Brandstof motoren

Webra is in Oostenrijk opgericht als bedrijf dat modelmotoren maakte. Later is een ander bedrijf bij gekomen dat precisie mechanische dingen maakte. Hoe dat precies is gegaan weet ik niet. Dat bedrijf is een Duits bedrijf. Nog weer later is de oprichter van Webra uit het bedrijf gestapt en bleef er één bedrijf over met een vestiging in Duitsland en Oostenrijk. Het was één bedrijf maar ze werkte onafhankelijk van elkaar. Helaas heeft het modelmotoren bedrijf het niet gered.

Bedoel je dat er vóór Webra Enzesfeld niets was?
In mijn beleving was dat namelijk het laatste stukje in een lange geschiedenis.

Klopt Bruno. Webra is heel lang een fabriek geweest van alleen modelmotoren. De Duitse "tak" kam er pas veel later bij, ik weet niet precies wanneer maar het was ergens in de 80ger jaren van de vorige eeuw volgens mij.

Klopt Bruno. Webra is heel lang een fabriek geweest van alleen modelmotoren. De Duitse "tak" kwam er pas veel later bij, ik weet niet precies wanneer maar het was ergens in de 80ger jaren van de vorige eeuw volgens mij.
De Duitse tak die jij bedoelt was het einde. Webra Enzesfeld ging daar aan vooraf.
Maar al heel lang daarvoor stond de eerste Webra fabriek dus in Duitsland.
De eerste succesvolle ontwerper was Günther Bodemann.

Hier het verhaal: https://classicpattern.com/webra/
Mijn Webra Records kwamen nog uit de Oranienstraße 6 ....

Dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik heb altijd gedacht ("geweten") dat Webra van oorsprong Oostenrijks was en pas later ook in Duitsland een fabriek opzette. Al die jaren had ik het dus bij het verkeerde eind. :rolleyes::rolleyes:

Ik "wist" het, omdat ik al midden jaren '60 met Webra diesels vloog en die kwamen "nog" uit Berlijn.
Ook uit die tijd dateren de eerste RC glows als de 3,5cc Glo Star, 1,5cc Sport Glo en als laatste de 10 en 6,5cc Blackheads.
Die motoren zijn, net als de diesels, nog van de hand van Gunther Bodemann.
Daarna werd de Oostenrijkse operatie opgestart en kwamen de eerste "Speed" motoren, ontworpen door Peter Billes, in omloop.
Dat was de start van het "moderne" Webra.
Mij werd e.e.a. duidelijk toen mij dit werd uitgelegd door de -vele jaren- Oostenrijkse F2B kampioen, die in Hirtenberg woont en de historische achtergronden van de regionale (Enzesfeld is het volgende dorp) modelmotorenfabrikage goed kent.

Laatst bewerkt:
Vandaag kreeg ik de Amerikaanse LB stunt uitlaatjes binnen.
De custom made uitlaat weegt maar 41 gram en de wat meer dempende 68 gram.
Nog een paar stapjes te gaan en ik kan gaan proefdraaien,

Vandaag kreeg ik de Amerikaanse LB stunt uitlaatjes binnen.
De custom made uitlaat weegt maar 41 gram en de wat meer dempende 68 gram.

Nog een paar stapjes te gaan en ik kan gaan proefdraaien,
Oei, 68 gram...? Dat is wel substantieel. De Tjechische dempers die ik op mijn 21/46 had waren een gram of 28, als ik mij goed herinner ( de laatste is nog steeds uitgeleend)
De wat forsere Künz (Armand K., uit de Elzas) voor de ST 60 (inclusief toegevoegde straalombuiger):
Künz ST 60 demper.jpg

Mooie lage gewichten , zo te zien is het een soort straal omkeerder zonder demping.
Dat kan nu niet meer toegepast worden als je nog enig draagvlak wil hebben voor brandstofmotoren.
Voor mij is de uitdaging 78 DBA. Dat heeft wat extra gewicht tot gevolg.
Ik weet ook dat de rijke 4 takt 2 takt motorloop wel scheelt.

Mooie lage gewichten , zo te zien is het een soort straal omkeerder zonder demping.
Nou, dat zal je meevallen, ik zou niet graag een ST 60 zonder deze demper laten draaien...
Met deze demper loopt een ST 60 ~8500 toeren en maakt een lekker diep geluid.
Komt probleemloos door de geluidsmeting op WK of EK.
Sterker, dit miniscule potje was daar al voldoende voor:
Start.jpg

Dat kan nu niet meer toegepast worden als je nog enig draagvlak wil hebben voor brandstofmotoren.
Op WK's, EK's en andere wedstrijden onder de CIAM regels wel degelijk, maar bij lokale, Nederlandse clubs op een gewone vliegdag ineens niet.
Wat eigenlijk heel oneerlijk is in het geval van LB modellen, want deze komen maar maximaal 22 m boven het maaiveld, waardoor de projectiecirkel onder het model veel kleiner is dan bij een RC model op 100 m: het geluid reikt veel minder ver, of beter, op dezelfde afstand is het niveau veel lager. Bovendien vliegt een LB model ook nog eens een groot deel van de vlucht op ooghoogte...
Je zou voor LB dus bij de statische meting flink hoger kunnen zitten voordat buiten het terrein hetzelfde geluidsniveau wordt bereikt.
Maar niet gehinderd door deze kennis van zaken wordt LB in veel RC-only clubs zonder enige gewetenswroeging flink benadeeld....:(
Voor mij is de uitdaging 78 DBA. Dat heeft wat extra gewicht tot gevolg.
Ik weet ook dat de rijke 4 takt 2 takt motorloop wel scheelt.
Voor 78 dBA kun je beter meteen electro gaan vliegen, want tegen de tijd dat je een brandstofmotor zo stil hebt is er van de goede vliegeigenschappen van het model niet veel meer over.... :confused:

RC only zal niet in de statuten staan, maar zie wel impact op vliegdagen.
Ruimtebeslag op clubvlieg activiteiten en de geluid argumentatie worden vaak gebruikt als argument
Bij F3A vliegen kom je het fenomeen ook tegen.
De dempers waar je naar verwijst zijn in een nichemarkt, worden niet meer gemaakt of zijn uitverkocht.
Voor mijn ST 60 is het nog niet gelukt een uitlaat te vinden.
Heb jij nog een adres waar ik zo een uitlaat van 38 gram kan kopen of laten maken?

Weston UK maakt uitlaten op maat.
Je kan daar eens informeren?

Verder jammer dat Stükerjürgen niet meer is.
Bouwde mooie lichte dempers.
Soms tref je ze nog tweedehands.

Wie heeft er geen Coxje gehad, helemaal onderin mijn oude spullen doos vond ik deze Cox 51 TD.
De gloeikop werkt nog en verder is de compressie goed.
De brandstof kocht je per literblik.
Maar ja nu zelf de brandstof samenstellen, ik heb verhalen over 40 % nitro methaan gehoord en de olie?

Heb er in 1979 een paar keer mee gevlogen in een zogenaamd 1/2 A model geen demper en een hoog toerental.
Wel leuk om het motortje weer nieuw leven in te blazen.
De propeller heeft de tand des tijds niet weerstaan en moet ik vervangen.

Back