Bouwverslag Ziroli P-38j 114"

@Ronald.

Ik geloof dat ik een beetje voort moet gaan maken met m'n FW :wink: vorige week mijn BB 102 Penta van Dick mogen ontvangen en staat reeds op de FW gemonteerd.
Hebben het 'motortje' nog een beetje aan de tand gevoeld, het ding trekt een 28X12 Menz naar de 5250 RPM's per minuut, dwz 18 kilo trekkracht statisch, en de kist weegt maar 14.5 kilo :oops: maar eens een 28X14 proberen om het toerental wat te verlagen, wat een power house zijn de BB's, en draaien als het spreekwoordelijke naaimachientje.
Verbruik kwam uit op +/- 60ml/min, ongeloofelijk voor een methanolertje :wink: en rete koel draaien zelfs met die grote propeller.

Bouw ze .

Groet Ger.

@Ronald.

Ik geloof dat ik een beetje voort moet gaan maken met m'n FW :wink: vorige week mijn BB 102 Penta van Dick mogen ontvangen en staat reeds op de FW gemonteerd.
Hebben het 'motortje' nog een beetje aan de tand gevoeld, het ding trekt een 28X12 Menz naar de 5250 RPM's per minuut, dwz 18 kilo trekkracht statisch, en de kist weegt maar 14.5 kilo :oops: maar eens een 28X14 proberen om het toerental wat te verlagen, wat een power house zijn de BB's, en draaien als het spreekwoordelijke naaimachientje.
Verbruik kwam uit op +/- 60ml/min, ongeloofelijk voor een methanolertje :wink: en rete koel draaien zelfs met die grote propeller.

Bouw ze .

Groet Ger.

Kijk weer zo'n mooie ster motor. Die ga je op de fw zetten? Geeft ook vast een geweldige sound. Als je een 14 spoed gebruikt krijgt je kist wel enorm veel snelheid. Je kunt beter iets over hebben dan te kort komen is mijn motto vwb motoren. Moet die motor nog op een speciale manier inlopen trouwens?

Jij ook succes met de motor!

Hoe bereken je dat, ger?
Propcalc, Propselector. (google :wink: )

http://www.hoppenbrouwer-home.nl/ikarus/software/propselector.zip

Prop Selector (Brian Robert Gyles)

Dit programma berekent de prestatie van twee-, drie- en vierbladige propellers van modelvliegtuigen.
De berekeningen zijn daarbij gebaseerd op de onderlinge verhoudingen bij propellergegevens afkomstig van de NACA, eind jaren 1930 (Referentie: NACA Technical Note 698).

Goede accurate gegevens over propellers van modelvliegtuigen zijn nog moeilijk te vinden en de meeste gegevens, die er over gepubliceerd zijn, zijn slechts metingen bij statische stuwdrukken. De feitelijke stuwdruk van een propeller is echter sterk afhankelijk van de luchtsnelheid en daar wordt nauwlijks de nadruk op gelegd in vele tijdschriftartikelen over modelvliegtuigen.

De testpropellers, die de gegevens voor het bovennoemde NACA-report hebben opgeleverd, komen qua ontwerp vrij goed overeen met die tegenwoordig gebruikt worden bij modelvliegtuigen. Vooral de propellerspoed beslaat hetzelfde gebied als die van de radiobestuurde modelvliegtuigen.

De eenheden in het programma zijn met een druk op de knop te wijzigen in diverse andere eenheden, o.a. ons metrische stelsel.
Voor de liefhebbers zit er in de ZIP-file ook nog een wat uitgebreider programma ingesloten (Extended Prop Selector).

Veel plezier met dit praktische programma van de (Amerikaanse Noor) Brian Robert Gyles !

Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk weer zo'n mooie ster motor. Die ga je op de fw zetten? Geeft ook vast een geweldige sound. Als je een 14 spoed gebruikt krijgt je kist wel enorm veel snelheid. Je kunt beter iets over hebben dan te kort komen is mijn motto vwb motoren. Moet die motor nog op een speciale manier inlopen trouwens?

Jij ook succes met de motor!

Jep komt op de FW 190 A5 1/4.
Inlopen? no no alleen even een minuutje warmdraaien en dan gas erop, acc is angstig fel, neemt op als een 2 tact met reso pijp.
Mooiste van de BB motoren is dat de klepdeksels dicht zijn en de stoterstangen en niet af kunnen vallen :mrgreen: omdat ze in een beschermbuis zitten, smeersysteem is ook ingenieus, de nokken schijven zijn apart gesmeert in een eigen oliebad en de krukas en drijfstangen worden vanuit het carter achterdeksel center besproeit door de inkomende brandstof met 6% Aerosave, nitro is niet nodig wanneer je een microsens glow automaat gebruikt maar met 2% nitro heb je de gloeiautomaat ook niet meer nodig.
Een vliegmaatje vliegt ook met de Penta 102 en dat apparaat is zo indrukwekkend in motorloop en vermogen, en dan die radiaal motorloop geluiden hé, kippenvel.

Bouw ze. Groet Ger.

Vleugels en middensectie staan nu in de glasmat. Deur voor het neuswiel eindelijk pas gemaakt en afgehangen en het geheel met binnenpaneel vastgelijmd. Eerst folie tussen de kist en het paneel aangebracht en daarna de bole met 5 min epoxy gelijmd. Daarna plakband erover om de juiste vorm te houden.

phoca_thumb_l_17042012%20031.jpg

phoca_thumb_l_17042012%20032.jpg

phoca_thumb_l_17042012%20033.jpg

phoca_thumb_l_17042012%20034.jpg

phoca_thumb_l_17042012%20035.jpg

phoca_thumb_l_17042012%20036.jpg

phoca_thumb_l_17042012%20037.jpg

phoca_thumb_l_17042012%20038.jpg

Ok de dle55 getest welke ik heb omgebouwd. Loopt als een naaimachientje...

Hier een video met de drieblads prop. En nee, deze uitlaat ga ik niet in de p38 gebruiken :)
[URL="
[/URL]

Laatst bewerkt door een moderator:
Hee leuk man! Bij de DLE is het natuurlijk wel heel erg makkelijk om hem de andere kant op te laten lopen. Nieuw gaatje voor de magneet, effe magneetje lijmen en klaar.

Welke maat 3blads gaan ze draaien en hoeveel toeren?
Mijn DLE55 draait met een Menz 2 bl 22x12 6350 toeren.
Ik overweeg een 3 blad om minder geluid te hebben, want vermogen heb ik in overvloed op de 10.2 Kg Mustang.

De motor staat op D-lock rubbers en heeft een KS uitlaat. Volgens mij kan het nog stiller. Telemetrie laat zien dat de motor in de lucht maximaal 8400 toeren draait.
Da's dan wel bij 220 per uur :-)
Een normale Elan die het rustig aan doet houd ik net bij.

Hee leuk man! Bij de DLE is het natuurlijk wel heel erg makkelijk om hem de andere kant op te laten lopen. Nieuw gaatje voor de magneet, effe magneetje lijmen en klaar.

Welke maat 3blads gaan ze draaien en hoeveel toeren?
Mijn DLE55 draait met een Menz 2 bl 22x12 6350 toeren.
Ik overweeg een 3 blad om minder geluid te hebben, want vermogen heb ik in overvloed op de 10.2 Kg Mustang.

De motor staat op D-lock rubbers en heeft een KS uitlaat. Volgens mij kan het nog stiller. Telemetrie laat zien dat de motor in de lucht maximaal 8400 toeren draait.
Da's dan wel bij 220 per uur :-)
Een normale Elan die het rustig aan doet houd ik net bij.

Hi Robke,

Ik heb de props door jack schepers laten maken. De props zijn 20x10x3. Ik weet nog niet wat het toerental zal zijn maar in ieder geval voldoende voor de P-38. Op mijn stuka had ik ook een 20x10x3 maar dan van mezjlik. Moet de uitlaten nog maken en zit een beetje met de ruimte en de benzinetanks te pielen.
Ik zet de motoren de laatste jaren altijd vast en gebruik ook geen d-locks meer. Voor wat het geluid betreft probeer ik een uitlaat met een extra kamer te maken. Zou ook mooi zijn als ik de uitlaat ook boven op de staartboom achter de turbo's zou kunnen laten uitkomen maar er is weinig ruimte tussen de vleugel en de gfk onderdelen van de turbo.

De 55 heeft meer dan genoeg power voor een mustang van 10kg. Ik had een zdz40re op mijn topflite 1/5 mustang. Deze ging ook als de brandweer en woog 11,3kg.

oh trouwens, je hoeft geen nieuw gaatje voor de magneet te boren. Alleen maar de sensor verplaatsen (dus twee gaatjes boren)

Ja, sensor verzetten kan ook natuurlijk.
Maar dan heb je de motor wel uit elkaar moeten halen om te kunnen tappen?

Ik bedacht me net dat er op de meenemer een tweede magneet te plaatsen is die de pool de andere kant op heeft zitten.
Vervolgens hoef je alleen de sensor in de houder 180 graden om te draaien om te kiezen op welke magneet hij gaat schakelen. Dat is nog eenvoudiger en is de motor daarna net zo ook simpel weer om te bouwen.
Hij hoeft dan echte niet uit elkaar want dat blinde gaatje kan uit de hand geboord worden.
Als het magneetje met lijm in het gat zit even een tikje met een centerpunt vlak naast de rand geven en hij kan er nooit meer uit.

Meerdere wegen naar Rome.

Benzinetanks gewoon ergens bij het zwaartepunt leggen in de bomen. 20-30cm van de motor af maakt niets uit.
Zien we hem in Oss?

Ja, sensor verzetten kan ook natuurlijk.
Maar dan heb je de motor wel uit elkaar moeten halen om te kunnen tappen?

nee hoor kon de gaatjes van buitenaf boren en tappen.

Ik bedacht me net dat er op de meenemer een tweede magneet te plaatsen is die de pool de andere kant op heeft zitten.
Vervolgens hoef je alleen de sensor in de houder 180 graden om te draaien om te kiezen op welke magneet hij gaat schakelen. Dat is nog eenvoudiger en is de motor daarna net zo ook simpel weer om te bouwen.
Hij hoeft dan echte niet uit elkaar want dat blinde gaatje kan uit de hand geboord worden.
Als het magneetje met lijm in het gat zit even een tikje met een centerpunt vlak naast de rand geven en hij kan er nooit meer uit.

Meerdere wegen naar Rome.

Benzinetanks gewoon ergens bij het zwaartepunt leggen in de bomen. 20-30cm van de motor af maakt niets uit.
Zien we hem in Oss?

nee dat ga ik niet redden. Wil hem eerst echt af hebben voordat ik ermee ga vliegen.

sensor is gegoten, kan je niet omdraaien
Kloetemans, dat hoeft ook niet je verplaatst de sensor alleen naar de andere kant. Zuiger op bdp zetten, afstand meten huidige sensor positie. Dan dezelfde afstand uitzetten naar de andere kant voor tegengestelde draairichting.

Ja klunenburgt, dat snap ik wel, maar die Robke waarschijnlijk niet, want die wil hem omdraaien...

je moet wel goed lezen Ronuld!! of lees je de reacties niet meer of zo.

oja, jullie konijn mag zijn laatste dagen bij ons slijten, maar als het een mannetje is, dan krijgen jullie ALLE jongen!!!

Ja klunenburgt, dat snap ik wel, maar die Robke waarschijnlijk niet, want die wil hem omdraaien...

je moet wel goed lezen Ronuld!! of lees je de reacties niet meer of zo.

oja, jullie konijn mag zijn laatste dagen bij ons slijten, maar als het een mannetje is, dan krijgen jullie ALLE jongen!!!

Goed lezend is "naar de andere kant" toch hetzelfde als omdraaien.....

Mijn konijn is overigens "geholpen" maar dat doet niet terzake...:)

Ik bedoel inderdaad de sensor omdraaien, noordpool wordt zuidpool en een tweede magneet in de meenemer maken (met een gespiegelde hoek tov BDP). De magneten hebben dus ook een tegengestelde polarisatie.
De sensor zal maar op 1 magneet reageren.
Dat is voor de meeste mensen makkelijker te doen dan boren en tappen.
Die sensoren zijn los te koop, evenals de magneten.
Bovendien is de sensor waarschijnlijk goedkoper dan een passende boor en tap.
De boor voor de 2e magneet heeft iedereen wel in huis. Beetje epoxy en een centerpunt ook

Dus wie snapt er nu nog iets van? (is alleen een alternatief om aan te geven dat het op meerdere manieren kan)

Back