grappig dat de ASP het beter doet dan de OS..
klopt niet met de stelregel. moet het goed, pak OS.. voor 3d misschien, maar niet als er ook nog iets van de motor wordt gevraagd blijkbaar.
Het verrast mij ook wel een beetje....
Maar, ik moet wel eerlijk blijven: de OS had duidelijk méér vermogen, en de carburateur voelde aan alsof hij toch wel beter af te stellen was.
De ASP heeft zich qua afstellen niet als een echt moeilijke klant laten zien, maar toch, bij de OS was het allemaal nét wat "eenduidiger", wat meer duidelijk dat je wat veranderd had.
Maar de OS liep veel heter, en liep ook in elkaar.... En dat lijkt de ASP niet te doen, tenminste, ik krijg nog steeds met ieder vluchtje de indruk dat hij het steeds beter naar zijn zin gaat krijgen...
Hoe dan ook, zeker in combinatie met een vonkendoos, die toch een hoop dingen zoals nitro-behoefte en andere nukkigheidjes gladstrijkt, is er voor de gewone sportvlieger geen enkele reden om een OS te kopen.... Dus ik durf rustig te stellen, dat iemand die nu een Raptor 30 zonder motor heeft (of een Raptor 50, of een T-rex 600, of... of....), en die géén 3D ambities heeft: bij JustEngines of HobbyKing is een ASP,
inclusief een vonkendoos, stukken goedkoper als een OS, en je vliegt vele malen goedkoper (0% nitro, en moeiteloos tot 20 minuten op een tank), en je hebt er net zoveel, zo niet méér plezier van, want goed afgesteld is het gebruiksgemak van een vonkendoos stukken groter dan van een gloeiplug.
En om dat weer "on topic" te brengen: zojuist weer 13,5 minuten gevlogen voor minder dan 200 ml brandstof....
Ik loop nu echter wel tegen het probleem aan dat één vluchtje van een kwartier al 400 mAh uit de ontvangeraccu (1900 mAh) trekt, en de Futaba PCM ontvanger al na ongeveer 900 mAh reeds in de low voltage beveiliging schoot. Dat gebeurt bij 3 Volt....
Die FrSky ontvanger werkt tot 3.5 volt, dus ik durf nu niet meer dan één vluchtje er uit te trekken....
Dus volgende stap, is een 2S 2000 mAh LiPo en een UBEC, om ontsteking en ontvanger gezamenlijk te voeden...
Ik moet alleen even uitzoeken of zo'n Futaba SafetySwitch ook de 8.4 Volt van een LiPo kan verdragen, zodat ik de UBEC achter de schakelaar kan zetten (geen lekstromen).
Alternatief, kan ik de S3152 vervangen voor S9202, want die zijn HOPEN zuiniger (mijn Cobra trekt met 4 servo's onder de swash en een 1.8 meter rotor nog niet de helft qua stroom, vergeleken met dit kleine monstertje....).
Maar ja, dan moet ik weer 3 van die servo's opsnorren....
Groet, Bert