Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dat klopt (twee keer). Het sterkte-verhaal is echter minder helder. Ik heb immers niet de materiaaleigenschappen voor handen. Voor aluminium is de spreiding in sterkte nogal groot. Ik heb voor de E-modulus een inschatting gemaakt; dat gaf 100% marge. Blijkbaar had het aluminium slechtere eigenschappen dan de slechtere soorten die je op internet vind.Die spreuk komt al minstens sinds de jaren 70 voor in de jachtbouw. Maar een simpel rekensommetje laat zien hoeveel kracht er op komt![]()
Hoe had je de binnenkant vastgezet?aan het touwtje kon ik mooi een tas hangen, die ik kon opvullen met oa waterflesjes tot het juiste gewicht
Hoe had je de binnenkant vastgezet?
Het sterkte-verhaal is echter minder helder. Ik heb immers niet de materiaaleigenschappen voor handen. Voor aluminium is de spreiding in sterkte nogal groot. Ik heb voor de E-modulus een inschatting gemaakt; dat gaf 100% marge.
En je hoeft daar geen ingewikkelde berekeningen voor te maken , want als je dat doet zul het water ook op schaal moeten berekenen
Bedankt Ad, voor de correctie; ik maak een rommeltje van de termen. (voor het sommetje (van anderhalve maand terug) heb ik wel de juiste getallen gebruikt, heb ik net even gecontroleerd) Dit bevestigt wel mijn punt.Dat er dan iets niet klopte kan wel kloppen. De E-modulus zegt iets over stijfheid, en niets over sterkte. Verder ligt die voor alle aluminium legeringen in een vrij nauwe band rond de 69 GPa.
Voor de sterkte heb je de rekgrens (vloeispanning, yield strength) nodig, en die varieert wel sterk per legering en warmtebehandeling (wel tussen 35 en 500 MPa).
Rexonamen, ik kan hoor en wederhoor aan bevelen...Als je dit eens probeert zul je zien dat jouw test geen bal voorstelt want op het water licht geen enkele boot stil
Het voordeel van het hefboompje met de hand vasthouden, is dat je de kiel ook makkelijk kan bewegen.
ehm.. ik ben de weg kwijt. Waarom zou dit geen test zijn?Dat is toch geen test. . .?
Cynisme is niet echt heel geschikt voor een forum, bij gebrek aan non-verbale communicatie.Als jij er maar een fijn gevoel bij hebt, is het goed.![]()