brandstof vliegen voor weinig...

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door brutus, 6 apr 2014.

  1. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ...dat probleem met servo's dansen bij trillingen in de v-bar..

    da heb ik toch een vraagje, hoe vel dansen ze, 1 mm , 2 mm 1 cm ? :puppydogeyes:

    Groet
    Uwe
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kan het zijn dat je de flensmaat op de buitenkant bouten gemeten hebt? Ik kom dan ook op 37~38 mm....

    Heb je een foto van het ding? Wellicht kan ik er wat mee....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen heb ik een oude Flybar van Vario ingekort, en draad op gesneden. Nu worden de twee uitlaathelften dus met een M4 tapbout en twee moeren bij elkaar getrokken, in plaats een M3 bout die in het aluminium geschroefd is....

    Is maar 7 gram zwaarder, dus zou geen probleem mogen zijn....

    Groet, Bert
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.948
    Locatie:
    Rotterdam
    2 mm ongeveer.. maar dat komt doordat de motor iets meer "bonkt" tov eerder.
    moet nog ff bekijken wat hierin het beste werkt. Daarnaast, dat hij dit doet bij stationair wil niet zeggen dat het gebeurt als hij vliegt..
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb zonder FBL géén last van bokkende servo's al gaat in de heli's met een GY401 de hekrotor wel redelijk tekeer bij stationairloop....

    Groet, Bert
     
  6. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    dus tijdens vliegen gebeurt eigenlijk niks verder,
    goed zo

    Groet
    Uwe
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.948
    Locatie:
    Rotterdam
    Aha!

    Dus toch een gyro die wat van slag gaat :D

    En ach. Het komt vanzelf een keer omhoog.
    Voorlopig ff wachten op onderdelen voor de staart.
    Eens een extreem kritische blik op het druklager geworpen, blijkt dat de retainer bezig was zichzelf op te eten.
    Misschien een mede oorzaak. Maar ik doe daar dan ook meteen maar wat aan.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, niet echt van slag.... die gyro is gewoon niet optimaal geplaatst, en de stationair hokkerende motor laat de servo wat beven, maar meer is het ook niet.... Dat doen eigenlijk AL mijn heli's met name de dikke benzinebakken...

    Ondertussen, om "on topic" te blijven: de mini StarRanger heeft vandaag een vluchtje van 8 min, eentje van 12 min, een van 14,5 min en een van 7 minuten gemaakt. Uiteraard niet volcontinue non-stop, maar zo nu en dan héél kort aan de grond om timer en tankinhoud te checken, maar meer ook niet. Dit allemaal op "eigen" brandstof, met 15% volsyntheet, al zaten er mogelijk nog sporen van wonderolie in de tank toen ik vanmiddag vóór de eerste vlucht voltankte....

    Het lijkt of de motor steeds losser komt en steeds meer compressie vertoont: ondanks een extra headshim onder de kop, voelt de motor toch "plopperiger" aan als je hem door de compressie draait, en zelfs direct na het vliegen, als de motor bloedheet is (en veel motoren vanwege de dunne olie opeens "compressie verliezen" voelt hij goed strak aan.

    Ofwel: inlopen mét vonk en in een romp, gaat gewoon (mits voorzichtig, en ik heb een ruwe halve liter brandstof met wonderolie door ongeveer 3 liter "eigen" brandstof gemengd), en een ASP is een prima motortje voor zijn geld, blijkbaar!
    Mischien wat voorbarig, maar als dit zo loopt, en een OS een fragiel dingetje blijkt (met wél een hoop vermogen, dat wel) dan koopt deze jongen nóóit geen OS weer....

    Aangezien Rossi niet meer te krijgen is, bij deze: ASP voor bij de vonkendoos!

    Filmpje: http://youtu.be/v7uiGHmqf2I

    De ASP heeft minder vermogen dan de OS (de OS liep niet helemaal voluit, de ASP wel) maar het verschil is maar klein en de ASP is nog niet 100% los.
    Maar de ASP blijft nu gewoon doorlopen, en de OS begon de vorige keer dat ik filmpjes schoot, te klemmen en liep het tweede filmpje (wat in één tankvulling gevlogen werdt met het eerste filmpje van die dag) reeds in elkaar, terwijl vandaag de ASP lekker vliegend een mooie 44 minuten vliegtijd gescoord heeft, tegen ongeveer 0.8 liter brandstof (wel €2,50 aan brandstof verstookt deze middag...).
    Dat is dus serieus "brandstof vliegen voor weinig"....

    Ik heb het niet helemaal bijgehouden, maar het motortje zal nu ongeveer 5 uur totale looptijd hebben (inclusief alle stationair etc etc) en een goede twee uur belast gedraaid hebben.
    Ik heb er in elk geval al véél meer "rondvliegtijd" mee gescoord als met de OS....
    Met gezien de prijs, nog meer "brandstofvliegen voor weinig"...

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2014
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zat dit nog eens te herlezen, en ik realiseer mij, dat het montageblok voor de tailboom bij een hoop heli's traditioneel ook het montageplatform voor de (conventionele tol) gyro was....

    Voorin de RC-voorbouw, dat is een "uiterst punt" in de constructie, en dus redelijkerwijs een "buik" (punt van maximale amplitude) in de trilling. Het boom-block is meestal een "knoop" (punt van minimale amplitude).

    Dus als je motor een beetje meer bokt en de constructie van je heli is daar gevoeliger voor (bokken kan ik niet beoordelen, maar de constructie van de T-rex is uit Carbon, erg hard en stug) dan kan het goed zijn dat je sensor voorin de heli wat meer last heeft dan achterin....

    Groet, Bert
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.948
    Locatie:
    Rotterdam
    we gaan het zien. Als het goed is, komt deze week de flitslamp aan, samen met de spoeltjes.
    kan ik eindelijk eens goed zien of de motor nu op tijd staat of niet.
    dan durf ik hem ook weer verder op te laten toeren.

    Al heb ik ook nog dat puntje dat de staart er ff af ligt. die heb ik schijnbaar nodig, wie weet is dat ook net op tijd voor het weekend :D

    Ontopic:
    grappig dat de ASP het beter doet dan de OS..
    klopt niet met de stelregel. moet het goed, pak OS.. voor 3d misschien, maar niet als er ook nog iets van de motor wordt gevraagd blijkbaar.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het verrast mij ook wel een beetje....

    Maar, ik moet wel eerlijk blijven: de OS had duidelijk méér vermogen, en de carburateur voelde aan alsof hij toch wel beter af te stellen was.

    De ASP heeft zich qua afstellen niet als een echt moeilijke klant laten zien, maar toch, bij de OS was het allemaal nét wat "eenduidiger", wat meer duidelijk dat je wat veranderd had.

    Maar de OS liep veel heter, en liep ook in elkaar.... En dat lijkt de ASP niet te doen, tenminste, ik krijg nog steeds met ieder vluchtje de indruk dat hij het steeds beter naar zijn zin gaat krijgen...

    Hoe dan ook, zeker in combinatie met een vonkendoos, die toch een hoop dingen zoals nitro-behoefte en andere nukkigheidjes gladstrijkt, is er voor de gewone sportvlieger geen enkele reden om een OS te kopen.... Dus ik durf rustig te stellen, dat iemand die nu een Raptor 30 zonder motor heeft (of een Raptor 50, of een T-rex 600, of... of....), en die géén 3D ambities heeft: bij JustEngines of HobbyKing is een ASP, inclusief een vonkendoos, stukken goedkoper als een OS, en je vliegt vele malen goedkoper (0% nitro, en moeiteloos tot 20 minuten op een tank), en je hebt er net zoveel, zo niet méér plezier van, want goed afgesteld is het gebruiksgemak van een vonkendoos stukken groter dan van een gloeiplug.

    En om dat weer "on topic" te brengen: zojuist weer 13,5 minuten gevlogen voor minder dan 200 ml brandstof....

    Ik loop nu echter wel tegen het probleem aan dat één vluchtje van een kwartier al 400 mAh uit de ontvangeraccu (1900 mAh) trekt, en de Futaba PCM ontvanger al na ongeveer 900 mAh reeds in de low voltage beveiliging schoot. Dat gebeurt bij 3 Volt....

    Die FrSky ontvanger werkt tot 3.5 volt, dus ik durf nu niet meer dan één vluchtje er uit te trekken....

    Dus volgende stap, is een 2S 2000 mAh LiPo en een UBEC, om ontsteking en ontvanger gezamenlijk te voeden...
    Ik moet alleen even uitzoeken of zo'n Futaba SafetySwitch ook de 8.4 Volt van een LiPo kan verdragen, zodat ik de UBEC achter de schakelaar kan zetten (geen lekstromen).

    Alternatief, kan ik de S3152 vervangen voor S9202, want die zijn HOPEN zuiniger (mijn Cobra trekt met 4 servo's onder de swash en een 1.8 meter rotor nog niet de helft qua stroom, vergeleken met dit kleine monstertje....).
    Maar ja, dan moet ik weer 3 van die servo's opsnorren....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2014
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Na plm 10 weken stilstand, het Rangertje weer gekozen voor het eerste vluchtje van dit verlof...

    het dingetje loopt zóóó mooi (beetje luid helaas, maar mag de pret niet drukken) en vliegt verrukkelijk rustig en stabiel, ik blijf er van onder de indruk... Vol gas wegklimmen levert een mooie statige en "schaal ogende" klim op, voldoende om de heli uit een vervelende hoek te redden, maar het is geen 3D achtige raketstart...

    Lekker een kwartiertje gevlogen voor krap aan 250 cc brandstof, en ondertussen geeft het motortje geen krimp meer, na twee minuten met bijna lege tank hooveren en dan vol gas wegklimmen accepteert hij gewoon (en zo vanzelfsprekend is dat niet met een Raptor (abominabel slechte koellucht geleiding) in een 3.5 kilo zware rompheli, op een superschraal mengsel bij warm windstil weer).

    Ik ben heel benieuwd wat de heli gaat doen met de iets kortere halfsymetrische Spinblades die in aantocht zijn.
    Als het hiermee lukt om met het zelfde (lage) rotortoerental te vliegen verwacht ik eigenlijk een betere klim en een lager brandstofverbruik... (ja... nóg lager:yes:)

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 6 aug 2014
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.948
    Locatie:
    Rotterdam
    Kijk, hij is weer in het land!

    Mijne doet het ook nog steeds erg goed.
    Vliegtijd door beide tanks zit op 15 minuten ongeveer.
    Hij loopt geweldig. Ben er nu ook achter hoe ik hem vlot gestart krijg.. en dat werkt meestal ;-)
    Na die eerste vlucht van de dag start hij zowieso erg goed.

    Warmte technisch blijft hij best netjes.
    2 tellen spuug op de kopregel komt hij nog steeds doorheen.
    Al wil hij nog wel een beetje hoog in toeren hangen en hikken als hij wordt neergezet en naar stationair moet.
    Verder loopt hij prachtig.. stabilisatie heeft er ook geen last meer van.

    Die van jou zal denk ik wel een beetje warmer worden..
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Goed te horen dat hij lekker loopt.
    15 minuten is een heel behoorlijke tijdwinst op een tank, ten opzichte van de 8~10 minuten die je vroeger met gloeiplug had, dacht ik zo....

    De twee T-rexen bij ons op de club (1 OS en een Kyosho ???? lijkt me een rebranded ASP te zijn, ben niet zeker) draaien allebei moeiteloos 20 minuten op een volle tank zonder header, maar die hooveren en vliegen rustige rondjes, niet te vergelijken met jouw "enthousiaste" vliegstijl...

    Ik kom er niet helemaal goed achter hoe heet het ASP-tje precies wordt, met zo'n romp er omheen is de spuugtest een beetje lastig.... Mijn vingertoppen sissen niet als ik de kop aanraak, maar heel prettig is die test ook niet voor de vingers.... Wie weet plaats ik nog eens een keer een sensor in de kop...

    Ik vraag ook (expres) niet het uiterste van hem, maar daar staat tegenover, dat bij lagere toerentallen de hoeveelheid koellucht ook "drastisch" terugloopt. Ik heb dan ook een extra shim onder de kop gelegd, gewoon voor de zekerheid. Kost (merkbaar) een beetje vermogen, dat wel...

    Hij blijft gewoon goed doorlopen, en hij loopt lekker zuinig, en dat is eigenlijk het belangrijkste. Hij is sowiso fors gewichtig voor een 30 size (3.6 kilo).

    Het wat blijven hangen in toeren is redelijk normaal als ik naar mijn ASP kijk, in elk geval die van mij doet het ook, een aantal seconden, tot de ergste hitte er uit is.

    Koud moet ik het stationair verhogen (ongeveer 10~20 seconden, daarna kan hij weer terug), warm pruttelt hij mooi tot in het oneindige door, Na het vliegen duurt het even voor hij weer in het mooie stationaire prutteltje terugvalt.

    Starten is warm of koud, vonk aan, starter er op en gaan. Ik draai altijd aan het eind van de dag de slang en carb leeg, dus de eerste start van de dag doet hij er een seconde of twee a drie over om aan te zuigen, maar ik hoef verder niks te doen aan primen of wat dan ook, afgezien van het eerder genoemde verhogen van het stationair (trim een kwart slag naar voren).

    Van het weekend eens kijken wat de Spinblades gaan doen, eerst een videootje schieten met de oude bladen, daarna met de Spinblades, kijken wat het toerental etc etc doen

    Groet, Bert
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... zojuist het eerste rondje met de Spinblades gevlogen, en ik ben een beetje in dubio....

    Om ze te monteren moest ik eerst vulringen maken, Dat kostte een hoop tijd en ik hou sowiso niet zo van die vulringen...

    Qua vliegen eigenlijk identiek, en ik heb geprobeerd of ik iets meer pitch kon geven, maar kreeg de indruk dat dat er niet echt in zat. Dus verwachtte ik eigenlijk ook niet echt een brandstofbesparing, maar de verbazing was groot, dat ik nu 16 1/2 minuut kon vliegen voor ik op hetzelfde brandstofniveau zat waar ik eerder deze week 15 minuten voor nodig was. Ik heb de naalden met geen vinger aangeraakt, dus die anderhalve minuut extra is toch wel opvallend temeer omdat de heli nu in het middengebied een tikkeltje rijker lijkt te lopen dan voorheen...

    Maar ook nu weer, direct na de motor afgezet te hebben de compressie gechecked en die voelde gewoon goed aan. Hij verliest geen compressie als hij heet is....

    De heli "voelt" wat anders, maar vliegt verder goed. De Spinblades zijn 20 gram per blad zwaarder dan de 550 bladen die ik van Rene overgenomen had, en daardoor stuurt hij een tikkeltje looiiger.

    In de lucht ziet de kleinere rotordisc er beter uit (550 bladen waren met 1.25 diameter eigenlijk te groot, de heli hoort ongeveer 1.15 te hebben), maar bij stilstand zijn de bladen lelijk breed, en de ronde tips staan ook niet echt mooi helaas....

    Ik ben er nog niet over uit of dit nu de bladen zijn die ik er op wil hebben....

    Groet, Bert
     
  16. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Ligt de besparing niet in de kortere bladen ipv het type
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het eerlijkste antwoord is: Dat weet ik niet.

    Aan de andere kant: met kortere bladen (het scheelt 7 cm rotordiameter), toch gelijk vliegen, betekent dat er iets met die bladen is die het mogelijk maken om met kortere bladen gelijk te vliegen....

    Of d besparing uit de kortere bladen of uit het gebruikte profiel komt durf ik niet te zeggen.

    Bij de 450 meerblads, heb ik echter een 50 mm grotere rotordiameter, en tóch (forse) energiebesparing (tot 2 minuten op een LiPo extra) ...

    Groet, Bert
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vanwege het kloteweer van vandaag.... zucht!

    Even snel van een oude starter die hier nog lag, de kop en het snoer er af gehaald, een Conrad startas er op en een afgekeurde LiPo er aan geknoopt.

    Zou goed moeten zijn voor plm 40 starts, ofwel meer dan genoeg voor een maand vliegen met de kleine ASP, want die vonkendoos garandeert een onmiddelijke start...

    Hoewel het technisch en qua knutselen maar weinig voorstelt, maar in het kader van "brandstofvliegen voor weinig":

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vanavond was het nog even mooi weer, dus ik dacht, waarom ook niet?

    Heli thuis volgetankt, en met niet meer dan dit: [​IMG]

    Op pad, want dat zou voldoende moeten zijn voor het equivalent van 3 pakketjes vliegen, ofwel plm 16~18 minuten...

    Helaas kwam het niet zo ver... na vier en een halve minuut was de tank nog maar zover leeg:

    [​IMG]

    Het brandstofniveau is nog niet eens de "step" in de tank gepasseerd....

    De reden voor de voortijdige landing, iets wat ik nog niet eerder gezien heb:

    [​IMG]

    Gelukkig had ik toevallig gisteren bij Just Engines een Heli-minipipe besteld... (een van de weinige die in deze romp schijnt te passen).

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.948
    Locatie:
    Rotterdam
    Is je uitlaat nu doormidden op de las?

    Dat zou knap zijn ;-)
     

Deel Deze Pagina