Bouwverslag Willem Ruys - schaal 1:100

• Topicstarter Topicstarter Bismarckbouwer
  • Startdatum Startdatum
Volgens mij gaat het wel lukken.
Uw verhaal: "+" weerstand lang pootje led. . . . . . . . . . . . . korte pootje led "-"
is in ieder geval goed.
succes en veel plezier.

weerstand bij leds

Beste Jan,

Zoals jij het nu zegt is het OK, zolang die weerstand tussen de + en de eerste led er maar in zit. Met het verhaal van Harm erbij kan je afleiden dat je de leds al enigszins dimt (uitgaande van mijn veronderstelling dat je 3 V ledjes gebruikt), wat helemaal geen kwaad kan want meestal geven ze toch al wat te veel licht, en je verlaagt de stroomsterkte wat de levensduur verlengt.

Sorry voor de paniek, maar "safety first" zullen we maar zeggen.

Groet en succes,

Ad

Ik heb de ledjes besteld bij leds-buy, en gevraagd hoe ik dat moest doen. Ik heb een tekening ontvangen daarop staan

Hoi Jan,

Man naar mijn hart........ Ik haak ook volledig af bij dit soort praat. Ieder zijn vak zullen we maar zeggen en ik ben gezegend met een (op dit gebied) superintelligente zwager die dat al mijn enthousiaste plannen van kritiek voorziet (lees : de grond in boort) en dan vervolgens aangeeft hoe het wel moet en kan.
Zonder hem geen electra in de boot moet ik ruiterlijk toegeven.

Luc

Deel 21 is bijna klaar...

Eigenlijk is het wel klaar, maar het wachten is nog op de mailmeeuw die onderweg is met een ontbrekende foto.
Verder heeft Opa Jan weer veel gedaan, geschreven en foto's gemaakt en tussendoor ook nog de tijd gehad zijn Willempie tentoon te stellen in Dongen op een hobby beurs en tijdens de werkschependag in Heemskerk, van dat laatste een foto:

WSD2010-WillemRuys-JdB.jpg

Veel plezier met lezen.

Groetjes, Léon (niet de bouwer, maar puur de omzetter van het bouwverslag van Jan naar een webpgina).

Deel 21 is klaar

Zo, er is weer wat te lezen en te zien. León heeft er weer iets moois van gemaakt.
Ik ben ook met de willempie in Heemskerk geweest. Tjonge, tjonge, wat had dat schip een belangstelling. Ik overdrijf niet als er wel 100 foto's van gemaakt zijn en dat voor een niet afgebouwd schip. Ook met mensen gesproken die er op gevaren hadden, zelfs een machinist!
Het bestuur van de vereniging had alles weer perfect geregeld, het was weer een fijne dag. Nou ja, alles? Nee, ze hadden een volledig verkeert weertype besteld voor een buitenactieviteit. Koud....koud....tegen het einde waren mijn voeten zo koud dat het 2 volle dagen heeft geduurd voor ze weer warm waren.
met vriendelijke groet,
Opa jan

www.willem-ruys.nl

Hoi Opa Jan,

Het was fijn u te spreken en uw schip te mogen bewonderen!!

Echt een stukje vakwerk!

U mag trots zijn op uw werk!!

Koen --> Opduwer Rosa

Zie deel 21 www.willem-ruys.nl

Beste mensen,

Ik was even het gepruts en gepriegel zat. Ik heb afgelopen vrijdag 21 mei, verschillende vormen gemaakt van een gloeispiraal voor de rookgenerator.
Een van de drie werkt zo perfekt, dat ik heel mijn tuin in een dichte mist kan hullen.
Nu moet ik nog uitvogelen hoe ik het kan minderen, luxe hé, te veel aan rook produceren.
Ben nu bezig met het omhulsel waar de rookolie in moet komen.
Het wordt er een, waar minimaal een halve liter olie in moet kunnen.

vriendelijke groet

Opa jan

www.willem-ruys.nl
www.modelbouwclubdongen.nl

Beste mensen,

Ik was even het gepruts en gepriegel zat. Ik heb afgelopen vrijdag 21 mei, verschillende vormen gemaakt van een gloeispiraal voor de rookgenerator.
Een van de drie werkt zo perfekt, dat ik heel mijn tuin in een dichte mist kan hullen.
Nu moet ik nog uitvogelen hoe ik het kan minderen, luxe hé, te veel aan rook produceren.
Ben nu bezig met het omhulsel waar de rookolie in moet komen.
Het wordt er een, waar minimaal een halve liter olie in moet kunnen.

vriendelijke groet

Opa jan

www.willem-ruys.nl
[URL="http://www.modelbouwclubdongen.nl"]www.modelbouwclubdongen.nl[/URL]

Ik zag de rook zelfs in Oosterhout en daar wilde de brandweer al uitrukken :-P

Rookgenerator

Opa Jan.

Dat is wat voor op de Bismarck, kan je tenminste een echt rookgordijn
leggen,
Meschien ben je bereid, om het schemaatje hier te plaatsen, niet voor mij
want ik bouw statisch, maar er zijn er zeker die daar intresse in hebben.

Hoy Bocdan

Ik kom net terug van een verregende en kille week spaanse vakantie.
Dus nu maar weer aan het knutselen om het pechweer te vergeten.
Ja, ik zal zeker een stukje plaatsen op mijn bouwsite. Nu ben ik weer zo stom geweest om geen foto's te maken. Zal dus nog zo'n ding in elkaar zetten en er foto's van maken.

Opa jan
www.willem-ruys.nl

Foto´s

Dus nu maar weer aan het knutselen om het pechweer te vergeten.
Ja, ik zal zeker een stukje plaatsen op mijn bouwsite. Nu ben ik weer zo stom geweest om geen foto's te maken. Zal dus nog zo'n ding in elkaar zetten en er foto's van maken.

Opa jan
[URL="http://www.willem-ruys.nl"]www.willem-ruys.nl[/URL]

Jan.

Ik kijk er in spanning naar uit.
Jammer van je vakantie.

Jan, 't is wat met die vakanties. Jij krijgt "Nederlands" weer in Spanje, ik ben nog niet eens in het vliegtuig gekomen (geannuleerd, rug/heup verdraaid). Schrale troost is dat ik ook nog 3 weken naar Ouddorp ga (vrijdag). Nu maar hopen (voor ons allebij natuurlijk) dat het "Nederlandse" weer een beetje Spaans/Turks wordt deze zomer..........

Groet, en ondanks alles veel (bouw)plezier.

Ad

Opa Jan,

Dat moet er net zo goed gaan uitzien als de Willem volgens mij.
Ik kijk uit naar de foto's en/of schemaatje.
Wil ik graag gaan gebruiken voor mijn boot waar ik nu mee bezig ga.
(restauratie van een bestaande boot, gehele bovenbouw vernieuwen).
Daar kan wel een aardig rook machientje in ! :)

Groet, Cees

Willem Ruys

Beste Jan.

Hoe gaat het met de bouw, na dat je van vakantie terug bent, hebben we
niets meer van je gezien, en ik ben toch zo benieuwd hoe ver je bent,
volg je verslag met plezier.:rolleyes:

Rookgenerator

Beste mensen,

Afgelopen middag ontving ik rooksignalen van Kluukkluuk (Léon) na het ontcijferen had ik volgende bericht.
DEEL 22 OMSCHRIJVING ROOKGENERATOR STAAT OP DE SITE !
Dus, intresse in een zelfbouw rookunit, lees mijn verslag.

Vanwege de extreme temperaturen in de bouwwerf (Schuur met golfplaten dak) staan de normale bouwaktiviteiten op een laag pitje.

Met vriendelijke groet

Opa Jan

www.willem-ruys.nl

Rook generatoor

Jan,

Met heel veel plezier je verhaal zitten lezen, je had uitvinder moeten worden
Hoe je er uit bent gekomen vind ik grandioos, en een bos bloemen voor de
vrouw, boosheid over, ik weet dat uit ervaring.
Je schrijft het verslag leuk op, en dat leest graag.
Jan succes met je verdere ontwikkeling en bouw van je model, kijk
alweer naar de volgende foto´s uit.
groet.

Hallo Opa Jan,

Fantastisch die rookgenerator !!
En zelfs voor mij te doen. :D
Maar voor dat ik wel de hele boel in de fik steek wil ik nog wat vragen :

Het lijkt of het verhittingselementje IN de olie komt te hangen of op de bodem ligt. Klopt dat ?
Hoe vult u nu de olie bij, haalt u het dekseltje er vanaf en dan vullen ?
Of staat de olie voorraad ergens anders en wordt de olie aangezogen door het messing pijpje ?
'+' en '-' aansluiten aan de messing pijpjes ?

Ik vind het heel leuk voor de boot die ik nu aan het bouwen ben, kan nu nog overal bij.

Alvast bedankt, groet, Cees

CeeWee

Goeden dag,

Ik heb je vraag gelezen, Het element hangt bocen de bodem. De oliehouder is voor 3/4 gevuld met olie. Ik heb nog wat extra foto's gemaakt en die zal ik bij mijn verslag plaatsen.
De gipsen modellen willen nog niet erg roken. Ik weet niet wat ik fout doe, maar daar kom ik nog wel achter.

Dan een belangrijke vraag

Kan iemand mij vertellen wat het kleurnummer is van het roodbruin (onder de waterlijn) op de romp van de willem-ruys ? :confused:

met vriendelijk groet
Opa Jan
www.willem-ruys.nl

Dag Opa jan,

de kleur van de anti-fouling verven in deze tijd was meestal (en is uiteraard de dag van vandaag) altijd dezelfde: rood-bruin

Voor mij part, gebruik ik altijd de "Motip" spuitbussen, het is een rood primer, met de referte 04055. Voor jouw romp zal je zeker 2 spuitbussen nodig hebben.

Op een afstand van 30 centimeters spuiten, niet teveel in een keer, liever twee dunne lagen dan een dikke, waar je overal lekers gaat hebben...

de groetjes,

Laurent

Back