Hallo allemaal,
Voorzichtig verder pielend, heb ik de romprug nu zo ver uitgewerkt, dat er niks meer beweegt en schuurt als ik de pitch of ailleron beweeg....
Van een afstand ziet dat er niet zo heel erg uit....
Maar van dichtbij:
Ik heb helaas toch meer weg moeten halen dan ik gehoopt had, maar het is niet anders.... het was dít, of het hele mechaniek door de rompbodem laten zakken, maar dan was A) de staart in de knoei gekomen, en B) de hele integriteit uit de romp verdwenen: ik was bang dat het dan een slappe rammelende "hobbezak" om een vliegend mechaniek zou worden....
Maar goed, nu dit uit de weg is, verder met de eigenlijke insteek voor dit model:
De sensor voor de ontsteking.
Aankomende woensdag gaat het achterdeksel onder de Freesbank, en met een beetje mazzel loopt de motor dan in elk geval rond het weekend....
Vliegen zal even duren, al heb ik wel morgen als het goed is de rotorbladen binnen....
Hier kwam ik wat geks tegen: er zit nu een .30 heli in, terwijl een .32 motor volgens Graupner destijds de minimum motormaat was voor deze heli.
Aangezien de Raptor 30 een rotormaat van 1245 mm heeft (550 bladen op een 14 cm kop) heb ik die ook gekocht want ik ging er van uit dat dat dan wel ongeveer de normale rotormaat zou zijn....
Tot mijn stomme verbazing vond ik eindelijk ergens de originele rotordiameter voor deze romp (die dus op de doos en in de tekening etc etc NERGENS te vinden is....) in een tijdschrift-recensie opgegeven als 1160 mm, en dat zouden voor mij 510 bladen moeten zijn. De oorspronkelijke Heim rotorkop was 16 cm, dus ik kan alleen maar concluderen dat hier blijkbaar origineel een .60 rotorkop op zat, met 500 mm bladen....
Voor nu moet het met die 550 bladen prima lukken, maar mischien zet ik er ooit wel een setje 500 bladen op, eens kijken hoe dat uitkomt....
Dit was het weer voor vandaag...
Groet, Bert