Mooie lage gewichten , zo te zien is het een soort straal omkeerder zonder demping.
Nou, dat zal je meevallen, ik zou niet graag een ST 60 zonder deze demper laten draaien...
Met deze demper loopt een ST 60 ~8500 toeren en maakt een lekker diep geluid.
Komt probleemloos door de geluidsmeting op WK of EK.
Sterker, dit miniscule potje was daar al voldoende voor:
Dat kan nu niet meer toegepast worden als je nog enig draagvlak wil hebben voor brandstofmotoren.
Op WK's, EK's en andere wedstrijden onder de CIAM regels wel degelijk, maar bij lokale, Nederlandse clubs op een gewone vliegdag ineens niet.
Wat eigenlijk heel oneerlijk is in het geval van LB modellen, want deze komen maar maximaal 22 m boven het maaiveld, waardoor de projectiecirkel onder het model veel kleiner is dan bij een RC model op 100 m: het geluid reikt veel minder ver, of beter, op dezelfde afstand is het niveau veel lager. Bovendien vliegt een LB model ook nog eens een groot deel van de vlucht op ooghoogte...
Je zou voor LB dus bij de statische meting flink hoger kunnen zitten voordat buiten het terrein hetzelfde geluidsniveau wordt bereikt.
Maar niet gehinderd door deze kennis van zaken wordt LB in veel RC-only clubs zonder enige gewetenswroeging flink benadeeld....
Voor mij is de uitdaging 78 DBA. Dat heeft wat extra gewicht tot gevolg.
Ik weet ook dat de rijke 4 takt 2 takt motorloop wel scheelt.
Voor 78 dBA kun je beter meteen electro gaan vliegen, want tegen de tijd dat je een brandstofmotor zo stil hebt is er van de goede vliegeigenschappen van het model niet veel meer over....