Bouwverslag Zeventiende eeuws Speel Jaght van Kolderstok (in progress)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Kasper Rohner, 26 jan 2021.

  1. Kasper Rohner

    Kasper Rohner

    Lid geworden:
    26 jan 2021
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Houten
    Bij de voltooiing van de achtersteven komt uiteraard het thema Amsterdam weer terug en kan ik verklappen dat de kleuren zwart, rood en goud het thema vormen.
    Ik weet niet of ik geluk had of dat het resin spiegeldeeltje doorontwikkeld is maar die van mij was zo goed als gebruiksklaar!
    Priegelwerk maar thema Amsterdam meegegeven (let op Sjors ;) )

    IMG_3191.jpg
     
    Hans Groenenberg, Jaques, Herby63 en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. Kasper Rohner

    Kasper Rohner

    Lid geworden:
    26 jan 2021
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Houten
    Ja denk je dat ik al klaar ben voor het Statenjacht?
    Nou wacht maar even met die beoordeling want ik ga snel over naar de zeilen en tuigage en dat is echt helemaal nieuw voor mij en vind ik ook wel spannend...
     
  3. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Allang begin maar aan de 7p
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  4. Kasper Rohner

    Kasper Rohner

    Lid geworden:
    26 jan 2021
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Houten
    Toch alweer bijna een week geleden sinds de laatste post en had mijzelf voorgenomen wat frequenter te posten om de zaal een beetje gevuld te houden ;-)
    Ik hoop dat er nog een beetje zaalvulling is want ik heb van het weekend weer wat vorderingen gemaakt.

    Maar eerst even een tussen vraagje:
    Mijn eerste scheepje begint nu wat op te schieten en ik ben langzaam aan het kijken wat nu de volgende gaat worden.
    Ik ben tijdens deze bouw wel erg gecharmeerd geraakt van het bouwen met hout (ook miniatuur bouw is leuk!) maar ook van de verhalen op dit forum waarvan ik (tot nu toe) in stilte geniet.
    De mooie bouwverslagen, de verhalen en gesprekken over hoe ieder de dingen aanpakt maar ook een verhitte discussie over het opschieten van de touwen, alles vanuit passie. En dat vind ik mooi.

    @Ronk ziet mij al aan de 7P beginnen, maar ik heb bij diverse bouwers van diverse modellen al A0 bouwtekeningen gezien en dan wordt ik wel een beetje zenuwachtig moet ik zeggen!
    Is er misschien nog een tussenstap te maken naar een groter model (liefst Kolderstok) met een vergelijkbaar bouwboek? Ik dacht aan het Statenjacht maar de Willem Barentsz lijkt mij ook erg mooi als volgende stap.
    Of maak ik mij druk om niets en is zo'n A0 naast imponerend ook gewoon goed te doen?

    Voorlopig eerst nog flink wat foto's van dit speel jaght ;)
     
    TIMBERWOLF, *Hans* en Ronk vinden dit leuk.
  5. Kasper Rohner

    Kasper Rohner

    Lid geworden:
    26 jan 2021
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Houten
    Toen ik eenmaal het resin spiegel deeltje had gemaakt werd dus het thema van het scheepje wel duidelijk voor mij. Qua kleuren viel wat dat betreft alles op z'n plaats...
    De rechte afwerklat onder op het houten deel van de spiegel heb ik rond gezet om het oorspronkelijke ontwerp weer enigszins terug te brengen.
    Vlak onder het resin deel (hoe heet dat eigenlijk?) heb ik twee in elkaar gedraaide goudglit gekleurde ijzerdraadjes gezet om de naad tussen het resin deel en het hout te overbruggen.
    IMG_3201.jpg IMG_3203.jpg
     
    TIMBERWOLF, Herby63, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Kasper Rohner

    Kasper Rohner

    Lid geworden:
    26 jan 2021
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Houten
    De versiering aan de zijkant heb ik goudkleurig gemaakt met zwarte blaadjes...
    IMG_3204.jpg
     
    TIMBERWOLF, Herby63, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Kasper Rohner

    Kasper Rohner

    Lid geworden:
    26 jan 2021
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Houten
    De zwaarden plaats ik wat later maar het ophangblokje (o_O) heb ik wel alvast gemaakt.
    IMG_3205.jpg
     
    TIMBERWOLF, Herby63 en *Hans* vinden dit leuk.
  8. Kasper Rohner

    Kasper Rohner

    Lid geworden:
    26 jan 2021
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Houten
    Verrassend genoeg hoefde ik niet al te veel aan te passen aan het roer om het passend te maken in het aangepaste spiegel design.
    Daar was ik wel opgelucht over...
    IMG_3208.jpg

    In het roer zijn drie naden gekerfd om planken te suggereren.
    Ik heb de naden zwart geschilderd om extra effect te krijgen.

    IMG_3209.jpg
     
    TIMBERWOLF, Herby63 en *Hans* vinden dit leuk.
  9. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuk!
     
    Herby63 en Kasper Rohner vinden dit leuk.
  10. Kasper Rohner

    Kasper Rohner

    Lid geworden:
    26 jan 2021
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Houten
    Leuk hoe dingen steeds op z'n plaats vallen zoals de helmstok die de stuurbank compleet maakt!
    Ik vind het kleine stukje (puntje) van de helmstok wat nog uitsteekt aan de achterkant van het roer wel een leuk detail...
    IMG_3210.jpg
    IMG_3211.jpg
     
  11. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Dik heeft het over het 'opengewerkte gedeelte' als het gaat om dat rijtje pilaartjes. de onderste sierlijst heet de 'architraaf' en de bovenste, die met de ronding dus, de 'fries' (Dit was allemaal afgeleid van de Griekse tempels waar exsct dezelfde termen voorkomen). Die twee in samen met die opvulling van het Amsterdamse wapen en de twee visachtoge beesten heet het 'doorluchtige wulf'. Zal morgen even een plaatje ter verduidelijking laten zien. En om meer v as 'n dit soort dingen te weten kun je uiteraard het forum gebruiken maar het is zeker aan te raden wat naslagwerken aan te schaffen zodat je helemaal thuis word in de terminologie van de 17e eeuwse scheepvaart. In het topic van gino slock over boeken en literatuur staan genoeg boeken
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  12. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik denk dat in stappen werken naar een steeds groter model leuker is dan gelijk in het diepe springen met de Zeven Provinciƫn. Die kun je zeker maken - dat heb ik al wel gezien - maar de beplanking van alle andere Kolderstok modellen is afwijkend. Niet de voorgesneden huidgangen zoals bij het Speel-jaght, maar een bundel rechte latjes waar je zelf de vorm in moet brengen. Dat is een leerproces wat per model beter gaat.
     
    Herby63 en Ronk vinden dit leuk.
  13. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Het wordt trouwens een mooie dame!
     
  14. Kasper Rohner

    Kasper Rohner

    Lid geworden:
    26 jan 2021
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Houten
    Dank je wel Ronk! Volgens mij snap ik je uitleg. En tsja wat studie naar termen en gebruiken moet ik inderdaad wel oppakken....
    Ben wel blij dat je me even hebt geholpen ;-)
     
    Ronk vindt dit leuk.
  15. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    En wat dat betreft is de collectie van modellen bij kolderstok ook zeer geschikt!
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  16. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Zeer interessant hoor, vooral als je een voorbeeld ernaast hebt... :)
     
  17. Kasper Rohner

    Kasper Rohner

    Lid geworden:
    26 jan 2021
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Houten
    Ja zie je, dat laatste is voor mij voldoende reden om dat eerst met een kleiner of eenvoudiger model onder de knie te krijgen.
    En ik ben het eens met het stappen plan... Is de Willem Barentsz dan te verkiezen boven het Statenjacht omdat die groter is en wellicht daarom makkelijker om te leren?
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  18. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Ik denk dat de Willem barentz (en de duyfken trouwens ook) vooral beter geschikt zijn omdat die, in vergelijking tot het statenjacht, veel meer overeenkomen met een schip als de batavia of de 7p qua vorm. Het statenjacht is een heel ander type schip
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  19. Kasper Rohner

    Kasper Rohner

    Lid geworden:
    26 jan 2021
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Houten
    Ja de collectie van Kolderstock houd me nog wel even van de straat ;-)
    Voorlopig richt ik me daar op want het bevalt wel zo.
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  20. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Ja dat is ook nog mijn droom de hele kolderstok collectie bouwen maar het ontbreekt me aan tijd en geld:( misschien later nog eens
     

Deel Deze Pagina