Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Nu twijfel ik een beetje over wat ik met de verstaging ga doen, zeker de achterstagen in combinatie met het uitgebouwde grootzeil. Verstelbare achterstagen lijkt me te ingewikkeld. Een lange masttopuitbouw vind ik niet de mooiste oplossing, omdat dit in het echt er ook niet op zit.
Als compromis denk ik aan een korte masttopuitbouw in combinatie met een kleiner grootzeil (alsof er een rif in zit). De boot is waarschijnlijk toch wel aardig overtuigd. Wat denken jullie van deze oplossing?
Jorik
Even voor mijn begrip;
Als je de kabel voor 2/3 stijf maakt met hardsoldeer gedraagt dit deel zich als een staaf. Dit deel laat zich nauwelijks buigen door de wind in de zeilen.
Dan bolt het zeil toch pas na 2/3 vanaf de mast in het deel dat nog soepel is, als de staaf begint vanaf de mast. Terwijl het zeil het best presteert met een bolling tussen de 40% en 45% vanaf de mast?
Ik vraag dit omdat ik voor mijn Robbe Smaragd ook nog zeillatten moet maken en van jullie wil leren.
mvg
Mario
ik was niet van plan om de vorm van het zeil aan te passen, tenzij evt door een 'rif-oplossing'. Met het oog op de schaalwetten ben ik bang dat de boot overtuigd is. Ik heb in mindere mate, dan de vo70's die ik gezien heb, de waterverplaatsing vergroot. Het bulbgewicht zal zo'n 2-2,5kg zijn (afhankelijk van de rest van de bouw), wat niet heel veel is.hoi bram, gewoon de lange masttop uitbouw, als het schaal moet lijken, is de vorm van het grootzeil veel bepalender dan dat uitsteeksel, dat zie ook niet meer als je boot op het water is
Met het oog op de schaalwetten ben ik bang dat de boot overtuigd is. Ik heb in mindere mate, dan de vo70's die ik gezien heb, de waterverplaatsing vergroot. Het bulbgewicht zal zo'n 2-2,5kg zijn (afhankelijk van de rest van de bouw), wat niet heel veel is.
hoi Dazzler, ik ken de schaalwetten. Deze gaan er echter van uit dat je de vorm 1 op 1 schaalt. Dit gaat natuurlijk niet op, omdat ik de vorm niet ken.waterverplaatsing kan je niet vergroten, zonder de waterlijn "te verleggen"
Bedankt.Dit zit er mooi uit hoor!
Vraagje: heb je de zalingen zelf gemaakt? En een carbon mast?