brandstof vliegen voor weinig...

De module heeft een plus,min en ppm aansluiting. Dus 3 draden.
Hij kan op een trainerport of intern op het ppm signaal.
Is geen rocket science.
Eventueel wil ik tzt wel helpen.

Hartstikke fijn, want van electronica weet ik weinig, en vooral: ik heb er geen "gevoel" voor...

Is goed, ik geef de fc-18 voorlopig nog niet op,

Weer verder met de helis!

Inderdaad, die FC-18 is een van de allerprettigst te programmeren Futaba's die ze ooit gemaakt hebben....

Die wil ik ook nog lang niet kwijt....

En nu inderdaad, weer verder met de heli's....

Groet, Bert

Verder met de heli maar weer:

De ontsteking is vanochtend met de post gearriveerd, en heelprettig om te zien: die nieuwe versie is een volle cm korter dan de oudere units, en ik heb de indruk, ook wat lichter.

Hij past in elk geval mooi onder de voorkant van het frame:

full

Helaas, omdat er alleen 90 graden en 120 graden, maar geen rechte bougiedoppen zijn, moet de kabel naar beneden. Een 120 graden dop zou rampzalig zijn, de kabel moet dan dwars dóór de landingsgestel-beugel. Nu past hij er nét achterlangs (moet een mm of 3 weggeslepen worden):

full

Maar gelukkig, als de neus er op zit, zie je daar niet al te veel van, en sowiso word de aandacht afgeleid door de (toch een beetje lelijk naar buiten piekende) uitlaat....

full

Zoals op de foto weegt hij 2819 gram, en mist nog een ontvanger (35 gr), een accu+UBEC ( ruwweg 100 gr), rotorbladen (200 gr???), de verticale en horizontale fins (20 gr) en het kleine hang en sluitwerk (50 gr???).

Dat was het weer voor vandaag....

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
.. ik vind

met dat kabeltje en de uitlaat en zo dit en dat,
dat jou heli veel meer lijkt als een "echte heli"
en dan ook vliegt als een echte heli.

Mooi idee goede planning en uitvoering vind ik , feli Bert.

Groet
Uwe

Alweer opgelost....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Vandaag niet veel aan de heli gedaan, in elk geval niets wat een foto waard bleek.

Een ontvanger aangesloten, en alvast een provisorisch programma aangemaakt, alvast wat stuuruitslagen voorlopig ingesteld etc etc.

Bewegende servo's hebben wel een voordeel: je ziet véél beter waar stuurstangen etc etc aanlopen tegen de romp.
Gelukkig had ik de door Graupner uitgestippelde koellucht opening in het cockpit-dak nog niet weggeslepen, want dan was het glad verkeerd gekomen: de rol-servo blijkt behoorlijk aan te lopen tegen dat dak, dus die koellucht opening moet een cm of vijf naar achteren zodat de rolservo weer vrij gaat lopen.

Wel jammer, want dat is toch wel een beetje een in het oog lopende plek, en daar komt dan opeens een servokruis naar buiten steken... :(

Maar aan de andere kant: op deze manier komt de maiden best wel vlot dichterbij....

Groet, Bert

Vandaag weer niet veel gedaan, een beetje geprobeerd de rolservo vrij te laten lopen.

full

Heel behoedzaam, randje voor randje kijken waar het raakt en de boel weghalen, maar we zijn er nog niet, en als ik pech heb, moet de halve rand van de doghouse aan de voorkant van de swashplate geamputeerd worden....

Balen....

Maar we gaan langzaam maar zeker verder....

Met een beetje mazzel heb ik volgend weekend de motor lopend en de week er op zou hij mogelijk kunnen vliegen....

EDIT: Ik realiseer me opeens, dat hoewel ik zelf ooit een jaar of wat met de grote StarRanger gevlogen heb (en velen met mij, en jeetje wat vlogen die heli's fijn), ik kan mij niet heugen óóit gehoord te hebben van iemand die met deze kleine versie gevlogen heeft, ik heb ze nooit te koop zien staan, niet nieuw en ook niet tweedehands....

Ik begin mij af te vragen: zou dit model soms tot de zeldzame heli's behoren?

Groet, Bert

Hallo allemaal,

Voorzichtig verder pielend, heb ik de romprug nu zo ver uitgewerkt, dat er niks meer beweegt en schuurt als ik de pitch of ailleron beweeg....

Van een afstand ziet dat er niet zo heel erg uit....

full

Maar van dichtbij:

full

Ik heb helaas toch meer weg moeten halen dan ik gehoopt had, maar het is niet anders.... het was dít, of het hele mechaniek door de rompbodem laten zakken, maar dan was A) de staart in de knoei gekomen, en B) de hele integriteit uit de romp verdwenen: ik was bang dat het dan een slappe rammelende "hobbezak" om een vliegend mechaniek zou worden....

Maar goed, nu dit uit de weg is, verder met de eigenlijke insteek voor dit model:

full

De sensor voor de ontsteking.
Aankomende woensdag gaat het achterdeksel onder de Freesbank, en met een beetje mazzel loopt de motor dan in elk geval rond het weekend....

Vliegen zal even duren, al heb ik wel morgen als het goed is de rotorbladen binnen....

Hier kwam ik wat geks tegen: er zit nu een .30 heli in, terwijl een .32 motor volgens Graupner destijds de minimum motormaat was voor deze heli.
Aangezien de Raptor 30 een rotormaat van 1245 mm heeft (550 bladen op een 14 cm kop) heb ik die ook gekocht want ik ging er van uit dat dat dan wel ongeveer de normale rotormaat zou zijn....
Tot mijn stomme verbazing vond ik eindelijk ergens de originele rotordiameter voor deze romp (die dus op de doos en in de tekening etc etc NERGENS te vinden is....) in een tijdschrift-recensie opgegeven als 1160 mm, en dat zouden voor mij 510 bladen moeten zijn. De oorspronkelijke Heim rotorkop was 16 cm, dus ik kan alleen maar concluderen dat hier blijkbaar origineel een .60 rotorkop op zat, met 500 mm bladen....

Voor nu moet het met die 550 bladen prima lukken, maar mischien zet ik er ooit wel een setje 500 bladen op, eens kijken hoe dat uitkomt....

Dit was het weer voor vandaag...

Groet, Bert

Ga je de brug nog in de kleur van de helie spuiten?
Denk dat het best meevalt. Het belangrijkste blijft toch een betrouwbare helie.
Mooi werk.

Ik vind het ook niet storend, het blijft immers een Jet Ranger. Ik moest bij mijn Vario Jet Ranger ook ruimte maken omdat anders de boel ging aanlopen. Zolang de boel niet verzwakt is er niks aan de hand. Straks zitten er keurige blaadjes op en dan valt het niet meer op.

Ik zou trouwens de hele voorrand weghalen.

Of met glasweefsel een mooi verhoogd dakje erop maken...
Misschien is alleen een recht weefsel al genoeg.. Beetje schuren, minimaal plamuren, spuiten, en je ziet er niets meer van...

Of je moet een kenner hebben, die weet dat dat dakkie er niet op hoort ;-)

Ik denk dat ik voor het idee van "nspierbundel" ga, en het frame en de pitchbrug (ook servo en servohevel moeten dan in kleur) ter plaatse wit, of welke kleur de heli ter plekke ok maar gaat krijgen, afwerk. Zal geen spuiten worden.

Ik denk dat aanpassen van de romprug geen optie is, omdat die "richel" in de doghouse dan ook naar voren getrokken moet worden vanwege de kniehevels op de ailleron.... En die richel is karakteristiek voor een JetRanger (kun je niet weglaten) maar een rotor-as die niet in het center van die doghouse staat ziet er ook bezopen uit....

De rompvoorkant heeft verder geen dragende functie in de romp. De romp zelf, hoewel in het oorspronkelijke ontwerp dragend, is (vanwege toepassing van een Raptor-mechaniek incl staartboom) ook niet echt dragend, hooguit dat de ontvangeraccu en de schakelaar in de romp gedragen worden....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

De rotorbladen zijn binnen, en hoewel het op het randje is, is de rotordiameter nét een haartje te groot voor goed bij de romp te passen.
Het is maar weinig, maar toch....

full

De rotorkop oogt wat grof en lomp, mogelijk dat ik in de toekomst overga op een rigid rotorkop. Dan ook wat kleinere bladen mischien, maar mischien laat ik het ook wel zo....

Hoe dan ook, hij zit nu echt behoorlijk dicht tegen zijn definitieve vliegklare leeggewicht aan, en hij weegt nu 3178 gram zoals hij er hier bij staat.

full

Eigenlijk ontbreekt alleen de ontstekingsschakelaar, de UBEC, de horizontale fin en wat boutjes en moertjes van de kap bevestiging nog, én de verf natuurlijk :D

Groet, Bert

Nou, die bladen staan best netjes ! Zolang ze je staartvin niet raken is er niks aan de hand.

Het "design" van de bladen is perfect (was beetje bang voor een schreeuwerig en "kek" 3D-design) en ze raken de staartvin bij lange na niet.... De bladen steken nét tot boven de cirkel van de hekrotor, maar maar zo kort, dat zelfs een extreem doorbuigend blad nooit een hekrotorblad kan raken....

Dus in dat opzicht is het OK.

Het is gewoon nét voor het mooie dat de rotor wat groot is (het doet wat denken aan die hele oude Graupner Bell 212 Twin Jet, waarbij de romp ook nét te klein was voor de rotordiameter).

Maar voor de rest vind ik zelfs het Raptor landingsgestel beter in proportie dan het originele setje wat bij de romp zit. De reden dat ik die niet gebruik is overigens niet het uiterlijk, maar omdat het al voorgeboord was, en die gaten zijn te breed: dan moet ik er vlák naast nog meer gaten boren en dat geeft een zwakke plek die mogelijk ongelukken kan geven...

Groet, Bert

Haha, gezien wat ik verder allemaal nog te doen heb, mag ik in mijn handjes knijpen als aankomend weekend hooguit de motor loopt....

Maiden is nog minstens een week of twee weg....

Groet, Bert

Vandaag bezig geweest met het in profiel schuren, plamuren (spuitplamuur, lekker licht) en schuren van de tailfins, en vanavond even bij mijn "broeder in het kwaad" Wob langs geweest, het genie met de draai- en freesbank.

Daar is het achterdeksel van de kleine OS .37 een klein beetje bijgewerkt:

full

En van wat dichterbij ziet dat er zo uit:

full

Een van de vier "kruisribben" is verwijderd, en een heel dun laagje van de achterwand verwijderd (dat laatste meer voor de zekerheid).

Ik moet nog even nadenken over hoe ik de sensor precies op zijn plek ga krijgen, want het verstelbare beugeltje zoals dat op de .50 geen probleem is, dat begint hier wel érg krap te worden als het ook nog verstelbaar moet worden. Ik denk dat ik iets met een ring en sleufgaten ga proberen, of zoiets... Daar ben ik nog niet helemaal over uit.

Komt wel....

Morgen éérst maar eens een andere motor in de les-heli zetten, en als die loopt en er dan nog tijd over is, eens kijken of ik dit kleine prutteltje aan de gang kan krijgen...

Groet, Bert

Vandaag de sensor onder de motor gehangen, effe snel een klein LiPootje op de RcExl aangesloten, en de starter er op gedrukt.... en voila!

VVery first start of my OS .37 SZ with electronic ignition - YouTube

Zonder zelfs maar een naald aan te raken, zonder zelfs maar met de timing bezig gehouden te hebben (gewoon de sensor er zo op het oog onder gehangen).

Contrôle met de strobo liet zien dat de ontsteking héél lichtjes laat staat, maar absoluut niet iets om zelfs maar moeilijk over te gaan doen.

Verukkelijk ding, zo'n stroboscoop....

Nu is het nog een kwestie van de rest van de heli vliegklaar maken....

Groet, Bert

Hallo Bert .

Dat loopt nu al mooi.
Stationair misschien iets langzamer, of heb je er een nieuwe clutchbel in zitten die nog moet inslijten.
Omdat de bladen al aardig wat snelheid hebben, zo op het oog gezien.

Vrg hans

Back