Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Slecht weer heeft ook voordelen.
    Weer eens tijd voor het modelbouwforum.
    Een paar L.B. Enya's die ergens uit een doos kwamen.....
    Een 09 Met de uitlaat aan de andere kant.
    Een 15-II. Volgens mij is dat een oudje. Ook de eerste waarbij de uitlaat met een klem vast zit maar met schroeven door de uitlaatklep.
    En een 19-V.
    En ze lopen ook nog:)

    Jan
     
    jef en MicropropSport vinden dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.220
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Prachtig Jan! Klinken wel als pissige wespen :D
    Overigens hier in het Noord-Oosten groot deel van de middag schitterend vliegweer...
    Even gebruik van gemaakt...
    Gr Bas
     
    Beton vindt dit leuk.
  3. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    heb jij mij overboden ;-)
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
  6. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Soortgelijke motoren ben ik ook al regelmatig tegen gekomen , maar de vraag is zoals je al opmerkte of het inderdaad geschikt is om bruikbaar vermogen te leveren , in een boot of auto misschien wel , het is eerder een leuk "hebbedingetje" volgens mij .

    Groeten Jef
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, maar dit is duidelijk geen Toyan, het ding loopt op schone benzine (geen mengsmering) en heeft separate smeerolie en koelwaterpomp...
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Gaaf zo`n motor. Het lijkt mij wel een gebruiksding. Bijvoorbeeld in een een dragster of tractor of een schaal auto. Voor een vliegtuig zal hij wel te zwaar zijn lijkt mij.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kweenie... volgens de beschrijving zitten er geen zuigerveren in maar O-ringen, ("met de mogelijkheid om te upgraden"... :rolleyes")
    En de aandrijving van die pompen zien er mij ook niet echt uit alsof die het langer dan een uur volhouden.

    Toch ben ik eigenlijk wel HEEL erg nieuwsgierig... En de geplande vakantie gaat niet door, dus...
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat begrijp ik, maar dan vind ik 1000 piek wel heel veel geld. Erg fraai stukje techniek hoor, maar als je er niets mee kunt....
     
  11. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    O-ringen als vervanging van zuigerveren , dat had ik al eens gehoord maar kon het moeilijk geloven , dus is het toch waar :eek:
    alhoewel ik daar toch sterke bedenkingen bij heb , slijtvast kan het toch niet zijn , raar :confused:
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... ongeveer 800 euro, ik vind dat extreem weinig voor een 32 cc vierpitter met ontsteking en radiator, pompjes en de hele mikmak...
    Ik geloof dat de OS viercylinder (gloeiplug, geen ingebouwde pompjes en niet al die poespas er bij) rond de 3 mille moest kosten, dus
    wat dit ook is, het is een goeikoop ding...
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Zeker !! wat dat betreft zeker zijn geld waard. Maar als je er niks mee kunt, wat moet je er dan mee. Ja, voor de heb. En dan vind ik het plots een hoop geld.
    En die o ringen ? Zuigerveertjes stellen ook weinig voor en toch blijft het heel, met de huidige kunststoffen is veel mogelijk qua hitte en slijtvastheid.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou ja, er word gezegd dat er een upgrade mogelijk is naar "bimetallic pistonrings" of zo, en DAT zou dan weer opeens heel erg super high-tech zijn, want dat heb ik nog nooit in modelmotoren gezien... Maar waar je die dingen dan moet gaan kopen, DAT vermeldt het verhaal er dan helaas weer niet bij...

    Er zijn wel meer dingen waar ik mijn vraagtekens bij zet, zoals de aandrijving van de pompen, en het feit dat de koelwaterpomp een verdringerpomp is (je moet dus per se een koelvloeistof met smerende eigenschappen hebben), en het nogal opmerkelijke dingetje dat de ontsteking via een stroomverdeler loopt (lijkt mij niet erg geschikt voor RC-gebruik), maar dat zijn weer dingen waar je relatief simpel iets aan kunt doen: tandriemen en tandriempoelies is wel aan te komen, en een volledig electronische viercylinder ontsteking ook wel.

    Ik zie smeerolie en koelwaterleidingen uit gewone siliconen "brandstofslang", in ieder geval de smeerolie-leidingen zou ik van metaal maken denk ik, en wat me nog het meest bevreemdt is het oliefilter: dat is gewoon een sinter-filter zoals ook bij gloeipluggerts als brandstoffilter gebruikt wordt. Dat lijkt mij echt niet kunnen... Al helemaal niet in de zuigleiding van de pomp, dat is zo'n beetje tegen alle conventies van gewone motorenbouw in... Normaal is een filter in de persleiding, met een overstortklep voor mocht het filter onverhoopt dichtslibben... En dat gaat dan weer een hele uitdaging worden om zoiets te maken... :p

    Kortom: ik heb werkelijk GEEN idee hoe bruikbaar dit apparaat is, maar er valt wel heel erg veel aan te sleutelen en te verbeteren....
    Voor vliegtuigen onbruikbaar, want de smering valt weg bij negatieve G, maar voor boten en auto's? Het lijkt me helemaal in boten ideaal om een koelspiraal onder de boot te hangen, van alle gelazer af: geen verstopte wierpotten, geen grote koellucht in en uitlaten, en met een knijter van een vliegwiel, prima geschikt voor een "turbo-pokkeboot" :D :D :D

    Ik heb me ook een beetje zitten verwonderen over de carburateur, dat type heb ik vaker gezien, maar het wil me niet te binnen schieten waar precies, maar het is volgens mij geen pompcarburateur. Volgens mij zitten zulke gasfabriekjes ook wel op die kleine portable generatortjes. Lijkt me alleen te klein voor een vlotterbak carb.
     
  15. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Eindelijk een OS Wankel gevonden voor een betaalbare prijs :D:D:D , motor nr.373

    DSCN7573.JPG

    DSCN7575.JPG

    DSCN7574.JPG

    Groeten Jef
     
    MicropropSport en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  16. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Blijven mooie stukjes techniek:thumbsup:
     
  17. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Is dit toevallig de motor die via "airmodels" FB werd aangeboden, uit België?
    Ik zag hem ook, de prijs was zelfs laag, maar hij was in no time weg, was jij de gelukkige?
     
  18. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Ik heb hem via FB , maar niet via ‘’airmodels’’ , daar ben ik geen lid van .
    Hij werd inderdaad voor slechts 90 € aangeboden maar heb toch nog iets meer dan het dubbele betaald wat nog altijd ‘’goedkoop’’ :rolleyes: Is voor een wankel , ben hem dan ook direct deze morgen gaan ophalen , ondertussen had hij nog verschillende biedingen gehad die VEEL hoger waren , maar de verkoper was zo eerlijk zich aan de afspraak te houden , fantastisch :thumbsup::worship:
     
    Bruno van Hoek en MicropropSport vinden dit leuk.
  19. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Amsterdam
    Jef
    Mooi ding, ik heb er ook nog een liggen maar weet niet of in orde is, ik voel eigenlijk niet echt compressie, maar met een druppel brandstof in de venturi start ie gelijk.
    Lijkt me ok of hoor ik toch iets van compressie te voelen?
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2020
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Verdorie,
    Heb JIJ die voor mijn neus weggekaapt.... :D
     

Deel Deze Pagina