Bouwverslag Walcheren (ex. Smit Frankrijk)

Hoi Allemaal,

Weer even een update, maar wel zonder foto's (de accu's van de digitale camera zijn leeg :( ).

Ten eerste; de motoren zijn geplaatst en uitgelijnd. Hiervoor heb ik motorsteunen van Graupner (1711) gebruikt. Zoals ik eerder al liet weten was ik bang dat ze te hoog zouden zijn. Daarom heb ik aan de voorkant een stuk van de voet weggeschuurd. De achterkant moet blijven zoals hij is, hier zit namelijk een schanierpunt. Daarom heb ik de motorsteun schuin afgeschuurd (aan de voorkant bijna alles en achter helemaal niets). Vervolgens de motorsteun met Kombi-Power in de romp vastgelijmd en de boel aangesloten en de schroefassen gesmeerd.

Tijd om de motoren eens te testen, gellukkig werkt alles goed :D . Nadeel is wel dat de schroefassen bij vol gas behoorlijk gaan resoneren waardoor de schroeven af en toe tegen de straalbuizen slaan :( , dus werd het tijd voor het bad, ook hier alles in orde. Bij vol gas in het water lijken de schroeven de straalbuizen niet te raken :D . Ook merkte ik iets anders, de schroeven draaide de verkeerde kant op :hammer: .

De kleur rood was niet helemaal naar mijn zin dus bij de bouwmarkt gaan kijken. Helaas werken ze daar niet met RAL-nummers dus zelf even een kleurtje moeten uitzoeken. Het is 2273-Y95R van Histor geworden, een mooi rood kleurtje niet te rood en ook niet te bruin :D .

Ook kwam het pakketje uit Den Haag binnen met daarin een werkelijk prachtige kraan :D . Die moet nu alleen nog even geschilderd worden en kan dan op de trap gezet worden.

Groetjes Danny.

Even voor de goede orde, hij staat niet op de trap, want deze is tot ong. 1 meter boven het dek ingekort. Aan de zijkant van het dekhuis zijn 2 relingen gemaakt met 3 stijgbeugels waar je dan op klimt en vervolgens moet je dan een behoorlijke overstap maken om weer op de trap te komen.

Groetjes Hans.

Hoi Zoef,

Je hebt inderdaad weer helemaal gelijk. Ik wist dat de trap was ingekort, het is misschien niet goed te zien op de foto's in dit bouwverslag maar het laatste shuine stuk van de onderkant van de trap heb ik al weggehaald. Dat van die stijgbeugels was me nog niet opgevallen, even wat nietjes zoeken :D .

Groetjes Danny.

Walcheren_02_W_Kruit.sized.jpg

Heb je die foto al Danny?
Foto komt van een site van ex werknemers van Smit
http://www.elzinga.pointclark.net/modules.php?name=Forums

Groeten Mennojan.

Hoi Allemaal,

@mennojan, die foto had ik al, maar bedankt voor de link :D .

Weer even een korte update,

afb18960.jpg

De nieuwe laag verf zit erop en ik ben tevreden over het kleurtje :D . Er komt nu nog één laag overheen omdat nog niet alles dekkend is maar dan is de onderkant van de romp helemaal af (de roeren e.d. staan ergens anders te drogen).

afb18961.jpg

Ook even met de verlichting aan het spelen geweest :lol:. Wat je op deze foto ziet zijn lampjes van Graupner (638). Ik ben ook met interieurlampjes van Graupner (635) in de weer geweest maar daar komt bijna geen licht uit :( .

Groetjes Danny.

Hallo Danny,

Ik weet niet welke spanning je gebruikt voor je verlichtingen of je al dan niet een apparte voeding gebruikt. Maar misschien kan dit idee je verder helpen voor je interieurverlichting; je kan bevoorbeeld een lampje van fietsverlichting gebruiken of van een oude zaklantaarn al dan niet gebruik makend van de reflector.
Het ziet er een mooi bouwproject uit, doe zo verder zou ik zeggen :D .

Groetjes lucky.

.... of witte LEDjes, die zijn tegenwoordig betaalbaar, geven een enorme bak licht, gaan veel langer mee dan een gloeilampje en worden niet warm
:idea:

Hoi Danny

Even een vraagje over het drogen van de verf.
Hoe laat jij je romp drogen?? Want meestal heb ik dan last dat er stof opkomt en dan krijg je van die lelijke plekken.

:idea:

Ik gebruik twee dozen die ik aan elkaar heb gemaakt met een oude computer ventilator erop die zuigt, die laat ik dan 24u aanstaan totdat de verf is opgedroogd.....

Groetjes Justin

Hoi Allemaal,

@ Lucky & Dr.Evil, de verlichting gaat een apparte accu krijgen, namelijk een 2V loodaccu. De capacitiet ben ik nog niet helemaal uit, eerst eens kijken hoe alles straks in de romp gaat passen. Ik gebruik overal Graupner lampjes van 3V en laat die op 2V branden, zodoende zijn ze niet overdreven fel en gaan ze langer mee. Witte LED's zijn inderdaad ook een optie, maar ik vind het licht wat daaruit komt niet echt waarheidsgetrouw.

Goed, een update :D ,

afb19009.jpg

Daar is ze dan weer, het kleurtje rood is helemaal naar mijn zin en had eigenlijk vandaag de laatste laag willen aanbrengen, maar helaas :( . De verf is nog een klein beetje plakkerig dus wacht ik daar nog even mee. Wel gaat straks de romp nog even in het zwart.

afb19010.jpg

Een close-up van het voorste gedeelte van de sleper, vandaag heb ik dat ding wat voor de ankerlier staat op maat gemaakt. Ik had hem al eerder in elkaar gezet, maar bleek toen te groot te zijn. Ook is te zien dat de scheepsbel en luidspreker geplaatst zijn, dat dingetje wat er tussen zit is één van de lampjes die op de foto's van gisteren te zien zijn. Ik heb nu alleen het korfje en het lampje eruit gehaald omdat ik de boel straks nog ga schilderen. Tegen de voorkant van het stuurhuis is ook het ventilatie (?) kastje geplaatst.

afb19011.jpg

Goed, de zijkant. Ik heb een "dakje" geplaatst boven de deur van het stuurhuis. De Smit Frankrijk had nog een schuifdeur maar later is de schuifdeur vervangen door een klapdeur met een dakje daarboven. Ook is de behuizing van de positielampen geplaatst, daaronder zie je een schijfje (net als aan de achterkant van het stuurhuis) ook dat is weer zo'n lampje. Vervolgens de houder van het reddingsvlot, is bijna helemaal volgens de bouwbeschrijving gebouwd, alleen aan de onderkant zit een kleine verandering (is niet op deze foto te zien). Ik zag op foto's op de doos dat er schanieren geplaatst zijn, maar dit staat niet in de bouwbeschrijving :evil: . Die dus ook maar even geplaatst (ik zie trouwens net dat ik de schanieren op de deur van het stuurhuis ben vergeten :hammer:).

afb19012.jpg

Ziehier het kraantje uit Den Haag :D, staat nu nog op een verfbusje maar komt straks op de trap te staan. Het was even eng om te schilderen :? , maar alles beweegt nog :lol: . Ook zie je de bediening van de sleeplier staan.

afb19013.jpg

Nog even een overzichtje van boven.

afb19014.jpg

En de kapitein is geplaatst :wink: .

Zo, nu de verf erbij zoeken :D ,

Groetjes Danny.

Hoi Justin,

Justin zei:
Even een vraagje over het drogen van de verf.
Hoe laat jij je romp drogen?? Want meestal heb ik dan last dat er stof opkomt en dan krijg je van die lelijke plekken.

Ik doe eigenlijk niets speciaals, ik verf meestal in de schuur en dan gaat de boel naar binnen.

Groetjes Danny.

hoi,

ha die danny dat zie de er wel een beetje gelikt uit :oops: eeh... ik denk dat gelakt een beter woord is maar goed.

ik heb eens een vraagje... waarvoor is dat grote gat in de stuurhut??? ga je er een camera module inzetten???

gr,
wouter zzw

Hey danny

Even vraagje over het verven, de verschransing hoe heb je die zo mooi gekregen kwestie van goed afplakken?( ik bedoel aan de binnekant)

Groetjes Justin

Hoi Danny,
Even een vraagje welke kleur rood heb jij gebruikt voor het onder schip?
Een ral kleur misschien?

ik hoor het graag van je

Hoi Allemaal,

@wouter zzw, de verf die er nu opzit is zijdeglans. Ik heb een tijdje zitten twijfellen of ik alles nu mat of zijdeglans zou maken, maar ik heb besloten om straks alles in de matlak te zetten (het is immers een werkschip :D ).

@Justin, dat afplakken is mij net iets teveel werk, dus heb ik alles gewoon met de hand geschilderd. Zolang je het maar op je gemak en de juiste kwast doet gaat het prima, mocht je uitschieten op het dek is het ook nog geen ramp. Het dek is immers donkerder van kleur en kun je dus makkelijk bijwerken (andersom wordt lastiger :( ).

@rdriesse, een RAL nummer helaas niet, maar wel een kleurcode van Histor, namelijk 2273-Y95R.

En dan nu even voor iedereen die zich ongerust maakt of ze wel af is voor werkschependag :wink: , helemaal af waarschinlijk niet maar in ieder geval vaarklaar :D .

Groetjes Danny.

Hoi Allemaal,

Tijd voor een update, en wat voor één :lol: .

afb20231.jpg

De opbouw, hier zijn vooral wat kleine dingen geddaan. Alle deuren hebben zwarte hendels gekregen, ook de deur van het stuurhuis die nu ook twee schanieren hebben :wink: . Ook hebben de onderkant van het stuurhuis en de opbouw een zwarte rand gekregen, niet dat ik de hele opbouw onder het bruin van het dek had gesmeerd, maar op het origineel zit het ook :D . Op het dak zijn de blusmonitoren te zien. Het zijn zoals ik eerder al vertelde twee 393's van Graupner geworden, wel zonder voetstuk want daar heb ik speciaal twee "tafeltjes" voor gemaakt. Ook is tegen de schoorsteen een kranenblok te zien en, helaas niet op deze foto omdat ze stonden te drogen, twee kranen voor de blusmonitoren, wederom afkomstig uit Den Haag :D .

Maar goed nog belangrijker, om vandaag om 18:35 heeft ze voor het eerst water aan haar kiel geproefd :D .

afb20232.jpg

Ze ziet er nog een beetje zielig uit zonder alle accessoires, maar daar kijken we nu even doorheen :wink: . Qua diepgang is het bijna perfect, er kan nog wat extra bij, maar het komt heel aardig in de richting.

afb20233.jpg

En dan heel voorzichtig de stick naar voren bewegen........... en daar gaat ze dan. Vaarbeeld op de trim is heel mooi en indien nodig gaat ze behoorlijk hard met de stick vol naar voren. Even voorzichtig wat rondjes gevaren en eens gekeken of er geen water in de romp was gekomen. Gelukkig helemaal niets dus een gaan kijken wat ze allemaal in huis heeft.......

afb20234.jpg

Als je met één stick beide motoren bediend is de draaicirckel al lekker klein (zeker als je een Amsterdam gewend bent :lol: ). Maar als de motoren tegengesteld draaien krijg je echt een kleine draaicirkel. Als je dan ook nog een keer de Beckerroeren erbij gebruikt draait ze bijna op haar plaats :D . Enige nadeel; achteruit varen. Bij achteruit varen heb je, zelfs met Beckerroeren, weinig controle over het model :( .

Test is dus helemaal geslaagd :D , nu moet ik haar alleen nog een beetje toonbaar maken voor a.s. donderdag.

Groetjes Danny.

Hoi Danny,

ziet er goed uit.
Hebben we weer wat te kijken aanstaande donderdag.

Ik heb vandaag ook het een en ander gedaan, alle printplaten op hun plaats in de romp gemonteerd nu nog een hoop aansluiten en dan is weer een flink stuk gedaan.

André

Danny Bimmel zei:
Enige nadeel; achteruit varen. Bij achteruit varen heb je, zelfs met Beckerroeren, weinig controle over het model :(
Danny, wanneer je heel rustig achteruit vaart, op BEIDE motoren, kun je haar waarschijnlijk goed recht houden.
Zelf heb ik ervaring met de (URS)Bankert/(Smit)Enterprise, ook op 2 motoren.
Heb er vorig jaar mee gevaren in Biddinghuizen, en zelfs m'n zoon (toen 12) heeft een hele tijd in de haven rondjes gevaren, juist om dat achteruitvaren op 2 motoren!
Rustig aan varen zou ik zeggen. Ik gebruik tijdens het achteruit varen zelfs geen roer!
Als ze wat uitwijkt, corrigeren met de andere schroef door wat tegengas te geven. (Met andere woorden: gewoon lekker spelen :wink: )

Succes,

Wim

Hoi Allemaal,

@wimg, recht achteruit varen is geen probleem dat gaat prima (behalve bij vol gas), maar sturen lukt niet. Je kunt rustig achteruit varen en de roeren gebruiken, maar dat heeft eigenlijk geen zin :( . Ik heb het nog niet geprobeerd met de motoren appart geschakeld, maar dat lijkt me inderdaad een betere optie :D .

Helaas liep ik vandaag tegen een probleem op :( . Toen ik afgelopen zondag ging proefvaren bleef de romp kurkdroog alleen toen ik haar, voor het laatst, weer binnen haalde zat er ineens behoorlijk wat water in de romp. Ik dacht dat het kwam omdat ik nogal wild bezig was geweest, maar ik ben er nu achter gekomen dat al dat water een andere oorzaak heeft :| .

Net lag ze even in bad om de blusmonitoren te testen :twisted: , vrijwel meteen begon er water naar binnen te lopen, via de schroefas! 8O Dus de schroefassen maar eens helemaal uit elkaar gehaald. Wat blijkt alle uierzalf die ik erin geperst had was verdwenen 8O . Ik vrees dat uierzalf iets te makkelijk verdund wordt met water :cry: . Ik heb meteen smeerbuisjes aan de schroefassen gesoldeerd en de boel volgestopt met kogellagervet, nu maar hopen dat dat beter werkt :) .

Groetjes Danny.

Hoi Danny,

Hoe staat het er voor met de bouw?
Of lig het even stil door het mooie weer.... 8)

Back