Bouwverslag: VO65

Hoi Bram,
Zou je misschien hier uit kunnen/willen leggen hoe dat rekensommetje werkt kwa gewicht? Wellicht hebben andere lezers er ook iets aan.
Thnx Lucas.

Hoi Bram,
Zou je misschien hier uit kunnen/willen leggen hoe dat rekensommetje werkt kwa gewicht? Wellicht hebben andere lezers er ook iets aan.
Thnx Lucas.
Het gewicht is rechtstreeks gerelateerd aan de waterverplaatsing (en dus volume). Een volume heeft drie dimensies. Als je dus op schaal bouwt, schaal je alle dimensies (richtingen) dus dat werkt bij een volume drie keer mee. Dus schaal x schaal x schaal, ofwel schaal^3.

(1/20)^3/(1/18 )^3 geeft 0.72, dus 30% minder gewicht.

Is het zo wat helderder?
Er staan hier op het forum verschillende keren een uitleg over schaalwetten. Zoek daar anders even naar. Als je er niet uit komt, wil ik nog wel een langere/duidelijkere beschrijving geven.

Laatst bewerkt:
Hoi Bram, bedankt snap het!!
Maarja ik wil eigenlijk niks bouwen boven een meter...
Ga iig de romp bouwen in een meter (vind ik toch het leukste om te doen en zie dan wel verder....)
Lucas

Hoewel ik de romp nog moet verstevigen met een glasmatje, ben ik alvast aan het nadenken over de volgende fase.
De roeren zijn weinig bijzonder. Van de kantelkiel heb ik al een aantal voorbeelden gevonden, dus daar kom ik ook wel uit.
De uitdaging zit hem in de zwaarden. Daar kan ik geen voorbeelden van vinden. Ik dacht eerst een lier te gebruiken. Maar het zwaard moet verder zakken dan de romp 'hoog' is. De lijn die je dus gebruikt om te lieren, zal dus door de romp naar buiten komen. Dat lijkt me niet zo netjes, ivm looks en weerstand.

Heeft iemand een suggestie voor een alternatief?
Wellicht een wieltje wat er tegenaan drukt. Maar zou dat niet gaan slippen als het nat wordt?

Bram op de echte schepen steekt er een rail boven het dek uit, die hebben het zelfde probleem zwaarden moeten meer bewegen dan de romp hoog is. Top van de rail een schijf om zwaard op, onderaan de rail schijf zwaars neer, deze bevind zich iets onder de bovenkant als het zwaard neer is. Op de filmtjes van de ACC 45 cat zie je hoe ze deze met de hand bedienen, die rompen zijn in verhouding nog lager.

Bram op de echte schepen steekt er een rail boven het dek uit, die hebben het zelfde probleem zwaarden moeten meer bewegen dan de romp hoog is. Top van de rail een schijf om zwaard op, onderaan de rail schijf zwaars neer, deze bevind zich iets onder de bovenkant als het zwaard neer is. Op de filmtjes van de ACC 45 cat zie je hoe ze deze met de hand bedienen, die rompen zijn in verhouding nog lager.
Bedankt :-) dat is idd een optie waar ik ook over nagedacht heb. Dat is ook hoe de oude versies van de VO70 werken (v1 -> 2005-2006). De v2- en v3-edities hebben deze echter niet meer. En ook op de renderings van de VO65 zie ik ze niet. Dus het lijkt me mooi als het zonder kan, om de waarheidsgetrouwheid zo hoog mogelijk te houden. De vraag is alleen hoe.

Of een kunstof "tandwielstrip" in je daggerboard lijmen en in de boot het tandwiel laten draaien dmv een rectract servo/winch (hk) mits die genoeg omwentelingen maakt. En dan links en rechts op 1 winch zodat je ze beide tegelijk laat bewegen, de 1 omhoog en de ander naar beneden. Bijv een beyblade slopen dingen zijn nagenoeg onverwoestbaar. En klein dus niet zo opvallend. Tis maar een idee :-)
206698_beyblade_metal_fusion.jpg

Laatst bewerkt:
Bedankt :-) dat is idd een optie waar ik ook over nagedacht heb. Dat is ook hoe de oude versies van de VO70 werken (v1 -> 2005-2006). De v2- en v3-edities hebben deze echter niet meer. En ook op de renderings van de VO65 zie ik ze niet. Dus het lijkt me mooi als het zonder kan, om de waarheidsgetrouwheid zo hoog mogelijk te houden. De vraag is alleen hoe.

mea culpa, deze rails/paaltjes staan er nog wel. Ze staan alleen niet meer aan de zijkant, maar aan de voorkant. Ze vallen hierdoor minder op. Het zal vast met de luchtweerstand te maken hebben, dat ze verplaatst zijn.

Bedankt voor de input.

De romp is ondertussen netjes bedekt met een laagje glas. Heb daarbij alleen een beginnersfout gemaakt. Ik had een klein beetje thinner toegevoegd om de hars wat beter vloeibaar te maken. Dit heeft mijn boeg gedeeltelijk weggevreten. Ben nog in dubio of ik hem eraf ga halen en een nieuwe ga maken, of dat ik het met plamuur ga fixen.

Tja als je vloeibaardere hars wil moet je ofwel een andere soort gebruiken ofwel beetje opwarmen (gaat ook wel sneller uitharden dan)

Je mag nooit thinners,aceton, etc toevoegen aan je hars, gaat de eindsterkte niet ten goede komen.

Hallo Bram,

Jammer van je neus.

Wat o.a. bij de IOM en M-klasse wel wordt gedaan is de romp zonder neus afwerken, en deze als laatste er aan zetten, gemaakt van siliconen kit, of siliconen gietmassa (omdat de boten volgens de regels géén scherpe, harde neus mogen hebben).

Hier voor moet je een malletje maken, of de klodder kit/gietmassa met tape dusdanig kunnen fixeren, dat je niks hoeft na te bewerken, want dat is een drama met siliconen...

Groeten, Jan.

Hoeveel grams weefsel heb je er opgeplakt?
Als ik het me goed herinner is het 160grams.

Verder heb ik een beetje zitten nadenken over de aandrijving van de kantelkiel en de zwaarden.

Hieronder staat een concept voor de aandrijving van de zwaarden. Het probleem is dat eerst de ene naar boven moet en dan de andere naar beneden. Voor de wind moeten namelijk beide zwaarden naar boven staan. Hiervoor heb ik de volgende truc verzonnen.
Het leek me netjes om beide zwaarden op één servo te zetten. Deze servo komt aan het halve tandwiel. Deze drijft om de beurt een tandwiel met daaraan een wormwiel aan. Dit wormwiel zorgt ervoor dat een as met een trommel wordt aangedreven. Op deze trommel komt een lijn die het zwaard naar boven en naar beneden beweegd (closed loop).
Van het grote grijzen tandwiel wil ik de helft van de tandjes afhalen. Hierdoor kan ik met de halve draai van de servo het ene zwaard bewegen en met de ander halve draai het ander zwaard. Met de juiste tandwiel verhouding, kom ik op genoeg wikkelingen om de zwaarden volledig op en neer te bewegen. Dat is het probleem niet. De vraag is of het gaat werken om met een half tandwiel om de beurt twee aparte dingen aan te drijven. Heeft iemand hier ervaring mee? Of is dit gewoon een gestoord idee?
gearsdaggerboard.png

De volgende tekening is voor de aandrijving van de kantelkiel. Aan het bovenste asje komt een zeilwinch. Aan de ondersta as komt de kantelkiel. Die kiel moet 40gr naar beide kanten kunnen bewegen, dus het tandwiel moet ongeveer een kwart groot zijn.
Met een standaardzeilwinch die zes rondjes kan draaien kan het moment makkelijk overwonnen worden. Het wormwiel voorkomt dat deze winch continue veel stroom vraagt. Het leek mee een nette praktische oplossing. Wat denken jullie?
gearscantingkeel.png

Alvast bedankt voor het meedenken. :-)

Bram , met een half tandwiel 2 verschillende tandwielen aandrijven moet lukken, bij de oude video cassette recorder gebeurde dat ook.
Je tandwiel dat je verlaat moet op de zelfde plaats blijven staan, zodat je bij het terugkeren van je half tandwiel niet tand op tand blokeert, sincronisatie, noemen ze dat.
Denk dat je grootste probleem zal zijn alles zeer soepel en spelingsvrij te laten lopen en de afstand die je zwaarden moeten afleggen, max 60° van je servo moet het zwaard over de volledige afstand kunnen bewegen.
Wat misschien ook goed kan werken is een differrensieel ? Met een vergrendeling om zwaarden in de bovenste stand te houden tot het andere zwaard boven is, als je dan stopt blijven beiden boven.
Voor de kiel is dat volgens mij de beste oplossing.

Rene, bedankt voor je reactie.

Ik kom er net achter dat het idee voor de zwaarden echt niet gaat werken. Ik had wel vrolijk zitten rekenen aan de afstand die het zwaard moet bewegen en de bijbehorende trommelgrootte en gear ratio's, zonder te realiseren dat deze ratio's onrealistisch zijn.
Ik had een wormwiel ingetekend om te zorgen dat de grijze tandwielen stil blijven staan als ze niet aangedreven worden. Deze wormwielen hebben echter grote gear ratio's (>=8). Om dit te compenseren moet de ratio tussen de grijze tandwielen kleiner zijn dan 1/8. Eigenlijk een factor 4 kleiner om meer rotaties op de trommel te krijgen dan op de servo. Dit is niet haalbaar.

Het nadeel van een differentieel met een vergrendelingmechanisme is dat je dan nog steeds twee systemen moet aansturen.

Als er toch twee systemen in moeten, dan kan ik net zo goed twee aparte winches plaatsen.

Bram dit geheel gaat niet 123 lukken , ten eerste hoe zwaar is je kielgewicht , hoeveel ruimte kun je gebruiken in je romp (waterdicht natuurlijk) als je ik zie hoe lang je romp is heb minimaal 45cm lenge kiel nodig dan het gewicht (5kg) dan de hoek waar dit op schanniert in de romp , dan kun je pas zien wat je kunt gaan doen , het kan zelfs met touw en katrollen , zou zeggen ga eens een proef opstelling maken , en voor je daggerbord hoe is orgineel , vaak word deze op een bepaalde hoogte via de mast omhooggetrokken en op dekhoogte naar beneden. anders zul je had ik ook op m`n Open60 , nu via de mast . trouwens word het een schaal model ???

gr Rexonamen

Hoi Bram,

leuk concept dat je daar hebt.

Voor de zwaarden gaat het inderdaad niet lukken, daar was je zelf al achter, een worm heeft zoveel vertraging dat je nooit de afstand gaat kunnen overbruggen om die zwaarden geheel op/neer te laten.

Het principe voor de kantelkiel kan wel werken, maar hou er rekening mee dat er erg grote krachten opkomen op dat stuk.

Ik weet niet hoeveel kg ballast je juist hebt, maar bij mijn kiel met ballast van 4kg lopen die krachten op de kantelmechanica makkelijk op tot 40 kg

Je zal dus sterke tandwielen moeten gebruiken en de aandrijving dusdanig monteren dat door de grote krachten, het tandwiel niet gewoon gaat doorslaan onder de worm.

De eenvoudigste oplossing, is het gebruik van een zeilwinch, en gebruik maken van katrol overbrenging om te kracht van de zeilwinch te vergroten. (maw als een zeilwinch bvb 4 toeren doet met aan totaal van 600mm lijn op/af, bij een kracht van 5 kg, dan kan je door een 4-voudig takel van deze zeilwinch een beest maken dat 20kg trekt over 150mm
Of met een 6-voudige takel 30 kg over 100 mm.

Zo heb ik het ook in mijn boot gedaan, 6-voudige takel, winch trekt dit met gemak en loopt erg soepel.

Bedankt voor het meedenken.

Volgens schaal wordt de kiel 24cm lang. Ik schat dat er maar 2,5kg aan komt te hangen. Dat is dan 2,5 * 24 = 60kg*cm. (*1)
Met een vertraging op het wormwiel van 1:20 komt het koppel op de winch dan uit op 3kg*cm.
Met een vertraging van 1:20 moet de winch 20*90° = 1800° draaien. Dat is 5 omwentelingen.
Dat lijkt me dus zowel qua koppel als qua omwentelingen haalbaar.

@Rexonamen: ik wil inderdaad proberen het schaalgetrouw na te maken, al heb ik de romp wel iets voller gemaakt.

*1) De aanname hierbij is dat de kiel horizontaal komt de hangen (romp onder helling). Dan is het moment gelijk aan het gewicht maal de arm, zonder rekening te houden met hoeken. Dit is de ergst mogelijke situatie.

Leuk idee.
Houd er wel rekening mee dat je dan vooral geen draaiwind moet tegen komen dat ineens je zeilen bak staan met de kiel dan aan lij.
Ook het normaal overstag gaan zal heel wat trager moeten gaan.

Ik kan me nog wel herinneren dat er complete hydraulische systemen uit de romp loskwamen bij de 1 op 1 modellen.

Back