Bouwverslag Yellow Aircraft P-47 D

Hallo bouwers en vliegers,

De P-47 Thunderbolt stond al een tijdje op mijn lijstje als toekomstig bouwproject. Ik had ook al de TF bouwdoos aangeschaft, maar naarmate ik meer research deed kwam ik tot de conclusie dat ik toch een wat meer schaalgetrouwe P-47 wilde gaan bouwen. Ik vond de TF bij nader inzien ook wat aan de kleine kant en heb de bouwdoos daarom maar weer verkocht.

Uiteindelijk bleven er voor mij twee mogelijkheden over: de P-47 van Ziroli (schaal 1/5) en de P-47 van Yellow Aircraft (schaal 1/6). De keus is op de Yellow gevallen, vooral vanwege het feit dat deze een stuk sneller te bouwen is. De romp is van glasvezel en polyesterhars, de vleugels en stabilo zijn van foam (met balsa beplankt).

De specs:

Spanwijdte: 2 meter
Romplengte: 1.78 meter
Streefgewicht: 12 kg

Motor: Waarschijnlijk DA 50R met Krumscheid demper
Retracts: Waarschijnlijk Sierra Precision

De kit heb ik besteld bij Mike's Models in the UK:

P-47 Thunderbolt - Deluxe Kit [P47100] - Mikes Models

Ik ben inmiddels bezig met alle kleine onderdelen te verzamelen en heb ook al wat ideeen over mogelijke modificaties.

Adviezen en tips zijn in ieder geval zeer welkom.

Groet,

Geert

Laatst bewerkt:
Alvast wat foto's:

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
En nog een paar:

full

full

Ik twijfel nog of ik de bijgeleverde elevators ga gebruiken. De scharnierpunten zijn helaas niet op de correcte manier ontworpen. Ik overweeg om ze zelf uit balsa en triplex te gaan bouwen. De ruwe schets:

full

Groet,

Geert

Zo dat ziet er heel mooi uit, ook dit gaan we in de gaten houden.

Succes.

Ha Geert,

Mooi project,ik ga het zeker volgen.

Komen er retracts in??? Zo ja heb ik nog een adresje in duitsland.
Daar maken ze voor ieder model retacts op maat.

Google maar ff naar Hawe Modelltechnik.

Gr Ton

Leuk, zien we niet vaak, dit soort projecten.

Sierra levert schitterend spul. :p

Kost wel een paar centen . . . :(

jan.

Ja jammer van het hoogteroer, Yellow beweert op de site dat het een "authentic scale warbird" gaat.. die balance tabs lijken mij een van de belangrijkste "features", dat valt meteen op.. De belijningen en panelen zijn wel heel mooi, scheelt ook veel werk! Wordt gevolgd!

De specs:

Schaal: 1/6
Spanwijdte: 2 meter
Romplengte: 1.78 meter
Streefgewicht: 12 kg

Motor: Waarschijnlijk DA 50R met Krumscheid demper

Mooi project Geert, gaan we zeker volgen. De P-47 is en blijft ook mijn favoriet uit die tijd.

Vraagje,

Een DA50 en streefgewicht 12 kg, Is dat niet wat zwaar voor een 1/6 model? Ik zou eerder denken aan rond de 8 a 9 kg en zo ongeveer 35cc. Anders lijkt me de vleugelbelasting toch wel wat aan de hoge kant te worden en dus de vliegsnelheid. Niet dat ik met deze modellen ervaring heb maar dat was het eerste wat me aan het denken zette toen ik de gegevens zag.

En;

Wat voor schema heb je in gedachten?

Gr. Teus

Een hele mooie kit,heb zelf ook nog overwogen om een spit van hun te kopen,ook vanwege de voordelen die topicstarter al aangaf.Grootste probleem vond ik echter de motorinbouw die maar niet passend onder de kap te krijgen is,zul je bij deze geen last van hebben.Ik blijf dit draadje iig volgen,succes met de bouw:thumbsup:

Absoluut mooie kist van YA! Dus bij deze een abbo'tje :D

full

Ik twijfel nog of ik de bijgeleverde elevators ga gebruiken. De scharnierpunten zijn helaas niet op de correcte manier ontworpen. Ik overweeg om ze zelf uit balsa en triplex te gaan bouwen. De ruwe schets:

full

Maarre, waarom uit balsa bouwen als je ze al voor je hebt liggen en deze kunt aanpassen naar het schaalconcept? Lees maar eens op rcuniverse, dat zijn een van de vele modificaties zoals die te vinden zijn voor de Jug van YA in het warbirds subforum.

Nou, in ieder geval succes want je smaak bevalt me wel :mrgreen:

:cool:

Oh, enne..... komt er nog een dorsal fin op?

Bedankt voor alle reacties. Leuk dat er zoveel belangstelling is voor dit project!

@ Teus: 12 kg zit binnen de marge die YA zelf aangeeft. Als je op RCWarbirds bij de P-47 gallery kijkt zie je verschillende YA P-47's die ook rond de 12 kg zitten. De P-47 kan wel wat vleugelbelasting hebben. Wat de motor betreft, een Zenoah 45 zou ook kunnen, maar er zijn verschillende mensen die zelfs een Zenoah 62 op deze kist hebben. Vanwege het gewicht ga ik toch voor wat extra vermogen. Geluidsdemping wordt wel een issue denk ik.

@ Tjen: Ik houd het bij de P-47D-25, dus geen dorsal fin. Bedoel je trouwens met de modificaties van de elevators het maken van "nep" scharnierpunten? Dit heb ik ook al overwogen.

@ Tommatador: Prijs viel alleszins mee. Wel wat geluk gehad met valutaschommelingen: Ik heb de kit besteld in september toen de dollar historisch laag stond. Hij was toen echter niet op voorraad in Engeland, wat achteraf goed uitkwam. Uiteindelijk is de kit eind december verstuurd en afgerekend. Intussen was de Engelse Pond echter sterk gedevalueerd t.o.v. de Euro. Al met al bedroegen de kosten inclusief verzenden ongeveer EUR 500,- :)

Groet,

Geert

Heb trouwens een tijdje geleden nog snel wat leuke accessoires gekocht bij Aerotech Models voordat ze ermee stopten:

full

full

Groet,

Geert

Wat het kleurenschema betreft heb ik momenteel twee mogelijke kandidaten:

Een mooi exemplaar van de 78th FG uit Duxford met de prachtige zwart-wit geblokte cowl:

full

Als kleurenindicatie deze razorback:

full

Een andere mogelijkheid is deze P-47 van de 56th FG:

full

Ik heb in ieder geval nog tijd genoeg om hier een beslissing over te nemen, want mijn bouwtijd is i.v.m. drukke baan en gezin beperkt. Gaat dus nog wel een tijdje duren voordat het zover is.

Groet,

Geert

@ Tjen: Ik houd het bij de P-47D-25, dus geen dorsal fin. Bedoel je trouwens met de modificaties van de elevators het maken van "nep" scharnierpunten? Dit heb ik ook al overwogen.

Als we hetzelfde bedoelen wel ja :mrgreen:

Dit scharnierconcept zoals bij de full-scale zijn voor de elevators hezelfde als het rudder. Maar inderdaad bedoel ik dit principe:

23.jpg

26.jpg

Ofwel de modificatie op mijn TF P47:

Bouwverslag-024.jpg

Bouwverslag-041.jpg

Ik heb nog even gezocht op rcuniverse maar daar staat zo ontzettend veel op dat het zoeken naar deze mods even wat energie kost maar vooralsnog heb ik een voorbeeld gevonden van een gemodificeerde elevator voor de YA P47:

Tr51497.jpg

Persoonlijk zou ik de gewijzigde scharnieren zoals in bovenstaand voorbeeld ook echt als scharnieren gebruiken maar op zich werkt het waarschijnlijk wel zoals geïllustreerd.

Mzl,

Etienne

Er wordt mij niks gevraagd, maar ik zeg het toch: de 'razorback' is zoooooveel mooier
dan de 'bubble top'! :yes:

Niet qua color scheme, maar qua vorm! :p

Maar ja . . .

jan.

Laatst bewerkt:
@ Tjen: Dit is inderdaad waar ik op doelde. Heb het betreffende draadje al eens bekeken.

@ Jan: Tja, smaken verschillen nu eenmaal. Maar eh.... Geen commentaar op de kleurenschema's???? Valt me toch een beetje van je tegen ;)

Kreeg vandaag bericht van Tower Hobbies dat de door mij bestelde spulletjes verzonden zijn. Nu maar hopen dat de douane een oogje dichtknijpt :)

Groet,

Geert

Laatst bewerkt:
Back