Bouwverslag Willem Ruys - schaal 1:100

• Topicstarter Topicstarter Bismarckbouwer
  • Startdatum Startdatum
bouw "mini sleper"

Hallo Koentjuh,

Ik heb inmiddels een setje tekeningen ontvangen van een sleper uit de jaren 50. Zodra de Willempie klaar is, begin ik aan de bouw van de sleper.
Ik loop al te denken aan een tweeling. 1 voor de boeg en 1 achter de kont.

vriendelijke groeten

Opa jan

www.willem-ruys.nl

Marine bewaking?

Leuk al die "targets" aan de oppervlakte.......ik verheug me er al op ;)

De Willem Ruys van Opa Jan zien? Kom op Hemelvaartsdag, 13 mei, naar Heemskerk bij de S.M.G. IJmond, dan is het model en de bouwer in het echt te zien en te horen.....beiden maken geluid jaja :p.
Wat betreft de romp, een tweetal IOS-leden gaan een nieuwe romp maken en dan gaan mijn pa en ik ook de contramal maken voor de Willem Ruys. Als het goed gaat wordt dat in juni polyesteren.
Kan mijn pa ook verder met zijn Willempie en ik ga mijn Walrusklasse duikklaar maken in de zomer. Maar eerst nog vaarklaar maken voor de WSD 2010.

Groetjes, Léon.

update

Opa Jan.

Wanneer komt je volgende verslag en foto,s van je bouw, zit met spanning
te wachten op de verdere bouw van de Willem Ruys.

Bocdan

Hallo Bocdan,
Je bent me net even voor, dit weekend ga ik weer een deel schrijven. Het dek onder het topdek is klaar.
Ga nu beginnen met het dek waar de tennisvelden op zijn aangebracht.
Hier laat ik weer lekker mijn fantasie op los.

met vriendelijke groeten
Opa Jan

www.willem-ruys.nl
www.modelbouwclubdongen.nl

Deel 20

Aha.........alweer een vers deel over de bouw van de willempie. Léon heeft het weer mooi in elkaar gezet. Dat verdiend echt wel waardering. Je moest eens weten met wat voor raadsels en problemen ik altijd de kopy en foto's aanlever. Het mmoiste is, hij is niet kwaad te krijgen.
Bedankt León.
Allemaal weer veel leesplezier met mijn belevenissen.

met vriendelijke groeten
Opa Jan

www.willem-ruys.nl

Jan, het is maar goed dat blaffende honden niet bijten, want dan had je toch een probleem gehad.....(worden wel héle kleine tandjes op die schaal).
Ik moet vanavond beginnen met de herbedrading in mijn plafonds, maar ik weet nu al zeker dat me dat niet zo netjes lukt als bij jou. Één geluk, als het eenmaal gemonteerd is ziet niemand er meer wat van. Dus werkend krijgen en houden is het belangrijkste.
Ik ben heel benieuwd naar de volgende dekken, dus ik hoop dat je dit tempo vol kunt houden.

Groet,

Ad

Met dank voor de complimenten

Ceewee,
we blijven nog wel even door gaan met priegelen.

Koentjuh,
de boot gaat straks dieselgeluidjes maken, de honden blaffen al.

Ad,
Ben bijna klaar met de ledjes, nog maar 350 te gaan.

Janus,
Zal nog wel een keertje winter worden voor de vijver vaarklaar is

met kutsels
Opa Jan

Deel 20
www.willem-ruys.nl

Blaffende honden

Hoi opa Jan,
Geweldig, wat een details ! En dan die versterkers eronder ingebouwd, zou ik nooit aan gedacht hebben.
Krijg je overigens nu geen problemen met de electrische aansluitingen als je later ergens bij moet of heb je dat ook al uitgedokterd ?
Zit zelf nl. nog te verzinnen hoe ik dat zal doe bij de Tromp omdat ik nog en draaiend radartje wil monteren samen met wat verlichting. De stroom naar servo's op de hogere dekken heb ik al ondervangen met verlengkabels maar er zal best een betere oplossing zijn.

Luc

Luc Biemans

Hallo Luc,
Denk maar niet dat het bij mij piekfijn elektrisch voor elkaar is. Ik probeer om te voorkomen dat het een kluwen aan draadjes wordt. Maar niet altijd heb ik het mij gewenste resultaat.
Daarnaast werk ik ook nog met verschillende voltages. Oplopend van 1,5 volt tot 12 volt.
Om te voorkomen dat ik de mist in ga, maak ik stickertjes die ik op de stekkertjes en stopkontakjes plak.
Voorbeeld: Buitenverlichting Topdek = 1 BT = (2 ledjes 6 volt)
Buitenverlichting Topdek = 2 BT = (4 ledjes 12 volt)
De luidspreker in de voorste schoorsteen = SLNV hetgeen betekent (Schoorsteen Luidspreker Naar Versterker)
Uiteraard ook een lijst met de verklarende verkortingen.
Voor het doorvoeren naar de buik van het schip, gebruik ik platte stekkertjes en contrastekkertjes. (model lintkabel). Je vindt ze ook in computers. Ik heb ze besteld bij Marten.
Met vriendelijke groet
Opa Jan

www.willem-ruys.nl

.....(2 ledjes 6 volt).........(4 ledjes 12 volt)

Beste Jan,

Wat voor ledjes gebruik jij? Alle witte ledjes die ik toet nu toe ben tegengekomen hebben een drempelspanning van rond de 3 volt. Bij jou zou dat betekenen dat je bij 2x3 volt = 6 volt en 4x3 volt = 12 volt geen voorschakelweerstand gebruikt. Als dat zo is (maar ik denk/hoop dat ik onnodig in paniek raak) krijg je een vrij instabiele toestand waarin je de stroomsterkte niet in de hand hebt, en de levensduur van de ledjes wel eens heel kort kan zijn.
Ik hoop dat ik het fout heb, maar anders is het wel belangrijk hier een voorziening voor te treffen. Maar dat komt pas aan de orde als het inderdaad zo is.

Groet,

Ad

Voor een led is de spanning van minder belang dan de stroom. Als we van de stroom uit gaan en stel dit op 20mA bij een spanning van 12 volt, dan hebben we een voorschakelweerstand nodig van 600 ohm. Daarmee begrenzen we de stroom en zal er altijd voldoende spanning zijn om de drempelwaarde te overtreffen. 600 Ohm is geen standaard waarde, 630 ohm wel en die komt er het dichtst bij. Daarmee kan je dus nooit een stroom krijgen die boven die 20 mA uit komt. Leds altijd parallel schakelen met ieder een eigen weerstand, dat voorkomt een hoop problemen.

Groetjes Hans.

Heren,
LED's mogen ook in serie geschakeld worden.(bij gebruik van hetzelfde type)
Er wordt vaak gedacht bij serie schakeling, dat als er 1 stuk gaat alles uit gaat.

Maar belangrijk voordeel van leds boven lampjes is dat ze bij defekt gaan meestal doorslaan (dan geleiden ze gewoon als een draadje),
Bij meerdere leds in serie heb je dan hoogstens 1 donkere.
Bij 1 defekte bij parallel schakelen is dat hetzelfde, je hebt alleen bij parallel schakelen voor iedere led een weerstand nodig.(kost extra geld en ruimte)
Mocht echter 1 led doorslaan heb anders dan bij sommige kerst verlichting niet het probleem dat dan de rest meer kans krijgt op doorbranden.
Lampjes werken op spanning en leds op stroom.
Spanning is totaal onbelangrijk, ALS die maar hoger is dan de drempelspanning.(is het minimum voltage dat nodig is om de electronen op het grensvlak in de diode(een led is een diode die licht uistraalt) te aktiveren zodat ze licht gaan uitzenden)
Ik heb net nog wat uitgemeten aan een 3mm led van zeker 30jaar oud type en hier volgt het resultaat.

1 led gaat licht geven bij 1.55V dan loopt er 0.7mA (hier is dan de drempelspanning ca 1.55 volt.
bij 1.60V 1.4mA
bij 1.65V 2.8mA
bij 1.70V 5.2mA
bij 1.75V 7.7mA
bij 1.80V 11mA

Hieruit blijkt ook dat leds dimbaar zijn.

Bij 2 leds in serie heb je het zelfde aan licht(per stuk) bij dezelfde stroomsterkte(per stuk en per totaal), alleen is de spanning(over alle 2) 2 maal zo hoog
Bij 3 leds idem maar dan 3 maal het voltage.

Neem 2 leds met 10mA dan heb je een spanning nodig van 3.5V
Neem 3 leds met 10mA dan heb je een spanning nodig van 5.6V
Heb je nu een spanning tot je beschikking van 6 volt en dezelfde leds die ik heb gebruikt, dan moet je er voor zorgen dat de stroom niet meer bedraagt dan 10mA.
De benodigde voorschakelweerstand bereken je dan met de formule:
R=V/I (weerstand is votage gedeeld door de stroom).
dan kom je op 600 ohm uit, omdat dit geen gangbare waarde is (je kan in de goedkope serie kiezen uit 560 en 680) zou ik 680 nemen.

Ik heb geen idee of iemand er wat aan heeft, maar ik vond het leuk om even uit te zoeken en te vermelden.
Mochten er nog vragen zijn, hoor ik ze graag. Mijn testkast staat nog in de weg.
groet Harm.

Help.....dit gaat mijn simpele petje te boven

Beste mensen,

Zo gauw als er stroom om de hoek komt kijken, is het precies als bij mijn auto, als die stopt door een mankament, doe ik heel interessant de klep open, en zeg dan.....verrek hij is stuk even de ANWB bellen.
Ik heb de ledjes besteld bij leds-buy, en gevraagd hoe ik dat moest doen.
Ik heb een tekening ontvangen daarop staan:
Een heel klein blauw weerstandje en die zit met een draadje vast aan het lange pootje van de led, aan deze led zit aan het korte pootje weer een lang pootje van de volgende led en dat 4 maal.
Dat weerstandje moet aan de plus van de accu en het korte pootje van de vierde led aan de min van de accu. ik heb straks 2 accu's van 12 volt, 10 amp, en 10 batterijen van 1,5 volt in serie, dus dat moet wel lukken. Tot zover mijn led verhaal.
Maar het wordt nog wel erger, als ik aan de servo's en ontvanger toe ben.
Als ik dan niet met werf en al de lucht in vlieg dan heb ik het goed gedaan.
Hu....? voorschakelapparaat..? bak je daar frietjes mee?

vriendelijke groet

Opa jan

Laatst bewerkt door een moderator:
Back