Lijkt alsof de mijne momenteel warmer loopt dan normaal, zelfs nu het wat kouder wordt.
Mijn ASP "ruikt heet", maar ik krijg uit alles de indruk dat het wel meevalt: Ik heb natuurlijk geen temperatuursensor in mijn vingertoppen, maar weet ongeveer hoe 80 graden, 100 graden en 120 graden aanvoelen qua "terugtrek-reflex", en ik krijg sterk de indruk dat als ik aan de motor voel direct na het neerzetten en aftoeren, dat hij dan ergens tussen de 80 en 100 graden zit aan de kop, en na een minuutje stationair krijg ik de indruk dat hij rap terugzakt naar tegen de 60 graden (heb ik geen terugtrek reflex meer). Over een week of wat gaan we eens met telemetrie en een temperatuursensor experimenteren, kijken wat er nu écht gebeurt qua temperatuur...
De olie uit de uitlaat is en blijft ook brandschoon.
Het is bij de ASP alleen erg merkbaar, dat de motortemperatuur veel invloed heeft op het mengsel: koud loopt hij stationair erg vet en wil hij "dichtslibben", heet loopt hij als een naaimachientje. De pest is, dat hij na het vliegen heet is, maar dan al stationair lopend afkoelt, en ik dus de trimschuif continue na moet stellen....
Wellicht moet ik eens kijken of ik de carburateur kan "warmte-isoleren" van het carter (teflon bus er tussen of zoiets). Want de warmte-doorgifte aan de carburateur bleek ook bij "glow-to-gas conversies" van andere experimenteerders een knelpunt te zijn.
Ik moet bij optoeren ook echt eerst wachten tot de motor op toeren is anders komt hij niet op stoom. Je hoort dan de motor over een tijdsbestek van 10, 15 seconden "afmageren" tot hij lekker loopt, en daarna loopt hij goed en krachtig, en blijft hij ook goed lopen.
Na de landing het gas dicht, en ik moet eerst de gastrim half zetten, en met het afkoelen van het motortje moet de gasklep steeds verder open, waarbij de motor steeds "vetter" lijkt te gaan lopen. Ik moet dan ook meer toeren houden, anders slaat hij af (heet kan hij langzaam genoeg stationair lopen voor een stilstaande rotor, afgekoeld niet)
Niks onoverkomelijks, en ook niks kwalijks, gewoon een eigenschap van de ASP.
De compressie is nog steeds uitstekend, en het vermogen lijkt nog steeds toe te nemen (niet met reuzensprongen, maar het lijkt of de motor steeds losser komt en steeds koeler loopt).
Hij zal nu 4,5~5 vlieguren hebben.
Groet, Bert