Bouwverslag: VO65

Die spreuk komt al minstens sinds de jaren 70 voor in de jachtbouw. Maar een simpel rekensommetje laat zien oeveel kracht er op komt ;)

Die spreuk komt al minstens sinds de jaren 70 voor in de jachtbouw. Maar een simpel rekensommetje laat zien hoeveel kracht er op komt ;)
Dat klopt (twee keer). Het sterkte-verhaal is echter minder helder. Ik heb immers niet de materiaaleigenschappen voor handen. Voor aluminium is de spreiding in sterkte nogal groot. Ik heb voor de E-modulus een inschatting gemaakt; dat gaf 100% marge. Blijkbaar had het aluminium slechtere eigenschappen dan de slechtere soorten die je op internet vind.
Ik heb de voorgestelde test uitgevoerd, het hefboompje knakte. Daarna deze vervangen door een massief rvs hefboompje. Nu blijft het wel heel.

De 'test-setup': (aan het touwtje kon ik mooi een tas hangen, die ik kon opvullen met oa waterflesjes tot het juiste gewicht)
p1040219x.jpg

Verder heb ik niet helemaal stilgezeten.
Op de plaats van de mast heb ik een extra spant geplaatst.
p1040108p.jpg

Hierop heb ik alvast een stukje dek geplaatst, zodat ik tussen het dek en de bodem de kokers kon lijken voor de daggerboards:
p1040220vt.jpg

Ook heb ik alvast de cockpit gemaakt. Onder de cockpit wil ik een luik maken. Door de cockpit alvast te maken, hoef ik niet meer een schatting te maken hoe groot dat ongeveer moet worden, maar kan ik het gewoon zien/meten.
p1040225ol.jpg

Het sterkte-verhaal is echter minder helder. Ik heb immers niet de materiaaleigenschappen voor handen. Voor aluminium is de spreiding in sterkte nogal groot. Ik heb voor de E-modulus een inschatting gemaakt; dat gaf 100% marge.

Dat er dan iets niet klopte kan wel kloppen. De E-modulus zegt iets over stijfheid, en niets over sterkte. Verder ligt die voor alle aluminium legeringen in een vrij nauwe band rond de 69 GPa.
Voor de sterkte heb je de rekgrens (vloeispanning, yield strength) nodig, en die varieert wel sterk per legering en warmtebehandeling (wel tussen 35 en 500 MPa). Veel gebruikte (wals/extrusie) legeringen zijn 2024 T3 (345 MPa), 6061 T6 (275 MPa) en 7075 T6 (500 MPa). De T-nummers geven het type warmtebehandeling (temper) aan. Echt slechte legeringen bestaan er niet, wel legeringen met sterk uiteenlopende eigenschappen die allemaal hun specifieke gebruik hebben.

Als je wat op sterkte berekend wilt hebben, geef gerust een seintje.

Groet,

Ad Bakker

kantelkiel

Als je dit eens probeert zul je zien dat jouw test geen bal voorstelt want op het water licht geen enkele boot stil , doe deze test maar en ga een stukje hard lopen zul je zien en merken dat je pols breekt of je krijgt dit voor nog geen 5min zovast te houden als je ziet wat er gebeurd in de echte schepen zul je toch echt een andere kant moeten bewandelen ,heb je al eerder iets uitgelegt maar ik vind het jammer van al het werk en geld wat erin gaat , heb nu zelf na 4jaar bouw de open 60 (refit)klaar ,en weet nu echt wel wat er in de romp gebeurt .
En je hoeft daar geen ingewikkelde berekeningen voor te maken , want als je dat doet zul het water ook op schaal moeten berekenen .je kunt alleen geen druppel water op schaal in het ECHT (zeilwater ) op je schip laten vallen

iStock_000005496249XSmall.jpg

gr Rexonamen

En je hoeft daar geen ingewikkelde berekeningen voor te maken , want als je dat doet zul het water ook op schaal moeten berekenen

Nee hoor, want ook een model schip vaart in echt (1:1) water, daar hoef je dus niets aan te verschalen.
Ik zou bijna bang worden dat ik m'n hele carrière lang onzin heb zitten berekenen...........

Groet,

Ad

Oke maar gooi nu eens een bekertje water in een model rompje ,of hetzelfde bekertje water in een 1:1 romp ,nou volgens mij gaat er dan iets mis , bij mij??

gr Rexonamen

Maar hier overop houden deze discusie is hier niet terplaatse daarin geven we mekaar toch geen gelijk, het ging om zijn bouw en hoe de belasting in de romp e/d is gaat , (niet) .

Dat er dan iets niet klopte kan wel kloppen. De E-modulus zegt iets over stijfheid, en niets over sterkte. Verder ligt die voor alle aluminium legeringen in een vrij nauwe band rond de 69 GPa.
Voor de sterkte heb je de rekgrens (vloeispanning, yield strength) nodig, en die varieert wel sterk per legering en warmtebehandeling (wel tussen 35 en 500 MPa).
Bedankt Ad, voor de correctie; ik maak een rommeltje van de termen. (voor het sommetje (van anderhalve maand terug) heb ik wel de juiste getallen gebruikt, heb ik net even gecontroleerd) Dit bevestigt wel mijn punt.

Als je dit eens probeert zul je zien dat jouw test geen bal voorstelt want op het water licht geen enkele boot stil
Rexonamen, ik kan hoor en wederhoor aan bevelen...
Het voordeel van het hefboompje met de hand vasthouden, is dat je de kiel ook makkelijk kan bewegen. Ik heb idd ervaren/gevoeld dat als ik de kiel naar beneden bewoog en deze beweging abrupt stop, er een behoorlijke dynamische component bij komt.

Hallo alle berekeningen over materiaal dikte sterkte , heeft heeft alleen een funtie om in de richting van de sterkte te komen , maar er breken nog steeds kielen af van Titaninium de trek/duw bars v/d kiel en dit is ook berekend , maarja de omstandigheden ?? zie de vendee globe , de praktijk bewijst het maar weer . ik wil je alleen waarschuwen, en in de richting van GOED proberen te wijzen , verder zul het toch zelf moeten doen .

gr Rexonamen

Ik ben kwa sterkte nog niet helemaal gerust gesteld door jouw manier van testen.
Maar ik ben een beetje van "het moet hufterproof zijn" en jij van "als het maar licht is".
Dat zijn twee uitersten.
Ik heb heel in het begin geschreven dat 1 op 1 kielsystemen nogal eens uit de romp scheurden, die waren ongetwijfeld "licht" gebouwd.

Cynisch was het niet eens bedoeld.( zo ben ik niet)
(tenzij er mensen consequent zo vreselijk ontiegelijk str / poep eigenwijs zijn, die mogen dan wel hun neus stoten.
(er is tenslotte geen schoner vermaak dan leedvermaak)
Het is jouw project en als jij er in gelooft, gaat het toch goed.
Grote kans dat het gewoon heel blijft.
Als dat niet het geval is heb jij geleerd dat je soms toch anders tegen iets moet aan kijken.

Vanaf een afstand is het moeilijk inschatten of iets sterk genoeg is.
De tijd zal het leren.

edit. jouw manier van tegenhouden met je vinger zie ik als de rekker in een sleeplijn.
Die vangt de nare piek krachten op.

@Bram:

Ik vind het erg leuk om te zien dat je juist wel de grenzen op zoekt (misschien tegen de heersende opinie in). Op die manier zijn al veel ontdekkingen gedaan. Je woont niet voor niets in Delft, waarschijnlijk doe je iets in de wetenschap, nietwaar?

Groet,
Eric

Bedankt eric.

In afwachting van wat bestelde onderdelen (winches en dergelijke) ben ik onderdelen aan het maken voor de kuip, zoals de gangboorden, de kuipvloer en uit schuim de wat kleinere/meer gevormde onderdelen. Assembleren zal ik doen als onderdeks alles klaar is.

Maar voor het plaatje hier alvast een impressie:
p1040226x.jpg

Een beetje off-topic, maar wel VO65-gerelateerd.
Er is een initiatief om een Nederlandse boot in de volgende editie van de Volvo Ocean Race te krijgen. Onder ander Bouwe Bekking en Gert-Jan Poortman zitten achter dit initiatief, Sailing Holland genaamd. Ze zijn hard op zoek naar een sponsor.

Hier kan je ze vinden. https://www.facebook.com/SailingHolland
Misschien een idee om dit even te 'liken', dat laat aan potentiële sponsors zien dat dit leeft.

Goed initiatief, zou erg mooi zijn als er weer een NED boot mee doet, en dan wel weer een competitieve, zoals de ABN's.

Freek

Back