Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.178
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wil je er vanaf? Ik wil weten of die dingen op benzine willen lopen... :D :D :D
     
  2. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Doesburg
    Dat kan, volgens mij stond hij in verschillende groepen te koop.
    Er stonden ook heel snel veel reacties, en idd veel mensen die meer wilde bieden.
    Blijft leuk zo'n machientje, veel plezier er mee.
     
  3. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Doesburg
    Ha ha, en de mijne, en ik denk nog van veel anderen.
     
  4. Ed_V

    Ed_V

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Amsterdam
    Weet t nog niet vindt het een leuk ding, ik hou hem nog maar ff denk ik.
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.123
    Locatie:
    Woerden
    Bij een Wankelmotor voel je maar heel weinig compressie. Dat komt doordat de rotor met maar 1/3 van het toerental van de uitgaande as rond gaat, er zit dus een vertraging in. Door die vertraging voel je minder van de compressie die er wel degelijk is.

    Het zijn fantastische motoren die veel vermogen leveren. Het is maar 4,9cc maar de leveren evenveel vermogen als een 6,5cc speed van vroeger. Het brandstof gebruik is fiks, dat vermogen moet ergens vandaan komen. Ook het toerental is hoog, de motor voelt zich het lekkerste bij toerentallen boven de 15000 tpm. Je moet er dus een vrij kleine prop op zetten, je moet denken aan een 9x6 of een 10x4. Misschien dat een 10x5 ook nog werkt maar als het toerental te ver zakt neemt het vermogen snel af.

    Zorg ook voor goede koeling want ze worden behoorlijk warm, ook de uitlaat! Mede daarom moet je ook vrij rijk smeren, je moet minstens 5% olie (1:20) gebruiken.
     
  6. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    652
    Locatie:
    Huizen
    Hele gafe motoren:)
    Er wordt wel heel veel geld voor gegeven....
    Gelukkig heb ik er al 2 waarvan 1 nieuwe en het eerste type 2e hands.
    Ik had hem ook zien staan.
    Ik had alleen de indruk dat de sproeier en het huis mist of kijk ik daar overheen.....
    Volgens mij is 5% olie te weinig en moet je eerder richting de 25% gaan:eek:. En 1 op 20 is geen 5% maar komt er natuurlijk we erg dicht bij in de buurt:D

    Jan
     
    Laatst bewerkt: 28 sep 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.178
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor methanol brandstof absoluut, en liefst wonderolie (helaas).
    Nou, dat hangt af van welke definitie van 1:20 iemand aanhoud... De meest gebruikelijke (1 deel olie op 20 delen brandstof) is iets van 4,8%, de minder gebruikelijke (1 deel olie op 19 delen brandstof) is inderdaad 5% exact...
     
  8. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Hulshout België
    Dat heb je inderdaad goed opgemerkt Jan , in mijn euforie had ik er over gekeken toen ik hem ging ophalen :oops: , pas thuis merkte ik het op , maar komt in orde , wordt nagestuurd ;)

    Volgens OS handleiding ;
    FUEL : For this engine, use top quality methanol-based model engine fuel containing approximately 25% castor-oil and between 5% and 15% nitromethane.

    Groeten Jef
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.123
    Locatie:
    Woerden
    Jullie hebben helemaal gelijk, ik heb de zaak omgedraaid. :oops:
    De verhouding moet 1:5 zijn wat dus 20% is. En ja, 1 deel van de 5 delen brandstof is olie, zo heb ik het altijd geleerd!
    Er wordt inderdaad wonderolie geadviseerd omdat die bij hoge temperaturen beter aan de wanden "hecht". Ik heb nog twee splinternieuwe in de doos staan en één ouder type die al veel draaiuren achter de prop heeft. Als die warm wordt gaat hij slechter lopen, vooral stationair, omdat de zaak wat versleten raakt.
     
  10. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.178
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wil je er vanaf? Ik hoef geen topper, zolang hij maar loopt. Dan kan ik klooien met benzine...
    De nieuwere versie zou me liever zijn vanwege de betere koeling, maar beggars can't be choosers en ik ga er geen fortuinen voor een verzamelobject voor uitgeven.
     
  11. HansH

    HansH

    Lid geworden:
    23 jun 2016
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern, Duitsland
    Is een prachtmotor, heb er veel mee gevlogen zonder problemen (grootste nadeel het enorme brandstofverbruik)! Ik heb hem altijd met synthetische Aerosynth III 23%/5%Nitro laten lopen en hij verkeerd nog steeds in nieuwstaat, behalve voor smering is koeling door het hoge oliepercentage noodzakelijk. Krijg weer zin om er een snel kistje voor te bouwen!
    Vraagje voor Brutus: als je hem op bezine zou ombouwen (met het superieure klepje natuurlijk..originele carb is bagger) hoe laat je de onsteking zo snel achter elkaar vonken? meerdere magneetjes? Kan de onsteking dan dat "gefingeerde" toerental wel aan?
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.123
    Locatie:
    Woerden
    Je kan de ontsteking normaal timen zoals een zuiger motor. Per omwenteling van de uitgaande as ("krukas") heb je één verbranding dus niets extra's!
    Overigens zou ik hem niet naar benzine ombouwen. Het probleem is dat de motor dan nog heter wordt en of hij dat lang vol houdt weet ik niet.
    De "versleten" motor doe ik niet weg. Ik heb er eerder één gehad die versleten was, die heeft heel veel gedraaid. Met heel fijn schuurpapier en uiteindelijk polijstmiddel heb ik de zijkanten weer gevlakt en toen heeft de motor weer een hele tijd goed gedraaid. Uiteindelijk waren de andere afdichtingen ook zo ver versleten dat nog een keer vlakken niet meer hielp. Die motor heb ik destijds samen met nog een stel oude zuigermotoren aan het Aviodrome gegeven, daar wilde men er een display mee maken.
    Dit is wel een leuk filmpje.

     
    Laatst bewerkt: 28 sep 2020
    Beton, HansH en jef vinden dit leuk.
  13. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.178
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is helemaal niet nodig: Er vind één ontsteking per omwenteling plaats, en er is ook maar één bougie/plug.
    Dat zou gewoon moeten werken, en een RcExl kan toch wel gauw rond de 15K aan, ik heb begrepen zelfs tot 18K.
     
  14. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.178
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jammer...
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    9.527
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja die hitte... aangepast koelelement zou ik zeggen. De automotive olien geven daarentegen weer betere smering en kunnen hogere temperaturen aan. Geloof dus wel in Bert’s experiment. De grotere van Graupner waren toch ook benzinevetsies? De sealende lamellen... daar liep NSU op vast...
    Huidige Mazda en ook Ro 80 motoren worden thans voorzien van slijtvastere ‘carbon’ varianten...
    Dat is verder wel uit te diepen op de merk betreffende fora...

    De prijs blijft hoog... de hype erom ook...
     
  16. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Doesburg
    Geen carbon, wel ceramische.
    Waarschijnlijk slip of the keyboard :)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.178
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wil er nu niemand zo'n ding kwijt voor het goede doel, zonder gelijk verzamelaarsprijzen te vragen? :(
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.346
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Vast wel. Maar die heeft hier alleen nog niet meegelezen.....;)
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    9.527
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee, nee echt... 3 typen apex seals... ik had er iets een keer over gelezen... uiteraard ook in 'Delfts Blauwe' keramiek :D
    Even nasnurken op internet... Hier een leuk verhaal...
    http://www.racingbeat.com/mazda/performance/rotary-tech-tips/engine-seals.html

    1:1 seals kunnen verwoest worden door verkeerd mengsel... detonatie... zag ik op een YouTube filmpje...
    Of of dat nu gebeurt bij zo een klein torretje? Valt uit te vinden... :)

    Zelf ga ik maar niet aan de rotatie... is al zo een stoelendans aan motoren hier.. Haha...
    Ieder geval... laat Bert er maar een draai aan geven... moet toch goed komen?
     
  20. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Doesburg
    Idd leuke site voor een Rotary liefhebber, en idd aluminum-filled carbon seals in de oude Mazda's.
    Zo zie je maar weer, een Wankel blijft een leuk ding.
    Absoluut jammer dat ze zo duur worden, de goede eindigen dan waarschijnlijk als shelf-queen, en er zullen steeds minder gaan draaien.

    Maar de mijne gaat lopen, alleen nog even langs Waalwijk voor het juiste sapje, en dan kan het gebeuren.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina