brandstof vliegen voor weinig...

Ik ben er qua voeding al uit:

De digitale servo's gaan er uit, en daar komen drie S9202 voor in de plaats. Degelijke sterke servo's, die behoorlijk zuinig zijn (ik vloog in het verleden 90 minuten lesbedrijf met een 1700 mAh NiMH, en dan had ik nog voldoende reserve over....)

Dan gaat het geheel gevoed worden vanuit 2S LiPo, 1500 mAh.
De ontsteking rechtsstreeks, want die is 8.4 V geschikt.
Mijn 4.8V ontstekingen trekken minder dan 700 mAh (weet niet exact, maar schat rond de 500 mA) en ik verwacht dat die ontsteking op 8.4 V rond de 300~350 mA gaat trekken.

De besturing trekt in totaal gemiddeld ruwweg 1 A bij 4.8V (tenminste, dat zijn de gemeten verbruiken bij lesbedrijf en rondom analoge servo's, en dat gaat via een UBEC terugzakken naar ongeveer 0.6A

Ik verwacht dus een veilige 60 minuten uit 1500 mAh te halen, met ongeveer 30%% reserve, met een geschat gewicht van ongeveer 100 gram voor de stroomvoorziening....

Groet, Bert

De UBEC zou als een filter voor die storing moeten werken, maar sowiso, volgens sommigen is de hoeveelheid ruis in de voeding van de ontsteking zo weinig dat de ontvanger daar geen last van zou mogen hebben.

Zelf vind ik het dood-eng, maar ik heb de heli van Student er goed mee zien vliegen....

Nu vlieg ik nog 35 MHz en dat maakt een en ander wat lastiger, maar ik ga het gewoon domweg proberen....

Groet, Bert

Heb je 35 MHz ppm? pcm moet ook minder storing geven. Mijn 450 vliegt ook met pcm, en stoort tot nog toe terwijl men zegt dat esc en grotere stromen kan storen

Arie

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, ik heb PCM.

Ik heb al drie lesheli's en een eigen heli met ontsteking rondvliegen, allemaal met 35 MHz PCM, maar die hebben allemaal gescheiden voedingen.

Bij één van deze heli's bleek de afstand tussen de servo's (of de servosnoeren) en de bougiekabel redelijk doorslaggevend te zijn, en helaas liggen in de Raptor de servo's VÉÉÉÉL dichter bij de bougie dan bij de Vario's.
Echter, ik heb de T-Rex van Student zien vliegen, en die heeft vergelijkbare afstanden als de Raptor, en de ontvanger bijna bovenop de bougie liggen. Maar dat is dan wel weer 2.4 gieg... maar ja, storing via de servokabels zou voor 2.4 gieg en 35 MHz gelijk moeten zijn omdat het niet via het HF gedeelte binnenkomt....

Wellicht was die ene ontvanger waarbij het mis ging indertijd ook niet 100%, ik weet het niet.

Nogmaals, we gaan het gewoon proberen.... en anders zal ik binnenkort op zoek moeten naar een 2.4 gieg ombouwkit voor mijn FC-28.... :(

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Voor ik mijn heli ombouwde, heb ik wat onderzoek gepleegd :mrgreen:

En eigenlijk zie je overal iedereen melden dat je een ontsteking op een losse accu MOET zetten.
maar niet waarom dit zo is.
op een gegeven moment zag ik een aantal dingen voorbij komen, die hout sneden: die ontsteking trekt op het moment van de vonk een korte piek van +/- 0,7 amp, om daarna nagenoeg geen stroom te vragen, tot de volgende piek.

die constante dip van 0,7 amp schijnt een ontvanger stevig van slag te kunnen brengen. Voedingstechnisch.. maar daar hadden we het ook over, instralen van kabels etc hebben we het dan niet over, dat staat weer los van hoe je dat ding voed.

in mijn optiek, kan een lipo zonder enig enkel probleem een ontsteking EN besturing hebben.
meeste 2S 2200 lipo's kunnen op hun sloffen 40 ampere geven, dat kleine beetje van de ontsteking zie je dan waarschijnlijk niet eens terug.
NIIMH en nicd etc hebben wat meer moeite met dergelijk getallen, als een simpele ontvangeraccu dit al haalt, en dan zie je het natuurlijk wel terug bij de ontvanger.
Zorg je dat de besturing op een bec zit, en de ontsteking recht op de accu, lijk het mij verschrikkelijk sterk dat de besturing via de voeding last krijgt van de ontsteking.

Enigste wat nog kan, is dat de kill switch wat rommel doorgeeft. maar haal je de + en - uit die stekker, en zet je die ook op de eigen voedingskabel van de ontsteking, kan alleen de signaal nog ruis geven in de ontvanger.

en dat lijkt me dan weer vrij sterk.

Bij mezelf zit de ontsteking recht op de BEC, die ook voor de besturing zorgt.
die BeC is 25 amp, ja overkill, ik weet het... heeft al 2 kabels om in de ontvanger te steken..
ik heb de ontsteking kort bij de bec in 1 kabel gesoldeerd.
dus de voeding van de besturing komt nog steeds via dezelfde 2 kabels binnen, alleen zit op 1 van de 2 de ontsteking bijgeprikt.
Nu heb ik in de kill switch nog een heel filter en ruisonderdrukkingsspul zitten, is dus misschien wat valsspelen..

Maar in mijn optiek, als de ontsteking de voeding van de besturing vrijwel ongemoeid laat, lijkt mij dat er vrij weinig fout kan gaan..
iig, de mijne doet het er goed mee. En die zit zelfs op dezelfde voeding aangesloten..

Ik weet in zo verre genoeg, dat linksom of rechtsom, storing eerder via de lucht (bougiekabel straalt RF af, word ergens anders weer opgepikt) komt dan via de voeding.

Dan gaan we dat zo doen....

Groet, Bert

En anders een condensator ertussen (tussen bec en accu) dit zou pieken opvangen.
Maar het lijkt erop dat overal zeer goed is over nagedacht.
Een 2.4 gieg moduul voor de 28 hoeft toch niet zo moeilijk te zijn.
(ga er even vanuit dat het een module zender is

Mijn grootste bezwaar tegen die 2.4 gieg rommel, is dat de ontvangers niet compatibel zijn, en ik heb een stuk of 9 heli's over twee zenders verdeeld.

Dus dan moet ik twee zendmodules en 9 ontvangers in één klap hebben.... Die centen heb ik domweg niet....
Ik ben nog van de generatie die na twee of drie "beginners-zenders" uiteindelijk een zender "voor het leven" dacht te kopen met die FC-18 en FC-28....

Maar volgens mij is die hele hausse aan 2.4 gieg modules voor bestaande zenders allang een beetje over???

Maar dat komt later wel: het ding is voorlopig nog lang niet luchtwaardig....

Groet, Bert

Bert,

Als ik straks een extra ontvanger nodig heb, zet ik in mijn FC-18 een frsky inbouw module met schakelaar, en ga ik beide gebruiken, dan is het betaalbaar, en als de Shuttle al 25 jaar niet stoort, is het ook de uitdaging om zo door te blijven vliegen.

Dan is je zender voor $ 25 klaar, en is een extra ontvanger gewoon een uitbreiding.

Want idd ieder heeft zijn eigen systeem

Arie

Hoe goed (qua zendprotocol etc) zijn die Frysky setjes, en wat kost dat?

Groet, Bert

Er zijn futaba fasst gebruikers die overstappen.
Voor 50 $ heb je een module met ontvanger (telemetrie, ondersteund uiteraard ook nontelemetrie ontvangers)

OK... Fastt gebruikers die overstappen is een redelijk overtuigend argument....

En dat past in de oude Futaba's???? Dat is inderdaad een heel betaalbaar iets....

Telemetrie heb ik niks mee, ik geloof dat ik me hier mischien eens in moet gaan verdiepen....

Komt nog wel een en ander bij kijken denk ik, i.v.m. stroomvoorziening bij de grote heli's, maar het klinkt heel interessant....

Groet, Bert

Voor zover ik lees is het een merk wat ook doorontwikkeld, wat assan niet meer doet.
Zit ook geavanceerde techniek in.
Is dezelfde als van Taranis zenders, daar loopt ook een draadje van, daar kan je lezen over welke kwaliteit dat is.
Deze is het http://www.frsky-rc.com/product/pro.php?pro_id=7
Ik heb volgens mij nog ergens een ombouw beschrijving

Die website is hopeloos non-informatief, dus ik neem vast nog eens contact met je op....

Ik meende namelijk dat er niks meer voor die oude FC-18 en FC-28 te krijgen was....
Maar op die site van Frysky kom ik er niet achter wat ik nu precies moet hebben etc etc....

Is ook niet zo belangrijk voor nu, maar in de (nabije) toekomst kan het toch wel interessant zijn....

Groet, Bert

De module heeft een plus,min en ppm aansluiting. Dus 3 draden.
Hij kan op een trainerport of intern op het ppm signaal.
Is geen rocket science.
Eventueel wil ik tzt wel helpen.

Ach. 35 mhz is al zo lang al goed gegaan biji zovelen... Zolang de werkelijke noodzaak ontbreekt om over te stappen, waarom overstappen?

Het is wel minder storingsgevoelig. En straalt minder makkelijk in. Dat zijn wel feiten
Maar een heli die al zoveel jaar rondvliegt, zal idd niet zomaar opeens op 2,4 moeten vliegen

Frsky heeft zich ondertussen wel bewezen
Past op de futaba protocollen. Er is wel eens sprake geweest van een paar series waarbij je even de behuizing open moest maken om te corntroleren op losse soldeerparels (die gingen dan door de behuizing stuiteren, en maakten random her en der sluiting)

Dt zijn maar een paar berichten geweest, op de velen die nog in gebruik zijn ;-)
Maar als je toch wat 2.4 wilt hebben, is een module in de zender wel de weg om te bewandelen..

Back