Bouwverslag zeesleper Amsterdam. (Artesania Latina)

Ik heb net een 4-blads 65mm rivabo schroef gekocht (m4)en stabilit gekocht om de spanten in de romp te plakken.

De motor wordt waarschijnlijk niet de hectoperm, het wordt een systeem dat ze ook in de industrie gebruiken.

Dit zijn motors die een tacho hebben, wat wilt dat zeggen: een tacho is een apparaatje dat het toerental meet en dat laat weten aan de regelaar.
Wanneer de tacho een lager toerental meet, laat hij het weten aan de regelaar en stuurt de regelaar een hoger voltage door de motor tot het toerental gelijk blijft bij het "opgegeven" toerental.

Het systeem is niet echt gemaakt om in de moelbouw te functioneren maar dat moet wel lukken. Je kan het toerental regelen met een potmeter, dus; servo op potmeter. Of mischien met een klein kansje werkt het ook op de signalen van de ontvanger.

Of ik dit systeem ga gebruiken is nog niet zeker maar er is een kans van wel.

Groeten Sam.

@the boat freak.
Ik denk als dat je daar de mist mee ingaat hoor.
Met dat motortje dan bedoel ik he.
Als u alles met een potmeter wilt regelen.
[linksom en rechtsom] ga je toch een hoop energie verstoken in warmte zonde van je stroom.
En dan nog de vraag of die [potmeter] dat aan kan he.
En zonder, vaarregelaar zie ik dat toch echt niet zitten hoor
Want je wilt toch ook voor en achteruit he. en dat kan volgens mij niet met een potmeter.En als dat iets moet regelen :in toeren heb je misschien met iets te doen van een[ pulsregeling ]maar dan maar met een kant uit.
Dus nog een nachtje over slapen hoor zou ik zo zeggen :D :D :D :D

@ de heer van Gent
Het systeem dat hij wil gebruiken dat word door een potmeter geregeld, dus de motor aansturing loopt niet direct via de potmeter maar de potmeter regeld het toerental. Waneer de sensor dedecteerd dat de motor langzamer of sneller draaid dan ingesteld met de potmeter regeld deze automatiche bij naar het ingestelde toerental.

Groeten Gerjan

Jep, Gerjan, wat jij zegt is juist.

Ik ben al een stukje verder met de opbouw, de rondingen vooraan zijn dicht en ben al rustig begonnen met de schouwen.
normal_opbouw%20zijkant%20verdiep1%2B2.JPG

Om het groffe schuurwerk wat te vergemakkelijken gebruik in een schaafje van Graupner.
normal_schaafje%20graupner.JPG

Wat ik van elektronica gebruik staat hier bijna allemaal op, behalve nog een droge loodaccu. In de rode kader zie je wat ik gebruik als aandrijving voor de winch, een servo met 2 micro-switches als besturing voor de swiss-made motor met planetaire overbrenging. En in de groene kader zie je de maxon motor met tacho en de regelaar.
normal_electronika.JPG

Nog een close-up van de aandrijvingsmotor(bovenste) en de winch motor(onderste). In de witte kader zie je duidelijk de tacho zitten en in de blauwe kader de planetaire overbrenging van de winchmotor, er is dus meer overbrenging als motor.
normal_winchmotor%2Bbasismotor.JPG

Ik heb vandaag ook nog een motor-test gedaan, de schroefas op de motor en in de wastafel(of hoe noemen jullie dat) en het leek wel een wildwaterbaan in huis.

Groeten Sam.[/img]

@ the boat freak

Jep, Gerjan, wat jij zegt is juist.

Gerjan kan dan wel gelijk hebben he. :oops:
Maar hoe doe je de motor omkeren achteruit dus.Want daar lees ik niets over :D :D

Dat gaat automatisch met de potmeter.
Als de potmeter in het midden staat, draait de motor niet (in de regelaar kan je het middelpunt zelfs veranderen als hij niet volledig stil staat).
Als je hem naar links draat begint de motor te draaien naar links :turn-l: en als je hem naar rechts draait begint de motor naar rechts te draaien.(en vice versa)
Ik heb hem vandaag getest en de motor trekt 1.9 A (in stilstaand water dus maximum weerstand) en de regelaar is begrensd op 2A dus alles is :thumbsup:

Hoi Sam,

Begin je zo langzamerhand ook eens aan schilderen te denken? Ik weet het, in de bouwbeschrijving doen ze dat ook veel later, maar om jezelf een hoop ellende te besparen zou ik de kwast er eens bij gaan zoeken. :lol:

Hoeveel omwentelingen per minuut maakt de motor? als ik je zo hoor is dat vrij hoog en een sleper is natuurlijk geen speedboot :lol: .

Groetjes, Danny.

Hoeveel toeren de motor doet weet ik niet maar ik denk toch dat het een traagdraaier is (ik heb de test gedaan zonder overbrenging).
Ik wast verrast van de prestatie van zo een klein motortje, tegen over een hectoperm is dat wel een verschilletje.

Ik heb ook nog een vraagje over hoe ik een waterkoeling kan maken (de motor wordt mischien wel wat warm).
Ik was aan het denken aan gewoon een spiraal gemaakt van zachte messing buis.
Maar wat is nu de beste manier om het water er door te laten lopen?
Met een pompje?
En hoe een pompje kan ik dan het beste gebruiken.
Of zijn er ook andere methodes?

Hier zie je een vergelijking van maxonmotor-hectoperm, het is ongelofelijk hoeveel kracht er uit zo iets klein kan komen.
normal_vergelijking%20maxon%20motor-hectoperm.JPG

Schilderen wil ik ook al mee beginnen maar moet nog even wachten op grondverf (de schouwen staan er nog niet op dus het valt nog wel mee).
En plamuren moet ik ook nog doen (met hobbypox stuff).

Sam Wattelé

waterkoeling is inderdaad de meest efficiente manier om de motor (en indien nodig regelaar) te koelen. bij het lozen van het water verwijder je effectief de warmte uit de romp en water heeft het beste koelend vermogen.

Bij speedboten is dit altijd zo gedaan en gebruikt men een water pickup achter de propellor (soms in het roer) om water op te nemen en door koelspiralen te duwen.

Bij een speedboot is het echter de snelheid en bijhorende druk die het water door het systeem stuurt. Bij je sleper is dit een probleem want je hebt die snelheid niet.

Dus moet je een pompje gebruiken.... daar komen dan ook enkele praktische problemen bij

- geluid (meestal maken die pompjes wel wat herrie)
- beetje stroomverbruik
- regeling, de meeste pompjes maken nogal veel toeren op nominaal voltage en je wil meestal wat regelen
- koelspiraal. Je moet de motor zo inbouwen dat je een spiraal ROND de motor kan wikkelen. Niet elke motorsteun heeft plaats voor dit en ik heb het alleen maar gezien indien je de motor op de voorkant kan vastschroeven.
- opletten dat de pompjes niet drooglopen. Vaak worden autoruitesproeier pomjes genomen en die zijn meestal NIET zelf aanzuigend.... maw je moet ze onder de waterlijn monteren en houden. Ook moet je vuil er uit houden.
- meer leidingen in de romp en gaten erdoor.

het grote voordeel is
- warmte effectief UIT de romp
- cool schaaleffect met lozing van water

Een snelle, goedkope maar minder efficiente vorm van koeling is door het monteren van een PC ventilator in de boot

De ventilator kan je op de motor richten en indien nodig wat openingen in de bovenbouw maken voor warme lucht te laten ontsnappen.

Patrick

-

Ik heb nog een vraagje aan jullie i.v.m. een regelaar voor een boegschroef.

Ik wil er een Graupner boegschroef inzetten met een speed 400 motortje.

Maar welke regelaar?

Ik was aan het denken aan één van conrad, namelijk de deze:

SNELHEIDSREGELAAR MINI FG
Bestnr.: 190040 - 89

Volledig elektronische snelheidsregelaar voor het traploos regelen van het toerental (vooruit/achteruit) van gelijkstroommotoren. Met name geschikt voor gebruik in de functionele modelbouw (het besturen van kranen, lieren, enz.) en voor het bedienen van kleine auto- en scheepsmodellen, voor zover de maximale waarden (stroom, spanning) niet worden overschreden. Geschikt voor alle installaties met een positieve stuurimpuls. Wordt geleverd zonder servokabel en koelplaat.
Technische spec.: Voedingsspanning (van ontvanger) 4 - 6 V= • Regelspanning (motor) 6 - 15 V= • Belastbaarheid max. 2 A, piekstroom 3 A • Afm. (lxbxh) 43 x 34 x 17 mm.
Bouwpakket.
Module, kant-en-klaar opgebouwd, getest en incl. koellichaam.

Mini snelheidsregelaar
Traploze toerentalregelaar
Vooruit / achteruit

Of de top 40c

Technische spec.: Motorlimiet 18 turns • Voedingsspanning 6,0 - 12 V= (5 - 10 accucellen) • Continue stroomsterkte25 A • Pulsfrequentie 3000 Hz • BEC 6 V / 2 A • Afm. ca. 51 x 41 x 27 mm • Gewicht 86 g.
Met Nederlandstalige gebruiksaanwijzing.

Elektronische snelheidsregelaars
TOP serie
Automatische programmering
De microprocessorgestuurde snelheidsregelaars van de TOP-serie zullen u overtuigen dankzij hun ongelooflijke prijs/kwaliteitsverhouding. Want door de zelflerende neutrale stand bereikt de regelaar zonder veel programmering de maximale waarden voor voor- en achteruitrijden. De hoge pulsfrequentie van 3000 Hz waarborgt bovendien een optimale aansturing van de elektromotor. De regelaars worden operationeel geleverd met alle benodigde stekkerverbindingen met vergulde contacten en door de speciale behuizing passen ze in iedere schacht voor standaardservo's.
Afm. zoals een standaard servo
Siliconen kabel
Vergulde contacten
Spatwaterdicht
Microprocessor gestuurd
Motorlimiet 18 turns

Maar ik ben bang dat die regelaar in de 2 richtingen niet evenveel kracht geeft.

Groet, Sam.

Ja en voor die Marx heb je geen koeling nodig.
Vind je de As te hoog dan kan je van die motor nog een Gewone Hectoperm maken dat is een Voet en een Voor en Achterstuk met Tandwielen.
Deze kan je los bestellen bij de Modelbouwzaken.

De Hectoperm heeft dan zijn vertraagde as lager liggen dit sluit vaak beter aan op de Schroefas.
Je zal met de Hectoperm 1 Amp trekken.

Ik had een Sleper van 125 cm lang 80 mm scheepschroef met een Hectoperm 12 Volt en als Accu een 12 volt 5.7 Ah hier kon ik een middag op varen.
Deze Accu werd ook voor alle andere schakelingen gebruikt zoals Radar, Sleeplier, Verlichting, Scheephoorn, Blusmonitoren en een Magneetspoel voor de ontkoppeling van de Sleeptros.
Dit waren dan de Stroomverbruikers.

Ik heb een motorsteun van roestvrij staal laten maken (dank u papa) waar zowel de hectoperm als de maxon motor op passen (denken aan de toekomst als de maxon het toch niet goed doet), dus die standaard "houder" dat bij alle hectoperms wordt bijgelevert heb ik al niet nodig.

Maar nu die regelaar voor een boegschroef, zou die van conrad het doen op een speed 400 motor?(SNELHEIDSREGELAAR MINI FG Bestnr.: 190040 - 89).

Groet, Sam

Hoi Sam,

De Rokraft 50 is een prima regelaar voor de boegschroef, die heb ik ook in mijn Amsterdam liggen. Het voordeel van deze regelaar is dat het verloop niet liniear is en dat is ideaal als je je hoofdmotor en boegschroef op dezelfde stick hebt staan :D .

P1001_1-8417.jpg

Foto; Robbe

Groetjes, Danny.

Die motorsteun is denk ik geheim: pappa heb hem ook gemaakt maar dat is dan ook alles. :P :D
Van wat je mag weten.
[foto ] van dat ding zal best leuk zijn hoor : :D :D

Even een kleine update.

IK ben begonnen met de stuurhut (of hoe je het ook noemt) maar deze is nog niet vastgeplakt op de opbouw omdat ik nog volop bezig ben met schuren en plamuren.

Hebben julie nog tips over die regelaars van conrad.
Want binnenkort koop ik mischien wel wat van conrad en dan kan ik ook beter zoveel mogelijk in één keer kopen.

Ik heb ook een nieuw simpel schuurhulpmiddel: een metalen gebogen plaatje (ligt op de punt), handig om op kleine plaatsjes te komen.
EEN AANRADER OM OOK EENS TE PROBEREN!!!
Is heel simpel om zelf te maken: gewoon een plaatje van 2cm/12cm/1.5mm uitslijpen en een groef maken daar waar je het wil laten buigen (ongeveer 4cm) EN VOILA!

Hier de foto:
normal_bouw%20vooraan%20stuurcabine%20schuurdingk%20kelder.JPG

Sorry voor kwaliteit foto.

Hier dan een foto van de motorsteun.
motorsteun.JPG

Het is een gebogen roestvrij stalen plaat met wat gaten in.

Hij wordt op 2 houten latjes die in de romp gepoliësterd zijn met 6 vijzen gevezen (er moet ook nog een stuk uit de kiel-balk gehaald worden).

Maar ik denk dat die regelaar voor de boegschroef een probleem gaat worden, ik werk nog met het oud systeem van ontvanger elektronica, ik weet niet juist wat dit verschil is maar het is iets met verschillende voltages (oud 7v en nieuw 9 V grofweg).

Groet Sam.

Hier even een nieuwe update.

Ik heb dit weekend de spanten er in geplakt en nog wat plakwerk aan het roer e.d.

Om die spanten goed op hun plaats te kunnen houden had ik al het gewicht dat ik kon vinden nemen (brandblussers, verfpotten, accu's, bussen white spirit,... :lol: )

Ik een boegschroefje van graupner gekocht die ik er zo snel mogelijk nog ga in zetten.

Heb ook nog een batterij bijgekocht (graupner 12v 7A), ik ga 2 batterijen in serie zetten want die motor die ik heb vraagt 24V.(de twee batterijen zijn ongeveer even oud maar de ene 6.5A en de andere 7A, maar ze zijn van exact dezelfde afmetingen)

De bergkast .... euh ... de romp.
spa%20spanten%20plakken%20bergkast.JPG

Spanten vastgeplakt (buisje rechts is voor antenne en gaten links moet nog een buis in voor de rest v/d elektronica.
normal_spanten%20binnen%20geplakt%201.JPG

En het roer-schroef gedeelte achteraan. (dat bovenste stuk is nog niet vastgeplakt, moet eerst nog behandelt worden met G4)
spa%20schroef-roer-niet%20afgewerkt.JPG

Met een beetje fantasie zie ik hem al voorbijstormen op de antlantische oceaan in een ruige strom :onweer: (oftewel in schaal het veerse meer met een beetje wind :sleeping: ).
spa%20%20%20boot%20aanstormen.JPG

Ik heb nog wat vragen over regelaars van een boegschroef (moet ook op budget letten).
Ik ben van plan om van Conrad een mechanische snelheidsregelaar te gebruiken maar kan er nog niet zo goed van uit hoe die werken.
Ik weet dat je een servo nodig hebt om die te besturen maar toch moet je die nog op de ontvanger aansluiten en dat is dan een connector met enkel 2 pinnetjes?????!!!!!! 8O
Het wordt de deze:
226799_BB_00_FB.EPS.jpg
Waarvoor dient dat ding rechts dat er nu nog bij hangt? Is dat een potmeter of een schakelaar? :?

Of het wordt de deze:
228906_BB_00_FB.EPS.jpg
En hier hangen dan persies weer 2weerstanden onderaan aan??!!
Ik (en mijn vader) zijn even de kluts kwijt. :?

Waarom een mechanische; ik werk nog met het oud zender-ontvanger systeem dus ik moet het kunnen aansturen met een servo van het oud systeem, omdat die elektronische regelaars niet 100% werken op het oud systeem.

Groeten Sam.

@the boat freak :oops:
In geen geval een mechanise regelaar gebruiken :evil:
Een meganise en een servo heb je zowat een regelaar voor[financieel]
kjiken bij Conrad :P :P

Ja, maar ik snap nog niet goed waarom je die aan moet sluiten aan de ontvanger. En waar die"dingen" die er nog aanhangen voor dienen.

En waarom geen van Conrad, want uit jou uitleg kan ik niet zo veel halen.

Welke regelaar is dan het beste (van Conrad) de top 40c? maar werkt die wel op het oude systeem? En is die traploos?

Groet Sam.

@boat freak; op dit forum zijn al veel woorden vuil gemaakt over de voor- en nadelen van mechanische regelaars. Er is eigenlijk, wat mij betreft, niks mis mee, vroeger vaarden alle boten er mee. Ge moet wel weten welke motor in uw boot komt, want de weerstanden (het ding rechts!) moeten afgestemd zijn op de weerstand van de motor. De servo die de mechanische regelaar bedient gaat naar de ontvanger. Het rode stekkertje met de 2 draadjes is een "aftap" van de batterijspanning, die kan eventueel dienen, mits TUSSENZETTEN van een SPANNINGSTABILISATOR, om de ontvanger te voeden, ipv een aparte ontvangerbatterij.
Een elektronische regelaar is iets zuiniger in stroomverbruik, er de kopbrekens over de waarde van de weerstanden komen ook te vervallen. De elektronische regelaar is geschikt voor de meeste motoren, als hij maar "zwaar" genoeg is.
Wordt gegarandeerd vervolgd.

@Freak: wat je ook kan doen:
Je boegschroef niet regelen!
Gewoon middels een servo een 3-standen-schakelaar bedienen.

Servo linksom: boegschroef naar links
Servo neutraal: boegschroef uit
Servo rechtsom: boegschroef naar rechts

Het enige wat je moet uitzoeken is: op welk voltage werkt je boegschroef goed zonder meteen slagroom te kloppen.
Wellicht zal je dus een (extra?) accu in je model moeten leggen, maar misschien had je die al nodig voor andere functies, zoals verlichting en zo.

Back