Zeker !! wat dat betreft zeker zijn geld waard. Maar als je er niks mee kunt, wat moet je er dan mee. Ja, voor de heb. En dan vind ik het plots een hoop geld.
En die o ringen ? Zuigerveertjes stellen ook weinig voor en toch blijft het heel, met de huidige kunststoffen is veel mogelijk qua hitte en slijtvastheid.
Nou ja, er word gezegd dat er een upgrade mogelijk is naar "bimetallic pistonrings" of zo, en DAT zou dan weer opeens heel erg super high-tech zijn, want dat heb ik nog nooit in modelmotoren gezien... Maar waar je die dingen dan moet gaan kopen, DAT vermeldt het verhaal er dan helaas weer niet bij...
Er zijn wel meer dingen waar ik mijn vraagtekens bij zet, zoals de aandrijving van de pompen, en het feit dat de koelwaterpomp een verdringerpomp is (je moet dus per se een koelvloeistof met smerende eigenschappen hebben), en het nogal opmerkelijke dingetje dat de ontsteking via een stroomverdeler loopt (lijkt mij niet erg geschikt voor RC-gebruik), maar dat zijn weer dingen waar je relatief simpel iets aan kunt doen: tandriemen en tandriempoelies is wel aan te komen, en een volledig electronische viercylinder ontsteking ook wel.
Ik zie smeerolie en koelwaterleidingen uit gewone siliconen "brandstofslang", in ieder geval de smeerolie-leidingen zou ik van metaal maken denk ik, en wat me nog het meest bevreemdt is het oliefilter: dat is gewoon een sinter-filter zoals ook bij gloeipluggerts als brandstoffilter gebruikt wordt. Dat lijkt mij echt niet kunnen... Al helemaal niet in de zuigleiding van de pomp, dat is zo'n beetje tegen alle conventies van gewone motorenbouw in... Normaal is een filter in de persleiding, met een overstortklep voor mocht het filter onverhoopt dichtslibben... En dat gaat dan weer een hele uitdaging worden om zoiets te maken...
Kortom: ik heb werkelijk GEEN idee hoe bruikbaar dit apparaat is, maar er valt wel heel erg veel aan te sleutelen en te verbeteren....
Voor vliegtuigen onbruikbaar, want de smering valt weg bij negatieve G, maar voor boten en auto's? Het lijkt me helemaal in boten ideaal om een koelspiraal onder de boot te hangen, van alle gelazer af: geen verstopte wierpotten, geen grote koellucht in en uitlaten, en met een knijter van een vliegwiel, prima geschikt voor een "turbo-pokkeboot"
Ik heb me ook een beetje zitten verwonderen over de carburateur, dat type heb ik vaker gezien, maar het wil me niet te binnen schieten waar precies, maar het is volgens mij geen pompcarburateur. Volgens mij zitten zulke gasfabriekjes ook wel op die kleine portable generatortjes. Lijkt me alleen te klein voor een vlotterbak carb.