Bouwverslag Zwarte Zee

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Marijke, 3 jun 2020.

  1. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Nou Klaas dat vind ik fijn om te horen. Volgens mij is het slechts een feit van het gat in de achterste spant wat naar beneden opruimen. Ga ik naar kijken.
     
  2. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Gecorrigeerd as en koning.
     
  3. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Mooi gedaan, hier kan je met genoegen naar kijken.
    Je zult ontdekken, dat je tijdens de voortgang van de bouw steeds kritischer wordt en je gaat hinderen aan de onvolkomenheden uit het verleden.
    Nu, je nog overhalen om er een varend RC model van te maken,
    Succes met de voortgang.
     
    Marijke vindt dit leuk.
  5. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Vandaag begonnen met de houten opbouw. Gelukkig iets dat ik al heel lang doe. Klooien met hout en lijm, zagen, passen, bijvijlen, en dan aan het eind heb je mooie huisjes. Chalets, met leisteen daken, of gepotdekselde daken. Drijfhout, verzameld op reizen, uit europese rivieren, verwerkt tot huizen en fantasiegrotwoningen. Terug naar de zwarte zee nu. Houten onderdelen uitgedrukt, in elkaar gepast, als het achterdek (dat ik op de romp gelijmd heb en 24 uur drogen moet) vastzit kan ik gaan passen en meten om te kijken of het vastgelijmd kan worden.
    Ook het eerste soldeerwerk gedaan, de koperen beugels op het achterdek. Gelukkig kan ik het nog. Mijn vader heeft mij solderen geleerd, met de bout en met de gasbrander, evenals zagen, timmeren en houtsnijden. Komt nu goed van pas. Dikke bout gepakt, het was best dik draad. Mooie verbindingen geworden. De winches gaan erop als het houten opbouw klaar is. Netjes schuren en dan vastlijmen. Morgen ga ik het voordek vastlijmen, dan begint het al echt op een schip te lijken.
    Als kok-matroos wist ik niet heel veel van onderhoud, maar met afmeren mocht ik de springen zetten. Dus een beetje weet ik er wel van. Na het varen ben ik gaan schilderen en toen leerde ik de zwarte zee kennen, die stond in een voorbeeldboek. Eens gaan kijken en onderzoeken en jongens wat vond ik het een mooi schip. Die aquarel is toen verkocht aan een liefhebber, daar heb ik best spijt van. Met schilderen kijk je naar alle details, daar leer je heel veel van. Kortom het is een prachtig schip en ik ben reuze blij met de beslissing hem te kopen en te gaan bouwen.
    @Stoompomp , ik heb extra veel aandacht gegeven aan de soldeerverbindingen en ze twee keer losgehaald omdat het niet precies goed zat. Dank zij jouw heads-up besteed ik nu aandacht aan of het goed zit. Met een plastic model heb je daar minder last van, dat past eigenlijk altijd precies, hier is ruimte voor interpretatie.
     
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Mooie duidelijke uitleg van je werkzaamheden en een inzicht van wat nog te komen gaat.

    Nu positief, eigenlijk staat voor mij je bijdrage niet op een juiste plaats.
    Voor mij zou het beter zijn om je topic /inbreng te verplaatsen naar "Scheepsmodel bouw, bouwverslagen-schepen".
    In dit onderdeel staan vele verslagen en worden door velen gelezen.
    Het plaatsen van een verzoek voor verplaatsing is eenvoudig.
    Aan de linkeronderkant van het venster staat het woord : Meld.
    Klik hierop, dan kan je je verzoek voor verplaatsing invullen.
    Ik kijk uit naar het vervolg van je vorderingen bij "Bouwverslagen - schepen".
     
  7. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Ik heb dat al gevraagd maar hoor niks. Wiekeinde misschien? En ik zie de knop meld niet maar had het via contactformulier gevraagd. Is inderdaad de verkeerde plek.
     
  8. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
  9. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Dit is wat ik zie.
     
  10. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Volgens mij staat je bouwverslag inmiddels in de juiste categorie.
    Bij deze heb je er overigens ook een volger bij. ;)
     
    Marijke vindt dit leuk.
  11. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    E161A42F-E7F0-4D4F-8DE9-91048B054D3D.jpeg Fijn tazz!
     
    Tazz 19 vindt dit leuk.
  12. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    2A8CBF5F-2BBD-4C50-9A52-57CD900DD563.jpeg
     
    Tazz 19 vindt dit leuk.
  13. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    A8925B01-ABCE-4F95-86BE-BDEA3CCB4ADD.jpeg Deze winch komt op t voordek maar die moet ik nog inlijmen.
     
  14. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    En niet vergeten te plamuren he :D
     
    Marijke vindt dit leuk.
  15. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Zeker niet!
     
    Tazz 19 vindt dit leuk.
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Marijke, Eerst even de oneffenheden wegschuren en vooral de dekken glad zien te krijgen eer je er iets op bouwt. Raad je aan om de dekken eerst een paar maal in de blanke lak te zetten. Het hout van Billing Boats heeft een vrij grove houtstructuur en het is belangrijk dat je de nerven vult. Waarom blanke en geen kleurlak? Omdat je bij blanke lak de lijnen, waar andere onderdelen komen, blijft zien. Zelf heb ik daar een restje watergedragen parketlak voor gebruikt. Stinkt niet zo en droogt vrij snel. Een keer geplaatst werkt het veel moeilijker. Gr. Klaas
     
    Marijke vindt dit leuk.
  17. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Allemaal nuttige tips! Ik ben met een houtsnijder getrouwd dus kan ik jullie tips laten lezen om te voorkomen dat hij mij wasbeits aanraadt. Plamuren komt wel goed, ik gebruik gesso die ik bij het schilderen gebruik dat wordt apenglad. Is een soort dunne plamuur. Nu eerst even de dekken goed aanbrengen, dat is belangrijk.
     
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Mooi, dat de verplaatsing gelukt is.
    Je zal hier meer lezers hebben over je vorderingen.
    Maar blijf eraan denken: schepen zijn en blijven "vrouwelijk".
    Dus s.v.p. nooit schrijven over een schip, dat HIJ mooi vaart, maar ZIJ mooi vaart.
     
    Marijke vindt dit leuk.
  19. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
  20. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Achtersteven gekookt, gebogen en geklemd.
     
    k-k en Tazz 19 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina