Bij een Wankelmotor voel je maar heel weinig compressie. Dat komt doordat de rotor met maar 1/3 van het toerental van de uitgaande as rond gaat, er zit dus een vertraging in. Door die vertraging voel je minder van de compressie die er wel degelijk is.
Het zijn fantastische motoren die veel vermogen leveren. Het is maar 4,9cc maar de leveren evenveel vermogen als een 6,5cc speed van vroeger. Het brandstof gebruik is fiks, dat vermogen moet ergens vandaan komen. Ook het toerental is hoog, de motor voelt zich het lekkerste bij toerentallen boven de 15000 tpm. Je moet er dus een vrij kleine prop op zetten, je moet denken aan een 9x6 of een 10x4. Misschien dat een 10x5 ook nog werkt maar als het toerental te ver zakt neemt het vermogen snel af.
Zorg ook voor goede koeling want ze worden behoorlijk warm, ook de uitlaat! Mede daarom moet je ook vrij rijk smeren, je moet minstens 5% olie (1:20) gebruiken.