Bouwverslag Witte Zee III 1:50

Hallo Jan,

Een andere optie is om je latjes vóór montage een aantal malen in de G4 te zetten. Dan weet je zeker dat het geen water meer opneemt. Daarna kun je de geïmpregneerde latjes op je dek lijmen. ( denk ook aan de kopse kantjes) Dit geldt overigens ook voor de latjes die je al hebt gebruikt.

Groet
Sjoerd

hallo,

bij deze alvast de foto,s;)

Uploaded with ImageShack.us
de schoorsteen, helemaal geplamuurt.
en de onderste schoorsteen fundatie gemaakt.

de achtermast(en) had hem eerst van staal gemaakt
maar was naar mijn idee niet strak genoeg, vandaar dat hij nu van PS is gemaakt, en het is tenslotte ook een mooi stuk lichter!

een luikje, die ik eraf kan halen, ik wil eronder een schakelaar zetten
voor de verlichting.

een deurtje, alleen hadden de schanietjes wel een paar mm verder uitelkaar gemogen

en de romp, ik heb de delen al geschildert die moeilijk te bereiken zijn met de roller. Maar dit is wel de kleur die het onderwaterschip krijgt, dit is dezelfde kleur als de force, vond het een mooie donkerrode kleur.

Jan

Nice:)

Vraagje hoe ga je te werk met die deurtjes enz, vind het nogal priegelwerk...
al die schanietjes deur hendels enz.

Heb je daar ook wat meer foto's van, met uitleg?

thx;)

als ik een deurtje ga maken, haal ik altijd eerst mijn 1:50 mannetje erbij, zodat ik goed kan zien of de dingen niet te groot worden.
dan pak ik de tekening erbij, en meet ik de hoogte en breedte van de deur op, en teken het deurtje op een stukje 1mm PS.
daarna snij ik het uit.

mijn tekening geeft helaas 0,0 aan details weer:(
dus moet voor alle details de foto,s goed bekijken van de echte.

dan zie je dus de aantal deurklinken zitten,de schanierpunten, en overige details.

de deurklinken maak ik van 0,8mm staaldraad.
ik heb een klein tangetje met een platte bek, en daar buig ik het draad 90 graden om.
en knip ze vervolgens op juiste lengte af.

voor schaniertjes gebruik ik zowel staaldraad als PS.
bij deze deuren heb ik een strookje PS gebruikt, en allemaal kleine blokjes vanaf gesneden. je kunt ook allemaal kleine stukjes van staaldraad afknippen, dan heb je rond lijkende schanieren.

en om een beetje een uitstekend reseltaat te krijgen, zodat het lijkt dat de deur op de wand ligt, lijm ik meestal onder de deurtjes een strookje van 1mm dik, anders is het allemaal zo plat zegmaar;)
zo heb ik het ook gedaan bij mijn schoorsteen en accomodatie logo,s van de TS Force
en ga het zelfde doen bij het Smit logo voor op de schoorsteen, kijk hieronder maar even:cool:

full

Duidelijk verder?

Jan

Laatst bewerkt door een moderator:
Jan, wederom geweldig gedaan. inmiddels is er een gedeelte van de nieuwe pc besteld (MB en Koeling) volgende maand de processor en de Rammetjes. dus ik denk dat ik er in december weer vol tegenaan kan. wat betreft de plankjes op de dekken, ik denk dat ik het dek zelf eerst even voorzie van een laag lak tegen het water (zoals je zelf aan aangeeft) daarna korte strookjes hout maak en in de lak zet en die erop plak(indien mogelijk enkele µm verhoogt). De schepen die ik heb gezien met zo een type dek hadden ook een klein verhoging zodat het water er niet opblijft staan, maar het water moet afgevoerd worden en vraag mij af waar dat naartoe gaat.

De mate van details op je schip/schepen is een lust voor het oog.

Hallo Jan,

Een vraagje. Op de TS-Force heb je twee ronde "ruitewissers"op je ramen zitten. Als de ramen plexiglas zijn ( neem ik aan) waar heb je dan de ronde schijven van gemaakt en waarmee vastgelijmd? Ik moet er ook nog één plaatsen maar ben een beetje angstig voor het resultaat als ik niet de juiste lijm gebruik. Het begin van je achtermast begint ook al mooi vorm te krijgen. Maak je achter in de schoorsteen nog wel de aanwezige roosters? Alvast bedankt voor je info.

Groet
Sjoerd

bedankt Rick en Jacco:thumbsup:

Sjoerd,

de ronde ruitenwissers(slingerruitjes)
heb ik er met secondelijm opgeplakt
de ramen zijn niet van plexi, want dat heb ik niet.
het is gewoon dik folie. Toen ik de ramen er in lijmde leek het allemaal
erg mooi, maar na een dagje drogen was het net of het in de stuurhut gesneeuwd had:rolleyes:, alle ramen waren helemaal wit!:o

maar kon het er met een vochtig doekje zo vanaf vegen
maar de ruiten zijn nog steeds niet glashelder:(

ik heb uit duitsland helder polyester plaat besteld, dat is 1 mm dik
en heel erg helder, ik weet zelf eigelijk ook nog niet hoe ik dat ga verlijmen.

ik was op de hoogte van de schuine sleuven , en het rechthoekige gaten aan de voorkant;)
maar heb geen idee hoe ik die er strak in kan krijgen:eek:
eerst maak ik de schoorsteen strak, zodat er geen spleetjes en kuiltjes in zitten, daarna komen er 2 halfronde strippen op, en dan maar eens kijken hoe ik het beste die sleufen er in kan maken.

met een dremel en slijpschijfje mischien??
of heeft iemand anders nog een idee hoe het ook kan?

ik hoor het graag,

Jan

Jan even terug komend op het gaatje in de romp voor het anker.
heb jij deze er gewoon horizontaal ingeboord en vervolgens met een vijltje en passen en meten het gaatje passend gemaakt of heb je hiervoor verticaal geboord?

Misschien kan je die slingerruitjes vast zetten met een klein pinnetje door het midden? In het echt zit daar ook wat, dus misschien kan je daar wat mee.

Rick,

de gaten zijn eerst horizontaal geboort.
tot 5 MM , daarna heb ik met mijn rattenstaart
de gaten ovaal geveild,
en kon ik de pijpen er zo in schuifen.

Diede,

dat is een hele handige tip!
ga het zeker even proberen
dankje.

Jan

Hallo Jan,

Voor de brugramen kun je ook gewoon de transparante kant van zo'n foldertje gebruiken. Die flexibele A-4 mapjes met achteraan een gekleurde kant en vooraan een transparante kant. Ik snij die transparante kant in stukjes en dan verlijm ik het met gewone UHU plastic lijm (lukt enkel als je bovenbouw ook van styreen/plastic is). Die lijm versmelt de plastic delen aan elkaar (goed onder druk zetten voor goede verlijming) en tast het plastic niet aan waar er geen lijm is. Je moet enkel goed opletten bij het aandrukken dat je de lijm weg van de raamopening doet, zodat het plastic daar niet smelt.
Gewoon een suggestie, er zijn waarschijnlijk wel 1000 manieren waarop je raampjes kunt maken.

Gewoon een suggestie, er zijn waarschijnlijk wel 1000 manieren waarop je raampjes kunt maken.

Ja, dat geloof ik ook. Iedereen vindt denk ik zijn eigen wiel uit, en zolang dat rolt, waarom niet.
Bij vliegtuigen hebben ze het wel over Canopy Glue en ook over Pattex 100%, maar ervaring heb ik daar niet mee, en ken dus ook de beperkingen niet.

Groet,

Ad

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Menson,

het was een berg werk , maargoed het is gelukt:D
alle 55 verstevigingen zitten op het achterdek
nu het voorboeisel nog:rolleyes:

ook heb ik nog het 'flupje' helemaal achterop het boeisel gezet
met behulp van polyesterplamuur;)

gellukig had ik hier een hele duidelijke foto van.

In wat eerst rechthoekige gaten waren in het boeisel heb ik ook kleppen ingezet , en ze werken ook echt, doormiddel van schaniertjes.
bedankt Paul (Burghoorn) , want daar heb ik het een beetje van af gekeken, en natuurlijk van het orgineel;)

nu gauw bezig met het geheime wapen van de Witte Zee whaha!

Jan

Laatst bewerkt:
Hallo,

het onderwaterschip staat in de verf

de verf heeft een droogtijd van dik 2 dagen. daarna komt er een vuurrode waterlijnbies op en verder wordt de romp Hoogglans Zwart.
met natuurlijk de welbekende Smit kleuren;)

nu de Romp lekker ligt uitteharden , ka ik mooi verder met de opbouw.
Hier en daar een detailtje, je gaat gewoon stapvoets de foto,s van de accomodatie bijlangs, en je komt steeds meer dingetjes tegen , zo heb ik ook de regenpijpen er al op zitten, en de openslaande vensters

nu moet ik dit berghout nog voor de helft zien weg te toveren, het zit er in het echt niet zo dik op, en het loopt ook niet vierkant, heb net even een stukje geprobeert eraf te schuren met een schuurwieletje op de dremel , en was gelijk wit van het schuurstof!
dus nadat de verf goed is uitgehard moet ik in de garage maar even schuren.

het gaat om het bovenste berghout.

hier kun je het verschil in berhoutdikte goed zien.
en het is stiekem ook wel een Hele mooie Foto!
en wel grappig is dat bij de stapelloop van de zwarte zee de patrijspoorten er al in zaten
en de witte zee had ze er nog niet in

mvg,

Jan

Mooi kleurtje, ziet erg bekend.
de verf heeft een droogtijd van dik 2 dagen
Ha ha op lijnolie basis misschien?
Mijn histor mat kreeg pas na 2 dagen zijn matte kleur, maar was aan het einde van de dag toch al droog.

Even naar de pizzaria gaan om hem daar in de oven te zetten gaat niet goedkomen denk ik met een plastic romp :p

Hallo Jan,

Ziet er weer keurig uit! Ben je ook in de gelegenheid om messing of alluminium te draaien? Zou de rol en de "bolders" ( Ik weet de naam niet) achterop een mooiere uitstraling geven. Anders een PB dan maak ik ze voor je.

Vriendelijke groet
Sjoerd

Mooi kleurtje, ziet erg bekend.

Ha ha op lijnolie basis misschien?
Mijn histor mat kreeg pas na 2 dagen zijn matte kleur, maar was aan het einde van de dag toch al droog.

Even naar de pizzaria gaan om hem daar in de oven te zetten gaat niet goedkomen denk ik met een plastic romp :p

He Harm,

Ik weet niet of de verf op Lijnolie basis is
ik heb net even voorzichtig de romp aangeraakt
en het plakt nog steeds lichtelijk, en het is nu ongeveer 24 uur geleden
dat ik aan het rollerren ben geweest.
denk dat het pas morgen avond echt goed droog is, dan zet ik
dinsdag ochtend de rode bies erop.

boot moet maar niet naar de Italianen, dan moeten ze trouwens ook een beste oven hebben, om het bootje er in te krijgen

en het is geen plastic romp, maar polyester;)

Hallo Jan,

Ziet er weer keurig uit! Ben je ook in de gelegenheid om messing of alluminium te draaien? Zou de rol en de "bolders" ( Ik weet de naam niet) achterop een mooiere uitstraling geven. Anders een PB dan maak ik ze voor je.

Vriendelijke groet
Sjoerd

danku Sjoed!

en u heeft PB

Jan

Back