Bouwverslag zwarte zee #592 billing boats

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Dennist, 16 jan 2014.

  1. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb de spanten erin gelijmd met stabiliit expres nu was ik aan het passen met het dek en kwam het middelste spant alweer een beetje los. Ik heb de romp op de plek waar het spant komt geschuurd en de spanten niet geverfd van te voren voor een betere hechting alles met tape vast gezet gehad wat heb ik verkeerd gedaan?

    Hij is niet helemaal los maar toch vertrouw het niet helemaal. Was namelijk van plan om ook de motorsteun en de schroefas met deze lijm vast te zetten maar vraag me nu af of dat wel stevig genoeg is.
     
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Romp wel ontvet op de plek waar je ging lijmen? Soms is het ook aan te raken het materiaal lichtjes op te schuren op de plek waar je gaat lijmen.
     
  3. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb het geschuurd gehad en dan net als bij lexaan kappen van auto's met dreft uitgewassen. maar toch een beetje los gekomen. Maar ik ga dat nog wel fixen beetje peuteren en opnieuw lijmen komt helamaal goed
     
  4. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb eens zitten meten en de houten delen zijn allemaal 2 mm dik op de stukken na die gebogen moeten worden. Nu ga ik denk ik de opbouw enz. van 1 mm dik polystyrol plaat maken.

    Maar voor de dekken moet ik dan 2 mm dik halen of zou 1 mm ook dik genoeg zijn?

    Ik ben bang dat het niet stevig genoeg zal zijn maar weet dat niet zeker dus graag wat advies in deze. Ik kan er natuurlijk balkjes onder maken tegen doorzakken maar weet niet of dit nodig zal zijn.

    Verder vandaag de raboesch schroefas en schroef gekocht. De as moet nog wel ingekort worden maar dat gaat wel lukken. De schroef heb ik een 45 mm gepakt. Bij de bb set zat een kunststof schroef van 50mm maar dat is groter als de diameter van de motor die is 47 dus vandaar de keuze voor 45mm kan altijd nog een andere onder mocht het niet werken.

    Nog een vraag is het raadzaam om een smeerpijpje op de askoker te solderen of zijn deze ook op een andere manier te vetten?
     
  5. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Niet echt veel gedaan van het weekend. Wel heb ik de kleine spullen even netjes geordend.

    [​IMG]

    En een foto van de as, de schroef en de koppeling:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De as is nog te lang maar die moet ik nog inkorten.
    Van de week ga ik eens oefenen met buisjes messing solderen om het smeer pijpje te kunnen maken.
     
  6. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Even een vraagje tussendoor: in de beschrijving van de schroefas van raboesch staat dat deze niet gesmeerd hoeft te worden. Maar als ik andere bouwverslagen lees smeert iedereen wel wat is nu wijsheid?

    En dan nog een vraag de as kan er alleen aan de achterkant uit, maar als de as koker in de hak zit krijg je dat nooit meer voor elkaar klopt dit of doe ik iets verkeerd?
     
  7. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as Belgiƫ
    deze as heb ik al van begin dat ik bouw, hoeft niet gesmeerd te worden mag wel. Gewoon een vetnippel er op doen.

    Waarom zou de as er uit moeten??????

    Gr brecht
     
  8. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    misschien voor een gevalletje je weet maar nooit. Ik dacht je kan er beter rekening mee houden als er te laat achter komen. Maar als ie niet gesmeerd hoeft te worden is een vetnippel toch overbodig? alleen maar meer kans op zaken die los kunnen of kunnen lekken.
    Aan de achterkant (bij de schroef) kan er volgens mij water in de askoker komen of lijkt dit zo en is het een helemaal droge askoker?
     
  9. Heli tom

    Heli tom

    Lid geworden:
    27 apr 2012
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Apeldoorn
    schroefas en koker

    Als je het schroefaslagerhuis vastgelijmd hebt , kun je de as er aan de binnenkant bij de motoraansluiting eruit halen.
    Niet smeren, is bij het lagerhuis afgedicht,achterste lager is watergesmeerd.
    vr.gr.Tom
     
  10. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    OK dan smeer ik hem niet. Ik had wel geprobeerd om hem er bij de motoraansluiting uit te halen maar had het idee dat hij aan de achterkant (schroefkant) er niet door wilde. Nog maar eens proberen met iets meer overtuiging dan :D
     
  11. Heli tom

    Heli tom

    Lid geworden:
    27 apr 2012
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Apeldoorn
    Dennist,
    Dat komt door de schroefdraad, dat haakt dan iets.
    Iets steviger trekken en gelijk iets draaien.
    Succes,
    Tom
     
  12. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    De bouw heeft even stil gelegen omdat het schuren en veilen aan de eettafel me niet echt in dank werd afgenomen. Dus de afgelopen week maar eens de schuur uitgemest en alles een beetje herschikt zodat ik ruimte had om daar een buro te plaatsen. Een mooi werkburo op de kop getikt van 90 bij 180. Dat moet voldoende ruimte hebben om te bouwen.
    Nu nog een plank boven het buro plaatsen om spullen kwijt te kunnen en de romp te kunnen stallen en een burostoel halen en we kunnen weer verder.

    Dit is mijn nieuwe werkplek :D

    [​IMG]
     
  13. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Toch nog even hobbyen aan de eettafel:

    Nu heb ik een paar vragen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik kan het op de tekening niet goed zien maar ik vermoed dat je de bus voor de roerkoning aan de hak moet verlijmen. En op de tekening lijkt het mooi te passen maar dat is niet het geval. Nu is het roerblad te hoog ( het komt over de bus heen) ik had zelf het idee om er een hapje uit te halen aan de bovenkant zodat het daar de ruimte heeft om te draaien. Heeft iemand hier ervaring mee zodat ik het niet verpruts.

    En dan heb ik nog een tweede vraag: om de roerdelen te verlijmen wilde ik stabillit expres gebruiken maar is dit ook sterk genoeg om het roer vast te zetten aan de roerkoning? Of heb ik daar andere lijm voor nodig?
     
  14. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ben weer wat verder de hak is verlijmd en het roer ook. Dat moet ik nog mooi in model schuren zodat het mooi aansluit aan de romp. Verder ben ik aan het denken over hoe ik de verlichting moet maken.

    Nu heb ik hetvolgende bedacht: boordlichten en twee toplichten op een schakeling en dan de twee extra toplichten in de voorste mast voor het slepen op een andere schakeling.

    Deze zitten ook bij de beslagset en staan op tekening.

    Maar er moet natuurlijk ook een heklicht zitten ergens. Nu dat staat niet op de tekening en ik heb op plaatjes gegoogled en kan niet vinden waar dat op de boot moet zitten.

    Heeft iemand een idee?
     
  15. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Het heklicht zat hier.

    Er zaten twee lichten, eerst achterop het monitorplatform, en het is
    volgends mij later verplaatst naar de mast.

    [​IMG]

    [​IMG]




    Jan
     
  16. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Jan bedankt voor de foto's. Nu weet ik waar ze moeten weet je toevallig ook welke de gele en welke de witte is? En waar heb je die foto's vandaan. Als ik Google op zwarte zee dan kan ik alleen maar afbeeldingen van veraf vinden van de boot op zee, daar kan ik dit soort details niet vanaf halen.
     
  17. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Jan en ik hebben beide een aardige verzameling van foto's van de Zwarte- en Witte Zee, maar dit soort details blijven lastig. De meeste foto's zijn nou eenmaal niet gemaakt met de modelbouwer in het achterhoofd, dus het blijft behelpen. Plus dat een aardig deel van alle foto's van deze schepen nog in zwart/wit zijn...

    Er zijn overigens nog wel meer ZZ-bouwers met een berg foto's.
     
  18. Falco-DE

    Falco-DE

    Lid geworden:
    3 feb 2014
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Keulen
    Uit het BVA (Bepalingen ter voorkoming van aanvaringen op zee) Voorschrift 24 Slepen en duwen Sectie a Een werktuigelijk voortbewogen schip bij het slepen dient te tonen: Subsictie iv: Een sleeplicht Loodrecht boven het heklicht

    Het Gele licht is het sleeplicht dus Geel boven Wit

    Groeten Michael
     
  19. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Bedankt nu kan ik weer verder. Vanavond ga ik het roer aan de roerkoning bevestigen. Ik ben alleen nog niet zeker over de bevestiging om de stuurstangen vast te maken. Het lijkt mij makkelijk losdraaien. Heeft iemand hier ervaring mee? Zou locktight voldoende zijn om het fatsoenlijk vast te krijgen.
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bij de meeste van mijn schepen heb ik de aluminium armpjes tussen 2 M3 moeren met borgringen geklemd. Indien je er goed bij kunt om de boel goed vast te zetten geen probleem. Maar als je niet goed grip hebt op de moeren is het niet aan te bevelen. Een alternatief is om een messing armpje op het binnenwerk van een kroonsteentje te solderen. Afhankelijk van de ruimte kun je dan met een of twee schroefjes de arm fixeren op de roerkoning. Eventueel een plat kantje aan de roerkoning vijlen. Is maar een idee, ongetwijfeld zijn er meer mogelijkheden (in de handel). Succes ermee! Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina