brandstof vliegen voor weinig...

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door brutus, 6 apr 2014.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is geen las... is het aangegoten spruitstuk... dat is finaal afgebroken.

    Moest heel rap naar beneden, want zonder tankdruk begon hij tamelijk schraal (te schraal) te lopen... dus dat was een landing met de wind mee, maar dat kon effe niet anders....

    Ging goed gelukkig. Blij dat ik hem in het middengebied wat aan de rijke kant heb nog (gaat ook niet anders met die ASP carb) anders was het een AR geworden denk ik...

    Kwam er overigens bij toeval achter dat ik al een tijdje met een kromme flybar vloog (die Raptor Flybars zijn peperkoek) en dat die weer recht was, maakte merkbaar verschil in hoe de motor liep, alsof die minder zwaar hoefde te werken. Iets meer toeren, en beter klimmen.

    Hmmmm

    Ik ben heel benieuwd hoe dat JustEngines pijpje gaat bevallen. Schijnt een mooi stil dempertje te zijn, voor relatief weinig geld (vier tientjes of zo).

    Groet, Bert
     
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Zooo,

    geluk bij een ongeluk !

    ..bij mijn Rex 600 is die bij de naad kapot gegaan,
    ik denk temperatuur,
    lassen probeert, maar ging niet meer goed,
    het is een Zimmermann geworden, 1 stuk, geen problemen tot nu toe.

    suc6 met die van jou !

    Groet
    Uwe
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vandaag het JustEngines heli minipipe dempertje binnengekregen.

    Tot mijn stomme verbazing, is het ding 25 gram lichter dan het standaard ThunderTiger knorrepotje...

    Hij is alleen helaas ook net 1 of 2 mm groter dan ik had gehoopt, zal heel krap worden....

    [​IMG]

    Het is verder wel een heel netjes ding, met twee plekken voor de drukaansluiting, en een plugje om de ongebruikte aansluiting af te doppen.

    Ik ben heel benieuwd...

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    lijkt op een Zimmermann
    suc6 Bert
    gr. Uwe
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een Zimmermann is veel groter (en vermoedelijk ook zwaarder). En een Zimmermann is ook duurder.

    Het enige wat ik nog niet weet, is of deze ook beter is als een Zimmermann....

    We gaan het vanmiddag zien....

    Groet, Bert
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... De heli heeft zijn nieuwe uitlaat (25 gram lichter) en een nieuwe gecombineerde ontvanger/otstekingsvoeding (10 gram zwaarder dan de vorige accu's) dus hij is er in totaal 15 gram lichter op geworden

    Mocht ook wel, want de Spinblades waren 40 gram zwaarder dan de bladen die er eerst op zaten.

    Even achter huis proefgedraaid, en de uitlaat is duidelijk stiller dan het ThunderTiger knorrepotje, maar het is geen Zimmermann.

    Wel een heel goed en betaalbaar alternatief.

    Helaas raakt de uitlaat de romp, en daar valt helaas heel weinig aan te doen. Hierdoor maakt de romp een hoop kabaal, en ik hoop maar dat dit goed gaat...
    Ook moest er een gat bij komen, omdat de tailpipe op een andere plek zit.
    Da's jammer, maar de uitlaat zit nu in ieder geval wél ACHTER het landingsgestel, dus dat scheelt weer vieze bagger....

    [​IMG]

    Maar daar gaan we in de loop der tijd vanzelf achter komen.

    De uitlaat is wel beduidend minder restrictief, want de naalden moesten wat verder open, en de gascurve kon duidelijk wat terug, de motor heeft meer vermogen nu.

    Hopelijk is het morgen acceptabel vliegweer....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ziet er echt leuk uit Bert !!!

    groetjes, Uwe
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Iets van hittebestendig tape tussen omp en uitlaat om de trilling wat op te vangen?

    Als het een fractie is, misschien kan de romp ter plaatse wat dunner gemaakt worden?
    Al gebeurt dat vanzelf ook wel ;-)
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, er zit helaas geen enkele ruimte meer in om wat vrij te maken...

    Ik had van tevoren de maten opgevraagd, en die hebben ze niet supernauwkeurig opgegeven... De bus is nét een fractie dikker dan de "deel-rand"van het vorige dempertje, en dat raakte al nét de romp.

    Deze demper ligt dus domweg vol tegen de rompwand aan, en helaas, hij ligt ook min of meer tegen het frame van de Raptor aan, dus ik kan ook niet het mondstuk wegfrezen of zo.... (er is een aluminium pakking meegeleverd, waarmee de uitlaat vrij ligt van het chassis, maar die kan ik dus niet gebruiken). Ben wel een beetje benauwd dat dit mogelijk problemen op gaat leveren, maar ik weet ook geen andere oplossing (ja, proberen originele tweedehands potjes op te kopen, maar dan heb ik weer die teringherrie...)

    We gaan het zien....

    Groet, Bert
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen twee tankjes gevlogen met de nieuwe uitlaat, en dat is een prima dempertje: het geluidsniveau is duidelijk afgenomen: achter huis, tussen muren en schuttingen lijkt alles luid, maar in de lucht op het open veld, is de geluidsreductie zéér duidelijk, het ding is nu gewoon "aangenaam" voor zover een brandstofheli dat kan zijn.

    Het vermogen is duidelijk toegenomen, maar doordat ik eerst weer een beetje op zoek moest gaan naar de juiste afstelling, had ik de indruk dat het brandstofverbruik ook weer héél lichtjes toegenomen is. Niet heel veel, van 15 naar 13 minuten tot aan de "reserve-streep" of daaromtrent.

    Daarnaast uiteraard ook gevlogen met de nu enkele LiPo (2S 2600 mAh) die zowel ontsteking rechtsstreeks, als de ontvanger via UBEC voedt, en dat kan ik niet anders zeggen, dan dat dat perfect werkt. Twee vluchtjes van plm 15 minuten plus het nodige aan de grond staan pruttelen voor afstellen (neemt met digitale servo's méér stroom dan je denkt), en de UBEC de gehele middag non stop aan de accu gekoppeld, bleken ongeveer 800 mAh aan accucapaciteit verbruikt te hebben, wat héél goed overeenkomt met wat ik vooraf berekend had...

    Zodra ik weet wat het stroomverbruik is, kan ik kijken of ik wellicht met een kleinere LiPo kan werken (heb een 1900 mAh) en dan win ik weer 50 gram vlieggewicht.

    Ondertussen denk ik dat de ASP, de inloop-periode NIET meegerekend, minstens 4 vlieguren totaal probleemloos heeft doorstaan.
    Een nieuwe motor inlopen met vonk en in een heli gaat dus probleemloos.
    De motor behoudt compressie, ook als ik hem direct heet controleer.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2014
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ....leuk te horen Bert,

    prima met de 2s lipos,
    als die Accu's van de Varios niet meer goed zijn,
    ga ik ook alles ombouwen,
    minder gewicht, minder gedoe, veilig

    Groet
    Uwe
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik moet ombouwen, i.v.m. de 2.4 gieg ontvangers, maar ik vind het helemaal niet zoveel minder gedoe, want ik moet nu bij iedere heli een uitwendige balanceer-aansluiting maken, OF iedere keer het interieur uit de heli slopen.

    Het zijn ook meer stekkers en andere toestanden, en het grootste nadeel: ik vertrouw LiPo's letterlijk niet verder dan ik ze zien kan. Dat houd in dat ik in alle heli's de LiPo zo moet gaan plaatsen dat ik ze makkelijk kan inspecteren.

    Ik denk eigenlijk, dat ik voor de grote schaalheli's domweg voor 8 cellen NiMh met UBEC ga: volledig stabiele voedingsspanning, en toch geen noodzaak om continue die accu's er uit te halen voor visuele inspectie en balanceren.

    Voor het gewicht maakt het niet uit, in de schaalheli's moet ik toch iedere gram die er uit komt, vervangen voor lood... In de grote BO105 liggen twee parallelle 4.8V NiMH, die ik net zo goed serie kan schakelen met een UBEC erachter...
    In de Cobra kan in plaats van 4.8V 3600 mAh, gewoon 9.6V 1800 mAh...

    Groet, Bert
     
  13. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    tja, idd, bij mijn pot en boom heli's
    zit aan de lipo een stekkertje, aftrekken en lipo na de lader brengen,
    kan wel wat moeilijk worden bij schaal,
    maar simpel is het ..

    Groet
    Uwe
     
  14. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Bert kijk .

    [​IMG]

    [​IMG]

    Misschien heb je er wat aan ??
    Dikte vanaf de uitlaatpoortaansluiting tot dikste deel is 61 mm .
    hartmaat boutgaten is pak m beet 37 mm .
    18 cm lang totaal .
    21 mm vanaf uitlaatzijde flens tot waar t ronde gedeelte begint .
    Mocht je er iets aan hebben laat t maar weten .
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik kan niks met de hartafstand van de bouten... Van de standaard OS max aansluiting voor de ".30 klasse" is die 35.5 mm. De aansluiting voor de .50 klasse is meen ik 37 mm, maar die zit er niet in....

    Ik kan ook maar max 58 mm kwijt gemeten van uitlaatflens tot buitenkant demper...

    Maar ik waardeer je aanbod ontzettend!

    Groet,
     
  16. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Jammer , dan gaat ie weer terug de schuur in in de rommeldoos .
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zal onthouden dat hij er ligt!

    Heb namelijk alweer een plannetje: kijken of ik een laagbelaste grote motor in een lichte heli op benzine kan krijgen...

    Ik kan een ouwe .50 motor voor nop op de kop tikken die alleen een nieuwe zuiger plus zuigerveer nodig heeft. Dat, in een raptor 30 of shuttle, zou volgens mij met benzine en verkleinde carb (om de temperaturen laag te houden en het mengsel binnen de grenzen te krijgen) wel moeten willen werken...

    Is een langetermijn plan, maar je weet nooit....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2014
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vanmiddag was het hier niet geweldig, maar toch even een vluchtje er tussendoor geperst.
    Het viel me al op dat er tijdens hoover zo nu en dan iets wat ik nog het beste kan beschrijven als "doffe ploffen" uit de uitlaat te komen, alsof er brandstof door de uitlaat meekomt die bij het uiteinde ontsteekt. Werd steeds erger en op een gegeven moment begint de ASP op een gegeven moment ongelofelijk beroerd te hakken en te prutten. Draaien aan de naald hielp ook niet: bleef niet stationair lopen, "hakte" in de hoover...

    Beter gekeken: zit de timingsensor voor de ontsteking los...:rolleyes:

    Nou ja, aangezien ik de strobo normaal gesproken niet bij me heb, maar weer naar huis gegaan. Thuis de strobo erbij, en binnen een minuut liep hij weer perfect!

    Dat was dus de les van vandaag: begint een motor met vonkendoos beroerd te lopen, dan éérst de ontsteking nakijken!

    Groet, Bert
     
  19. vdheides

    vdheides

    Lid geworden:
    17 okt 2011
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Drachten
    Ff wat loctite erop?
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zou niet nodig moeten zijn... Ik denk dat ik hem gewoon niet goed vast gezet heb....

    Weer een puntje voor het maandelijks onderhouds checklijstje er bij....

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina