Bouwverslag zwarte zee #592 billing boats

@ F. van. Gent,

Dat klopt inderdaad een klein beetje te hoog is hij nog, het is iets omhooggekomen na of tijdens het verlijmen. Misschien beitel ik nog een stukje weg, maar ik denk dat ik het zo laat zitten is minimaal en d'r zit een kruiskoppeling tussen dus ik verwacht er geen problemen mee.

@ F. van. Gent,

Dat klopt inderdaad een klein beetje te hoog is hij nog, het is iets omhooggekomen na of tijdens het verlijmen. Misschien beitel ik nog een stukje weg, maar ik denk dat ik het zo laat zitten is minimaal en d'r zit een kruiskoppeling tussen dus ik verwacht er geen problemen mee.

Een kruiskoppeling hoeft geen oplossing te zijn, stel dat je motor op je motorblok parallel ligt met je schroefaskoker, maar een kwart mm te hoog dan doet die kruiskoppeling niets.

Beter is (van Frederik geleerd) je motor en koppeling met een L-profiel en tie-wraps stijf aan de motor te monteren en dan de motorsteun aan te passen tot de motor zonder spanning erop gelijmd kan worden.

Freek

Uitlijnen motor- en schroefas

Van een goede uitlijning beleef je hoop plezier: trillingvrije loop, minimaal vermogensverlies en maximale geluidsreductie. Mijn advies in deze:

Neem een blokje hout met een vlakke kant, vouw daar schuurpapier om, bijvoorbeeld korrel 60, en slijp daarmee een het nodige materiaal weg van de motorfundatie tot een zo perfect mogelijke uitlijning. Met al het bovenstaande tot resultaat!

Ik blijf je volgen, Johan

Weer een update:

De motorsteun is geïnstalleerd.

2BF089F0-8F4A-403F-B15B-20060B1DC210_zps2ovkeama.jpg

Ik heb een steun met klittenband bevestiging gemaakt voor de accu's.

BB7F3989-ECA3-44F5-9CD2-4CFC55884DB9_zpskqd4upwm.jpg

Alles in de boot gelegd en gekeken of alles waterdicht was en de positie van de accu's bepaald.

EE50054A-16FD-4F98-9EC1-A7AD719C2F61_zpsgkg6wvwc.jpg

Was wel een eureka momentje: alles bleef droog :)

Verder een steun gemaakt voor de stuurservo:

BB08335C-438C-4DCE-8157-C286F22202AD_zpsumdemxaj.jpg

En hier een overzicht van alles in de boot. De balken liggen nog los.

688BE800-D232-4471-9782-95DBC2189C8F_zpsdomjhlpe.jpg

Dank voor de lovende reacties. Het is inderdaad een mooi model om te bouwen. Ik beleef er veel plezier aan, en bouw rustig door. Ooit komt ze af :D

Dennis, als ik vragen mag, wat voor plamuur heb je gebruikt om de achterkant bij de schroef af te werken? Daar zitten ja 3 plastic delen op elkaar gelijmd, waar de schroefaskoker doorheen gaat. maar deze moet bij mij aardig dunner worden geschuurd volgens mij, en dan moet ik de ruimte/kier die nog vrij blijft nog opvullen. Ben er dus nog niet achter wat ik hiervoor nu moet nemen.

Ziet er in ieder geval erg goed uit. :) Ben benieuwt hoe je de bovenbouw opbouwt.
Binnenkort ok maar eens verder knutselen aan m'n eigen ZZ.

Gr,
Tim

Tim, ik heb iets van alabastine gebruikt wat ik nog had staan. was een klein beetje maar er stond op de doos dat ie geschikt was voor styreen, Dus gewoon gesmeerd en dat ging goed.

ik heb helaas (achteraf gezien) de hak niet dunner geschuurd maar de schuine kant weggeplamuurd. Ik had misschien beter wat dunner kunnen schuren maar heb dit niet gedaan omdat die cilinderachtige stukjes die meelopen met de schroefas zo mooi pasten en anders had ik een rare bult gekregen denk ik.

zorg wel dat je het gaatje voor de roerstang er al in hebt zitten want dit lukt anders niet meer.

Ben weer even verder gegaan aan de voormast, dit omdat ik erachter kwam dat ik de kruiskopschroeven waar de motor mee vast zit aan de steun nooit los kon krijgen door de kleine ruimte. Dus even wachten tot ik tijd heb om imbus bouten te halen.

Dus begonnen met een 4 mm styreen buisje en drie gaten ingemaakt waar de bekabeling door kan

A5D2CB6C-1BBE-459D-ABE0-911C1A87CFDF_zpsw6we3ngd.jpg

Aangezien de kabel helemaal wit is heb ik een markering aangebracht met stift. Zwart op de min en dan een streep voor de onderste, twee voor de middelste en drie strepen voor de bovenste lamp.

9B74D89A-71A7-4FCF-9ABC-E88F7A18DBDF_zps2pmzypfd.jpg

Aangezien mijn eerste plan om smd ledjes in de messing beslagdelen te plaatsen niet echt wilde werken ga ik het iets anders maken. Dus zelf een behuizing knutselen voor de lampjes.

5AC8EE8D-F5CA-4848-B5B5-580156F5941E_zpsxfccsqmr.jpg

De ledjes die ik heb zouden te ver uitsteken en dan leek het helemaal nergens meer naar dus de ledjes iets ingekort.

4A1284C7-46E5-4022-A41B-E6BEF78705EE_zpse9dxrorl.jpg

Vervolgens de pootjes van het ledje afgeknipt. Om te weten wat de min is heb ik met stift een punt gezet op het pootje, de inkt liep een beetje in het kunststof van het ledje dus was mooi te herkennen als de min ( op de foto het rechtse pootje)

53019996-1481-4C6C-B268-F6432EA20ABF_zps5ioj7lqw.jpg

Het ledje gesoldeerd en de behuizing aan de mast gelijmd

C12CE6BF-9EE2-49AB-A4E2-D00DE7A5B3E5_zpsijq1o8hf.jpg

Zo ziet het er van boven uit

4DA12A38-96E4-4A0F-8338-CADD67DD6D20_zpsp6r8buch.jpg

Nu nog twee te gaan en dan de boven en onderkanten maken.
En dan op de rest van het mastje zetten

Even een vraagje over het ontstoren van de motor:

Ik heb deze condensators gekocht zijn dat de goede ben al verschillende waardes tegengekomen

38D5479A-A2AA-49E5-871A-331A661E2DC3_zpst3l8lulu.jpg

2872C956-EC82-4420-85B2-12A91FCF72A1_zpsn61lcxrx.jpg

De gele staat 104 op en de blauwe 473

Ja hoor, dat gaat wel goed
De gele is 100nF, de blauwe 47nF.
Die gele doe je tussen aansluitlipje en motorbehuizing, aan weerszijden, en de blauwe tussen de beide aansluitlipjes onderling.

Ok bedankt wist het van die blauwe niet zeker omdat daar nog een m achter stond. Dus twijfelde ik of je de drie als drie nullen mocht rekenen. Maar dan gaan ze er vanavond aan gesoldeerd worden.

Dennist, ik zie dat je lekker bezig bent :) Wat zijn de maten van de lood accu's ?
Ik zag ook dat jij gaten in de romp hebt gemaakt voor de matrijspoorten. Ben je niet bang dat er water naar binnen gutst ?

Ben nu op mijn werk maar zal vanavond even meten voor de maten van de accus.
door de patrijspoorten zal inderdaad water komen, na het spuiten van de romp ga ik ze dicht maken. Ik heb ergens gelezen dat je met hotglue en dan uittrekken over de poort een glas kon maken.

anders dun doorzichtig styreeen of plexiglas of iets dergelijks erachter lijmen.

Back