Bouwverslag zeesleper Amsterdam. (Artesania Latina)

Die motor is een speed 400 van Graupner, ik laat hem draaien op 6 volt.
We gaan geen extra accu nemen voor de boegschroef, enkel het voltage moet van 24V naar 6V. Dat moet wel lukken (volgens mijn vader).
Ik heb toch het liefst dat ik de boegschroef goed kan regelen (ik ben een manoevreer freak, ook in schaal 1:1), want ik wil niet dat hij pirhouwetjes gaat draaien.

Bedankt voor de snelle reacties, ik heb net (een half uurtje geleden) de gaten voor de boegschroef geboord en de bouw gaat op mijn tempo verder (rustig aan dus).

Ik denk dat ik toch maar voor de mechanische ga (simpelste en goedkoopste)

Groet Sam.

Hoi Sam,

Die boegschroef kan echt niet zomaar op 24V hoor 8O . Dat motortje kant maximaal 7.2V hebben als je daar dan gelijk 24V op zet dan krijg je hoogstwaarschijnlijk een rookgenerator in plaats van een boegschroef :( .

Het kan natuurlijk wel als je er een spanningsregelaar tussen zet, maar dat haal ik niet uit jouw verhaal. Het makkelijkst is gewoon een klein 6V loodaccu'tje :D .

Je hoeft niet bang te zijn dat de Amsterdam zo in de rondte gaat met die boegschroef. Ik heb die boegschroef ook in mijn Amsterdam zitten en zelfs op vol vermogen duurt het wel even tot de neus in beweging komt, en als de neus eenmaal beweegt gaat het nog vrij langzaam.

Wat die mechanische regelaar betreft, niet doen! een elektronische regelaar is vrijwel net zo duur en je vaartijd wordt aanzienlijk verlengd. Een mechanische regelaar vernietigd namelijk alle energie uit de accu die je niet in de motor gebruikt. Kortom het maakt niet uit of je vol gas of half gas draait de accu gaat net zo snel leeg. Bij een elektrische regelaar is dit niet zo vrijwel alle energie uit de accu gaat naar de motor. Als je dus half gas vaart gebruikt je ook maar de helft uit de accu. (Het zit wat ingewikkelder in elkaar, maar zo is het makkelijker te begrijpen).

Groetjes, Danny.

Ok, 8O wat moet ik nu kiezen.
Maareuh, werken die nieuwe regelaars wel op het oude systeem? :?

Is de top 40C dan goed (regelt die traploos, want uit die uitleg kan je wel niet veel halen).

Er komt een spanningsregelaar tussen zodat het voltage van 24 naar 6V gaat . :hammer:

En ik heb ook nog een vraagje over plamuur, ik heb net de gaten voor de boegschroef geboord en daar moet ik nog een beetje plamuren (ik heb het gat gemaakt met een frees die konisch van vorm is).
En vanachter aan het roergedeelte moet ik ook nog wat opvullen, dus het moet plamuur zijn die op ABS pakt en tegen water kan.( en ook op hout pakt)

Groet Sam

the boat freak zei:
Maareuh, werken die nieuwe regelaars wel op het oude systeem? :?

Je roept dit steeds, maar wat is je "oude" systeem?
Het moet wel heeeeeel oud zijn wil het niet werken, denk ik.

En voor de rest sluit ik me aan bij Danny; geen mechanische regelaar meer gebruiken, das iets van vroeger :wink:
Waar je wel op moet letten is dat je regelaar 24V aan kan.
Er zijn volgens mij niet zo heel veel regelaars die dit kunnen.

wat is een oud systeem , ik werk nog met een oude robbe terra van effe 35 jaar oud en een wat jongere regelaar en ik heb nergens last van .
wat een goede regelaar betreft , je zou kunnen proberen om aan een robbe maxi 600 te komen .
werkt van 6 tot 24 volt 0 tot 40 amp .
ik vaar hier al heel lang mee en totaal geen problemen mee .
gr hans

HORA RUIT

Die boegschroef moet maar op 6V draaien, er komt nog een spanningsregelaar tussen zodat het voltage van 24V naar 6V gaat.

Hebben mensen ervaring met de TOP 40C van Conrad?
Regelt die traploos?

Als dat zo is, neem ik die regelaar.

Groet Sam.

mmm... je gaat dus een spanningsregelaar maken van 24V naar 6V voor een speed 400.

oftewel ga je een electronische pulsbreedte spanningsregelaar maken... wat raar zu zijn gezien je op die 6V dan die TOP regelaar gaat aansluiten en dit denk ik niet lukt (pulsbreedte regeling toch niet)

oftewel ga je een meer passieve spanningsregelaar (kan nog steeds electronisch) gaan gebruiken die gewoon 24-6 V opstookt.

speed 400 geeft toch wel een wat stroom en ik denk dat je al een goede spanningsregelaar mag hebben voordat je veilig 18V opstookt. (maw zonder dat het rookt en heet is)

je zou toch best ergens 6V ofzo moeten kunnen halen, dat gaat je veel kopbrekers besparen.

toch maar een simpel 6V accutje?

Patrick

Even over oude Zenders deze zijn van ongeveer 1970 1975.

In 1974 heb ik de bovenste te leen gehad.

Dus begrijp niet wat hij met een oud systeem bedoelt.

robbei9jy.jpg

robbeiii3lv.jpg

Ik heb het over de ontvanger (was het vroeger 6V en nu 9V dacht ik)

Om nog eens even te verduidelijken: de zender is een Multiplex royal en de ontvanger is ook een multiplex (denk ik, dat rode dingetje rechtsboven)
normal_electronika.JPG

Ik heb liever zo weinig accu's mogelijk (maareuh, als die 6V is kan ik hem ook voor de ontvanger gebruiken).

En is die top 40C geschikt voor een boegschroef?(evenveel kracht voor- en achteruit, zonder tussenstop).

Bij mij is de batterij die er nu bij hoort 6v (4cellen), gewone NI-MH herlaadbare betterijen.
En de lader is ook 6V.

Zou een batterij van 6V 4A voldoen (waaraan een boegschroef aan hangt die maximaal 6V 3.5A trekt)?
Tegenover 24V 7A (waaraan een motor hangt die op maximaal vermogen in stilstaand water met een schroef van 65mm 24V 2A trekt).

Ik ben er nu bijna zeker van dat het de top 40C van Conrad gaat worden.

@Huub De Jong
Waar gebruik jij die regelaars voor?

Zelf gebruik ik voor m'n ontvanger altijd 6V!
Je zit dan veel minder snel aan een kritisch voltage als je ontvanger accus wat leger worden

Wat je echter wel moet doen als je je ontvanger en boegschroef op dezelfde accu zet: je boegschroef motor goed ontstoren.
Als je dat goed doet dan heb je mijnsinziens geen enkel probleem.

Stuur anders een PB-tje aan Corrien, die kan je hoogstwaarschijnlijk zo vertelen of je ontvanger inderdaad op 6V aangesloten kan worden.

Hoi Sam,

Een 4Ah accu is meer dan zat voor de boegschroef, ik heb er een 6V - 3Ah accu in zitten. De boegschroef gebruik je immers bijna niet dus het verbruik is ook niet enorm.

Ik heb de ontvanger in mijn Walcheren ook op 6V aangesloten en dat werkt prima :D. Naast de voordelen die Adam al aangeeft is er nog een voordeel; je servo's worden een stuk feller. Ze reageren net iets sneller dan op 4,8V en hebben ook wat meer kracht :D.

Let dus ook even op of naast je ontvanger ook de servo's die spanning aan kunnen :teacher: .

En dan nog iets, bij een accu die net opgeladen is is de spanning net wat hoger dan normaal. Sluit de accu dus niet meteen na het laden aan op de ontvanger, bij een 6V accu loop je dan de kans dat je ontvanger beschadigd :teacher: .

Groetjes, Danny.

Back