Bouwverslagje v/d Stroep

Discussie in 'Duikboten' gestart door MarcT, 15 aug 2020.

  1. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    984
    Locatie:
    limb
    Even verhuisd naar hier.
    Onderwater opnames worden gewoon op het andere topic v/d Stroep gepost.
    De naam Stroep is van m'n hondje(een Jack Russel van 11jaar).
    De meeste T stukken van sanitair,hebben een optaand stuk wat onder een lichte hoek staat(ivm verval voor leidingen).Dit beinvloed het vaargedrag van de Stroep enorm.Bij een voorwaartse beweging en zeker met de camera er voor op,heeft de Stroep altijd neiging om naar boven te varen.Vandaar dat de T stukken nu zelf gemaakt worden.Is een beetje meer werk,maar de boot vaart dan wel perfect horizontaal.Er zijn geen duikroeren aan de Stroep,dus ook geen duikregelaar(Norbert).
    De Stroep duikt gewoon met het ballastsyteem,vooruit,achteruit en roteren rond z'n as.
    De verticale buis is een sanitair buis(rood/bruin)van 125mm doormeter.
    Let wel,er zijn verschillende merken.Die waar ik voor gekozen heb zijn van SCALA(hier in Belgie in de meeste dhz zaken verkrijgbaar).Ze worden ook verkocht in standaard lengtes van 1m.
    Waarom ik voor SCALA gekozen heb?Deze hebben een dikkere wand.Een eerdre Stroep gebouwd met een ander merk buis(dunnere wand),was licht ovaal.Dit kwam omdat de buizen in de zaak op een kar binnen kwamen en dan soms het hele weekend daar lagen.Door de dunnere wand en het gewicht van alles bij elkaar,waren de buizen licht ingedrukt(ovaal).Dit gaf toen de grootste problemen om het verloopstuk van 125/110 er in te lijmen.Vandaar mijn keuze voor de dikkere wand.
    Weet niet of ik hier merken mag noemen?
    Als eerst moet de buis op een lengte van 32cm,haaks gezaagd worden.
    Heb niet zo van die dure machienes,enkel een oude Dewalt radiaal zaag,een kolomboormachiene en een Dremel.
    Voor het zagen van de horizontale buis heb ik een malletje moeten maken om dit haaks te krijgen.
    Eerste maal op een groter maat doorzagen(buis wordt door het zaagblad gedraaid,omdat m'n zaagblad niet diep genoeg kan).dan omdraaien en de afschuining van de buis eraf zagen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Grtjs,Marc.
     
    Edge, SRS, Paul01 en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Paul01

    Paul01

    Lid geworden:
    12 apr 2006
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Rotterdam
    Yessss I love it. Kom maar op met al die informatie.
    Mooi man, ik ga wat leren.:banana::banana::wave
    Mvg Paul
     
    TIMBERWOLF en MarcT vinden dit leuk.
  3. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    984
    Locatie:
    limb
    Mag ik hier DHZ zaken vernoemen ivm aankoop materialen?
    Er is nogal verschil in bochten,T stukken en lijmmoffen.
    Ook de draaistoppen.
    Hoor het graag.

    Grtjs,Marc.
     
  4. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    984
    Locatie:
    limb
    Heb weer eventjes tijd nu.

    Het volgende wat moet gebeuren aan de Stroep,is het pas maken van de 2 verloopringen(voor en achter).Deze zijn 125/110.
    De 2 verloopringen moeten wel op een draaibank afgedraaid worden,zodat de verloopring juist in de buis schuift.Het is te vergelijken met een bocht of T stuk wat je op een buis lijmt.De binnenkant van de 125mm buis,moet aan het verlijmgedeelte wel lichtjes opgeschuurd worden.
    Aan de verloopring zit meestal een opkant aan,aan de binnenkant.Dit moet ook weggedraaid worden,omdat de volledige draaistop erin gelijmd wordt.Voordat het verlijmen van de verloopringen gebeurt,deze erin schuiven en dan aftekenen met een dunne stift.Dit is dat je kan zien om met de lijm een stukje van de getekende lijn weg te blijven,(om geen pvc lijmresten in de romp te hebben.er moeten later nog geleidingen in gelijmd worden voor de tech rekken).
    Eenmaal dit klaar,moeten de binnenkant v/d buis en de buitenkant v/d verloopring ingesmeerd worden met PVC lijm.Raad aan om met een kwast te doen,omdat het een redelijk oppervlak is en de lijm snel droogt.meestal is aan de dop van de lijmverpakking zo'n klein kawastje bij,maar dit is te klein om dat oppervlak snel in te smeren.
    Dan de 125mm buis op z'n kant zetten en de verloopring met een platte plaat(stuk mdf of dergelijke) erin duwen.buis onmiddelijk omdraaien om een teveel aan lijm tegen de verloopring laten aan te lopen.Dan idem voor de andere kant.
    Dit is de lijm en is geschikt voor drukleidingen.

    [​IMG]

    Dit zijn de verloopringen.(deze zijn te verkrijgen in sanitair zaken voor industrie)

    [​IMG]
     
    Rchobbes, Edge en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  5. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    984
    Locatie:
    limb
    Dit zijn de schroefdoppen voor de voor en achterkant.De doppen hebben een aanslag zodat je ze niet te ver in kan schuiven.Ook weer de 2 zijden van lijm voorzien.De draaidoppen zijn tevens voorzien van een platte,rubberen dichting.Heb er nog nooit vet of dergelijke aan gedaan.
    Deze zijn verkrijgbaar bij de Gamma,alsook de bochten van 40mm/90°,de T stukken van 40 en één lijmmof van 40 en één lijmmof van 50.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Waarom ik de DHZ vermeld,is omdat er veel verschil is in bochten,T stukken,Lijmmoffen en draaidoppen.Heb mij gebaseerd op hun assortiment en dit valt echt goed mee.
    Grtjs,Marc.
     
    TIMBERWOLF en Rchobbes vinden dit leuk.
  6. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    984
    Locatie:
    limb
    Voorlopig de romp eventjes aan de kant.
    Bouw v/d schaatsen.
    Deze doen tevens dienst om de accu's te herbergen.De schaatsen zijn 40mm,dus plaats genoeg.

    [​IMG]

    De lengte v/d middenbuis is 17,8cm.
    Bij het verlijmen de bochten en T stukken volledig over de buis schuiven,beginnend met het T stuk (dit dan vlak leggen en dan de bocht).Dit om een vlakke schaats te krijgen,voor de verboringen in de verticale buis.

    [​IMG]

    Hier de schaatsen verlijmt.Zoals te zien is,het T stuk en de bocht hebben niet dezelfde hoogte.
    Vandaar dat de lijmmof van 40mm nodig is.Hier worden 2 ringetjes van een 3mm breedte gezaagd.dit om het hoogteverschil te compenseren.
    Ook zijn de buisjes zichtbaar die door de romp naar binnen gestoken worden.De lengte v/d buisjes speelt geen rol,als ze maar een stuk binnen uitsteken.dit wordt nadien met de Dremel gelijk geslepen.
    Dat de buisjes naar binnen uit steken heeft te maken met het onwrikbaar zitten v/d schaatsen in de verticale buis.
    Hoop dat dit goed is uitgelegd.
    Grtjs,Marc.
     
    Rchobbes, DutchViking, Edge en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    10.533
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup:
     
    MarcT vindt dit leuk.
  8. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    984
    Locatie:
    limb
    Bedankt Tim,

    grtjs,Marc.
     
  9. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    984
    Locatie:
    limb
    Nog eventjes verder met de bouw v/d Stroep.

    Nog eventjes dit terloops.
    Als je de schaatsen verlijmt,probeer dan de text op de bochten en T stukken,met de bedrukte kant boven te leggen.Dan heb je een perfekte en vlakke onderkant voor te lijmen.De teksten worden nadien weggeschuurd(dus alles aan de bovenkant).
    Nu is het de beurt aan de verticale buis.
    Er moet nu een hartlijn op getekend worden.Doe dit met een Hoek alu profiel(40/40) van de lengte v/d buis(32cm).Leg dit profiel plat met wat gewichten erop.Dan de buis er tegen aan en met een watervaste stift(liefst een dunne) de hartlijn over de ganse lengte v/d buis aftekenen.Dit is m'n referentie lijn voor de centerpunten v/d gaten kunnen af te tekenen.
    Op de hartlijn,moet nu in het midden een centerpuntje komen.Dit moet heel juist uitgemeten worden.Dit is een referentie punt voor het latere ballastsysteem wat ingebouwd gaat worden.Het centerpuntje doe je met een priem die eventjes in een gasbrandertje heet wordt gemaakt.Let op:heel evenjes priemen,dus NIET DOOR DE BUIS SMELTEN.Na afkoelen kan je het smeltbraampje wegsnijden en zo blijft je referentiepunt altijd zichtbaar.
    Nu moeten de tweede en derde lijn op de buis afgetekend worden.Dit is voor de plaats v/d boorgaten(v/d schaatsen) te kunnen bepalen.Je meet nu vanaf je hartlijn met een lintmeter exact 51,3mm af(dus de lintmeter op de ronding v/d buis leggen).Een streepje en de buis weer tegen het L profiel en de lijn over de ganse lengte overhalen.Doe dit ook met de andere kant.
    Zo de buis is nu klaar voor het boren v/d gaten.
    Tot straks.(hoop dat het een beetje duidelijk is).Vragen?Stel ze gerust.
    Grtjs,Marc.
     
  10. Paul01

    Paul01

    Lid geworden:
    12 apr 2006
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Rotterdam
    Hi Marc,

    Zou van het aftekenen een foto kunnen plaatsen? Of van de buis met lijn.

    groet Paul

    Aangevuld: ik snap het al het 40mm hoekprofiel is puur voor het trekken van een rechte lijn en omdat je buis rond is maakt het niet uit dat het aftekenen in het midden van de buis plaatsvind want hij zit altijd in het midden:yes:
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2020
    MarcT vindt dit leuk.
  11. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    984
    Locatie:
    limb
    Hoi Paul,

    het is gewoon een stuk aluminium(L profiel van 40/40) met de lengte v/d buis(32cm).
    Je legt dit profiel plat(dus met één kant omhoog),de buis er tegen aan en je kan je lijn er op aftekenen.
    Heb hier geen foto van Paul.
    Grtjs,Marc.
     
  12. DutchViking

    DutchViking

    Lid geworden:
    31 aug 2006
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Texel
    Dag Marc,
    Een mooie duidelijke beschrijving, en foto's ter verduidelijking.
    Komende week naar de bouwmarkt.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  13. Paul01

    Paul01

    Lid geworden:
    12 apr 2006
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Rotterdam
    Marc,

    De transparante halve bollen zijn die voorzien van een flens?
    En welke diameter hebben ze?
    Moeten ze nog een bepaalde wanddikte hebben?

    Het aftekenen snap ik nu, was even in de war door het AL profiel.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  14. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    984
    Locatie:
    limb
    Bedankt Dutch Viking

    Paul,
    klopt zoals je het schreef.Sorry als ik eerst misschien niet zo duidelijk was.
    Die transparante halve bollen dat komt er ook aan,maar eerst het inbrengen v/d schaatsen.
    Dus eventjes geduld.
    Grtjs,Marc.
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2020
  15. Paul01

    Paul01

    Lid geworden:
    12 apr 2006
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Rotterdam
    :thumbsup:
     
    MarcT vindt dit leuk.
  16. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    984
    Locatie:
    limb
    We zijn er weer,

    nu de verticale buis rechtop zetten.Dan neem je een schaats een plaats die op een van de buitenlijnen.
    Als de schaats al voorzien is van de 2buisjes in de bochten en de T stukken,deze dan met het midden van de buisjes op de lijn plaatsen.Dus met het T stuk op de vlakke ondergrond,alsook de verticale buis.
    Nu kan je exact aan de hand van de buisjes je binnen en buitenlijntjes afteken.Hierna wordt het middenpunt opgezocht.Dan weer met de verhitte priem een centergaatje priemen en smeltbraam wegsnijden(breekmesje).Nu heb je de juiste plaats om te gaan boren.
    Voor het boren gebruik ik een klokboortje(40mm) in de kolomboormachiene.om de buis te kunnen boren raad ik je aan om een standaard te maken van wat afval.Dit om je buis goed te kunnen vasthouden tijdens het boren.De standaard is gelijk een boot standaard.Een bodem plankje van een 25cm met 2 spantjes erop gelijmd.Deze spantjes moeten rond uitgezaagd worden met een straal van 125mm.
    Ook raad ik aan om de standaard eventueel vast te klemmen op de tafel van de kolomboormachiene.
    Met het heel langzaam inzetten van de boor heb je geen verloop.Vandaar het centerpunt op de lijn(linker en rechter lijn).
    Je legt de buis met je centerpunt naar boven en dan voorzichtig aanzetten.
    Denk wel dat je door de wanddikte v/d buis,de verloopring en schroefgedeelte v/d draaistop moet.
    Na elk boorgat moet je het pvc rondsel uit de boor halen.Doe je dit niet dan kan het zijn dat je het volgende gat niet helemaal doorgeboord krijgt.
    Nogmaals,zorg dat alles goed opgespannen is.bij het verboren kan het vlug verkeerd gaan(het niet meer uitgelijnd krijgen v/d schaatsen).
    Dan moet het PVC ringetje van 3mm over het buisje van het T stuk geschoven worden.Raad aan om het buisje en het ringetje gelijktijdig te lijmen.Dit omdat er anders uitgeharde lijm op het buisje zit.Het is dan zeer moeilijk om dat ringetje er nog op gechoven te krijgen.Het klinkt misschien saai,maar geloof me,het is hier al een paar keer verkeerd gelopen.
    Na al dit werk,kan er een eerste proefpassing gedaan worden en krijg je dit.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op de tweede foto zie je dat de buisjes niet ver genoeg door de romp uit steken.dit was gewoon een passing.Had wat reststukjes liggen vandaar.Ze moeten dus een stukje uitsteken aan de binnekant.Achteraf wordt dit met de Dremel met een schuurtolletje gelijk geschuurd met de biinenkant v/d romp.Hier schuiven later de techrekken(voor en achter) in en uit.dus zeker glad schuren.
    Dan een foto met de waterpas.Zo kan je de buis 100% uitrichten.
    Meet vooral dat de opening voor en achter evenwijdig zijn aan de romp.Soms zit er wel een verschilletje in,maar dat kan opgelost worden door op de buis te duwen zodat de schaatsen iets meer komen open te staan.Ook kan je in elk boorgat de buis ook een heel klein beetje verschuiven(naar buiten toe).In principe kan je de schaatsen tegen de romp aan duwen.Dit vraagt een beetje tijd om het allemaal juist uit te richten.Je schaatsen moeten op de vier raakvlakken rusten,anders heb je een wiebelende boot.
    Nog geen schaatsen vastlijmen aan de romp!!!!!
    Grtjs,Marc.
     
    Edge, TIMBERWOLF en Rchobbes vinden dit leuk.
  17. Rchobbes

    Rchobbes

    Lid geworden:
    15 dec 2018
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Damme
    :thumbsup: top verslag
     
    MarcT vindt dit leuk.
  18. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    984
    Locatie:
    limb
    Bedankt Hendrik,

    grtjs,Marc.
     
  19. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    984
    Locatie:
    limb
    Nog een klein beetje verder,

    eenmaal de schaatsen in de juiste positie,kunnen we ze gaan verlijmen.
    Doe ergens aan de binnenkant v/d romp wat secondenlijm.Op het raakvlak van de romp(binnenkant) en het buisje.Dan een korte tijd laten drogen.Nu zitten de schaatsen al een klein beetje vast in de romp.
    Alleen verlijmen als alles correct staat!!!
    Dan de buitenkanten voorzien van een dichtingsnaad.Dit gebeurd met TEC7.Een acrylaat silicone waarmee je kan afdichten en verlijmen.Is ook overschilderbaar(kan ook met spuitbussen overspoten worden).Dan ga je de Stroep een dagje moeten laten staan zodat alles kan uitharden.
    Hier is een foto van die afdichtingsnaad.

    [​IMG]

    Als je goed kijkt,zie je het opvulringetje van 3mm zitten.
    Het volgende wat komt,is de constructie v/d voorste dome.

    Grtjs,Marc.
     
    Edge en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  20. Marc

    Marc

    Lid geworden:
    19 jan 2004
    Berichten:
    754
    Locatie:
    W.Vl.
    :banana:Ah eindelijk eens een duidelijk bouwverslag, dank u Marc. Ga dit zeker volgen, misschien iets voor de toekomst.
    :beer:
     
    MarcT vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina