Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2021
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Jammer... weer gemist... ik bestel mijn onderdelen maar direct in Italië...:D
    Daar zijn nog wel wat relieken te vinden...
     
  3. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Ondertussen de prachtige zuigerpen die Jef gemaakt heeft ontvangen.

    Ik heb de zuiger en drijfstang op maat gemaakt.
    Omdat de borgveertjes niet meer gebruikt kunnen worden 2 teflon dopjes gemaakt.
    Nu kijken of het werkt.
    Wordt vervolgd.

    Jan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vergeet niet, in minstens één van die dopjes een klein gaatje te maken.
    Het laatste wat je wilt is dat die pen zich vult met olie en dan druk op gaat bouwen. Geloof me.
    Zo'n teflon dopje, als het met enige kracht tegen de voering gedrukt wordt, gaat als een ruitenwisser voor de olie werken, en dan begint de boel te scuffen.
     
  5. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Ergens stond mij bij dat er altijd een gaatje in zat.
    En ik had nog niet eens aan olie gedacht maar bijvoorbeeld lucht die door warmte uitzet.
    Ik heb dan ook in allebij een gaatje geboord:)

    Jan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
  7. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Misschien niet helmaal passend in dit draadje maar je kan de brandstofmotor in elk geval goed horen.
    Afgelopen zondag kwam het idee op om een camera op mijn delta te plakken.
    Dan moet je die natuurlijk wel goed vast zetten:hammer:
    Niet dus.....

    In het begin ben ik de motor aan het starten maar door de kou en de plaats van de prop kost dat altijd wat meer moeite. En ik wil natuurlijk geen startmotor gebruiken:)
    Aan het eind kan je nog horen dat de camera gevonden wordt:D Het geluid werkte nog wel. En je hoort de camera op de grond vallen.
    De camera is dus vol door de propellor geraakt.
    Dat vond de prop ook niet fijn:confused:
    Zoek de verschillen.
    Er bleken zelfs delen van de prop in een van de kievlakken te zitten:eek:
    Die laat ik ook ztten als aandenken:)

    Jan
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2021
    M.l.v.Doesburg en Mugen MRX-3 vinden dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
  9. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    IMG-20210329-WA0057.jpeg IMG-20210329-WA0065.jpeg IMG-20210329-WA0073.jpeg Webra T4 40





    20210329_164216.jpg 20210329_164143.jpg 20210329_164138.jpg 20210329_163526.jpg 20210329_163411.jpg 20210329_163352.jpg 20210329_163359.jpg


    Na een paar uur badderen op 170 graden Celsius in de frituurpan.

    Motor is echt als nieuw. Loopwerk ook. Gaaf stukje techniek.
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2021
    MicropropSport en Beton vinden dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zou net zeggen, die ziet er uit alsof hij nog nooit gelopen heeft.
    Wat voor sapje zit er in jouw frituurpan, dat je op 170 graden kunt sudderen?
     
  11. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Zo was hij voor het bad.

    G12 koelvloeistof. Naarmate met water verdampt. Blijven bijvullen. Prut die over blijft heeft een veel hoger kookpunt. Daar word het perfect in schoon.

    Was een tip van Bas. Dus de frituurpan ingepikt. Werd toch alleen maar oliebollen gebruikt. Ding maakt nu eindelijk eens uren haha.
    IMG-20210329-WA0014.jpeg IMG-20210329-WA0016.jpeg IMG-20210329-WA0018.jpeg IMG-20210329-WA0020.jpeg IMG-20210329-WA0009.jpeg IMG-20210329-WA0024.jpeg IMG-20210329-WA0041.jpeg IMG-20210329-WA0006.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2021
    MicropropSport, Beton en M.l.v.Doesburg vinden dit leuk.
  12. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    Mooi hoor die webra; staat nog op mijn verlanglijstje..
     
    Cnn vindt dit leuk.
  13. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Carburateur nog even gangbaar maken en bouw in hem af.

    Zet zo nog even een foto online als hij klaar is 16170456691961450710885845332332.jpg


    De krukas is ook leuk om te zien. Voorste lager draait in vet. Dit ivm de distributieriem
    IMG-20210329-WA0026.jpeg IMG-20210329-WA0028.jpeg IMG-20210329-WA0043.jpeg
     
    MicropropSport en Beton vinden dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ah, OK... mischien moet ik mijn pan gewoon hoger opstoken. Ik gebruik onverdunde anti-vries, maar ik had altijd begrepen dat je de temperatuur onder de 100 graden moest houden, en dat heb ik dus ook altijd gedaan.
    Sommige motoren werden brandschoon (na wat borstelen onder de waterkraan) en sommige bleven toch hardnekkig zwarte plekken houden.

    Sommige uitlaten verkleurden nogal hevig helaas.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  15. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    G12 is speciaal voor aluminium blokken. Moest altijd op VW en BMW's. Tegenwoordig op bijna alle auto's denk ik.

    Dit verkleurd het aluminium totaal niet.

    Ik had het ook eerst op 120 graden. Gebeurde wel wat. Maar hardnekkige meuk bleef zitten. Toen met Bas overlegd. Die zei opstoken tot 170. En dat ging perfect. Maar haal wel 20 liter koelvloeistof. Gaat aardig vlot qua verdampen. Het kookt nu ook niet meer, terwijl het 170 graden is
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zou zo gauw niet weten wat ik er in heb zitten, ik weet alleen dat het (oorspronkelijk) blauw is, en ik weet niet beter dan dat het voor "alle motoren" is.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Onverdunde antivries kan hoog. Zit vol met detergenten etc...
    Overigens... Olijfolie gaat tot 300 graad, Rijstolie, ook een stabiele olie, gaat ook vreselijk hoog.

    Wil je dat het bijt in de castorresten, of zorgen dat ook je lagers mooi loskomen. Hop naar 160 tot 190.
    Geen fik erbij... uitteraard... linke walm voor de gezondheid.
    En alleen metaaldelen. Papierpakkingen rubbers, kunststoffen gaan stuk.
    Carbs horen niet in de oven. Vorzichtig alles uiteen, of met de hand voorzichtig met de hand
    gangbaar. Zou niet verder gaan dan 100 graad. Dat vanwege de kleine O-ringen...
    Let in algemeenheid daar mee op.

    Ik zet er wel eens heel kort een vlammetje op... totdat het beweegt. Dan kan het uiteen.
    met zo een Webra is dat oppassen. Fabrieksafstellingen etc. Vraagt even onderzoek.
    En dan maar olie en nog eens olie om het gangbaar te houden.
    Maar de rotor kan er altijd uit. En dan is die mooi te poetsen en te cleanen.

    Gr Bas
     
    Cnn vindt dit leuk.
  18. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    1617047779037500708269256431475.jpg Hij staat stijf van de olie.. maar krijg geen beweging in de rotor/gasschuif. Spuit hem telkens in en dan weer in de oven. Die staat op 90 graden.. zal zo eens het brandertje pakken. Ik zie ook weinig aanslag. Hoop dat er niks mechanisch stuk is waardoor hij klemt..
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Ik heb de 90 met de open riem, de 80 met de dichte riem en de 40 met de half dichte riem.
    En nu ik de 40 open zie verbaast het mij dat er open lagers in zitten:hammer:
    Want bij de 80 is het distributie deksel sluitend op het carter/kop aangesloten zoals bij auto's bij een ketting het geval is. (En zelfs bij een distributie riem kan dit het geval zijn....) Dus een gesloten geheel.
    Bij de 40 heb je eigenlijk een open carter naar mijn idee. De olie kan bij de distributie zo naar buiten En hoe er dan olie bij het voorste lager zal komen vraag ik me ook af.
    Of mis ik wat.....
    Maar erg mooie motoren:) Ik vlieg nog met een 90 en ik heb nog een 80 op een Piper zitten.
    Deze ziet er weer top uit:thumbsup:

    Jan
     
    Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  20. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Toen ik de motor open maakte zat overal vet. Vermoedelijk zat het voorste lager volgestopt met vet. Daar komt geen brandstof. Periodiek onderhoud. Lager invetten na elke vliegdag? Achterste zat ook vet in. Deze zou misschien een klein beetje smering krijgen van de brandstof. Zit immers een nippel op het carter. Of is dit alleen voor de carterdruk?
     

Deel Deze Pagina