Bouwverslag Willem Ruys - schaal 1:100

• Topicstarter Topicstarter Bismarckbouwer
  • Startdatum Startdatum
Deel 18 van het bouwverslag staat er op

Beste mensen,
Na een welverdiende winterslaap is de bouw van de Willempie weer hervat.
In januari was het zo koud op de werf, dat werken geen optie was.
Intussen is de buitentemperatuur weer op redelijk peil. Met enige bijverwarming lukt het wel om 3 tot 4 uur per dag te kunnen werken.

met vriendelijke groeten
Opa Jan

Beste Jan,

Ziet er schitterend uit. Bij het zien ervan ben ik wel blij dat de ss Rotterdam, waarschijnlijk omdat zij nieuwer is, niet zoveel "zichtbare" techniek heeft. Ik zou dan echt niet weten hoe ik dat op schaal 1:200 zou moeten doen. Maar ook voor 1:100 is dit echt een prachtige prestatie.
Ook ik heb nogal wat vertraging opgelopen. Gedeeltelijk door de temperatuur, maar eerlijk gezegd ook door besluiteloosheid over hoe ik dingen definitief ga doen. In ieder geval spuit ik nu alles, zoals jij al geadviseerd had. Maar dat blijft, in ieder geval bij mij, behoorlijk problematisch (de thinner is niet aan te slepen).

Groet,

Ad

Thinner.....??

Hallo Ad,

Ik dacht dat thinner tot de verboden chemicalien behoorde en net meer verkocht mochten worden. Waarom thinner? Het stinkt vreselijk, en zeer ongezond. Ik doe het met wasbenzine en dat gaat uitstekend. Waarschijnlijk ook goedkoper dan thinner. Het stinkt ook minder.
Probeer het maar eens.
groeten
Opa jan

www.willem-ruys.nl - www.modelbouwclubdongen.nl

Ik dacht dat thinner tot de verboden chemicalien behoorde en net meer verkocht mochten worden. Waarom thinner? Het stinkt vreselijk, en zeer ongezond. Ik doe het met wasbenzine en dat gaat uitstekend. Waarschijnlijk ook goedkoper dan thinner. Het stinkt ook minder.
Probeer het maar eens.

Jan, je ziet maar: de onervarenheid druipt eraf. Je hebt denk ik op alle punten gelijk, behalve de verkrijgbaarheid. De schappen van de lokale Karwei en Praxis en van de Gamma een eindje verderop staan er vol mee.
Maar in ieder geval schrap ik de pijpleiding die ik in de planning had maar weer, of vervang ik in de aanvraag "thinner" door "wasbenzine". Ik wilde in dat geval meeliften met de CO2 leiding die Shell toch al vanuit de Botlek naar Barendrecht gaat aanleggen.
Bij de eerstvolgende mislukking (wachttijden zijn zeer kort hiervoor) zal ik wasbenzine uitproberen, heb ik trouwens ook staan. Wat de stank betreft maakt het me niet zoveel uit, ik ben gezegend met een nogal slecht reukvermogen....

Groet,

Ad

waardering

Mijn dank aan alle mensen die mijn bouwverslag met een ster hebben beoordeeld. Leuk om te zien en een goede motivatie om er mee door te gaan.
Hartelijk dank
met vriendelijke groeten
Opa Jan

www.willem-ruys.nl

Deel 19 is online!

Opa Jan is weer druk in de weer geweest, met bouwen, foto's maken. Er zijn wel bezuinigingen op de werf ingesteld. Het aantal woorden in het verslag is flink ingekort. Dat wordt dan wel ruimschoots gecompenseerd met foto's.
Een plaatje zegt meer dan duizend woorden....dus als per foto duizend woorden.... Ok, ga maar snel kijken: www.willem-ruys.nl

Namens Opa Jan de hartelijke groetjes en veel kijk plezier.

Hallo Opa Jan,

Het ziet er erg mooi uit! Ik heb respect voor de hoeveelheid detail die je aanbrengt. Ben benieuwd haar een keer in het echt te zien.

Groeten,

Marco

Dag Opa Jan,

Het ziet er weer schitterend uit hoor!
Uw topdek is net een klein diorama met al die details er op.

Ik vind dat kapelletje in de schoorsteen erg leuk!
De honden kennen vind ik alleen niet meer terug op de foto's.
Zo klein dat het is?!!

Mag ik u vragen is er nog een apperte stuurhut op de boot?
Want waarvoor dient dat stuurwiel dan op de uitkijk post?

Voor de rest mijn complimenten en het is al helemaal goed dat u ook van uw eigen schip kan genieten:cool: Koud bier en sigaartje;)

Jan,

Heel mooi, om te watertanden. Bij de ss Rotterdam zit de hondenkennel gelukkig in een afgesloten ruimte, maar daar ben ik voorlopig nog niet aan toe. Terwijl jij statig aan het afdalen bent, worstel ik heel langzaam naar boven. Hoewel ik natuurlijk niet aan jouw detaillering toekom, verheug ik me wel op de uiteindelijke afdaling. Maar voorlopig nog een hoop "ruwbouw" te doen. Jouw vorderingen werken wel motiverend daarbij. Ik ben al benieuwd naar het navigatiedek en wat voor verrasiingen je daar weer in petto hebt.

Groet,

Ad

Reactie op alle complimenten

Cees en Arie, leuk dat je geniet van de foto's, bedankt

MarcoB, Hij is te zien op de vaardag in Heemskerk, weliswaar nog niet varend.

Koentjuh, Geen idee, op de route naar Indie zijn toch geen ijsbergen, of zou hij niet tegen walvissen kunnen?. Ik denk zelf voor in het suezkanaal, er staat namelijk ook een flink suezlicht op de boeg van het schip. Die lange loopplank met de trap er aan vast, gaat rechtstreeks naar de stuurhut die er onder ligt.

Ad, de kleinste hond heeft een lijf van 3 mm. en de grootste 6 mm, maar ze zitten nu veilig in het hok. Ze blaffen echt middels een lichtcel.

ps, het hondenhok staat naast de voorste schoorsteen aan de rechterkant op de foto.

Allemaal hartelijk bedankt voor de reacties en ik verwacht begin volgende week het stuurdek klaar te hebben. Het wachten is op bestelde onderdelen.

Gaaaaroetjes
Opa Jan

www.willem-ruys,nl

Waarom thinner? Het stinkt vreselijk, en zeer ongezond. Ik doe het met wasbenzine en dat gaat uitstekend. Waarschijnlijk ook goedkoper dan thinner. Het stinkt ook minder.

Wat de stank betreft maakt het me niet zoveel uit, ik ben gezegend met een nogal slecht reukvermogen.

De stank is het probleem niet ... het is het verlies van je hersencellen wat kwalijk is. Liefst buiten mee werken of in ieder geval goed ventileren.

Willem Ruys

Jan.

Wat heb ik weer zitten genieten van je foto´s over de bouw van de
Willem Ruys, man!!, daar kan ik werkelijk uren aan vergapen, het
maakt m´n dag weer helemaal goed.
Ga zo door.

Tjonge jongen wat een leesplezier, alweer

prachtig, die details echt geweldig.

Denk dat mijn punt wel gemaakt is, het ziet er schitterend uit.

wachten in spanning tot de volgende.......

bouwverslag 19

Stephan, Ik had deze keer maar weinig te vertellen, het volgende dek geeft aanleiding voor meer woorden. De foto's op jouw site uit Goes, zijn die van zaterdag? Ik vond het zondag maar een beetje stille boel in die bak water.
Bocdan, fijn dat u geniet van de foto's, het enige wat ik daarop te zeggen heb, het is vaak moeilijk om te laten zien dat het eigenlijk allemaal zo pieterig is. Bij het volgende verslag zit een foto, met daarnaast een lucifer, dan is goed te zien hoe klein alles is.

www.willem-ruys.nl

Opa Jan,
wat een schitterende details weer. Je zou zo mee willen varen. Wat ik nog het knapste vind is het geduld bewaren om niet meteen de romp af te maken zodat je lekker snel te water kan. Ik doe het precies andersom en weet eigenlijk niet goed hoe ik het volgende schip zal aanpakken als ik dit zo zie.
Complimenten !
Luc

romp afbouw

Hallo Luck,

Dit is wel een kwestie van geduld, maar om een andere reden dan jij denkt. Ik heb namelijk een vol polyester romp besteld. Vermoedelijk mei of juni krijg ik die thuis.
Anders had ik eerst deze romp afgemaakt zoals altijd het geval is.
Wat ik nu doe, is zoveel mogelijk voorbereiden, zodat ik straks de dekken kant en klaar kan overzetten.

Vriendelijke groeten
Opa Jan

www.willem-ruys.nl

Laatst bewerkt door een moderator:
Opa Jan,

Hoe zit het eigenlijk met de vorderingen van de sleper??
Daar ben ik eigenlijk wel naar benieuwd als u die schaal 1 op 100 mag gaan bouwen...

Back