Bouwverslag Walcheren (ex. Smit Frankrijk)

Hoi Danny.

Ik zie dat jij er de kast voor de lier bediening er op hebt staan. Dit is een onderdeel wat bij mij nog ontbreekt omdat ik er geen afbeelding van heb. Toen ik er op was, destijds Smit Frankrijk, zat over de kast een canvas hoes, zodat ik er geen foto van heb kunnen maken. Als je hier een afbeelding kan plaatsen, dan kan ik het laatste ontbrekende stukje even maken.

Groetjes Hans.

danny, als je de mogelijkheid en de ruimte hebt zou je misschien onderaan de schoorsteenpijpjes een soort trechter kunnen lijmen vlak boven de rookgenerator zodat je de rook eigenlijk een beetje dwingt door de pijpjes naar boven te gaan.
groetjes piet

Hoi Allemaal,

@Justin, welke speciale functies er allemaal opkomen? De lier, sleephaak, verlichting (schakelbaar zoals het origineel) en blusmonitoren gaan werken en er zal wat rook uit de schoorstenen komen :D . Misschien komen er ook nog wat geluidseffecten in.

@Zoef de Haas, U vraagt wij plaatsen :wink: ;

afb16670.jpg

Ik denk dat de tekening voor zich spreekt, zijn er nog vragen? laat maar horen :D . Volgens mij worden de ankers trouwens niet echt vaak gebruikt, ik heb alle foto's die ik heb nog eens nagekeken en echt overal zit er zo'n hoes overheen :? .

@Piet, dat heb ik ook al geprobeerd (niet echt een trechter, maar de ruimte tussen rookgenerator en buis afgeplakt) maar dan blijft de rook onderin de buis hangen. Wat hier nu precies de oorzaak van is weet ik nog niet :| , maar na even "warmdraaien" blijft de rook netjes uit de schoorstenen komen.

Groetjes Danny.

hoi danny,

zow zow schiet al lekker op..

ben benieuwd hoe het eindresultaat gaat worden.. ga je m eigelijk weatheren?? lijkt me wel mooi

gr,
wouter zzw

@ Danny:
ik heb in Goes ook zo'n rookgeneratortje aangeschaft voor m'n Norderney. Is het een optie om ze van onderen wat aan te blazen met een klein ventilatortje?
Ik koel mijn regelaars met een processor-ventilator; als ik nu de lucht die langs de regelaars loopt, deels 'opvang' en richting rookkanalen stuur... Zou dat werken, denk je?

Rookgenerator
Dat is een kwestie van trek.
onderaan gaatjes boren zodat er lucht mee kan dus meer trek maken he

Hoi Allemaal,

@ Wouter zzw, weatheren is inderdaad erg mooi, maar ik ben bang dat ik haar dan grandioos verziek :( . In eerste instantie dus alles netjes in de lak, weatheren kan altijd nog :lol: .

@Roel van Essen & F.van.Gent, ik ga morgen nog even een beetje experimenteren met de rookgenerator, dus binnenkort meer..........

Groetjes Danny.

Hoi.

Heb je de electronica er al in gebouwd, zo ja maak jij je snelheidsregelaar zelf of koop je ze en schilder jij alles met de hand of grote delen met de spuitbus zoals de romp....( ik ben namelijk met mijn Zwart Zee op "schilderhoogte")

Groetjes Justin

Hoi Justin,

De romp is nog helemaal leeg, er zit dus ook nog geen elektronica in :lol: . Ik heb namelijk wat spullen besteld, maar nog niet alles is binnen :( .

De snelheidsregelaars zijn twee Robbe Rokraft 100up's geworden.

Wat schilderen betreft, ik heb een airbrush setje liggen maar toch doe ik erg veel met de hand (en een kwastje natuurlijk :wink: ). Het is altijd zo'n gedoe om alles airbrush klaar te krijgen :( . Tot nu toe is zelfs alles aan mijn Walcheren met de hand geschilderd.

Groetjes Danny.

Danny,

helemaal mee eens, je bent meer aan het afplakken dat dat je aan het spuiten bent, ik doe toch ook wel veel met het kwastje.... de romp en de andere grote zaken doe ik ook vaak met een spuitbus.

Tom Boere

Hoi Danny,

Ik heb even een vraagje ik zie op een foto van jou schip een mast staan, en die heb jij denk ik van messing gemaakt. Klop dit?

Zoja, hoe heb jij deze gemaakt? van welke dikte(s)?

Ik zou graag een detail foto willen zien van de mast, als ik denk wat het is dan kan je heel gemakkelijk mast verlichting in de mast maken....
En dat is natuurlijk heel mooi.

Ik hoor graag van je Danny, ben erg benieuwd....

Hoi Allemaal,

@rdriesse, het zijn inderdaad messing buisjes :D . Ik heb de maten van het houten mastje van Billing Boats opgementen en (ongeveer) diezelfde diktes gehaald. Het onderste buisje is 7mm, de middelste 5,4mm en de bovenste 4mm. Ook heb ik een buisje van 3mm liggen waar de voetjes van de achterste drie lampen op komen te staan.

Daarna wilde ik ze aan elkaar solderen, maar toen bleek dat ik iets beter op had moeten letten :( . Het is allemaal dunwandige buis, kortom je kunt ze iets te makkelijk in elkaar steken. Dat is dus ook de reden dat ik dat mastje ga vervangen, je krijgt het buisje niet echt midden in het gat van het andere buisje, gevolg; de mast is krom :evil: . Nog even een manier verzinnen om dat op te lossen.

@F.van.Gent, de straalbuizen gaan er op als ik ze binnen heb :) . De straalbuizen die bij de bouwdoos zaten leken mij niet echt stevig, daar komt nog bij dat ik er afgetopte schroeven in wil zetten. Je hebt dan maar weinig speling tussen de straalbuis en de schroef en als die plastic dingen dan een beetje "indeuken" loopt de schroef er tegen aan :( . De nieuwe zijn besteld, maar moeten nog binnen komen.

Groetjes Danny.

Hoi Danny.
Even een paar tips voor het mastje. Neem een stukje staf, steek dit in het buisje tot een paar mm van het eind, met de hamer op een aambeeldje het uiteinde iets inkrimpen dan zit de tweede buis altijd in het midden. Neem een aluminium hoekprofiel en leg de beide delen precies in elkaars verlengde, het dikte verschil eerst uitvullen aan het eind en als de buisjes goed geschuurd zijn, en met wat S39 in elkaar zijn gestoken zal met een kleine soldeervlam zonder het materiaal aan te raken de delen moeiteloos vast vloeien. Als je ook nog een draaibankje hebt kan je hierna nog een eventuele afwijking uitrichten, zodat hij kaars recht is. Wel moet je in het buisje eerst een klein tukje soldeer leggen. Heb ik ook zo gedaan. Nog bedankt voor je tekeningetje, de bediening voor de lier zit er al op!

Groetjes Hans.

Hoi Allemaal,

Bedankt voor de tips :thumbsup: , dat gaan we morgen metteen eens even proberen :D .

@Zoef de Haas, is S39 wel zo'n goed idee? Ik heb wel vaker daarmee gewerkt maar na verloop van tijd begint het te oxideren. Dat heb ik liever niet met mijn mast :? .

Groetjes Danny.

Danny, geen probleem als je voor de definitive montage de boel eerst met warm sodawater afwast en met schoon water naspoelt, is er niets aan de hand.

Groetjes Hans.

Klopt, maar met een beetje S 39 vloeit het veel beter door en bovendien is het gebruik bij deze toepassing totaal geen probleem, mits na het solderen wordt schoon gemaakt als hierboven omschreven. Zelf doe ik niet anders.

Groetjes Hans.

Back