Bouwverslag zeesleper Amsterdam. (Artesania Latina)

Dag iedereen, Mijn naam is Sam en na aanvraag heb ik beslist om een bouwverslag van mijn Amsterdam op het Forum te zetten.

Ik ben begonnen met gewoon de bouwbeschrijving te volgen in de juiste volgorde maar ben na een dagje bouwen al met de opbouw begonnen Omdat ik nog geen elektronica heb gekocht ging het dek er nog niet op (ik was eh :lol: , en beetje eh :hammer: , blut :oops: ).

Hebben jullie nog advies voor elektronica, ik heb hiervoor al pb'tjes naar Marco B. en Danny Bimmel gestuurd.
De motor wordt een graupner multispeed 900 BB torque (of een hectoperm), en de snelheidsregelaar een Graupner navy v40 R (of van Robbe Rokraft 120 Navy).
De lood-accu graupner 12v 10 AH.

Ik heb net mijn nieuwjaar van de hele famillie gekregen dus het blut zijn is al weg voor een groot deel. :twisted:

Hier zijn al foto's van hoe ver ik ongeveer ben met de bouw.
normal_img%201057%20klein.JPG

normal_img%201050%20klein.JPG

normal_img%201051%20klein.JPG

normal_img_1049%20klein.JPG

Nog de beste wensen voor 2006.
Gr Sam.

Het is een dubbele post maar moest ik toch even laten weten.

Deze avond kwam mijn vader thuis en zij dat hij iets voor me had, toen hij het liet zien zag ik een elektro motor.
Toen ik nog eens beter keek zag ik er MARX op staan, het was een hectoperm.
Deze lag gewoon op het stort bij zijn werk, wachtend op de vuilniswagen.
Dus de motor die er in komt weet ik al.

Ik heb dan nog een vraagje voor de regelaar, het is een 12v motor en heeft serienummer 7121 maar de rest weet ik niet.
De energiebron wordt een loodaccu van 12v en 10 A3.
Welke regelaar is hier nu geschikt voor, nog altijd die op mijn lijstje?

Dit is hem:
normal_hectoperm%20vooraan.JPG

normal_hectoperm%20zijkant.JPG

Ik zou hem liever niet van conrad hebben door verzending en ik woon in België. Dus dan duurt het te lang.

Ik was aan het denken aan de Navy v 40 R van Graupner, doet deze het op een loodaccu en hectoperm?

Hoi Sam,

Kan je vader die vuilnisbak nog eens induiken, wie weet wat er nog meer ligt, ik heb eigenlijk nog zo'n vertragingskast nodig :wink: ( :lol: :lol: :lol: ).

Welke regelaar geschikt is hangt er even vanaf of het een 6V of een 12V Hectoperm is. De 12V versie kan namelijk 4A hebben en de 6V versie 8A. Dat lijkt erg laag, maar je moet er even rekening mee houden dat een motor 5x de nominale stroom trekt bij het starten. Dat betekend dus dat de motor in het meest ongunstige geval 20A (12V) of 40A (6V) zou kunnen trekken. Nogmaals dit is het meest ongunstige geval en in de praktijk zal dit dus lager uitvallen.

Kortom als je een 12V Hectoperm hebt kun je de Rokraft 120 Navy en de Navy V 40 R makkelijk gebruiken, je hoeft dan niet eens de waterkoeling aan te sluiten :D . Stel dat het een 6V Hectoperm is dan kun je eigenlijk alleen de Navy V 40 R gebruiken, want zelfs met waterkoeling trekt de Rokraft 120 Navy het niet. Bij de Navy V 40 R hoef je waarschijnlijk de waterkoeling niet aan te sluiten.

Groetjes, Danny.

@ the boat freak :oops:

Dan is het maar te hopen; als dat je vader ook nog een keer oordopjes vindt, want het zijn herriemakers ik heb er ook zo een.
In een opdrukkertje, staan die er dan ook gegarandeerd uitgaat. :idea: :idea:

wacht es...

>Ik zou hem liever niet van conrad hebben door verzending en ik woon in België. Dus dan duurt het te lang.

ik was ook van die mening todat ik tijdens de feestdagen gebruik maakte van die 'gratis versturen actie' van Conrad.

3 dagen later (na de online bestelling) stopt de DHL bus voor de deur en krijg ik netjes mijn pakjes.

tot zover lang wachten 8O

Je Amsterdam boot is de eerste die ik dacht te maken, maar mijn vrouw zag liever hun vissersboot dus die zijn ze nu aan het maken.

Patrick (naast Zaventem)

PS, ik heb slechte dingen gehoord van die plastiek schroef die Artesania erbij doet.

Bij mij was die zeer slap - je kon die gewoon met je vingers plooien, ook nogal groot voor mijn boot. Ik heb ook ergens gelezen van iemand waat de schroef gewoon in stukken is gegaan tijdens de badkuiptest.

ik heb een messing gekocht.

Patrick

Ja, bij mij is die schroef ook al kappot.

Perk zij:Je Amsterdam boot is de eerste die ik dacht te maken, maar mijn vrouw zag liever hun vissersboot dus die zijn ze nu aan het maken.

Wow 8O , wat bedoel je hier nu net mee?

Ik dacht dat Marx motoren "supper" motoren waren, van heel goede kwaliteit. Is dat nu zo? Of zijn die van Graupner even goed?

Moet je bij conrad voor een levering in belgië ook nog bijbetalen?
Ik woon namelijk 100 meter weg van de Nederlandse grens, dan zou het stom zijn als ik veel moet bijbetalen.

>Perk zij:Je Amsterdam boot is de eerste die ik dacht te maken, maar mijn >vrouw zag liever hun vissersboot dus die zijn ze nu aan het maken.
>
>
>Wow Shocked , wat bedoel je hier nu net mee?

ik bedoel gewoon dat ik de Amsterdam vast had in de winkel maar dat de vrouw thuis liever de Hellen (vissersboot) van Artesania had. Daar het haar kerstcadeau was heb je geen keus he :-)

We zijn dan maar samen die vissersboot aan het bouwen.

Ik vond de romp van de Amsterdam wel stoer en indrukwekkend, je kan daar een grote batterij in kwijt en een neige motor.

ivm Conrad. Denk eens even na wat je nog meer nodig gaat hebben. Wil je de brandinstallatie werkend, verlichting (schakelelen) - misschien een boegschroef?

Misschien moet je gewoon even wachten tot je een lijstje van dingen nodig hebt - dan zijn de vervoerskosten niet zo erg als je ziet wat je kan sparen aan materiaalkosten.

het rare was dat ik dacht dat conrad het via KIALA afhaalpunten ging versturen, maar dan belde plots DHL. Ik zelf heb mijn bestelling gewoon uitgesteld tot de 'gratis' actie - die zijn er vaak.

Je gaat toch nog wel wat werk hebben aan de boot, misschien kan je gewoon effe wachten voor de bestelling, waarschijnlijk zal er voor de volgende feestdagen nog wel een actie zijn ofzo. Tenzij je paps kan overhalen naar Dortmund te rijden voor de beurs??

Buiten de schroef was bij mij de as ook niet echt veel soeps, ik kreeg die niet goed ineen en het sleepte erg. Voor weinig geld een GRaupner erin gezet... dit zijn dingen die je achteraf heel moeilijk kan veranderen.

(kijk anders eens op mijn website)

Patrick

Perk zij op zijn website:
En ja, natuurlijk passen die bussen niet in de koker. Verwarmen helpt niet, schuren dan maar.Dan even met voorzichtige maar krachtige hand (en een klein hamertje met houten plank) de busjes erin kloppen.

Ik heb een HEEL KLEIN beetje met een ronde veil het gat wat aangepast, zodat het zaagrandje en de bramen er wat af zijn en nu passen die bussen wel met een beetje moeite. Ik ga er ook nog een smeerbuisje op solderen, hij draait een beetje stroef meer een beetje schuur-vijl werk en ik denk dat die schroefas toch wel voldoet.

Verkoopt Conrad dan boegschroeven?????[/code]

>hij draait een beetje stroef meer een beetje schuur-vijl werk en ik denk dat die schroefas toch wel voldoet.

dat DACHT ik ook... totdat ik de graupner as in mijn handen had. Dat rolde gewoon zoals niets. Weet ook dat alle energie die in wrijving gaat in de as verloren voor de aandrijving. Als je er van nog asvet in doet word het nog erger.

dus minder power op de schroef, sneller warmlopen van de motor... waar ik nog het meest schrik van had was lekken na verloop van tijd.

het was me gewoon het risico niet waard.

Verkoopt Conrad dan boegschroeven?????[/code]

sorry... geen idee. Maar ik dacht dat men wel onderdelen hiervoor bij conrad vond (zoals de motor, regelaar/schakelaar, riemen etc...)

P.

Hoi Sam,

Niet zo gek veel aan de schroefas gaan vijlen hoor, dat ding is vele malen beter dan het spul wat bij Billing Boats in de bouwdozen zit. Bij mijn Walcheren (verbouwde Smit Nederland van Billing Boats) had ik steeds last van lekkage terwijl ik daar bij mijn Amsterdam nog nooit last van heb gehad.

Een smeerbuisje aan de schroefas van de Amsterdam solderen lukte bij mij niet echt, maar Graupner verkoopt hele leuke smeernippeltjes. Kijk maar eens onder bestelnummer 2997 :D , gaatje boren, nippeltje over de schroefas schuiven, vast zetten, een stukje aquariumslang erop en je bent klaar :D .

Groetjes, Danny.

Je moet als een schroefas: een beetje zwaar loopt ,even in de boormachine en dan met een stukje[ schuurlinnen ]laten draaien vijlen is Kl------te :oops:
niet meer mooi rond nadien 8O :D

Ik heb wat deheer F. Van Gent heeft gezegd over de schroefas gevolgd, maar het was nog niet perfect.
Hierna heb ik de schroefas volledig in elkaar gezet en 10 min. laten draaien op de boormachine (ik hield de koker met de lagerbussen wel tegen) en hierna ging hij perfect.

Ik ben aan het denken om gewoon vaseline in de schroefas te doen, is dit goed?

Ik ben al een stuk verder aan de opbouw en ben bezig aan de schouwen.

:lol: k'heb net ontdekt dat er ook een conrad.be is.

Hoi Sam,

Als je nog van plan bent om de blusmonitoren werkend te maken kun je dat beter nu gelijk doen. Ik heb dat achteraf gedaan en dat is niet echt makkelijk :| . Je zou er zelfs nog voor kunnen kiezen om de blusmonitoren draaiend te maken.

Als je toch bij Conrad.be gaat bestellen :wink: kun je ook dat waterafstotende smeervet bestellen.

Groetjes, Danny.

the boat freak zei:
Ik dacht dat Marx motoren "supper" motoren waren, van heel goede kwaliteit. Is dat nu zo? Of zijn die van Graupner even goed?

Het zijn ook "supper" motoren. (Het is trouwens een Hectoperm met Pile vertaging, dit is een zgn planetaire tandwiel vertraging)
Wat dhr van Gent bedoeld is dat de aangebouwde vertraging nogal een herrie maakt.
Maar dat is inherent aan de constructie, daar doe je vrij weinig aan. Vullen met het juiste vet wil nogal eens schelen.
Ik weet niet welke diameter schroef je onder de Amsterdam krijgt, maar hoogst waarschijnlijk heb je niet al je trappen van de vertraging nodig.
Tot 45mm vierblads kan een Hectoperm onvertraagd aan. Tussen de 45mm en de 60 mm voldoet een 2:1 vertraging, en van 60 mm tot 95 mm moet je een 3:1 vertraging monteren.
Dus even de vertragingskast open maken een kijken welk nummer er op de "houder" van de tandwielen staat.
Ik vermoed dat je nummer 2 zou moeten hebben.

Ik heb nog een vraagje voor de mensen die de bouwkit ook hebben, de lijst met de nummers van de onderdelen van het beslagset heb ik niet.

Is deze er normaal niet bij?

Bij de vragen pagina op de website van VMBC t'anker heeft ook iemand deze vraag gesteld.

Want anders is het wel wat moelijk om te weten wat bij wat hoort.

En als iemand deze heeft zou iemand deze alstublieft verzenden of posten.

Al bij voorbaat dank

Sam Wattelé

Hoi Sam,

Dat klopt, er zit geen lijst met nummers van de beslagset in de bouwdoos, alleen een tekening met nummers van de houten onderdelen van de Amsterdam. Dat is inderdaad lastig maar als je goed op de foto's van de bouwbeschrijving kijkt kom je er wel uit.

Anders hoor ik het wel :wink: ,

Groetjes, Danny.

Back