijne vliegt heerlijk aan de helling met een beetje wind. Met weinig wind aan het elastiek (of de fietslier) was hij zo beneden. Als ik de artikelen zo lees moet de Sniff (als F3B kist) ook in lichte thermiek omhoog kunnen. Dan doe ik iets verkeerd of heb hem niet goed afgesteld.

Ik zit er overigens aan te denken om er een motor in te bouwen. Dan gooi je hem toch een stuk makkelijker de helling af :)

Dank je Jorn,

Ik ben er erg blij mee:)

Nu nog even de stuurkabels vervangen

Ik hem al uitgewogen, wordt vliegklaar 1450 gram zonder ballast.
Wat neerkomt op ongeveer 28gr/dm2 vleugelbelasting.

Ik heb de vleugel nog een beetje aangepast.
Na het verwijderen van de folie vond ik de torsiestijfheid wel gering.

Volgens bouwplan zijn de shearwebs tot halverwege de vleugel aangebracht.
Ik heb uit 2,5 mm hard balsa een hoop shearwebjes gezaagd en ingelijmd, terwijl de vleugel mooi strak op de plank lag .(gewichtstoename slechts 30 gram per vleugel).
Hierdoor is de vleugel veel torsiestijver geworden.
Na het aanbrengen van de rolroeren volgens plan is dit nog verder toegenomen.
Nu na het aanbrengen en spannen van de folie is het een mooi torsiestijf geheel geworden.

Ik hoop nog veel vliegplezier van deze kist te hebben, over twee weken maiden in OOstenrijk.
Terence

Remaiden

De Sniff was al twee maanden klaar, mee naar OOstenrijk geweest, maar daar waren de omstandigheden niet zo dat ik hem voor het eerst ging vliegen.

Vandaag met Jacob en Arjan bij Gerrit op bezoek.

full

Ideale omstandigheden, groot veld, electrische lier met drie snelheden:p, hulp van ervaren collega's en een bult zon.

Eerste start aan de lier, gemoedelijk gedrag maar hij wil wel vlot gelierd worden lijkt het, mooie landing en een grijns op mijn smoelwerkie:p

Gauw de kabel weer halen en volgas met de Sniff omhoog, dit vindt hij heerlijk, de vleugels geven geen krimp.

Vliegt toch goedmoedig en nog behoorlijk langzaam zonder nare overtrek neigingen.

Ik heb denk ik 10 starts gemaakt en ben er erg gelukkig mee.
Op het laatst heb ik nog 300 gram balast in de vleugels gestopt om te kijken hoe hij hier op reageert.

Nou dat gaat ook mooi, hij wil alleen bijna niet aan de grond.

Vliegen bij Gerrit 4 augustus 2013 - YouTube

Jorn en vader bedankt voor dit moois, ik ben er gelukkig mee, en kan niet wachten om hem van een berg te laten vliegen (september zwitserland?)

groet

Terence

Het is inderdaad een prachtig bakkie!

En er zijn ook nog andere bewegende beelden van:

Groet,

Jacob

Back