Bouwverslag......... X-tra 60 / eerste vlucht met filmpje!

Ja... strijkijzer omzeep ... was erg zwart vanbinnen :-/

De modelbouw zaak "om de hoek" heeft er gelukkig op voorraad , zodirect snel eentje halen.

Cor

Dat is minder ja, haha ik bedoelde dat die er mooi uit zag, niet dat het mooi is dat je strijkijzer kapot is..
dat is natuurlijk minder.

grt

Ik vond deze foto nog op mn fototoestel:
71.jpg

Zijkanten, onderkant is allemaal gefolied. Rest nog de cockpitkap, vleugels en zaken als sterren en de donkergroene streken .... maar het begint op te schieten. Ben er alleen achtergekomen dat ik ergens een foutje heb gemaakt met de berekening van de hoeveelheid folie die ik nodig zou hebben. Volgende week nog maar wat extra meters bestellen.

Cor

Heb weer wat foto's verzameld.

Het hoogteroer en richtingsroer heb ik bevestigd en meteen de scharnieren geborgd.
72.jpg

6 vislijnen van 12 kg trekkracht door de romp getrokken. vanmorgen wilde ik ze aansluiten, blijk dat het een spagehhti was geworden , in 1 draad zat zelfs een knoop!!. . Het was geen eenvoudige klus om ze allemaal recht te leggen en de knoop eruit te halen in zo'n lange smalle, donkere romp. Maar het is dan toch gelukt met hier en daar een kleine vloek.:
73.jpg

74.jpg

Ook de cockpitkap is inmiddels gefolied:
76.jpg

Vanmiddag de gaatjes folien die zijn intstaan met het borgen van de scharnieren:
75.jpg

Later meer,

Cor

De romp is zo goed als gefolied, hier en daar nog een sterretje of zo , dat is voor later.
78.jpg

De bestelling van lindinger is extreem snel gekomen (vrijdagnacht bestel , maadag morgen binnen :eek: ) maar ik heb de verkeerde kleur blauw aangeklikt .... tja dat krijg je op de vrijdagavond :-/

Wel de juiste servo binnen gekregen , en beide zitten er nu in:
79.jpg

Vandaag de motorkap in gips gegoten voor later.... als reserve, niet slecht, hier en daar een luchtbelletje... maar aanvaardbaar denk ik.
80.jpg

Ik heb ook een stukje Dural via de post gekregen (met dank aan schoonpa) en ga dan toch mn motorsteun van Dural maken ... werkje voor vanmiddag denk ik.

Cor

Wat ik nog vragen wilde in de vorige post , maar vergeten was.

De voeding die ik ga gebruiken voor de servo's en ontvanger. Ik heb hier thuis liggen Eneloop (2000 mah , AA size) en een pakket van sub-d cellen 3600Mah. De laatste is een erg zwaar pakket wat ik liever niet wil gebruiken.

De servo's die erin komen/zijn:
2x HS-5625BB digitaal (hoogte + rudder)
1x S3000 analoog , throttle
2 x HS 5245 MG digitaal (aileron)

Gaat mn eneloop pakketje dit trekken?

Zo niet zit ik eraan te denken om over te stappen op Lipo met een regelaar ertussen zoiets als dit:
Modellbau Lindinger Onlineshop
Is dat een goed idee?
Ik heb nog een paar lipo's thuis liggen 2S van een 1000mah 20-25C gaat dat genoeg zijn voor 1-2 vluchtjes?

Thanks,
Cor

Je schiet al aardig op Cor! Bij de mijne is de romp bijna klaar, en ga ik nu aan de vleugels beginnen. De GFK-buizen zijn al klaar, landingsgestel en motorkap moeten nog gedaan worden. Ik zal z.s.m. een aantal foto's plaatsen.

@ cees; ja nog een flinke week (ofzo) en dan hoop ik dat hij de lucht in kan.

De motorsteun is ook vervaardigd (uit Dural):
82.jpg

en zo komt het er dan uit te zien:
83.jpg

Ik heb ongeveer 1 cm speling waar mee ik de motor wat naar voren of naar achteren kan plaatsen ivm het zwaartepunt. Zodra de vleugels bespannen zijn kan ik dat gaan bepalen.

Zijn er nog mensen die meelezen en wellicht een antwoord hebben op deze vraag?
Wat ik nog vragen wilde in de vorige post , maar vergeten was.

De voeding die ik ga gebruiken voor de servo's en ontvanger. Ik heb hier thuis liggen Eneloop (2000 mah , AA size) en een pakket van sub-d cellen 3600Mah. De laatste is een erg zwaar pakket wat ik liever niet wil gebruiken.

De servo's die erin komen/zijn:
2x HS-5625BB digitaal (hoogte + rudder)
1x S3000 analoog , throttle
2 x HS 5245 MG digitaal (aileron)

Gaat mn eneloop pakketje dit trekken?

Zo niet zit ik eraan te denken om over te stappen op Lipo met een regelaar ertussen zoiets als dit:
Modellbau Lindinger Onlineshop
Is dat een goed idee?
Ik heb nog een paar lipo's thuis liggen 2S van een 1000mah 20-25C gaat dat genoeg zijn voor 1-2 vluchtjes?

Thanks,
Cor

Er begint schot in te komen , ben erg druk aan het bouwen om hem morgen in de lucht te brengen... maar het gaat een race tegen de klok worden ..... wat niet goed is , want haastige spoed is zelden goed zeggen ze...

Een paar dagen geleden een regulator van graupner/emcotec binnen gekregen , want de voeding voor mn ontvanger en servo's gaat een lipo worden. ook de juiste oracover deze keer. Binnen anderhalve dag thuis geleverd... goede service van Lindinger.

Ik ben begonnen met het overtrekken op de computer van de "ster" op de vleugels, deze uitgeprint en aan elkaar geplakt.
84.jpg

Afgetekend op oracover en uitgesneden:
85.jpg

En geplakt:
86.jpg

Het servo-luik:
87.jpg

Met de servo erin:
89.jpg

En de aansturing van de aileron:
92.jpg

De tank is ook ingebouwd.... 400cc ... daar zal ik best wel een tijdje mee kunnen vliegen :-)
91.jpg

Ik dacht dat het model erg staartlastig zou zijn volgens waar het zwaartepunt zou liggen, dus heb de motor extra naar voren geplaatst. met afstandbussen:
90.jpg

Inmiddels heb ik deze afstand-bussen weer weggehaald , want het blijkt niet nodig te zijn , met het gewicht van de motorkap , spinner en prop en landingsgestel is hij mooi in evenwicht. De lipo accu kan ik nog wat verplaatsen voor het finetunen.

De cockpit kap , dit is denk ik een kap van een F15... maar hij past er mooi op:
93.jpg

De gaatjes in de motorkap boren:
94.jpg

De kap heb ik transparant zwart gespoten, erg goed gelukt vind ik zelf:
96.jpg

Een enorme k*tklus vind ik de motorkap , je heb maar 1 kans en als je het gat verkeerd maakt , dan is alles omzeep... kan je de motorkap wegsmijten.
Hier heb ik toch maar mn tijd voor genomen:
97.jpg

En hij past bijna perfect:
98.jpg

Inmiddels is de eerste laag wit erop gespoten , zo direct de oven in om het uitharden wat te versnellen en dan vannacht de andere kleuren en brandstofbestendige lak .........

Race tegen de klok.

Cor

Laatst bewerkt:
Die accu kan dat wel aan de aa cellen dan, ik heb die accu wel eens gebruikt in een kist met 4std en 5 hs 645 en ging ook prima

Ziet er top uit !!!

Gistereren er een nachtje aan doorgewerkt, voordat ik het in de gaten had was het 3 uur ..... in de morgen *gaap* . Op tijd opgestaan om weer verder te bouwen .. want hij moest de lucht in.

Er moesten nog een hoop kleine dingetjes aan gedaan worden; o.a. het spuiten van de motorkap in 2 kleuren en dan nog een brandstof bestendige laag, gasservo aansluiten, nog wat sterren van oracover etc ....
Wat duurt wachten dan toch lang voordat verf droog is.

Vanmorgen heb ik alle randjes van de oracover "gezekerd" met transparante 2K lak , want het zou zonde zijn als de oracover over een tijdje losfladdert.

foto's.......

De motor zit nu op zijn definitieve plaats ivm zwaartepunt, ook heb ik een vulnippel geplaats:
99.jpg

Emcotec ding erin geplaatst ... vreemd hoor , geen conventionele aan- en uitschakelaar op je vliegtuig :-)
100.jpg

Veel te laat klaar met alles en ver achter op schema , maar toch in de middag naar het vliegveldje kunnen vertrekken.
Hier is tie dan:
102.jpg

101.jpg

In een van m'n vorige berichtje zei ik :" haastige spoed is zelden goed". en dat blijkt maar weer, ik was vergeten "expo" in te stellen , een beetje de roeren bewegen en ze vlogen alle kanten op. Ik heb het geweten de eerste vlucht ... pfff dat was zweten ... gelukkig veilig weer op de grond gekomen.

De 2e vlucht heb ik er 60% expo op gezet en toen vloog die voortreffelijk , wat vliegt dat goed zeg. Ben zeer tevreden. Zwaartepunt ziet er ook goed uit. Ik moet nog wel wat finetunen, maar de 2e vlucht sloeg mn motor ineens af om onbekende reden. Heb hem gelukkig ook deze keer veilig aan de grond kunnen zetten.

Het waren 2 korte vluchtjes , maar ben zeer tevree. Een paar kleine aanpassingen, o.a. een gaatje in de motorkap om de stationairnaald te kunnen regelen (was ik vergeten), en nog wat andere kleine dingetjes.

Hier een filmpje van mn eerste vlucht, helaas verre van HD kwaleit , maar iets is beter als niets.

Van de week moet ik eventjes een weegschaal op de kop zien te tikken , want die hier thuis is, gaat maar tot 3 kg... en hij weegt meer als 3 kg.

Cor

Laatst bewerkt door een moderator:
Een Xtra 2000 vliegt nóg mooier :-D

Gefeliciteerd met de succesvolle maiden.

Complimenten ook voor het foliewerk, mooi gedaan.

Back