Vanavond moest het er natuurlijk van komen, de echte maiden....
Na het eten naar het veld gereden en toevallig was Djin daar ook met zijn Atom fb.
Na ff babbelen de lipo erop gedaan, gain van de tail in de zender op 32 gezet en gaaaaannnn! Nou ja, er stond een behoorlijk windje en we waren beiden benieuwd hoe hij zich zou houden.
Zowaar zonder enige problemen hooveren!!! Even de staart gechecked op draai snelheid en het viel mij allemaal reuze mee.
Met de wind kon ik de sticks zowaar gewoon ff loslaten zonder dat de heli eigenlijk ook maar een krimp gaf

Natuurlijk was ik de timer vergeten dus waarschijnlijk na 4 min. weer landen.
Ondertussen was mijn broer ook komen kijken en we stonden even wat na te babbelen, Djin liet mijn broer zijn Atom zien en hoe die zich hield in de wind. FBL heeft duidelijk voordelen tov FB. Niet dat de heli last had van de wind maar je kon duidelijk zien dat Djin veel meer moest sturen om de heli op zijn plek te houden.
Dat was het goede nieuws.......
Omdat ik het vermoeden had dat er nog wel sap in de lipo zat ben ik nog een keer gegaan. Voelde gelijk al wat minder aan en toen de heli niet wilde stijgen had ik eigenlijk het vermoeden dat de sap toch echt op was of in ieder geval op begon te raken.....Landen en bij het uitdraaien ineens een flinke wobbel.
Bij het nakijken zag ik als eerst dat de main gear pulley aan de bovenkant eraan was

Bij verdere inspectie was ook de bearing uit het bovenste block gekomen

Al snel kwamen we er achter dat de pitch servo vast zat in een onmogelijke hoek waardoor (waarschijnlijk) de aileron servo te ver naar beneden gedrukt werd en dus op de main gear pulley was gaan schuren....
BALEN!!! gelukkig had ik de gebruikte lipo erin gedaan anders was ik waarschijnlijk een beetje rond gaan vliegen en was de schade groter geweest, geluk bij ongeluk...??
Ik had de 450 sport ook nog bij me en om toch nog wat vliegtijd te hebben ben ik uit ellende daar maar mee verder gegaan, wat behoorlijk uitdagend was met de wind.
Eenmaal thuis gekomen natuurlijk gelijk aan de slag met achterhalen wat er allemaal vervangen moest worden.
Main gear pulley, had ik liggen
ik was even bang dat de pitch servo het begeven had maar (gelukkig) het bleken de gears te zijn die niet helemaal gestript waren maar wel zodanig beschadigd dat er geen beweging meer in te krijgen was.
Ook de gears had ik liggen.
Sinds 21:00u t/m 15 min. geleden aan het herstellen, opbouwen en opnieuw afstellen geweest. Ik heb de servo hevels die bij de kit kwamen eraf gehaald (hevel leek ook aan te lopen op de servo zelf) en de hevels die bij de servo's kwamen erop gezet.
Morgen maar weer eens proberen...het zal trouwens wel heel hard moeten waaien wil ik nu de heli's aan de grond laten staan.