Brandstof motoren

In de motoren die ik schoonmaakte trof ik keramische kogellagers aan, na het schoonmaken kon zag ik dat deze lagers speciaal gemaakt zijn.
Maar waarom keramische lagers , zulke hoge toerentallen lopen de LB stuntmodellen niet.
Wel heel mooi , de lagers zijn in goede conditie en opnieuw geplaatst.

Laatst bewerkt:
:D lijnbesturing racers zijn geen lijnbesturing stunttoestellen... :D
Steun uit onverdachte -ahum- hoek... :rofl: :thumbsup:
Ja, ik vind voor kunstvlucht 90 kmh hard zat ( aan 21,5 m lijnen).
Maar we hebben in dit land minstens 2 man die tussen de 290 en 300 kmh vliegen (aan 17m70 lijnen :eek:)
Thanks, but no thanks....:confused:

Overigens is de eerste video F2C, teamrace . Dat wordt gevlogen met diesels (hoe zou je het ding anders weer aan krijgen bij de pitstops?)
F2A (speed) is de absolute snelheidsklasse bij LB:

Laatst bewerkt:
Leuk om allemaal te zien, klinkt mooi als motoren liefhebber.
Ik denk aan de omwonenden, bij ons op het veld hoef ik hier niet mee aan te komen.
Ben nu in het uitlaat stadium aangeland, zag een tong uitlaat en een uitlaat geheel open met alleen een vernauwing aan het eind van het uitlaatje.
Ga een oude Enya uitlaat doorzagen en voorzien van een demper zoals gedaan bij mijn Webra 61 Long Stoke.
Nog een wereld te winnen op het gebied van geluid.

Bij kunstvlucht speelt er nog iets mee... Gewicht.

Vandaar dat we nooit de originele ST dempers gebruikten, maar altijd custom made, zéér dunwandige, alu dempers.
Het potje achter de G21/46, met manifold buitenom van Erik is legendarisch.
Op het eerste gezicht leek je een 2 cilinder lijnmotor te zien....:rofl:

Laatst bewerkt:
upload_2023-2-12_13-13-45.png
Bedoel je zoiets ?

Overigens is de eerste video F2C, teamrace . Dat wordt gevlogen met diesels (hoe zou je het ding anders weer aan krijgen bij de pitstops?)
????
Ik zie hier (in Indonesië) teamrace met gloeiplugmotoren hoor: Een 2V accu aan een riempje om de bovenarm, een handschoen met twee contacten op de wijs en middelvinger, en twee corresponderende contacten op het toestel op de plek waar je het toestel vastpakt. Gaat flitsend.

Al moet ik zeggen dat ik dit jaar wel een of twee LB toestelletjes op een tafel heb zien liggen, maar ik heb dit jaar niemand op de cirkels bezig gezien.

Steun uit onverdachte -ahum- hoek... :rofl: :thumbsup:
Ja, ik vind voor kunstvlucht 90 kmh hard zat ( aan 21,5 m lijnen).
Maar we hebben in dit land minstens 2 man die tussen de 290 en 300 kmh vliegen (aan 17m70 lijnen :eek:)
Thanks, but no thanks....:confused:

F2A (speed) is de absolute snelheidsklasse bij LB:
godskolere zeg ... :eek:
je moet er niet aan denken wat er gebeurt als dat staaldraadje knapt :D

????
Ik zie hier (in Indonesië) teamrace met gloeiplugmotoren hoor: Een 2V accu aan een riempje om de bovenarm, een handschoen met twee contacten op de wijs en middelvinger, en twee corresponderende contacten op het toestel op de plek waar je het toestel vastpakt. Gaat flitsend.
Dat is een uit teamrace voortgekomen, Amerikaanse ( waar ze de ballen verstand hebben van diesels) variant: Ratrace. Is geen FAI klasse.
Pitstops kunnen gewoonweg niet zo snel zijn als bij F2C, want hoe vul je de tank dan? Tanken gebeurt bij F2C met die linkerhand.
Hier een mooie weergave van hoe zo'n F2C race -wordt heel streng gejureerd, er mag meer niet dan wel- verloopt (vanaf 1:30):

:rolleyes:
godskolere zeg ... :eek:
je moet er niet aan denken wat er gebeurt als dat staaldraadje knapt :D
Staaldraad-je? Hoe denk je dat de besturing werkt? Mono-line is al heel lang niet meer toegestaan.
Vóór iedere vlucht worden model, besturingsonderdelen, lijnen en handvat aan een trekproef onderworpen.
De kracht daarvan is 50G (50 x modelgewicht) en de proef wordt 3 x herhaald.
ik zou bij rondje 5 al duizelig worden :D
Nee hoor, dat haal je niet eens....
Reken er maar op dat je de kist niet eens zonder crash uit de dolly krijgt. Wat je daarvoor moet kunnen, zwiepen (het handmatig toevoegen van energie), kun je nog niet na 10 vluchten.
Maar jullie zijn allemaal van harte uitgenodigd op de Landelijke LB dagen, dan helpen we je e.e.a. te ervaren
nou, dan ben je niet de enige :D
daarom ook veel respect voor lijnbestuurde modelpiloten, ik vind het vreselijk boeiend en volg het kanaal van Stunthangar maar heb het zelf nog niet aangedurfd vanwege dat rondjes hollen :hammer:
:thumbsup: :wave
Wat je bij Stunthangar ziet is Kunstvlucht, daar heb je rondetijden van 5,0 -5,6 seconden, dus dat valt er mee. Het is dan meer rustig vooruit wandelen.
Bovendien sta je om de haverklap stil, als er een figuur gevlogen wordt.
Ben je niet een paar jaar terug op de vliegshow geweest (400 jaar SEMS linie?) daar was een mooie (ahum :rolleyes: ) demo met synchroon F2B:
Stadskanaal 26-09-2015.jpg

Laatst bewerkt:
:rolleyes:
Staaldraad-je? Hoe denk je dat de besturing werkt? Mono-line is al heel lang niet meer toegestaan.
Vóór iedere vlucht worden model, besturingsonderdelen, lijnen en handvat aan een trekproef onderworpen.
De kracht daarvan is 50G (50 x modelgewicht) en de proef wordt 3 x herhaald.
Nee hoor, dat haal je niet eens....
Reken er maar op dat je de kist niet eens zonder crash uit de dolly krijgt. Wat je daarvoor moet kunnen, zwiepen (het handmatig toevoegen van energie), kun je nog niet na 10 vluchten.
Maar jullie zijn allemaal van harte uitgenodigd op de Landelijke LB dagen, dan helpen we je e.e.a. te ervaren
:thumbsup: :wave
Wat je bij Stunthangar ziet is Kunstvlucht, daar heb je rondetijden van 5,0 -5,6 seconden, dus dat valt er mee. Het is dan meer rustig vooruit wandelen.
Bovendien sta je om de haverklap stil, als er een figuur gevlogen wordt.
Ben je niet een paar jaar terug op de vliegshow geweest (400 jaar SEMS linie?) daar was een mooie (ahum :rolleyes: ) demo met synchroon F2B:
Bekijk bijlage 528062

staaldraadje was een beetje sarcastisch ;) ik weet hoe een lijn bestuurd model in elkaar steekt, mijn broer heeft er vroeger 1 gebouwd en gevlogen.
dat Kunstvlucht en vooral hoe John en Sparky die modellen bouwen vind ik geweldig om te volgen, echt old-skool balsa en spanlak bouwen.. prachtig.
hier is LB vliegen totaal niet actief anders zou ik het wel eens willen proberen... in je uppie is dat niet te doen..
zodra er een demodag is dan kom ik langs en kom ik een praatje met je maken :thumbsup:

zodra er een demodag is dan kom ik langs en kom ik een praatje met je maken :thumbsup:
Hier zijn de data -zet maar in je agenda- en nee, niet alleen een praatje.
Je gaat ook met mij LB-vliegen. Jij doet je best en ik zorg dat je niet crasht... Deal?
De vliegles (meer "aan de kabel" dan dit wordt het niet....:rofl:):
full

Vanaf 0:53 een mooi gestroomlijnd model, wat opvallend lang in beeld is, en zelfs zonder stuurlijnen..:rofl:
Hoe zeg je dat ook alweer? :rolleyes: "We zijn niet van beton, maar kennen onze verantwoordelijkheden" :D

Back